Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 24 augustus 2011, 15:21
Jens Jens is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 24 augustus 2011
Berichten: 3
Jens is on a distinguished road
Standaard Welke opleiding op het gebied van computers, zonder te programmeren?

Hallo allemaal,

Zoals jullie misschien wel kunnen zien ben ik nieuw op het forum, omdat ik jullie hulp nodig heb. Na het lezen van een aantal topics ben ik nieuwsgierig wat iemand anders z'n mening is over mijn kwestie, namelijk:

Het schooljaar 2010-2011 heb ik de studie "Sterrenkunde" (Universiteit) gevolgd, nadat deze opleiding niet is gelukt ben ik opzoek naar een andere opleiding.

Mijn interesse ligt eigenlijk enorm bij computers, vanaf mijn 6de jaar zat ik al bijna iedere dag naast een kennis, die mij leerde hoe alles werkte op de toen MS-DOS systemen. Na Windows 95 leerde ik steeds meer en zat ook vaak te "rotzooien" met de instellingen om te kijken naar de gevolgen.

Nu had ik bij Sterrenkunde een vak genaamd "Programmeren", dit vak was een hel voor mij, het ging voor geen meter. Dit terwijl ik op de middelbare school (VWO) makkelijk en met plezier negens (9) haalde.

Ik zoek dus een opleiding die te maken heeft met Computers/Informatica op HBO-niveau. Onderdelen van computer-systemen, instellingen, mensen helpen met problemen vind ik fantastisch. Maar door het Programmeren ben ik onzeker geworden of ik dat wel kan. Een computerwinkel is één van de mogelijkheden lijkt mij(?)

Ik ben benieuwd of/hoe jullie mij verder kunnen helpen.

Jens
Met citaat reageren
  #2  
Oud 24 augustus 2011, 15:28
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Programmeren in een universitaire opleiding kan iets heel anders zijn dan programmeren op hbo-niveau. Zeker ook in de sterrenkunde.

Was dat programmeren eigenlijk nummerieke wiskunde, met formele correctheidsbewijzen van benaderingsmethoden, simulatiemodellen e.d.?

Of bedoel je echt gewoon een recht-toe-rechtaan programma schrijven in een programmeertaal als Java om iets alledaags te doen?
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 24 augustus 2011, 15:45
Jens Jens is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 24 augustus 2011
Berichten: 3
Jens is on a distinguished road
Standaard

Dat programmeren was met C++
Je begon dus met een lege sheet en moest bewegende elementen eruit zien te krijgen.
Normaal had ik er dus geen moeite mee, tot dat ik daar helemaal vast liep en nu dus onzeker ben over programmeren

(Het had niks met sterren, natuurkunde of wiskunde te maken eigenlijk)
Met citaat reageren
  #4  
Oud 24 augustus 2011, 16:25
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jens Bekijk bericht
Dat programmeren was met C++
Oei, dat is ook wel een vrij complexe programmeertaal, die eigenlijk alleen nog voor systeemprogrammeren bij Technische Informatica gebruikt zou moeten worden (en zelfs daar is het discutabel). Ik vermoed dat je dat bij de hoofdopleiding Informatica al niet meer tegenkomt, en bij Bedrijfskundige Informatica al helemaal niet.

Maar goed, ik weet niet of de programmeertalen die je daar wel zult tegenkomen (zoals Java of C#) jou beter liggen. Misschien moet je daar gewoon even doorheen. Bij Bedrijfskundige Informatica ligt de nadruk sowieso al veel minder op programmeren (meer op het oplossen van bedrijfsproblemen). Ik zou zeggen, kijk eens of die opleiding iets voor jou is.

De werkzaamheden die je in je eerste bericht in deze discussie noemt passen overigens meer bij systeembeheer, maar dat is een opleiding op mbo-niveau. Als je van het vwo komt (en daar een goede leerling was), is dat denk ik niet geschikt voor je.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 24 augustus 2011, 16:51
Jens Jens is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 24 augustus 2011
Berichten: 3
Jens is on a distinguished road
Standaard

Kijk dat verheldert de zaak al weer meer!

Persoonlijk denk ik inderdaad dat Java of C# mij beter liggen.
Ik heb de link aangeklikt en gekeken wat het inhoudt, nu vind ik het lastig om te zien of dit daadwerkelijk wat voor mij is. Dat is natuurlijk bij iedereen hét probleem. Een MBO-opleiding in niet uit te sluiten natuurlijk, maar ik snap dat ik toch naar HBO-opleidingen (of WO) moet blijven kijken.

Dit heeft in ieder geval al veel geholpen, heeft iemand anders advies of commentaar dan is dat nog steeds welkom.

Bedankt Rene!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 25 augustus 2011, 16:40
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

Kijk eens op deze link: http://srv-hrl-60.web.pwo.ou.nl/is-b...ng&MenuLevel=0

Het geeft je een goed beeld (althans dat vind ik) wat bedrijfskundige informatica zoal inhoudt. In ieder geval geen programmeren. Dat is echt iets voor de technische informatica.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
hbo informatica

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
CV, grondig verbouwd, niet zeker of het goed is aafje87 Sollicitatiebrief en cv 1 2 mei 2011 16:32
Sollicitatiebrief en CV Fitnessmanager gennyfelicia Sollicitatiebrief en cv 0 26 augustus 2010 15:37
CV beoordelen svp stefany Sollicitatiebrief en cv 6 15 april 2010 14:44


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:21.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon