Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 1 maart 2015, 08:55
wtc91 wtc91 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 1 maart 2015
Berichten: 1
wtc91 is on a distinguished road
Standaard Te oud voor WO-master?

Beste mede-carrieretijgers,

Op dit moment sta ik voor een dilemma of ik wel of niet een WO-master moet volgen. Op mijn 22e had ik mijn HBO diploma “International Business en languages” behaald. Ik ging voor 1 jaar full-time werken (bijbaan), zodat ik één jaar naar het buitenland kon gaan voor een intensief talencursus. Dit heb ik gedaan omdat ik nooit de taal van mijn oorspronkelijke afkomst kon spreken. Daarnaast studeerde ik ook “International Business languages” en dit was ook één van de redenen waarom ik deze keuze heb gemaakt.

Nu is dit bijna afgelopen en aan het einde van het semester wil ik of een WO-master gaan doen of gaan werken voor de “relevante werkervaring”. Als ik voor een master kies dan wordt het marketing management en /of supply chain management. Ik start dan op mijn 24e met mijn pre-master en ik ben dan (zonder vertraging) klaar op mijn 26e. Is dit echter niet te oud? Het is voor mij onduidelijk of een werkgever liever iemand van 22/23 wil of van 26. Een 22/23 jarige is nog jong, flexibel, kneedbaar en goedkoper.
Verder heb ik ook nog geen “echte” werkervaring (buitenlandse stage en afstudeerstage niet meegerekend) en dat werkt niet in mijn voordeel als ik dan met een 23e jarige concurreer. De situatie is dezelfde maar het verschil is de leeftijd en mijn buitenlandse ervaringen.

Dus als ik besluit om te gaan werken dan ben ik nog ouder en wordt een WO-master in de toekomst wat lastiger denk bijvoorbeeld aan werk, familie en kinderen krijgen. Bovendien vraag ik me af of (een) economische master(s) in mijn sector een toegevoegde waarde heeft. Ik wil later graag als manager werken bij een multinational, echter met een traineeship programme vragen ze al een academisch achtergrond en dat heb ik momenteel niet. Een andere mogelijkheid is om jezelf omhoog te werken en zo via via belanden bij een multinational (met een beetje geluk).

Dus wat is jullie mening en wat ervaren jullie? Hoe zullen werkgevers denken over mijn situatie? Wat is belangrijker werkervaring of academisch papier? En ben ik niet te oud?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 1 maart 2015, 09:16
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Dat is een ingewikkelde afweging, maar ik vind in ieder geval dat je niet te oud bent om nog een master te gaan doen. Rond je 26e op de arbeidsmarkt lijkt me voor een wo-opgeleide heel acceptabel.

Bovendien heb je hebt niet zomaar een gat op je cv, maar een goed verhaal over hoe je je opleidingsjaren hebt besteed.

Als je manager bij een internationaal bedrijf wilt worden, dan is een academische master inderdaad een goed idee.

Misschien kun je tijdens je master nog wat relevante werkervaring opbouwen, met een bijbaan of stage.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 2 maart 2015, 12:15
Dabo Dabo is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 11 oktober 2011
Berichten: 51
Dabo is on a distinguished road
Standaard

Volgens mij ben je nooit te oud om te leren. Ik ben op mijn 29e nog een opleiding bij de NCOI in deeltijd begonnen en ik bleek nog een van de jongste te zijn. Daarnaast gaf het me net dat zetje door de deur voor een baan die ik heel graag wilde, omdat ik liet zien dat ik er iets voor over had.

Het is natuurlijk een fabel dat je op je 26e niet jong en kneedbaar bent. Je kan nog 41 jaar werken. Op mijn sollicitaties zei ik dit ook gewoon en het kwam meestal vrij overtuigend over. Je bent dan gewoon een laatbloeier en op zich laten werkgevers zich daarvan wel overtuigen. Als je goed kan uitleggen waarom je bepaalde keuzes hebt gemaakt kun je met heel veel wegkomen.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 5 maart 2015, 14:07
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard master in leerwerktraject

Je bent nooit te oud om een master te gaan volgen. De masters aan het HBO zijn qua niveau (en tegenwoordig ook op titel) gelijk. Deze masters, ook wel professional masters genoemd, worden gevolgd door professionals vanaf 25 tot 50 jaar of ouder. Voor sommige masters is werkervaring niet vereist. De master International Business (met de mastertitel MBA) kan je met een leerwerktraject doorlopen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Tweede master doen of niet? UTeetje Opleiding kiezen en volgen 2 14 november 2014 22:06
Recruiters, Harvard University Extension in Management Master. € 50,000 waard? 123 Opleiding kiezen en volgen 2 16 oktober 2010 14:02
Blijven werken of beginnen met mijn Master MvBruchem Opleiding kiezen en volgen 1 2 september 2010 16:28
Motivatiebrief Research Master Eva_H Sollicitatiebrief en cv 4 26 april 2010 21:40
Universitaire master in Real estate bij Saxion Fiskmas Opleiding kiezen en volgen 5 13 juni 2009 11:11


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 04:38.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon