Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 22 juni 2012, 15:16
Sophie123 Sophie123 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 22 juni 2012
Berichten: 4
Sophie123 is on a distinguished road
Standaard Sollicitatiebrief, reacties welkom!

Hallo allemaal,

Ik ben net pas bekend geworden met dit forum en zal komend weekend ook gaan reageren op andere brieven!!

Heb zelf een leuke functie gezien als sociaal juridisch medewerker (advies en voorlichting geven aan MKB alsmede procedures voeren) en zou graag wat reactie en eventueel verbeteringen krijgen op mijn brief!


Geachte mevrouw ....,

Vol belangstelling heb ik via de website .... kennis genomen van de vacature voor sociaal juridisch medewerker. Het daaropvolgende telefoongesprek met u heeft mij nog enthousiaster gemaakt en doen besluiten om een sollicitatiebrief te sturen.

In 2006 heb ik met goed gevolg de opleiding .............afgerond. Vanwege mijn interesse in de rechtsgebieden op sociaal juridisch terrein ben ik de Master ...................gaan volgen, welke ik met goed resultaat heb afgerond.

De functie van sociaal juridisch medewerker spreekt me bijzonder aan, omdat het geven van voorlichting en advies op dit terrein me erg boeiend en uitdagend lijkt.
Door mijn studie heb ik de nodige kennis verkregen van dit specifieke rechtsgebied. In mijn huidige functie als medewerker bezwaar bij..... zet ik deze kennis met veel plezier om de praktijk.
Vanuit een actieve klantbenadering handel ik bezwaarschriften af in het kader van de Sociale verzekeringswetten. Ik vind het in mijn werk ontzettend leuk om een juridisch correct beeld te krijgen van een bezwaarzaak, klanten mee te nemen in de hele procedure en uiteindelijk zorg te dragen voor een goede afhandeling van het bezwaar.
Ik bemerk in mijn huidige functie vaak dat werkgevers niet altijd op de hoogte zijn van diverse aspecten rondom de arbeidsrechtelijke en socialezekerheidswetgeving.
Met veel enthousiasme zou ik graag willen meewerken als voorlichter en adviseur hierin. Het spreekt me tevens erg aan om klanten te helpen met het voeren van procedures.

Een gedreven en betrokken persoonlijkheid, uitstekende communicatieve vaardigheden, een klantgerichte werkhouding en een goed analytisch denkvermogen zijn kernwoorden die op mij van toepassing zijn.
Ik denk dat mijn opleiding, werkervaring en persoonlijkheid een goede combinatie vormen voor de invulling van de functie van sociaal juridisch medewerker.

Voor een compleet overzicht van mijn opleiding en werkervaring verwijs ik u naar het bijgevoegde Curriculum Vitae. Ik hoop dat mijn sollicitatie aanleiding biedt tot een vervolg in de vorm van een gesprek.


Met vriendelijke groet,

Sophie
Met citaat reageren
  #2  
Oud 22 juni 2012, 16:55
meave meave is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 20 april 2012
Berichten: 39
meave is on a distinguished road
Standaard

Sophie, Ik vind het best een leuke brief. Ik zou alleen proberen om de standaart zinnen om te buigen. Bijvoorbeeld: In plaats van "ik hoop dat mijn sollicitatie aanleiding biedt tot een gevolg in vorm van een gesprek" iets al dit: "Graag zou ik met u door mijn cv willen gaan om nog eens te laten zien dat deze goed aansluit op uw vacature."

Ik hoop dat je daar wat mee kunt
Met citaat reageren
  #3  
Oud 22 juni 2012, 17:37
Sophie123 Sophie123 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 22 juni 2012
Berichten: 4
Sophie123 is on a distinguished road
Standaard

Bedankt voor je reactie! Alleen de laatste zin bedoel je of vind je er meer te standaard zinnen inzitten?

En bedoel je met best leuk niet slecht, of grote kans op gesprek?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 22 juni 2012, 18:06
meave meave is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 20 april 2012
Berichten: 39
meave is on a distinguished road
Standaard

Met best leuk bedoel ik dat je een aardige kans hebt op een gesprek.

Andere zin die standaart is: je opening. Veel mensen gaan daar 'op save' omdat ze niet weten hoe ze een andere pakkende zin kunnen vinden. Je zei al bij mijn brief dat mijn opening brutaal was, wellicht zo, maar zo krijg je wel de aandacht meteen. Wat je misschien kan doen is iets in de trant van:
Toen ik op de website xxx uw vacature tegenkwam dacht ik meteen "dat is een baan voor mij." Vandaar dat ik u deze brief stuur.

Hopelijk heb je er iets aan
Met citaat reageren
  #5  
Oud 23 juni 2012, 00:42
Vrunck Vrunck is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 8 juni 2012
Berichten: 40
Vrunck is on a distinguished road
Standaard

Hoi Sophie,

Op zich is je brief een goede eerste versie op weg naar je perfecte sollicitatiebrief. Ik mis voornamelijk structuur en een boodschap in je brief. Uit je brief maak ik op dat je deze baan heel graag wil. In je enthousiasme prop je brief helemaal vol stopt met ambitieuze, uitdagende, interessante, actieve, klantgerichte positieve woorden, om goed voor de dag te komen. Hierdoor wordt het een wirwar aan stijlen en woorden is die eigenlijk niets zeggen.

Een paar globale punten: (schrik niet, het lijkt erger dan dat het is)
------------------------------------------------------------------
je 1e alinea is heel standaard en ik kan je het boekje wel laten zien waar hij in staat. Standaard is niet verkeerd als je hebt gebeld met die persoon.
Zo is: "In ons telefoongesprek van afgelopen …dag, heb ik u mijn interesse kenbaar gemaakt voor de functie van… binnen uw bedrijf. Zoals afgesproken, ontvangt u hierbij mijn motivatiebrief en curriculum vitae.”
Is standaard, maar legt de focus op het gesprek, waarin je wrs. je interesse wel kenbaar hebt gemaakt en hebt aangekondigd dat je je brief en cv zal sturen.

-------------------------------------------------------------------
Voor de opening van de 2e alinea zou je kunnen kijken naar de website van het bedrijf. Vaak hebben ze een motto vermeld die te gebruiken is in meerdere situaties.

Bijvoorbeeld:
"U heeft een vraag, wij het antwoord." (geleend van Blokzijl advocaten)
Je zou kunnen openen opening "U vraagt om een medewerker, ik ben het antwoord" of iets dergelijks. Probeer voornamelijk een quote te vinden of visie die jij kan vertalen naar je eigen persoonlijke situatie.

-------------------------------------------------------------------------
Er staat onnodige informatie in; feiten die ook in je cv te vinden zijn.
Bijv. dat je een diploma hebt behaald voor die en die opleiding. Dat kan weg. Scheelt weer een aantal woorden.

----------------------------------------------------------------------
Probeer in het opleidingsdeel, vooral je competenties en eigenschappen te combineren zodat het een GROOT voordeel wordt voor dat bedrijf.
De ideale uitkomst is 1+1 = 3.Je hebt nu 5-6 regels besteed aan alleen het benoemen van 2 opleidingen.
Wanneer ik het als buitenstaander lees, lees ik een opsomming die niet onwaar is, maar mist de inkopper wat het voordeel dan voor die werkgever is. Je hebt alle info gegeven, maar een kans gemist doordat je de lezer niet hebt geholpen wat hij/zij met deze info moet.

Je opleidingstraject is (zoals ik het heb begrepen) “HBO --> master --> werk x”. 1+1=3. hierdoor heb je een uniek (t.o.v. van de meeste andere kandidaten) door je opleidingstraject:

bijvoorbeeld:
Na opleiding x, heb me verder ontwikkeld op het juridische werkveld met master X. Hierdoor beschik ik over een brede basis als het gaat om kennis op het gebied van recht”.
-->Dat is namelijk interessant voor die werkgever, want HBO en master (weet ik uit eigen ervaring) hebben een andere invalshoek op hetzelfde materiaal. Dat onderscheidt jou van de rest en je wijst zo de werkgever op jouw voordeel t.o.v. die ander.

---------------------------------------------------------------------------
Een aantal dingen die ik mis zijn:
- Als je huidige werk zo leuk is, waarom wil je daar dan weg?
- Waarom je voor dat bedrijf wil werken?
Wat kunnen ze je bieden wat je huidige baan niet heeft.

Ik hoop dat je hier iets mee kan.

Frank

Citaat:
Ik ben net pas bekend geworden met dit forum en zal komend weekend ook gaan reageren op andere brieven!! goed zo!

Heb zelf een leuke functie gezien als sociaal juridisch medewerker (advies en voorlichting geven aan MKB alsmede procedures voeren) en zou graag wat reactie en eventueel verbeteringen krijgen op mijn brief!


Geachte mevrouw ....,

Vol belangstelling heb ik via de website .... kennisgenomen van uw vacature voor de functie van sociaal juridisch medewerker. Het daaropvolgende telefoongesprek met u heeft mij nog enthousiaster gemaakt en doen besluiten om een sollicitatiebrief te sturen.
Dit is een hele standaardopening. Ik zou beginnen met het telefoongesprek, want dat je de vacature gelezen hebt, weten ze al door je telefoongesprek. Waarschijnlijk heb je al aangekondigd dat je een brief en cv stuurt.

In 2006 heb ik met goed gevolg de opleiding .............afgerond (staat in je cv). Door mijn interesse in de rechtsgebieden (= juridisch terrein toch?) op sociaal juridisch terrein ben ik de master ...................gaan volgen (heb je gestudeerd toch, volgen is spreektaal, maar meestal volg je een gids of voorbeeld), welke ik met goed resultaat heb afgerond. (cv)

("Door" is actieve onderneming. "Vanwege" lijkt alsof je gedwongen bent.)


De functie van sociaal juridisch medewerker spreekt me bijzonder aan, omdat het geven van voorlichting en advies op dit terrein me erg boeiend en uitdagend lijkt. dit heb je toch gestudeerd? dan weet je toch of het je boeit. Boeiend zou ik trouwens vermijden.
Door mijn studie heb ik de nodige kennis verkregen van dit specifieke rechtsgebied (Gelukkig wel, want in de alinea hiervoor zeg je dat je daarom die studie hebt gedaan, voor het sociaal juridisch gedeelte). In mijn huidige functie als medewerker bezwaar (Misschien domme vraag van een moleculair bioloog, maar is dit echt een functie? Komt namelijk over dat je overal bezwaar tegen maakt) bij..... zet ik deze kennis met veel plezier om de praktijk. (waarom wil je hier weg dan?)

Vanuit een actieve klantbenadering handel ik bezwaarschriften af in het kader van de Sociale verzekeringswetten. Ik vind het in mijn werk ontzettend leuk om een juridisch correct beeld te krijgen van een bezwaarzaak, klanten mee te nemen in de hele procedure en uiteindelijk zorg te dragen voor een goede afhandeling van het bezwaar. Lees dit stuk eens hardop voor jezelf. Begrijp jij dan wat deze sollicitant duidelijk wil maken?
Ik bemerk in mijn huidige functie vaak dat werkgevers niet altijd op de hoogte zijn van diverse aspecten rondom de arbeidsrechtelijke en socialezekerheidswetgeving.
Met veel enthousiasme zou ik graag willen meewerken als voorlichter en adviseur hierin. Het spreekt me tevens erg aan om klanten te helpen met het voeren van procedures.

Een gedreven en betrokken persoonlijkheid, uitstekende communicatieve vaardigheden (als je benoemt, moet je brief heel helder en foutloos zijn. Als dat niet zo is, gaat de werkgever denken... "als dit goede vaardigheden zijn...", begrijp je?), een klantgerichte werkhouding en een goed analytisch denkvermogen zijn kernwoorden die op mij van toepassing zijn. <-- verschillende zinnen met kernwoorden. Geef liever specifieke voorbeelden. Een opsomming van woorden zegt niet veel.

Ik denk dat mijn opleiding, werkervaring en persoonlijkheid een goede combinatie vormen voor de invulling van de functie van sociaal juridisch medewerker. <-- dat kan jij wel denken, maar de werkgever bepaalt...

Voor een compleet overzicht van mijn opleiding en werkervaring verwijs ik u naar het bijgevoegde curriculum vitae. Ik hoop (passief) dat mijn sollicitatiebrief aanleiding geeft tot een vervolg in de vorm van een gesprek.


Met vriendelijke groet,

Sophie
Met citaat reageren
  #6  
Oud 23 juni 2012, 15:57
schrijfwonder schrijfwonder is offline
Lid
 
Geregistreerd: 21 juni 2012
Berichten: 12
schrijfwonder is on a distinguished road
Standaard

Hoi Sophie,

Leuke brief, volgens mij wil je er heel graag werken
Als ik een tip mag geven, dan zou ik zeggen dat het wellicht verstandiger is om te omschrijven dat je over bepaalde competenties beschikt. In plaats van ze achter elkaar op te sommen.

Groet,

Bas
Met citaat reageren
  #7  
Oud 26 juni 2012, 23:07
minister minister is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 juni 2012
Berichten: 6
minister is on a distinguished road
Standaard

Beste Sophie,

Probeer inderdaad wat meer van de organisatie te weten te komen. Je spits je volledig op de inhoud van de functie, maar de werkomgeving is ook belangrijk. Kom je in een team te werken of zelfstandig?? Geef aan dat je het bedrijf of organisatie al langer volgt (of iets anders). Probeer aan te geven dat je er graag wil gaan werken.

Nog kleine opmerking over de inhoud van je brief. (kan bijna niet meer na de uitvoerige reactie van Frank)

Op de één na laatste alinea staat...In denk! NEE....je bent ervan overtuigd dat....... Dat straalt meer wilskracht uit.

Succes
De Minister
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
sollicitatiebrief voor eerste verkoper, alle reacties zijn welkom. lelie Sollicitatiebrief en cv 0 30 juni 2010 16:54
Sollicitatiebrief functie teamleider in een gemeente. commentaar meer dan welkom. dyan Sollicitatiebrief en cv 2 11 juni 2010 22:28
Mijn sollicitatiebrief, Alle comentaar is welkom! appie Sollicitatiebrief en cv 18 14 januari 2009 22:57
Sollicitatiebrief voor (jr.) Benefits Consultant, alle commentaar is welkom Cuchulainn Sollicitatiebrief en cv 0 7 september 2006 13:22
Graag reacties op mijn open sollicitatiebrief jannie Sollicitatiebrief en cv 7 30 juni 2006 17:01


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:28.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon