Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen
Registreer FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 25 januari 2012, 20:28
wileenbaan wileenbaan is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 25 januari 2012
Berichten: 27
wileenbaan is on a distinguished road
Standaard Vind ik wel een eerste baan? (met andere woorden onzeker)

Hallo allemaal,

Ik ben sinds vandaag een nieuw lid hier. Ik heb vroeger al vaker op deze site gekeken en sinds kort werkzoekend. Dus ik dacht maak eens een account aan. Ik hoop dat ik hier nog veel kan leren.

Ik zal direct even mijn probleem uitleggen. Door omstandigheden is mijn cv niet zoals ik zou wensen, verre van dat.

Mijn situatie nu is als volgt: ik heb een VWO diploma, een MEAO diploma administrateur (in 1 jaar) en als laatste opleiding heb ik HEAO-accountancy (na 3,5 jaar ermee gestopt) gedaan maar helaas niet volledig afgerond (75%). Accountancy was toch niet mijn ding, met name door de enorme druk die in die sector heerst. Grootste zorg is dat ik al 28 ben en dus nog praktisch geen ervaring heb. Dit was voor mij een reden dat het gewoon niet meer lukte op het eind met mijn HEAO-opleiding. Ik MOEST in mijn ogen zeer snel slagen waardoor de druk te hoog werd en ik het niet meer heb kunnen afronden met succes. Waarschijnlijk had ik na de MEAO beter kunnen gaan solliciteren dan was ik een stuk jonger de arbeidsmarkt op gegaan en was het nog beter gesteld met de arbeidsmarkt. Maar goed ik moet het doen met hoe ik er nu voor sta en vooral met de slechte arbeidsmarkt in het Zuiden en de perspectieven daarin.

Ik maak mezelf gewoon grote zorgen over het feit of ik uberhaupt iets vind in mijn straatje (namelijk iets administratiefs op MBO of MBO+ niveau). Naar salaris kijk ik helemaal niet eigenlijk. Ik ben al blij als ik aan de slag kan. Te lang thuiszitten is natuurlijk nog slechter voor mijn CV. Verder ben ik helaas ook iemand uit het straatje: lat TE hoog leggen voor jezelf en weinig zelfvertrouwen. Ik wil natuurlijk wel een job in de administratie. Maar goed ik houd al rekening met eventueel ander werk mocht ik niks vinden.

Wat ik nogal deprimerend vind aan de huidige arbeidsmarkt is dat je al buiten de boot kunt vallen door vervelende prive-omstandigheden in je schoolcarriere. Bedrijven kunnen immers toch de beste mensen aannemen. Dan heb ik natuurlijk zelf ook nog wat domme studiekeuzes gemaakt en mijn "slechte" cv is een feit.


Alle adviezen en tips zijn welkom!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 26 januari 2012, 21:17
Makingsense's schermafbeelding
Makingsense Makingsense is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 6 juli 2008
Berichten: 413
Makingsense is on a distinguished road
Standaard

Ja, dat is best een pittige situatie waar je in zit, in deze arbeidsmarkt, dat zal niemand ontkennen.

Maar door alleen maar te focussen op alles wat er mis is (aan de arbeidsmarkt, aan je cv, aan jezelf, aan studiekeuzes en aan bedrijven) zal het er niet beter op worden en praat je jezelf alleen maar verder in een dip.

Doe dat niet!!

Je stelt je nu al zowat op alsof je kansloos bent en nooit een baan zult vinden. Dat hoeft niet. Je zult er wel meer moeite voor moeten doen maar blijf positief en blijf geloven in jezelf.

Ga eens voor jezelf eens opschrijven welke dingen er de afgelopen jaren wel goed zijn gegaan. In je studie, in stages of studieprojecten of tijdens bijbanen of in je persoonlijke leven. Om een voorbeeld te noemen: het was ongetwijfeld een zware beslissing om te stoppen met je studie, wat heb je daarvan geleerd? Welke eigenschappen van jezelf heb je hierbij positief ingezet?
Ander voorbeeld: je hebt wel voor 75% je studie gedaan, dus je hebt behoorlijk wat kennis huis.
Nog een voorbeeld: je weet al wat " jouw straatje" is, nl. administratief op MBO+niveau. Dat is ook al een groot voordeel waardoor je gericht kunt zoeken en profileren.

Denk ook aan mogelijkheid om als trainee aan de slag te gaan. Juist omdat je nog niet zoveel werkervaring hebt, is die job voor jou nog haalbaar.

En je cv is vast niet zo slecht, je zult ongetwijfeld nog wel wat anders hebben gedaan naast je studies? Je hoeft niet te liegen maar je staat soms verbaasd over hoe relevant sommige dingen zijn en hoe je deze beter kunt laten zien op je cv. Zeker als je dat even met iemand die er oog voor heeft, bespreekt.

Dus laat je schouders niet hangen maar zet ze er onder!!

Succes!

groetjes, Tessa
__________________
"Ontdek wie je bent en wees het dan expres!"
| Making Sense | Adviesbureau voor loopbaancoaching, personal branding en inspiratie
| W: makingsense.nl | E: info@makingsense.nl | 06-24095195 |

Tessa Faber helpt vrouwen en mannen in loondienst om hun kennis, kunde en kracht zichtbaar te maken en hun eigen loopbaan als ondernemer in handen te nemen.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 26 januari 2012, 22:23
Hassan
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Ga op zoek via je netwerk (de voetbalclub bijvoorbeeld). Het gaat er bij administratieve MBO functies meestal toch om of je een toffe peer bent: het werk gaat vanzelf wel.

Ik zou ook MBA gaan afronden zodat je in ieder geval een redelijke basis hebt. Met je HBO AC achtergrond moet je dat met vingers in je neus kunnen halen binnen 6 maanden.

Ook kun je stage-ervaring inzetten als relevante werkervaring.

Succes!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 27 januari 2012, 10:55
wileenbaan wileenbaan is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 25 januari 2012
Berichten: 27
wileenbaan is on a distinguished road
Standaard

Bedankt alvast voor de reacties.

Ik kan er zeker iets mee.


Een netwerk heb ik zelf niet echt. Ik weet ook niet echt of ik een toffe peer ben. Maar ben wel makkelijk in de omgang, als je dat bedoelt?
Ik ben eerder lastig voor mezelf dan voor anderen. Ik wil wel heel graag aan de slag want lang thuiszitten daar zit ik dus echt niet op te wachten.


@Hassan

Jij hebt het over MBA. Maar kan het niet zijn dat ik dat al gehaald heb? Ik weet dat ik op de MEAO al boeken had met als titel MBA en PDB.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 27 januari 2012, 14:49
Hassan
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Inderdaad: gemakkelijk in de omgang is erg belangrijk. Iedereen heeft een netwerk: ooms, tantes, ouders, broers, zussen, neven, nichten, buren, kennissen, voetbalclub, harmonie, dansgezelschap, oud leraren, oud studiegenoten en ga zo maar door.
MBA: je hebt de stof wellicht al gehad maar als je geen examen heb gedaan via www.associatie.nl dan heb je nog geen PDB- en/of MBA-diploma. En die zijn veel gevraagd bij MBO+ functies in de administratie.

Succes!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 27 januari 2012, 18:42
wileenbaan wileenbaan is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 25 januari 2012
Berichten: 27
wileenbaan is on a distinguished road
Standaard

Hey Hassan,

Bedankt voor de info. De associatie was mij nog onbekend.

Maar ik denk wel dat ik echt 80% van die kennis al heb als het niet meer is.
Belastingrecht vpb, omzetbel, enz heb ik allemaal gehad bv.

Het enige vak waar ik tegenaan liep was boekhouden van het laatste jaar. Dat ging alleen nog maar om de boekhouding van multinationals. De boekhouding van MKB dat is redelijk gesneden koek.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 28 januari 2012, 15:39
Hassan
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wileenbaan Bekijk bericht
Hey Hassan,

Bedankt voor de info. De associatie was mij nog onbekend.

Maar ik denk wel dat ik echt 80% van die kennis al heb als het niet meer is.
Belastingrecht vpb, omzetbel, enz heb ik allemaal gehad bv.

Het enige vak waar ik tegenaan liep was boekhouden van het laatste jaar. Dat ging alleen nog maar om de boekhouding van multinationals. De boekhouding van MKB dat is redelijk gesneden koek.
Je begrijpt het punt niet: het gaat er niet om wat je al weet: het gaat erom dat je MBO+ niveau kunt aantonen en dat gaat met MBA een stuk beter dan met een niet afgeronde HBO-opleiding.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 28 januari 2012, 15:40
Hassan
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Dus zo snel mogelijk alsnog je MBA doen is verstandig. Eventueel gevolgd door SPD. En dan eventueel nog een post-HBO controllersopleiding uiteindelijk.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 29 januari 2012, 16:03
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wileenbaan Bekijk bericht
Maar ik denk wel dat ik echt 80% van die kennis al heb als het niet meer is.
Belastingrecht vpb, omzetbel, enz heb ik allemaal gehad bv.
Weet je wat nu de trend is? Als je geen diploma hebt, heb je er geen verstand van. Een gevolg van het overschot aan sollicitanten en de fixatie op papiertjes.

Dus zoals Hassan zegt: diploma's halen en wel zo snel mogelijk.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 31 januari 2012, 13:21
Makingsense's schermafbeelding
Makingsense Makingsense is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 6 juli 2008
Berichten: 413
Makingsense is on a distinguished road
Thumbs up

Even bedankt aan Hassan, voor de leuke feedback.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hassan Bekijk bericht
Het gaat er bij administratieve MBO functies meestal toch om of je een toffe peer bent: het werk gaat vanzelf wel.
deze ga ik echt onthouden.... als competentie op je cv: "toffe peer"

Ben het er mee eens, vind het erg leuk omschreven!
__________________
"Ontdek wie je bent en wees het dan expres!"
| Making Sense | Adviesbureau voor loopbaancoaching, personal branding en inspiratie
| W: makingsense.nl | E: info@makingsense.nl | 06-24095195 |

Tessa Faber helpt vrouwen en mannen in loondienst om hun kennis, kunde en kracht zichtbaar te maken en hun eigen loopbaan als ondernemer in handen te nemen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Trek de aandacht met een creatieve openingszin René Sollicitatiebrief en cv 56 16 december 2014 10:46
HBO-Verpleegkunde, ervaring van een student Lilmissindo Opleiding kiezen en volgen 11 27 november 2011 20:46
Baan 'onder niveau' aangenomen, wat moet ik ervan vinden? Strebertje Loopbaanvragen 19 25 februari 2011 18:41
ICT-opleiding op hbo-niveau? Remco Opleiding kiezen en volgen 41 4 oktober 2010 12:54
Sollicitatiebrief pedagogisch medewerker Jule Sollicitatiebrief en cv 9 29 oktober 2009 09:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 05:21.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon