Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 27 mei 2013, 19:20
marie_ marie_ is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 27 mei 2013
Berichten: 1
marie_ is on a distinguished road
Standaard Hard werken, veel stress, en alsnog falen

Hey mensen,
Ik ben een meisje van 20 en zit in het eerste jaar van een HBO mode opleiding.
Op het VWO heb ik nooit erg mijn best hoeven doen: een dag van tevoren een tentamen leren resulteerde meestal in minstens een 7.
Deze manier werkt nu niet meer. Mode is een praktische studie en we hoeven bijna niks te lezen, maar de hoeveelheid werk is enorm, en teveel om in één dag voor een deadline te doen. Bijna niemand redt het zonder een sociaal leven, bijbaantjes, andere hobby's etc op te geven.
Ik heb dit alles opgegeven en lijk het nog steeds niet te redden: dikke kans dat ik niet over ga en dus van school moet.
Lui ben ik niet, ik ga door tot ik er letterlijk bij neer val (dit jaar 2x out gegaan omdat ik vergat te eten tijdens het werken). Wel verzuip ik in de hoeveelheid werk, weet het niet goed te plannen en werk daardoor niet efficiënt. Misschien omdat ik nooit geleerd heb om goed te plannen? Ik weet in ieder geval van mezelf dat ik mij volledig stort op een project, ik heb dit jaar moeten afleren om aan elk detail aandacht te besteden. Dit heb ik tot ongeveer vorige maand volgehouden en nu stort ik in. Ik kan soms alleen maar voor me uit staren, creativiteit is ver te zoeken en heb geen plezier meer in het werk.
Feit is dat het niet gaat lukken op deze manier en ik word daar onzeker van. Het voelt als falen. Al mijn energie is weg. Ik moet er niet aan denken om dit volgend jaar nog een keer te doen. Begrijp me niet verkeerd: ik wil deze studie heel graag doen en de kwaliteit van mijn werk (dat wat ik op tijd inlever) is altijd voldoende. Alleen lijkt het erop dat ik de hoeveelheid niet aan kan. Misschien niet op dit moment in mijn leven. Vinden jullie het een raar idee om het misschien over 1 of 2 jaar nog een keer te proberen? Of is dat 'zonde'? Wanneer vinden jullie het 'te laat' om te gaan studeren? En zegt het feit dat ik slecht plan en slecht met stress kan omgaan dat ik niet geschikt ben voor zo'n opleiding als deze? Sorry voor alle vragen en slechte samenhang in de tekst, ik ben nogal chaotisch op dit moment (was vroeger nooit zo...).

Bedankt voor het lezen.

Groetjes, Marie
Met citaat reageren
  #2  
Oud 28 mei 2013, 03:01
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Het is kennelijk op het moment een beetje teveel geworden, maar van buiten af is het zo moeilijk om iemand dan raad te geven. Je zegt immers gauw het verkeerde tegen iemand in zo'n geval, al moet je natuurlijk niet jezelf ondermijnen.

Heeft dit opleidingsinstituut een decaan? Die zou raad kunnen geven. Bespreek het ook eens met mensen om je heen, vader, moeder, of wie dan ook.

Sterkte.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 28 mei 2013, 10:15
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Goed bekeken zit je eigenlijk midden in een leerproces. Je was een bepaalde manier van werken gewend, maar komt er nu achter dat deze in je huidige situatie niet (meer) werkt. Volgens mij ben je alleen nog maar met je opleiding bezig en is er van ontspanning nauwelijks nog sprake. Het is niet gek dat jouw creativiteit op dit moment op een laag pitje staat. Om creatief te kunnen zijn, moet je geest ontspannen zijn of op z'n minst af en toe.
Als het goed is, heb je een mentor. Heb je dit al eens met hem of haar besproken? Ik raad je echt aan om eens met hem of haar in gesprek te gaan.
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carričretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 28 mei 2013, 15:36
Rens Rens is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Berichten: 985
Rens is on a distinguished road
Standaard

Als medestudenten hier ook last van hebben, dan hoop ik niet dat deze opleiding een afspiegeling is van de werkelijkheid. Het gaat er dan op neer komen dat veel mensen in jouw sector met een burnout thuis komen te zitten.

Ik ben het met je eens dat je werk altijd van voldoende kwaliteit moet zijn. Dat staat bij mij ver boven kwantiteit. Hierin een goede mix vinden waar alle partijen gelukkig van worden is ook een opdracht voor de opleiding. I.i.g. zo denk ik erover!
__________________
Rens
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Graag jullie reactie op mijn net even anders dan anders sollicitatiebrief en cv vertegenwoordiger Sollicitatiebrief en cv 6 2 juli 2012 18:37
Werken op universitair niveau trekt me niet. Is dit erg? beau Loopbaanvragen 8 7 juni 2012 23:01
HBO-Verpleegkunde, ervaring van een student Lilmissindo Opleiding kiezen en volgen 11 27 november 2011 21:46


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:39.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon