Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 15 augustus 2011, 08:49
RickD RickD is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 februari 2009
Berichten: 8
RickD is on a distinguished road
Standaard Voor jezelf beginnen na ontslag -> praktische vragen

Hallo Allemaal,

Ik probeer wat ideeën te verzamelen over het volgende probleem:

Ik ben altijd werkzaam geweest in de ict, en na een ontslagronde ga ik binnenkort (formeel) werkloos worden.

Ik ben de laatste maanden druk bezig geweest met solliciteren maar dat wil tot nu toe niet echt lukken. En nu zit ik te overwegen om een poging te wagen om wat kleine opdrachten bij elkaar te verzamelen en daar mee aan de gang te gaan (niet in loondienst maar als zelfstandige).

Zijn er hier meer mensen die zo iets al eens hebben gedaan? Ik zit met praktische problemen als: begin je zo iets uit een ww situatie (verkoopt niet goed denk ik, en is het uberhaupt mogelijk), zoek je een (simpele) part-time bijbaan (voor verzekering en basis salaris, maar waar haal je zo iets op korte termijn vandaan) of is gewoon starten en een tijd proberen de beste optie (maar heb je nog ergens recht op als het mislukt).

De 2 kernvragen zijn denk ik:

1) Hoe pak ik het aan zodat het juridisch klopt (qua verzekeringen, ww, belasting, etc.).

2) En is dit überhaupt een slim plan (het voelt wel als iets wat ik wil doen), of is zo iets in deze tijd gecombineerd met ontslag een te grote gok?

Alle ideeën, tips en trucs hierover zijn welkom.

Alvast bedankt voor de hulp.


MvG,
Rick
Met citaat reageren
  #2  
Oud 15 augustus 2011, 14:13
Haringsma Haringsma is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 september 2010
Berichten: 6
Haringsma is on a distinguished road
Standaard

Je kunt goed een bedrijfs starten vanuit de WW. http://www.uwv.nl/Zoekresultaten/antwoord.aspx

Je krijgt dan een half jaar "vrij" van sollicitatieplicht en mag al je tijd besteden aan je bedrijf. Wel eerst een goed bedrijfsplan bespreken.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 16 augustus 2011, 11:11
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Hoi RickD,

Ik ben nu ruim vijf jaar zelfstandig en dat bevalt me prima (ik ben op eigen initiatief vanuit een vaste baan freelancer geworden).
Ik raad je aan eens te kijken op zustersite lancelots.nl. Daar vind je heel veel nuttige informatie. In het forum kun je vragen stellen aan zelfstandigen en je dilemma's bespreken met mensen die in hetzelfde schuitje zitten als jij.

Succes!
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 16 augustus 2011, 16:20
UWV Webcare UWV Webcare is offline
Lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2011
Berichten: 5
UWV Webcare is on a distinguished road
Standaard

Beste Rick,

Er zijn twee mogelijkheden om vanuit de WW als zelfstandige te gaan werken.

- Je kunt aan de aan UWV doorgeven dat je gaat werken als freelancer. Als je voor één opdrachtgever werkt, wordt het aantal gewerkte uren gekort op het aantal uren van je WW-uitkering. Werk je voor meerdere opdrachtgevers, dan wordt het aantal gewerkte uren blijvend gekort op de uitkering.

- Je kunt ook met behoud van uitkering als zelfstandige werken. Een voorwaarde hiervoor is wel dat het Werkbedrijf je plannen kansrijk achten. In dat geval word gedurende een startperiode van 26 weken vrijgesteld van de plicht om te solliciteren en passend werk te accepteren, zodat je je kunt richten op het opstarten van je bedrijf. Van de eventuele inkomsten uit onderneming wordt 70% verrekend met de WW-uitkering.

Op onze website vind je actuele informatie over de urenaftrek en de startperiode.

Via de website van het Werkbedrijf kun je je inschrijven als werkzoekende, ook als je nog niet werkloos bent, om een afspraak met een werkcoach te maken.

Met vriendelijke groet,

Robert
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Werkgever stelt dat ik ontslag genomen heb, maar dat is niet het geval Inkie_1972 Je rechten en plichten als werknemer 7 24 januari 2011 15:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:55.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon