Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 15 september 2011, 20:38
psych12 psych12 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 15 september 2011
Berichten: 2
psych12 is on a distinguished road
Standaard Na een universitaire master nog een jaar hbo?

Hallo allemaal,

Momenteel ben ik bezig aan een master ontwikkelingspsychologie aan de Universiteit. Heel leuk en ik ben ook zeker van plan deze af te maken. Oorspronkelijk is het een eenjarige master, maar om therapeut of GZ-psycholoog te worden zul je nog een jaar extra stage moeten lopen, anders heb je alleen maar mogelijkheden in de onderzoekswereld. Ik ben nu 21 en dit jaar loopt mijn studiefinanciering af, dus dat betekent dat ik een jaar zelf moet betalen. En daarna begint het eigenlijk pas, de 4-jarige GZ-opleiding waarvan je waarschijnlijk een gedeelte zelf moet bekostigen als het niet helemaal is. Je werkt dan natuurlijk wel.

Nu zie ik erg op tegen dit traject van nog 6 jaar. Ik weet ineens niet meer zo zeker of ik wel echt een GZ-psycholoog wil worden.Ik heb gelezen over een hbo master teacher special educational needs en ik ben er helemaal weg van. Het is eigenlijk precies wat ik voor ogen heb, leraar in het speciaal onderwijs. Omdat ik waarschijnlijk toch een jaar extra moet studeren, ben ik er over na aan het denken om na mijn master deze opleiding te volgen. Maar aan de andere kant vraag ik me weer af of het niet beter is om alles uit mijn universitaire opleiding te halen.

Iemand ervaring met de opleiding teacher special educational needs? Of met de opleiding tot GZ-psycholoog? Kost het veel tijd en geld of is het de moeite toch waard?

Groetjes
Met citaat reageren
  #2  
Oud 16 september 2011, 08:55
EvelineB EvelineB is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 20 februari 2011
Berichten: 134
EvelineB is on a distinguished road
Standaard

Hoi,

Zelf de opleiding pedagogische wetenschappen gevolgd. Ik heb wel een stage gelopen en daarbij diagnostiekaantekening behaald. Over de gz opleiding kan ik het volgende zeggen: ik heb een hele tijd geprobeerd om in aanmerking te komen voor de opleiding. De losse opleidingsplaatsen krijgen ongeveer 150 sollicitanten. De kans dat je op die manier aan de opleiding komt is heeeeeeel erg klein. Werk je in een ambulante instelling die de gz opleidingsplaatsen heeft dan is er meer kans. Er bestaat dan wel een wachtlijst voor medewerkers (want ook binnen de instelling zijn er veel die deze opleiding willen volgen). En je moet toch een soort van vast contract hebben (wat tegenwoordig erg schaars is).
De 2 jarige opleiding is pittig, maar te doen. Je werkt 32 uur per week, gaat 1 dag naar Rino. In de avonduren zal je dus stukken en artikelen moeten doorlezen.
Voordeel: GZ psycholoog betaald beter en je hebt in de toekomst meer kans op een baan
Nadeel: om de gz opleiding nu in deze tijden te mogen doen, heb je veel geluk nodig.

Dit hangt ook af waar je woont (in aflegen regios zijn er meer banen beschikbaar)

Kosten GZ opleiding: reken maar op 15.000-17.000 euro. Vaak krijg je 1% betaald van je werkgever + loon voor 32 uur werken. (en kan het eventueel van je loon worden afgehaald en in termijnen).

Lastige keuze...

Ik weet niet of het haalbaar is om toch een jaartje stage te lopen. Vervolgens te kijken wat je kansen zijn op de arbeidsmarkt, lukt het om een baan te vinden voor de gz opleiding. Zo niet, kan je misschien deze master special education needs deeltijd gaan doen zodat je wel over de financiele middelen beschikt om het te betalen. Persoonlijk ben ik altijd voor een stage.. heeft mij veel geleerd in elk geval.. ook of je in deze setting werkzaam wil zijn.. (kijk eens of je dan een stage binnen een school kan vinden die ook eventueel aansluit op de master special education needs.. Dan heb je ook meteen een idee over dat werkveld.

In het speciaal onderwijs gaat ook heel erg veel bezuinigd worden.. Misschien eens met je studieadviseur over praten?

Gz opleiding is trouwens 2 jaar en geen 4 jaar..


Succes met je keuze!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 18 september 2011, 22:53
psych12 psych12 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 15 september 2011
Berichten: 2
psych12 is on a distinguished road
Standaard

Bedankt voor je antwoord! Zo is het me een beetje duidelijker geworden hoe het in elkaar zit wat betreft kosten en aantal plaatsen

Verder denk ik wel dat je gelijk hebt dat ik het beste toch dat extra jaartje stage loop. Dan heb ik ieder geval wel een diagnostiekaantekening en kan ik altijd proberen om er tussen te komen. Als het niet lukt kan ik nog altijd kijken of ik iets anders ga doen. En inderdaad misschien een idee om binnen mijn huidige opleiding al een stage te lopen die aansluit bij special education needs.

En dat het maar 2 jaar is, is ook wel een meevallertje. Zou ik eigenlijk geweten moeten hebben, maar heb altijd gedacht dat het 4 jaar was.

Bedankt
Met citaat reageren
  #4  
Oud 19 september 2011, 10:31
EvelineB EvelineB is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 20 februari 2011
Berichten: 134
EvelineB is on a distinguished road
Standaard

Hoi,

Graag gedaan, een eventuele andere oplossing ipv een stage is een werkervaringsplek te zoeken. Dan krijg je wel niet betaald (vergoeding) en je kunt dan geen diagnostiekaantekening halen. Ik zou zelf kiezen voor een stage wanneer dat financieel mogelijk is om nog een jaartje te studeren.

Ik heb tijdelijk gewerkt in de ambulante hulpverlening, maar daar moest zoveel worden bezuinigd dat mijn contract niet verlengd werd. Het zijn momenteel moeilijk tijden, dus ik zou proberen stage te lopen in het werkveld dat je ligt, zoveel mogelijk netwerk proberen op te bouwen (echt heeeeeel belangrijk). De meeste banen heb ik in ieder geval via via gekregen, de banen waarop ik gesolliciteerd heb (30 brieven geschreven) kreeg ik 0 gesprekken op.

Groetjes en veel succes met je eventuele stage/werk/master
Met citaat reageren
  #5  
Oud 25 september 2011, 19:02
Hassan
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Maak gewoon het GZ-traject af. Een stapje naar beneden kan altijd nog. Zodra je alleen MSc + HBO hebt dan kun je daarna nog maar heel moeilijk weer omhoog.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Trek de aandacht met een creatieve openingszin René Sollicitatiebrief en cv 56 16 december 2014 11:46
Te veel aan kennis, gebrek aan lef: eerste stapjes in arbeidsland Aardbei Loopbaanvragen 6 2 november 2010 15:52
Na full-time werken weer full-time studeren? Faithy Opleiding kiezen en volgen 26 5 mei 2009 22:17
Al 17 jaar bij de zelfde. Nog eens 30??? ivb Loopbaanvragen 9 11 augustus 2008 00:05


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:48.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon