Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Je rechten en plichten als werknemer

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 31 mei 2018, 15:26
Choco Choco is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 31 mei 2018
Berichten: 3
Choco is on a distinguished road
Standaard Rechten en plichten van een oproepkracht

Ik had vorige week een aanvaring met mijn werkgever en het zit me niet lekker.

Ik werk als oproepkracht een aantal uren per week maar ik houd er ook altijd wel rekening mee dat ik extra opgeroepen kan worden dus geef altijd zodra ik afspraken heb door dat ik op bepaalde momenten niet beschikbaar ben.

Nu was ik vorige week een dag niet ingepland en de avond ervoor belde een vriendin om samen wat leuks te gaan doen de volgende dag. Het was mooi weer dus ik dacht leuk! De volgende ochtend belt werkgever of ik extra kan werken die dag want er zijn zieken. Ik geef aan dat ik niet kan omdat ik al een afspraak had staan. (Vond het niet nodig om te vermelden dat ik met een vriendin had afgesproken). Krijg ik een preek dat ik moet komen want ik stond op beschikbaar dus ik ben verplicht te werken.

Is dat zo? Vind het nogal een inbreuk op mijn privacy/privéleven als ik zelfs last minute door moet geven wanneer ik met een vriendin iets leuks ga doen, wanneer ik mijn moeder help met de boodschappen of wanneer ik bezig ben met vrijwilligerswerk. Ik geef dan altijd door dat ik iets anders heb gepland/afspraken heb maar als ik dat voor ieder vrij moment moet gaan doorgeven wekt dat ook niet een al te beste indruk?!

Heb altijd begrepen dat ze minimaal 4 dagen van te voren moeten melden of ik moet werken en dat ik anders mag weigeren. Daarnaast ben ik meerdere malen last minute afgebeld en ben ik ook meerdere malen voor niks thuisgebleven voor het geval dat ze zouden bellen voor extra werk. Het was trouwens de eerste keer dat ik nee zei.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 1 juni 2018, 15:32
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Wat zegt je arbeidscontract, CAO of bedrijfsreglement hierover?
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 1 juni 2018, 16:32
Choco Choco is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 31 mei 2018
Berichten: 3
Choco is on a distinguished road
Standaard

In mijn contract staat er een CAO van toepassing is en daarin staat weer dat de arbeidstijdenwet van toepassing is en dat mijn rooster 4 weken van te voren bekend moet worden gemaakt en vrijdagmiddag voor de week erop pas definitief is. Toen stond er al dat ik die dag niet ingeroosterd was.
In het bedrijfsreglement staat alleen dat je je beschikbaarheid kan aanpassen en tijdig moet doorgeven (uiterlijk voordat het rooster definitief is)
Met citaat reageren
  #4  
Oud 1 juni 2018, 19:32
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Dan heb ik de indruk dat deze werkgever nogal overvraagt en dat je het vrij netjes doet.

Aan de andere kant kan een werkgever echt omhoog zitten, en kun je een sociale afspraak ook weleens afzeggen als je onverwacht moet werken.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 1 juni 2018, 19:51
Choco Choco is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 31 mei 2018
Berichten: 3
Choco is on a distinguished road
Standaard

Ja dat is waar maar in dit geval had ik die vriendin al een hele tijd niet meer gezien want beide druk en ze woont niet om de hoek. En daarnaast vind ik het lullig om 2 uur van te voren nog af te zeggen.

Baal er gewoon van dat men het zo bracht terwijl ik in mijn ogen niks verkeerd heb gedaan.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 4 juni 2018, 11:29
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Ja, dat kan ik me voorstellen. Het komt niet erg personeelsvriendelijk over, terwijl je als oproepkracht heel flexibel bent naar het bedrijf toe.
__________________
René
Met citaat reageren
  #7  
Oud 6 augustus 2018, 18:05
Lotte1 Lotte1 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 6 augustus 2018
Berichten: 3
Lotte1 is on a distinguished road
Standaard

Je werkgever zit fout denk ik. Want als ik kijk naar wat in jouw arbeidsovereenkomst staat en cao heb jij het netjes gedaan.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 13 mei 2020, 17:58
juridischplatform juridischplatform is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 mei 2020
Berichten: 8
juridischplatform is on a distinguished road
Standaard Rechten oproepkrachten onder de WAB (2020)

Op 1 januari 2020 is de Wet arbeidsmarkt in balans (WAB) in werking getreden. Hierdoor hebben oproepkrachten meer rechten gekregen. Onder de Wab hoef je als oproepkracht bij een nulurencontract of min/maxcontract namelijk pas te komen werken als je minimaal vier dagen van tevoren bent opgeroepen. Als dat niet is gebeurd, mag je het werk weigeren. Indien je werkgever je oproep tot werk korter dan vier dagen van tevoren afzegt, heb je tevens recht op uitbetaling van je loon. Dat is dus heel wat anders dan 4 uur!

Belangrijker en ingrijpender is het feit dat je na een contractperiode van één jaar als oproepkracht bovendien recht hebt op een contractaanbod gebaseerd op de gemiddelde gewerkte arbeidsduur in de voorafgaande twaalf maanden. Als je werkgever dat niet doet, heb je toch recht op loon over dit gemiddelde aantal uren.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Trek de aandacht met een creatieve openingszin René Sollicitatiebrief en cv 56 16 december 2014 11:46
Laatste studiejaar en competenties LuckyBet Opleiding kiezen en volgen 8 13 oktober 2013 15:33
Graag jullie reactie op mijn net even anders dan anders sollicitatiebrief en cv vertegenwoordiger Sollicitatiebrief en cv 6 2 juli 2012 18:37
CV, grondig verbouwd, niet zeker of het goed is aafje87 Sollicitatiebrief en cv 1 2 mei 2011 16:32
'Sollicitatiebrief van de maand' heeft me een baan opgeleverd! nicky1983 Sollicitatiebrief en cv 4 6 oktober 2007 18:31


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:22.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon