Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 8 november 2008, 17:53
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Wat kan ik met mijn propedeuse certificaat?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Catbert Bekijk bericht
Ik zal eerlijk zijn: Een propedeuse is inderdaad geen diploma en wordt daardoor zelfs ietsje lager gewaardeerd dan een voltooide MBO niveau 4 diploma. Zeker omdat je er vier jaar over hebt gedaan.

Mijn inschatting is dat je je op een startfunctie op mbo niveau moet richten, om je vervolgens in de praktijk waar te maken. Zelfs starters met een voltooide hbo opleiding komen over het algemeen niet gelijk op een beleidsmatige functie te zitten.

Bereid je erop voor dat je stapje voor stapje naar je doel toe moet werken.
Succes en geduld gewenst!

Ik heb na mijn onvoltooide p op de ct/hlo (36 punten), mijn administrateur mbo4 diploma in anderhalf jaar incl stage gedaan.

Ik moet zeggen dat het veel boeken waren die ik in die paar maanden(normaal doe je er 4 jaar over) heb doorgenomen, maar die P was voor mijn gevoel veel zwaarder en is gewoon niet te vergelijken omdat er veel meer verwarring is over wat je nou moet doen in projecten en practica op een hbo. De stof is ook nooit hapklaar zoals op een mbo.
Er vielen ontzettend veel mensen af op die mbo, maar dat is gewoon luiheid.

Ik denk dat iemand die een P behaald(in een jaar of iets langer) in een techniek richting, erg veel kan in vergelijking met ieman die 4 jaar over nivo 4 doet

Ook heb ik een havo diploma, (moeilijkste pakket) dit vraagt ook veel meer van je intellect dan een hoge mbo opleiding naar mijn mening.

Laatst gewijzigd door René; 27 maart 2009 om 19:48 Reden: Ondertekening met naam verwijderd op verzoek van de auteur
Met citaat reageren
  #12  
Oud 8 november 2008, 18:20
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard Re: Wat kan ik met mijn propedeuse certificaat?

Wat het grote verschil is: Iemand die met Mbo 4 uitstroomt heeft een 4 jarige opleiding afgerond. Dat vereist uithoudingsvermogen. Je moet langere tijd op een behoorlijk niveau presteren.
Iemand die na zijn P de hbo-opleiding stopt is in de basis intelligent genoeg om zijn hele hbo te halen, maar waarom stopt hij dan na zijn p? Ik denk dat veel recruiters vrezen dat daar een bepaalde karakterzwakte aan ten grondslag ligt. Voor er allemaal verontwaardigde reactie komen: Ik weet dat het niet altijd waar is, maar het is wel de vraag die zo'n cv oproept.
Vandaar dat een voltooide Mbo uiteindelijk toch hoger gewaardeerd wordt dan een P.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 8 november 2008, 18:52
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Wat kan ik met mijn propedeuse certificaat?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Catbert Bekijk bericht
Wat het grote verschil is: Iemand die met Mbo 4 uitstroomt heeft een 4 jarige opleiding afgerond. Dat vereist uithoudingsvermogen. Je moet langere tijd op een behoorlijk niveau presteren.
Iemand die na zijn P de hbo-opleiding stopt is in de basis intelligent genoeg om zijn hele hbo te halen, maar waarom stopt hij dan na zijn p? Ik denk dat veel recruiters vrezen dat daar een bepaalde karakterzwakte aan ten grondslag ligt. Voor er allemaal verontwaardigde reactie komen: Ik weet dat het niet altijd waar is, maar het is wel de vraag die zo'n cv oproept.
Vandaar dat een voltooide Mbo uiteindelijk toch hoger gewaardeerd wordt dan een P.
Ik was al wat ouder, en had geen zin in een grote studieschuld(en die zijn er veel hoor)met een onvoltooide opleiding. Vandaar dat ik besloot om snel een 4 jarige opleiding mbo4 in 1,5 jaar af te maken.

voor zover ik weet is ca70 procent van mijn klas na de P op de ct/hlo na de P overgestapt naar geneeskunde of een andere hbo of universitaire opleiding. Ik zou ook niet weten wie er met zen P gaat solliciteren, maar mijn gevoel zegt me dat zo iemand vaak meer kan dan een mbo er die 4 jaar over zon haplkare opleiding doet.
Met citaat reageren
  #14  
Oud 8 november 2008, 18:54
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Wat kan ik met mijn propedeuse certificaat?

voor zover ik weet is ca70 procent van mijn klas na de P op de ct/hlo na de P overgestapt


Oeps foutje in de zin, ja blijkt maar weer dat ik mbo er ben he
Met citaat reageren
  #15  
Oud 9 november 2008, 15:00
Phaidra
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Wat kan ik met mijn propedeuse certificaat?

Ik begrijp het wel hoor, dat recruiters/werkgevers vragen gaan stellen als je na je propedeuse gestopt bent met de studie, zeker als je over die propedeuse al 4 jaar gedaan hebt. Voor een normale MBO-studie staat toch gewoon 4 jaar? (heb zelf universiteit gedaan, ben niet thuis in MBO) Dan is het toch niet raar als iemand daar 4 jaar over gedaan heeft? Dan heeft deze persoon in elk geval iets volgehouden en afgemaakt... In tegenstelling tot de persoon die 4 jaar over een propedeuse doet en dan niet verder gaat.
Met citaat reageren
  #16  
Oud 10 november 2008, 00:38
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Wat kan ik met mijn propedeuse certificaat?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Phaidra Bekijk bericht
Ik begrijp het wel hoor, dat recruiters/werkgevers vragen gaan stellen als je na je propedeuse gestopt bent met de studie, zeker als je over die propedeuse al 4 jaar gedaan hebt. Voor een normale MBO-studie staat toch gewoon 4 jaar? (heb zelf universiteit gedaan, ben niet thuis in MBO) Dan is het toch niet raar als iemand daar 4 jaar over gedaan heeft? Dan heeft deze persoon in elk geval iets volgehouden en afgemaakt... In tegenstelling tot de persoon die 4 jaar over een propedeuse doet en dan niet verder gaat.

Als je vier jaar over een P doet had je inderdaad al veel eerder moeten stoppen, ik ken mensen die hun p wel net hebben gehaald in een jaar maar dan in de derde vastlopen, ik had mijn P net niet in een jaar gehaald en voelde al aan dat het goed fout zou kunnen gaan.

Het is overigens geen schande als je je P wat later haalt, want dat gebeurd bij de beste, het gaat er ook om of jij zelf er een goed gevoel bij hebt.
Met citaat reageren
  #17  
Oud 10 november 2008, 23:48
Makingsense's schermafbeelding
Makingsense Makingsense is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 juli 2008
Berichten: 413
Makingsense is on a distinguished road
Standaard Re: Wat kan ik met mijn propedeuse certificaat?

Hi hi, herkenning alom met dit topic....

Ik ben na mijn allereerste 3,5 jaar HBO ook gestopt. Wel al na 1,5 jaar een propedeuse-certificaat maar ja het was PABO he, dus er stond ook op dat ik fijn kon handwerken en ook leuk kon tekenen..... (gelukkig ook wel pedagogiek en didactiek maar soi.....)

Ook ik ben daarna een 3 jarige MBO met 3 extra examenvakken in versneld tempo (2 jaar) gaan doen en dat heb ik met vele vlaggen en wimpels gehaald.
Daarna nog wel 3 andere HBO opleidingen gedaan, waarvan ik er 1 heb afgemaakt.

En nu pas, op 40-jarige leeftijd, terwijl ik zelf loopbaancoach ben en ook door de mangel van diverse sollicitaties en trajecten ben gehaald, kan ik het prima verantwoorden en heb ik er vrede mee.
Voornamelijk omdat ik er pas dit jaar achter ben gekomen wat de achterliggende reden was van de afgebroken studies. (combinatie van grensgevalletje hoogbegaafdheid, sterk beeldenken en de verkeerde vorm van onderwijs voor mij -ik ben een doener volgens Kolb-)

Het is natuurlijk voor iedereen anders, maar het is iets wat je een groot deel van je leven blijft achtervolgen, dus zorg er voor dat je het ietsje eerder dan ik voor jezelf kan verantwoorden .
Dan is het een makkie om daar in een sollicitatiegesprek een goed antwoord op te geven.

Als recruiter kan ik zeggen dat een propedeuse voor mij in die rol alleen waarde heeft als de sollicitant 1) een goed verhaal heeft over het stoppen met de studie 2) de propedeuse gebruikt als springplank naar een andere studie of stage 3) hij/zij mij kan vertellen wat hij heeft geleerd van die periode op de HBO, zowel inhoudelijk als persoonlijk.



Tessa
__________________
"Ontdek wie je bent en wees het dan expres!"
| Making Sense | Adviesbureau voor loopbaancoaching, personal branding en inspiratie
| W: makingsense.nl | E: info@makingsense.nl | 06-24095195 |

Tessa Faber helpt vrouwen en mannen in loondienst om hun kennis, kunde en kracht zichtbaar te maken en hun eigen loopbaan als ondernemer in handen te nemen.
Met citaat reageren
  #18  
Oud 19 november 2008, 22:16
Rien Rien is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 13 november 2008
Berichten: 4
Rien is on a distinguished road
Standaard Re: Wat kan ik met mijn propedeuse certificaat?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tim1984 Bekijk bericht
Kan ik wat met mijn propedeuse certificaat? Of moet ik echt het HBO afronden om een geschikte baan te vinden?
Dat ligt er heel erg aan wat voor een baan jij geschikt vindt. In de financieel-administratieve hoek zul je geen briljante banen vinden; met enkel een propedeuse zul je waarschijnlijk een baan vinden waar je de hele dag orders moet invoeren en zo. Wil je van daaruit hogerop komen, dan zul je moeten .... tja, studeren.

Jij zegt dat studeren je niet ligt, maar is dat in het algemeen zo? Of heb je het toevallig niet getroffen met de richting die je hebt gekozen, of de manier van onderwijs op de school waar je nu zit? Ik weet nog dat het HBO mij helemaal niet lag, maar ik ben daarna naar de universiteit gegaan, en daar klikte alles. Dat was een leuke manier om te studeren, uitdagend, in plaats van enkel maar telkens dingen uit het hoofd te moeten leren en opgaven te maken.
Met citaat reageren
  #19  
Oud 15 december 2008, 17:16
blaataap
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Wat kan ik met mijn propedeuse certificaat?

Met je P enorm veel!

- Vakkenvullen
- Werken in een kas
- Pompbediende
- Kranten / post bezorgen
- aan de lopende band werken in een fabriek
- callcentermedewerker

etc. etc. etc.

kortom: ongeschoolde baantjes. als je niet wil leren moet je ook niet verwachten een baan te vinden waarin je in het verleden geleerde kennis toe kan gaan passen.
Met citaat reageren
  #20  
Oud 15 december 2008, 22:17
Henk
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Wat kan ik met mijn propedeuse certificaat?

Met MBO4 kun je prima op uitvoerend niveau een functie uitoefenen. Doorgroei zit er dan echter niet in. Een P is verder van geen enkele toegevoegde waarde.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
De wanhoop nabij... Cassie Loopbaanvragen 24 23 juli 2014 09:56
Te veel aan kennis, gebrek aan lef: eerste stapjes in arbeidsland Aardbei Loopbaanvragen 6 2 november 2010 15:52
Sollicitatiebrief en cv Persoonlijke begeleider B thuiszorg Dana Sollicitatiebrief en cv 1 4 januari 2007 15:11
Sollicitatiebrief pedagogisch medewerker markvis Sollicitatiebrief en cv 7 18 december 2006 14:06
Sollicitatiebrief groepsleidster kinderopvang Niet geregistreerd Sollicitatiebrief en cv 3 16 augustus 2005 10:58


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:52.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon