Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 14 augustus 2007, 14:52
ocar ocar is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 juni 2007
Berichten: 6
ocar is on a distinguished road
Standaard Open sollicitatie voor cursusontwikkelaar. Bedankt voor tips.

Dag Forumgenoten,

De onderstaande brief heb ik als open sollicitatie naar 21 bedrijven gestuurd. Ik heb maar drie reacties gekregen (helaas allemaal negatief). Blijkbaar is mijn brief niet goed. Hebben jullie tips? Het gaat om bedrijven die technische opleidingen verzorgen.

Dank je

================================================== ==

Mijne dames en heren,

Hierbij solliciteer ik naar een coördinerende functie bij het ontwikkelen van technische cursussen en cursusmateriaal. Ik zal uitleggen waarom ik geschikt ben voor een dergelijke functie.

Ik heb gewerkt als docent op havo en vwo en als natuurkundig onderzoeker. In beide functies ben ik gewend complexe informatie om te zetten in herkenbare concepten. Ik denk analytisch en een van mijn sterkste kanten is actief luisteren. Daardoor heb ik snel overzicht over een cursus die moet worden ontwikkeld of bewerkt. Omdat mijn technische achtergrond nog beperkt is, werk ik graag samen met een auteur uit de praktijk. Ik heb vooral de ervaring om te zorgen voor een sterke inhoudelijke en didactische opzet die rekening houdt met het nivo van de cursisten.

Ik ben nieuwsgierig en gefascineerd door kennis en de manier waarop mensen zich kennis eigen maken. De mogelijkheid om concrete producten te ontwikkelen in een technische richting spreekt mij zeer aan. Wanneer er binnen uw organisatie ruimte is voor een dergelijke functie maak ik graag een afspraak voor een nadere kennismaking. Van 28 juli tot 13 augustus ben ik op vakantie. Daarvoor en daarna sta ik graag tot uw dienst.


Hartelijke groeten,

....
Met citaat reageren
  #2  
Oud 15 augustus 2007, 01:39
lieselot
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Open sollicitatie voor cursusontwikkelaar. Bedankt voor tips.

Hoi,

Eerst een vooral even dit: wanneer je niet meteen positieve reacties ontvangt op je brief, denk ik niet dat je daarom meteen de oorzaak bij je brief moet gaan zoeken. Je kan een perfecte kandidaat zijn en een geweldige brief schrijven, maar als je een open sollicitatie stuurt naar een bedrijf dat momenteel geen nieuwe medewerker zoekt, dan heb je gewoon pech... Geef dus vooral de moed niet op, want wie weet solliciteer je de volgende keer bij een bedrijf dat wel geďnteresseerd is in een nieuwe medewerker, en dan maak je misschien wel een kans!

Verder nog wat opmerkingen over je brief:

- Ik zou kiezen voor een neutralere aanspreking dan "mijne dames en heren". Probeer eventueel de naam te achterhalen van de persoon naar wie je de brief richt.

- De zin "Ik zal uitleggen waarom ik geschikt ben voor een dergelijke functie" vind ik wat vreemd; hij komt nogal betuttelend over vind ik. De persoon die je brief leest zal uit zichzelf wel begrijpen dat je dat in de volgende alinea's doet. Ik zou de zin daarom gewoon weglaten, en eventueel proberen om wat meer de aandacht te trekken in de eerste alinea.

- Je zegt dat je technische achtergrond nog beperkt is. Negatieve dingen laat je beter achterwege in een sollicitatiebrief. Probeer dus je sterke punten in de verf te zetten om zo aan te tonen dat je de geschikte kandidaat bent, en zwijg over wat minder goed is

- nivo = niveau

- Je zal het zelf misschien al gemerkt hebben, maar voor alle zekerheid: vergeet het stukje waarin je zegt dat je op vakantie bent niet weg te laten als je de brief opnieuw verstuurt, want die info is niet relevant meer

Veel succes!

Lieselot
Met citaat reageren
  #3  
Oud 15 augustus 2007, 09:48
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard Re: Open sollicitatie voor cursusontwikkelaar. Bedankt voor tips.

Beste Ocar,

Als je een open sollicitatiebrief schrijft dan kun je beter van tevoren bellen om te vragen aan wie je de brief kunt richten, want anders weet je niet of hij wel bij de juiste persoon terechtkomt. Vraag dan gelijk ook even het e-mailadres en telefoonnummer van deze persoon.

Als je de brief verstuurt hebt dan wacht je ongeveer een week en als je dan niets hoort dan bel je de persoon die je geschreven hebt en dan vraag je of de brief aangekomen is. Je kunt dan ook gelijk vragen wat zij/hij van de brief vindt en of er mogelijkheden voor werk zijn. Als er geen mogelijkheden zijn om daar te werken, dan kun je vragen of ze nog een bedrijf kennen waar jij je brief heen zou kunnen sturen. Maar je kunt ook vragen of ze een baan hebben die raakvlakken heeft met de functie waar je nu naar solliciteert.

Als je niet wilt bellen, dan kun je ook mailen. Heb je vragen dan kun je die het beste nummeren en onder elkaar zetten, zodat de ontvanger van je mailtje gericht antwoord kan geven op je vragen.


Van Liselot heb je goede tips over de inhoud van de brief gekregen.
Ik heb nog wel een aanvulling: geef altijd aan waarom je specifiek bij dit bedrijf wilt werken.
Info over het bedrijf kun je mogelijk op internet vinden of misschien ken je het bedrijf en kun je er iets positiefs over zeggen in je brief.
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
  #4  
Oud 15 augustus 2007, 19:57
Rens Rens is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Berichten: 985
Rens is on a distinguished road
Standaard Re: Open sollicitatie voor cursusontwikkelaar. Bedankt voor tips.

Hoi Ocar,

Jouw brief komt bij mij dwingend over.
Je schrijft zonder terughoudendheid over jezelf en laat dus geen ruimte over voor de toekomstig werkgever.
Verder sluit je af met het feit dat jij wel bereid bent om een vervolgafspraak te maken................

Ik zie in jouw brief nergens een match tussen jou en bedrijf. Ok'e, je stuurt een open sollcitatie, maar net als Hetty zegt, kun je beter zorgen dat jouw brief aan een persoon gericht is. Win dus vooraf informatie in.

Kijk eens bij de brieven van de maand en lees daar de feedback. Ik denk dat je dan een goede basis hebt om je brief in het AIDA-model te schrijven zodat hij niet zo overdonderend is.

Kun je er iets mee?
Groet,
Rens
__________________
Rens
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Open sollicitatie Dierenkliniek InNoCeNt-GiRl Sollicitatiebrief en cv 6 3 augustus 2010 18:34
Open sollicitatie voor functie op financiële administratie Simmie Sollicitatiebrief en cv 7 16 november 2007 10:47
Open sollicitatie helpende in de zorg. Graag commentaar Betty Sollicitatiebrief en cv 4 14 mei 2007 15:33
open sollicitatie onderwijsassistent mčlanie Sollicitatiebrief en cv 2 7 maart 2007 17:26
Open sollicitatie startende/ junior reisadviseuse Grada Sollicitatiebrief en cv 2 8 februari 2007 14:46


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:12.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon