Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiegesprek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 6 maart 2012, 11:58
parry parry is offline
Lid
 
Geregistreerd: 20 februari 2012
Berichten: 10
parry is on a distinguished road
Standaard Kleding: niet te formeel?

Ik heb een nette zwarte pantalon, beige blouse en hakken uitgezocht. Het is een klein en informeel bedrijf, waar ik op een functie onder mijn niveau solliciteer met het idee door te groeien. In de mailwisseling werd ik al met 'je' en mijn voornaam aangesproken.

Het is netter dan wat ik normaal draag (normaal draag ik spijkerbroeken) maar ik wil wel professioneel overkomen. Is dit te formeel denken jullie? Ik voel me er wel gemakkelijker in dan op gympen, maar ik ben bang dat ze denken dat ik de sfeer in het bedrijf niet goed aanvoel.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 6 maart 2012, 14:50
Rens Rens is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Berichten: 985
Rens is on a distinguished road
Standaard

In welke sector zit het bedrijf?
__________________
Rens
Met citaat reageren
  #3  
Oud 6 maart 2012, 16:10
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

Het blijft lastig. Overheid is haast per definitie informeel. Grote bedrijven ook vaak. Ik trek standaard een colbert met nette broek en das aan. Een formeel pak is vaak net te veel en een colbert met das kan nog.

Mijn ervaring is dat het wel op prijs gesteld wordt als je je wat netter dan "normaal" aankleed. Het is toch ergens een teken van respect en dat je de sollicitatie serieus neemt. Afhankelijk van de sfeer maak ik er wel eens een grapje over dat ik me wat al te formeel gekleed heb.

Waarschijnlijk is in jouw geval een blauw mantelpakje net te veel, maar een nette pantalon met blouse prima.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 7 maart 2012, 17:12
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard informeel.... misschien wel

Wanneer iemand onder zijn niveau solliciteert, is de grootste angst van het bedrijf hoe lang ze je geboeid kunnen houden. Als je chique, chiquer, chiqst op gesprek gaat, dan weet het bedrijf zeker dat je overgekwalificeerd bent. Ik zou je niet adviseren om een spijkerbroek aan te trekken, maar ik zou eerder een tikje underdressed gaan dan overdressed in dit geval; ietsje minder formeel dan zwarte pantalon en beige blouse.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 7 maart 2012, 17:58
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

Zou dat echt meespelen? Ik zag net op teletekst dat er nauwelijks nog vaste contracten worden gegeven. Mijn eigen ervaring is dat potentiële werkgevers er bij voorbaat vanuit gaan dat je binnen afzienbare tijd (max. 2 à 3 jaar) weer iets anders gaat doen.

Een baan wordt m.i. steeds meer een tijdelijke verbintenis met wederzijds voordeel. Onderdeel daarvan is dat de verbintenis ook weer afloopt en dat beide zijden zich daarvan bewust zijn. Zou die angst dan zo groot zijn? Tijdelijk onder je niveau werken is niet zo heel erg.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 7 maart 2012, 19:31
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard

Ik denk dat die oude reflex er nog steeds zit. Sterker nog: volgens mij zijn verreweg de meeste werkgevers en werknemers helemaal niet zo vlot en dynamisch. Men houdt niet van veranderingen.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 8 maart 2012, 08:34
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

Tsja, dan zullen ze zich beide moeten aanpassen. Gewenst of niet doet er niet toe

Mijn ervaring is dat de grote profit organisaties aan het schuiven zijn. Mogelijk heeft het te maken met het feit dat ik in de IT werk waar ontwikkelingen op dit gebied van oudsher wat sneller gaan. Onafhankelijkheid via detachering en zzp is meer ingeburgerd in de IT dan in de rest van de sectoren vermoed ik.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Ik kan niet kiezen uit twee banen Miss Missy Loopbaanvragen 3 14 juli 2015 16:28
Wat nu weet het niet hangen blijven of niet? weethetnietje Loopbaanvragen 2 7 oktober 2010 09:46
ICT-opleiding op hbo-niveau? Remco Opleiding kiezen en volgen 41 4 oktober 2010 13:54
Help! Ik weet niet meer wat ik wil san2307 Loopbaanvragen 7 9 augustus 2010 17:46


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:15.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon