Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiegesprek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 1 november 2013, 15:52
Larissa Larissa is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 oktober 2013
Berichten: 7
Larissa is on a distinguished road
Standaard Hoe voorbereiden op sollicitatiegesprek?

Hallo,
Ik ben Larissa en nieuw op het forum. Heb al een paar topics gelezen.
Maar ik vroeg me af hoe jullie je voorbereiden op sollicitatiegesprekken?! Ik heb er namelijk al de nodige gedaan maar tot nog toe nergens aangenomen...
Ik heb ook telkens om feedback gevraagd maar die kreeg ik niet echt. Daarom ben ik nieuwsgierig naar hoe jullie een gesprek in gaan
Met citaat reageren
  #2  
Oud 1 november 2013, 16:16
Larissa Larissa is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 oktober 2013
Berichten: 7
Larissa is on a distinguished road
Standaard

Ik probeer ook altijd netjes voor de dag te komen, maar hebben jullie toevallig do's en don't's op gebied van kleding?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 3 november 2013, 15:14
de Patrick de Patrick is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 5 april 2011
Berichten: 82
de Patrick is on a distinguished road
Standaard

Jezelf voorbereiden op een sollicitatiegesprek vind ik altijd heel moeilijk. Je weet nooit echt bij wie je komt en wat die belangrijk vindt. Ik kan je enkel volgende tips geven:

1) Een werkgever wil altijd weten waarom je net bij hem wil komen werken en wat je over die werkgever weet. Zoek dus vooraf een beetje info op.
2) Als je jezelf in een gesprek als "gemotiveerd", "sociaal vaardig", "creatief", of andere van die generieke termen, wees dan altijd erop voorbereid dit te onderbouwen.
3) Wijk nooit te veel uit. Als een werkgever vraagt of je bv. Arabisch spreekt en dat is niet zo, begin dan niet met alle mogelijke andere vaardigheden ter compensatie aan te dragen. Daar krijg je later in het gesprek nog de tijd voor.
4) Je krijgt achteraf nog de kans om je sterke en je zwakke punten toe te lichten. Zorg hierbij vooral dat je werkgever de indruk krijgt dat je weet wat de jobinhoud is en waarom dat je sterke punten daarvoor relevant zijn of groeipotentieel bieden. Je zwakke punten zijn zogenaamde verbeterpunten. Het is daarbij belangrijk dat een werkgever de indruk heeft dat je de jobinhoud kent en dat je van jezelf weet waaraan je moet werken. Dat valt altijd erg positief.
5) Op het einde van het gesprek krijg je de kans om nog vragen te stellen. Zorg dat je op voorhand enkele vragen klaar hebt of verder kan ingaan op iets dat in het gesprek aan bod kwam. Als je geen enkele vraag stelt, kom je erg ongeïnteresseerd over. Die vragen kunnen gaan over de toekomst van het bedrijf of hoe de werkgever het bijscholen van het personeel ziet.
6) Neem zeker een kopie van je sollicitatiebrief en je cv mee, voor wanneer je een vraag krijgt over iets dat je geschreven hebt.
7) Denk eraan dat slechts een klein deel van het gesprek over kennis en vaardigheden zal gaan. Een werkgever wil ook weten wie er voor hem zit. Vaak zul je vragen krijgen over hobby's, vrijwilligerswerk, familiale plannen, enz. Zorg vooral dat je op dit vlak niet gesloten over komt.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 3 november 2013, 15:54
JudithS JudithS is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 25 juni 2013
Berichten: 52
JudithS is on a distinguished road
Standaard

Vervelend dat je een paar keer bent afgewezen, maar dat is in deze tijd niet ongewoon. Maar het is wel belangrijk om te weten waarom je dan wordt afgewezen. Want alleen dan kun je er van leren. Ik vind het altijd flauw wanneer je niet een goede reden krijgt voor je afwijzing. Dan kun je er weinig mee.

Voorbereiden voorheen gesprek kan heel goed.
  • Je kunt je inlezen op het bedrijf. Bezoek de website en verzamel nieuwsfeiten.
  • Vaak wordt de STAR methode gebruikt om te interviewen. Als je deze goed kent, kun je beter antwoorden geven op vragen en kom je beter over.
  • Oefen het gesprek met vrienden, familie en/of kennissen. Je kent vast wel iemand die dit met jou wil en kan doen. Oefen lastige vragen, zodat je voorbereid bent.
  • Informeer naar de bedrijfscultuur, zodat je weet hoe je je moet kleden. Kom op tijd en als je de route niet kent, ga dan een paar dagen ervoor de route 'oefenen'.

Heel veel succes!

Groetjes, Judith
__________________
www.sollicitatiehulp.org

Ik help je graag, met tips over je loopbaan.
Hoe ontdek je welke baan bij je past en hoe vind je je droombaan?


www.sollicitatiehulp.org
www.wegnaarsucces.nl
Met citaat reageren
  #5  
Oud 4 november 2013, 10:11
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Je schrijft dat je niet echt feedback kreeg als je hierom vroeg. Kun je voorbeelden geven van antwoorden die je hebt gekregen? Op wat voor functie(s) reageer je eigenlijk?
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 4 november 2013, 18:36
Larissa Larissa is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 oktober 2013
Berichten: 7
Larissa is on a distinguished road
Standaard

Bij de feedback die ik heb gekregen was het onder andere te onzeker en te weinig werkervaring. Ik wil ook echt proberen om bij de volgende sollicitaties zekerder over te komen. En ik denk dat een outfit ook wel veel over iemand zegt, maar laat het nou net moeilijk zijn om een goede te vinden.

Ik heb nu een deux-pièces aangeschaft voor onder andere sollicitatiegesprekken en ik wil heel graag weten of jullie hem geschikt vinden en of het zelfverzekerdheid uitstraalt. (want dat heb ik echt nodig)
Met citaat reageren
  #7  
Oud 5 november 2013, 10:33
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Ik heb nu een deux-pièces aangeschaft voor onder andere sollicitatiegesprekken en ik wil heel graag weten of jullie hem geschikt vinden en of het zelfverzekerdheid uitstraalt. (want dat heb ik echt nodig).
Het is heel verstandig om tijdens een sollicitatiegesprek aandacht te besteden aan de kleding die je draagt. Je laat hierdoor zien dat de sollicitatie belangrijk voor je is en je er moeite voor doet om goed voor de dag te komen. Ik vind het een net setje, maar om te kunnen beoordelen of het geschikt is, heb ik meer informatie nodig. Ik raad mijn klanten altijd aan om met twee zaken rekening te houden als ze twijfelen welke kleding ze aan moeten trekken naar een sollicitatie:
  1. Trek kleding aan die past bij de organisatie en bij de functie waarop je solliciteert. Om dit in te kunnen schatten, moet je wat meer weten over de bedrijfscultuur. Lopen de dames standaard in een mantelpak, dan is het niet verstandig om tijdens je sollicitatiegesprek in een nette pantalon te verschijnen. En omgekeerd: lopen de dames doorgaans in een hippe spijkerbroek, dan kun je beter niet in een formeel mantelpak verschijnen.
  2. Trek kleding aan waarin je je zeker voelt. Je vraagt of het setje zelfverzekerdheid uitstraalt. Welnu, kleding straalt geen zelfverzekerdheid uit, jij bent de enige die dit kan door je oogopslag, de manier waarop je praat en de manier waarop je beweegt. Echte zelfverzekerdheid komt van binnenuit. Je kunt het wel versterken door mooie kleding aan te trekken waarin je je prettig voelt, maar het is niet zo dat je potentiële werkgever naar je kleding kijkt en denkt: wow, die is zelfverzekerd. Hij kijkt naar het totaalplaatje en daarin geven jouw houding, je antwoorden en je manier van doen de doorslag om te bepalen of je vertrouwen hebt in jezelf of niet.
Als je deze twee zaken nu doortrekt naar jouw situatie, is het setje dan geschikt, denk je?
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hoe voorbereiden op 2e sollicitatiegesprek voor helpdesk callcenter? someonee Sollicitatiegesprek 4 3 november 2013 19:25
Hoe breng ik motivatie voor callcenter over in sollicitatiegesprek? Lichtgroen Sollicitatiegesprek 1 27 december 2012 17:31
Hoe jobhoppen verdedigen in sollicitatiegesprek? Eric Sollicitatiegesprek 10 30 juli 2012 09:44
2e sollicitatiegesprek: hoe zie ik mijzelf in de rol van teamleider? George69 Sollicitatiegesprek 6 24 februari 2012 15:17
Hoe kan ik me het beste voorbereiden op een sollicitatiegesprek? Cat Sollicitatiegesprek 4 24 januari 2011 16:39


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:42.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon