Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen
Registreer FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 7 september 2011, 21:08
oper1234 oper1234 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 7 september 2011
Berichten: 1
oper1234 is on a distinguished road
Standaard Welke sector op de havo voor deze wo-banen?

Hallo,

Ik ben 14 jaar en zit nu in havo. Ik zou graag de volgende dingen willen weten:

1: Met welke sector kan ik advocaat worden dus: verzorging of economie etc.
2: Verdient een fysiotherapeut meer dan een advocaat of accountant?
3: Verdient een advocaat meer dan een accountant
4: Kan je met hbo een huisarts of een tandarts worden


Alvast bedank!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 7 september 2011, 23:39
carlito carlito is offline
Lid
 
Geregistreerd: 29 maart 2011
Berichten: 14
carlito is on a distinguished road
Standaard

Heey,

Ik ga proberen je vragen te beantwoorden.
1: Voor zover ik weet moet je om advocaat te worden rechten gestudeerd hebben. Dit moeten dan echter wel op WO niveau, dus universitair. Wel kan je op het MBO juridische opleidingen volgen en ook kan je HBO rechten doen waarmee je wel juridische functies kan vervullen.
2: Een goede advocaat verdient meer dan een fysiotherapeut en accountant. Tenzij je een eigen praktijk start voor fysiotherapie of een eigen bureau voor accountancy. Als je ondernemer bent zal je winst en salaris voor een groot deel afhangen van eigen inzet. Een advocaat kan natuurlijk ook als zelfstandige opereren en zal dan ook meer verdienen dan in loondienst. Ervan uitgaande dat beide in loondienst zijn: de advocaat verdient dan meer.
3: Zie vraag 2 in principe dus ja, maar een zelfstandige accountant KAN meer verdienen.
4: Huisarts: nee; hiervoor moet je geneeskunde hebben gestudeerd op WO niveau. Tandarts: Ja, maar dit zal dan beperkt blijven tot mondhygienist. Ik denk dat je met een WO tandheelkunde dan verder komt.

Nog even voor de sectoren, voor veel banen die je noemt zal je eerst VWO moeten doen na je HAVO omdat deze universitair geschoold zijn. De sectoren die het best aansluiten zijn dan:
Advocaat/Accountant: Economie, dit vanwege Economie een andere sector met daarin Economie als keuzevak kan dus ook.
Huisarts/Fysiotherapie/Tandarts: Zorg en Welzijn, dit vanwege Biologie een andere sector met daarin Biologie als keuzevak kan dus ook.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 8 september 2011, 09:48
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Ik heb niets toe te voegen aan de antwoorden van Carlito
Nou ja, alleen dat je met een havo-diploma op zak naar de hbo-opleiding Fysiotherapie kunt (mits je wordt ingeloot). Voor de andere beroepen zul je eerst vwo moeten doen of hbo en daarna wo .

Ik heb alleen nog een vraagje aan oper1234: je noemt advocaat, accountant, huisarts, fysiotherapeut en tandarts. De eerste twee functies zitten in de economische hoek, de andere zijn echte zorgberoepen. Naar welke sector gaat je voorkeur naar uit (even los van de salarissen die bij deze beroepen horen ).
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carričretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 8 september 2011, 16:37
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Bedankt!!!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mariekevanoosterhout Bekijk bericht
Ik heb niets toe te voegen aan de antwoorden van Carlito
Nou ja, alleen dat je met een havo-diploma op zak naar de hbo-opleiding Fysiotherapie kunt (mits je wordt ingeloot). Voor de andere beroepen zul je eerst vwo moeten doen of hbo en daarna wo .

Ik heb alleen nog een vraagje aan oper1234: je noemt advocaat, accountant, huisarts, fysiotherapeut en tandarts. De eerste twee functies zitten in de economische hoek, de andere zijn echte zorgberoepen. Naar welke sector gaat je voorkeur naar uit (even los van de salarissen die bij deze beroepen horen ).
Denk accountant want dat kan met hbo. EN BEDANKT!
owh en ik hoorde dat er weinig banen zijn als advocaat is dat waar?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 8 september 2011, 16:54
carlito carlito is offline
Lid
 
Geregistreerd: 29 maart 2011
Berichten: 14
carlito is on a distinguished road
Standaard

Je bent goed bezig door nu al goed te kijken met wat je straks wilt, maar ik adviseer je wel om absoluut niet een studie te kiezen omdat het hbo is en nu dus makkelijker te bereiken lijkt dan bijvoorbeeld huisarts omdat dit wo is. Als je wens is om huisarts te worden ga er dan voor. Let op het is een aanname van mij, als je echt graag accountant wil worden ga je daar natuurlijk voor, maar mijn boodschap is doe wat je leuk vind en niet wat in eerste instantie makkelijker lijkt.

Ik heb inderdaad ook vernomen dat de rechten studenten meer moeite hebben met het vinden van een vaste baan. Maar dit geld denk ik ook voor huisartsen en fysiotherapeuten, er is niet voor niks een loting voorafgaande aan deze studies.

Verder geef ik je mee; laat je echt goed informeren. Je zal nu in de 2e of 3e van de Havo zitten dus je hebt nog even de tijd, maar doe straks veel mee met open dagen en proefstuderen. Ook de websites van de diverse opleidingsinstituten geven veel informatie over hoe de studie in elkaar zit en wat je kansen op een baan zijn. Maar meest belangrijke doe wat je leuk vindt!

Succes!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Geen groepswerk met SPH, welke banen dan? Syra Loopbaanvragen 7 21 april 2014 10:48
Van havo naar wo geschiedenis, via vwo of hbo? Naomi Opleiding kiezen en volgen 5 29 augustus 2011 18:14
Vmbo-diploma gehaald, cijfers te laag voor havo, welke vervolgopleiding? globalfreek Opleiding kiezen en volgen 2 29 juni 2011 19:20
Welke banen zijn er mogelijk met SPH buiten de zorg? Stampertje Alle andere carričreonderwerpen 3 2 januari 2011 14:16


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 03:59.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon