Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 21 november 2012, 22:18
de Patrick de Patrick is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 5 april 2011
Berichten: 82
de Patrick is on a distinguished road
Standaard Solliciteren voor job met als aanbod een gratis proefperiode?

Ik weet dat dit een heel bizarre vraag is. Ik werk nu reeds enkele jaren op een plaats waar ik het niet naar mijn zin heb, maar solliciteren lukt niet zo goed.

Ik ben reeds 6 jaar ambtenaar en wil van werk veranderen. In de privé is er momenteel ergens een vacature open die inhoudelijk vrij sterk aanleunt bij mijn huidige werk, wat zeker een voordeel is. Nu staan echter veel werkgevers niet te springen om een 'ingevleesde' ambtenaar in dienst te nemen.

Daarom zou ik aan een kandidaat-werkgever willen voorstellen dat ik bv. eerst twee maanden onbezoldigd werk en nadien een kans op vast werk heb. Maar hoe komt dat over als dit in een sollicitatiebrief staat? Heb ik mijn kansen dan niet direct verschoten?

PS: ja, daar heb ik echt wel over nagedacht and I'm bloody serious
Met citaat reageren
  #2  
Oud 22 november 2012, 15:38
Maarten_W Maarten_W is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 27 maart 2012
Berichten: 158
Maarten_W is on a distinguished road
Standaard

Hoi Patrick,

In mijn omgeving ken ik ook iemand die op een dergelijke manier aan het werk is gekomen. Wel met één verschil t.o.v. de situatie die jij schetst. Hij deed het zonder dat er sprake was van een vacature.

Of het slim/ zinvol is wanneer er al sprake is van een vacature weet ik niet goed. Enerzijds spreekt het natuurlijk voor je dat je wil investeren in je nieuwe baan door je nieuwe werkgever een gratis proefabonnement te geven, anderzijds kan ik me voorstellen dat de werkgever het belangrijker vindt de kans zo groot mogelijk te maken in een keer de juiste persoon voor de vacature te vinden. Geld is in die zin van ondergeschikt belang. Immers, een foute keuze bij het vervullen vacature kost meer dan twee maanden salaris.

Kortom, ik zou m'n pijlen eerder richten op een dijk van een sollicitatiebrief waarin je duidelijk maakt dat je allesbehalve in ingeslapen ambtenaar bent. En misschien kijkt de werkgever helemaal niet negatief aan tegen jouw ambtelijke ervaring...
Met citaat reageren
  #3  
Oud 22 november 2012, 21:15
de Patrick de Patrick is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 5 april 2011
Berichten: 82
de Patrick is on a distinguished road
Standaard

Tja, maar ik ben al bijna twee jaar de ene brief na de andere aan het schrijven en adviezen aan het inwinnen voor een nog betere brief, maar nooit wordt ik nog maar uitgenodigd.

Nu wil ik ook wel een gok wagen bij een andere werkgever waar nog geen vacature vrij is. Maar stel dan dat ik daar twee maanden stage volg en nadien is daar zelfs geen vacature open, dan ben ik daar ook weinig mee. Dat kan hoogstens als referentie dienen.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 26 november 2012, 16:20
Beewee's schermafbeelding
Beewee Beewee is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 augustus 2012
Berichten: 133
Beewee is on a distinguished road
Standaard

Hoi Patrick,

Weet je wat ik zou doen? Gewoon je plan uitproberen.

Mocht je weer niet worden uitgenodigd, dan kun je bellen en rechtstreeks vragen hoe jouw aanbod door de werkgever wordt gezien. Op dat moment heb je dan al niets meer te verliezen en kun je alle vragen stellen die je wilt, en op die manier kun je dan dus checken hoe jouw strategie overkomt.

Ik wens je heel veel succes!
__________________
Vriendelijke groeten,

Beewee
Met citaat reageren
  #5  
Oud 26 november 2012, 18:15
zxcvb zxcvb is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 26 november 2012
Berichten: 3
zxcvb is on a distinguished road
Standaard

Het probleem bij zoiets is wel een beetje dat ze bij een nieuwe werkgever best veel tijd in je moeten steken om je in te werken. De eerste twee maanden zullen over het algemeen niet direct zo veel bijdragen aan het bedrijf. Mocht je dus niet bevallen dan moeten ze na twee maanden dus opnieuw op zoek naar een nieuwe kracht en deze opnieuw inwerken. Het is maar zeer de vraag of ze dat aan durven.

Maar zolang je niks hebt kan proberen natuurlijk geen kwaad.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 26 november 2012, 22:27
de Patrick de Patrick is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 5 april 2011
Berichten: 82
de Patrick is on a distinguished road
Standaard

Hmmm, zo had ik het nog niet bekeken. Maar stel dat ik gewoon zou vragen om ergens stage te lopen?

Ik ben er bijna 30 en mijn hogeschoolopleiding is van 2005 afgerond. Ik heb vast werk (vastbenoemd ambtenaar), maar ben er niet gelukkig. Hoe komt dat over als je dan afkomt met de vraag om stage te lopen? En stel nu dat ik onbetaald verlof neem voor laten we zeggen 3 maanden om stage te lopen bij een notaris waar momenteel geen vacature open is, en na 3 maanden heeft men nog steeds geen extra werknemer nodig. Heb ik dan niet net 3 maanden inkomen verloren? Dat houdt mij een beetje tegen.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 27 november 2012, 14:22
Beewee's schermafbeelding
Beewee Beewee is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 augustus 2012
Berichten: 133
Beewee is on a distinguished road
Standaard

Hoi Patrick,

Ik vroeg me al af hoe je dat zag met de inkomsten. Eigenlijk vermoed ik dat jij wat meer nodig hebt dan zomaar ergens te solliciteren uit onvrede. Heb je er al eens over gedacht om uitgebreid te bekijken waarom je niet gelukkig bent in je huidige functie? Als je daar eens goed naar kijkt zou het kunnen dat jij beter gaat zien welke elementen jou wel, en welke jou niet gelukkig maken. Mogelijk kom je dan tot gerichtere, of zelfs fundamenteel andere keuzes dan je nu doet.

Het is maar een idee hoor- maar als jij weet waarom je precies weg wilt, zul je niet de fout maken een andere job te kiezen waar je net zo goed niet blij mee bent. Of er eentje te verliezen die bij nader inzien toch wel mogelijkheden tot verbetering in zich heeft.

Hoe dan ook, de keus is aan jou.
__________________
Vriendelijke groeten,

Beewee
Met citaat reageren
  #8  
Oud 27 november 2012, 14:30
de Patrick de Patrick is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 5 april 2011
Berichten: 82
de Patrick is on a distinguished road
Standaard

Hoi,

Neen, niet echt. Ik kan bij mijn ouders terecht en heb geen hypotheek af te betalen. Daar ik geen vaste relatie heb, speelt dat ook niet.

Het is gewoon het principe dat dit anders zo'n 4000 euro gaat uitmaken. Daar heb ik erg lang over nagedacht en die keuze heb ik zeker niet lichtzinnig gemaakt. Maar een andere uitweg zie ik ondertussen niet meer.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 27 november 2012, 15:37
Beewee's schermafbeelding
Beewee Beewee is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 augustus 2012
Berichten: 133
Beewee is on a distinguished road
Standaard

Dag Patrick,

Ik schrik een beetje van je reactie. Je hebt het zelfs over "geen uitweg meer zien". Dat klinkt erg somber.

Ik zou je van harte aanraden om eens te gaan praten met een loopbaanprofessional, of anders even langs de huisarts te gaan. Je gemoedstoestand baart me zorgen.
__________________
Vriendelijke groeten,

Beewee
Met citaat reageren
  #10  
Oud 27 november 2012, 23:44
de Patrick de Patrick is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 5 april 2011
Berichten: 82
de Patrick is on a distinguished road
Standaard

@ Beewee

geen zorgen, ik ga er geen eind aan maken. ik wil maar zeggen dat ik me al 2 jaar niet goed voel in mijn vel en wat ik ook doe, er komt geen verandering in. tegelijk waren al mijn sollicitaties vruchteloos. daarom dat ik nu bereid ben tot zo'n drastische stap, want na al die tijd begint dat zijn tol te eisen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Trek de aandacht met een creatieve openingszin René Sollicitatiebrief en cv 56 16 december 2014 11:46
Graag jullie reactie op mijn net even anders dan anders sollicitatiebrief en cv vertegenwoordiger Sollicitatiebrief en cv 6 2 juli 2012 18:37
Sollicitatie projectadministrateur, graag jullie feedback ook Peterrr Sollicitatiebrief en cv 2 29 maart 2011 10:21
Waarom de meeste dromen geen bedrog zijn... wieteke Loopbaantrainingen en -workshops 0 26 mei 2008 17:13
Sollicitatie-bijstand Financial Controller berbo Sollicitatiebrief en cv 8 25 februari 2007 00:22


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon