Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 5 augustus 2019, 15:58
Swift Swift is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 5 augustus 2019
Berichten: 1
Swift is on a distinguished road
Standaard ICT opleiding naar een meer technische baan

Hallo allemaal,

Ik ben 20 jaar en heb een afgeronde mbo-niveau 4 opleiding ICT Systeembeheerder. Nu heb ik een prima fulltime kantoorbaan en verdien een aardig salaris om mee rond te komen. Ik doe dit werk nu langer dan een jaar en ik begin toch wel het idee te krijgen dat ik iets anders wil gaan doen.

Ik wil graag iets gaan doen waar ik meer met mijn handen kan werken. Een meer technische baan dus. Nu zit ik zo te kijken en zie ik dat er genoeg aanbod is aan technische banen o.a. elektrotechniek, telefonie etc, maar het sluit niet allemaal aan op mijn Niveau 4 mbo-opleiding niveau. Als ik zo kijk is alles een beetje MBO2/3 met werkervaring.

Mijn vraag is eigenlijk welke richting ik op zou kunnen gaan om toch een goede baan te kunnen vinden dat aansluit op mijn huidige opleiding. Ik zou het zonde vinden als ik een nieuwe mbo-opleiding ga volgens terwijl ik al een goed diploma op zak heb.

Alvast bedankt voor de tips!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 6 augustus 2019, 16:23
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard

Wat is "een goede baan"? Je kunt het zien als een baan dat hoog genoeg op de maatschappelijke ladder. In deze maatschappij wordt het kunnen opdoen van theoretische kennis (te?) hoog gewaardeerd - hoger dan praktische kennis. Vandaar dat een hoogleraar meer status heeft dan een elektrotechnisch monteur. Met een hogere waardering komt ook een hoger salaris (al kun je als vakman door het maken van overuren en verschoven diensten ook een dikbelegde boterham verdienen). Maar, "een goede baan" kun je ook zien als een baan die optimaal bij jouw interesses en talenten past.

Wat als je meer plezier en voldoening haalt uit die baan waarvan "men" vindt dat het een lagere sociale status heeft? Dat is nu jouw dilemma. En dat is een antwoord wat je bij jezelf zal moeten zoeken. Hecht je meer aan status en salaris ten opzichte van voldoening in het werk? Ik kan niet voor jou bepalen dat het ene beter is dan het andere. Want, je kunt ook je liefde voor met je handen werken stillen door bijvoorbeeld een klassieke auto te kopen en die helemaal tiptop te maken in je vrije uurtjes.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Omscholing naar een ander beroep - advies gevraagd Guidope Loopbaanvragen 0 17 juli 2016 22:27
Trek de aandacht met een creatieve openingszin René Sollicitatiebrief en cv 56 16 december 2014 11:46
3 sollicitatiebrieven schrijven voor stageplaats binnen 2 weken! elifecoach Sollicitatiebrief en cv 7 15 december 2014 19:12
Ommezwaai van elektrotechniek naar ICT MikeyM Loopbaanvragen 3 17 mei 2009 10:20
Waarom de meeste dromen geen bedrog zijn... wieteke Loopbaantrainingen en -workshops 0 26 mei 2008 17:13


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:45.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon