Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen
Registreer FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 15 augustus 2011, 20:21
Hermione Hermione is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 15 augustus 2011
Berichten: 2
Hermione is on a distinguished road
Standaard Als bèta werk vinden in een andere sector

Beste forumlezers,

mijn vraag komt op het volgende neer: in welke sectoren kan ik als universitaire beta terecht, buiten de beta-sector zelf?

Ik was op de middelbare school eigenlijk in alle vakken wel goed, al had ik duidelijk geen talenknobbel, en heb het gymnasium afgesloten met een 8,6 gemiddeld. Ik heb toen voor de beta-opleiding Life Science and Technology gekozen omdat mij werd wijsgemaakt dat er een beta-tekort was. Na mijn bachelor te hebben voltooid ben ik aan de UvA Forensische Wetenschappen gaan doen, omdat ik iets toegepasters wou doen, en 'het onderzoek of bedrijfsleven' me te vaag leek. Twee maanden geleden heb ik mijn studie voltooid (met cum laude), maar nu blijkt dat er heel weinig forensische vacatures zijn, en heel veel reacties op degenen die er wel zijn.

Het liefst zou ik een forensische baan krijgen, maar de kans daarop acht ik niet al te groot. Ik heb gemerkt dat er erg weinig WO-niveau vacatures zijn waarvoor ik in aanmerking kom, en dat verder de kans op vaste aanstelling en de hoogte van het salaris relatief achterblijven bij andere sectoren. Eerlijk gezegd vind ik dit verwarrend, omdat de beta-studies naar mijn mening veel moeilijker zijn en meer uren vergen dan andere studies, zoals bijvoorbeeld psychologie, rechten, kunstgeschiedenis en Engels. Daarbij komt ook nog eens de dreiging dat veel onderzoek en productie binnen de komende twintig jaar naar Zuid-Oost Azie verdwijnt. Ik denk waarschijnlijk veel te pessimistisch, maar ik zit eraan te denken om iets heel anders te gaan doen, ik weet alleen nog niet wat.

Ik heb wel eens gehoord dat je 'als beta overal terecht kan', maar ik heb geen idee of dat klopt. Ik zie de overheid als een goede werkgever, maar weet niet of ze zitten te wachten op iemand met mijn achtergrond. Qua vaardigheden ben ik goed in analytisch denken en beschik ik over uitstekende lees, spreek en schrijfvaardigheden in Nederlands en Engels. Ik ben op de hoogte van actuele maatschappelijke thema's en heb naar mijn mening een vrij uitgebrijde algemene kennis. Ik ben wat minder bedreven in communicatie, en kan soms wat timide overkomen. Mijn enige werkervaring bestaat uit een schoonmaak bijbaan.

Ik zou het erg waarderen als iemand me wat tips kan geven over wat voor een soort vacatures ik zou kunnen benaderen.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 16 augustus 2011, 10:54
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Hoi Hermione,

Je schrijft dat je graag een forensische baan wilt, maar dat je de kans daarop niet groot acht. Heb je al op vacatures gereageerd dan? Als je dit nog niet hebt gedaan, zou ik dit zeker doen. Als je het niet probeert, weet je ook zeker dat het niet lukt. Daarnaast raad ik je aan om te gaan netwerken. Je kunt bijvoorbeeld je scriptiebegeleider of oud-studenten inseinen dat je op zoek bent naar een leuke baan of via LinkedIn mensen benaderen die bij een voor jouw interessant bedrijf werken of een interessante functie hebben. Mijn ervaring is dat wanneer mensen merken dat je oprecht geïnteresseerd bent, ze wel tijd voor je willen vrijmaken. Je kunt via LinkedIn natuurlijk ook een oproepje plaatsen zoals "Cum laude afgestudeerde forensisch wetenschapper zoekt interessante werkomgeving.'

Mocht je echt een andere richting op willen, dan raad ik je aan om eerst wat zelfonderzoek te doen. Maak voor jezelf bijvoorbeeld eens een SWOT-analyse. Zo kom je erachter wat je precies wilt en waar jouw kansen liggen. Dat kost tijd, maar het heeft als voordeel dat je veel gerichter zoekt. Bovendien: omdat je weet wat je wilt en kunt, kun je jezelf veel beter verkopen.

Succes!
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 16 augustus 2011, 11:08
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Hoi Marieke,

Ik heb één HBO-vacature voor forensisch DNA onderzoeker gevonden, en ik krijg binnenkort te horen of ik in aanmerking kom. Ik heb echter al eerder gehoord dat op zulke vacatures meestal meer dan 60 reacties binnenkomen, en aangezien ik geen ervaring heb acht ik mijn kans niet al te groot. Verder heb ik open sollicitaties gestuurd naar het NFI en verwante instellingen, maar geen reacties ontvangen.

Ik zit op linkedin, maar ik kan niet vinden waar je een baan-oproep kan plaatsen..de optie 'post a job' is alleen voor werkgevers voor zover ik kan zien.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 16 augustus 2011, 11:24
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Hoi Hermione,

Veel vacatures worden via-via vervuld, vandaar dat ik je het advies gaf om te gaan netwerken. Veel mensen krijgen alleen al allergische reacties bij dit woord, maar het gaat er bij netwerken om dat je laat zien wie je bent, wat je te bieden hebt en dat je kenbaar maakt dat je op zoek bent naar een leuke job. En dat hoeft echt niet met een gelikt verhaal, zoals zovelen denken. Het gaat erom dat ze een beeld krijgen van jou.

Bij LinkedIn kun je via 'share an update' je contacten laten weten dat je op zoek bent naar een leuke baan.
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 16 augustus 2011, 12:59
Ri@nne Ri@nne is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 oktober 2008
Berichten: 405
Ri@nne is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niet geregistreerd Bekijk bericht
Ik zit op linkedin, maar ik kan niet vinden waar je een baan-oproep kan plaatsen..de optie 'post a job' is alleen voor werkgevers voor zover ik kan zien.
Je kan je ook aanmelden bij een groep, bijvoorbeeld http://www.linkedin.com/groups?home=&gid=2645976
__________________
Rianne
Met citaat reageren
  #6  
Oud 16 augustus 2011, 19:28
Ellie Ellie is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 9 augustus 2011
Berichten: 25
Ellie is on a distinguished road
Standaard

Hoi Hermione!

Is de Master of Criminal Investigation misschien iets voor je?

http://www.kombijdepolitie.nl/Soorte...opleiding.aspx

Verder kan in alleen de vacaturesite van het Rijk bedenken die wellicht interessante vacatures voor je heeft.

Groeten,

Ellie
Met citaat reageren
  #7  
Oud 18 augustus 2011, 19:56
Hermione Hermione is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 15 augustus 2011
Berichten: 2
Hermione is on a distinguished road
Standaard

Recherche is niks voor me, vooral omdat ik met gym altijd achteraan bungelde en mijn conditie sindsdien alleen maar is verslechterd :P

Ik heb gereageerd op een traineeship bij het TNO, en dat lijkt me wel erg leuk. Ik weet alleen nog niet wat ik me er precies bij moet voorstellen, hoe bijvoorbeeld een dagindeling eruit ziet. Is er heel toevallig iemand op het forum die daar ervaring mee heeft?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Studiebaan: haalbaar een werkgever te vinden die betaalt? Karolina Opleiding kiezen en volgen 19 7 februari 2011 02:16
Museologie afmaken, of verder richting bedrijfsadministratie/fiscaal? janetjuh85 Sollicitatiebrief en cv 1 26 januari 2010 17:43
sollicitatiebrief verkoopmedewerker Graag commentaar Cindyy Sollicitatiebrief en cv 7 15 augustus 2009 11:38
Open sollicitatie administratief medewerkster nika Sollicitatiebrief en cv 1 15 januari 2007 21:47
Hoe mail je een sollicitatiebrief en cv nicky1983 Sollicitatiebrief en cv 9 14 juli 2006 10:34


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:30.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon