Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 3 november 2015, 11:33
Tichardo Tichardo is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 november 2015
Berichten: 10
Tichardo is on a distinguished road
Standaard Net afgestudeerd en loop nu al vast, weet niet wat ik wil!

Hoi Allemaal,

Ik weet niet meer wat ik wil!

Ik ben inmiddels iets meer dan een jaar afgestuurd. Ik heb de opleiding Commerciële Economie gedaan (HBO). IK ben destijds begonnen aan deze opleiding omdat ik geen flauw idee had wat ik nou precies wou. De opleiding is enorm breed, iets wat ik destijds als een groot voordeel zag, je kon immers nog alle kanten op. Na mijn afstuderen kwam ik er echter achter dat het vanwege de huidige arbeidsmarkt toch vrij beperkt is, ik werd voornamelijk benaderd door recruiters voor sales gerelateerde banen. Daarnaast leer je bij een heel brede opleiding in feite: niets. Ik heb 1,5 jaar bij T-Mobile gewerkt, keiharde sales, en heb er eigenlijk een soort van allergie voor ontwikkeld.

Na mijn studeren had ik vrij snel een baan te pakken bij de ABN-AMRO als hypotheekacceptant. Totaal niet studiegerelateerd, maar ach het verdiende en misschien was werken bij de bank wel leuk. Deze baan heb ik destijds aangepakt omdat ik zo snel mogelijk van mijn studieschuld af wou komen, wat ook gelukt is. ABN AMRO vond ik niets en vanuit daar ben ik bij een klein bedrijfje op de binnendienst gaan werken als accountmanager, ook dit vond ik niets. Op dit moment heb ik een marketingfunctie en wederom staat het me, al na 1,5 maand, tegen.

Eigenlijk is op kantoor zitten totaal niet mijn ding. Ik ben echt een buitenmens. Tijdens mijn baan op de binnendienst was ik altijd hartstikke blij wanneer ik ergens simpel een pakketje mocht wegbrengen. Even buiten, weg van kantoor, even niet zitten. Ik ben er inmiddels wel achter dat ik eigenlijk totaal iets anders zou willen doen. Veel testen gedaan met verschillende uitslagen: leerkracht, begeleider, technisch etc. Vaak kom ik met zo'n test ook niet echt verder. Heb hiervoor ook een reeks van opleidingen gedaan: verpleegkundige (had het idee op de ambulance te gaan, niet afgemaakt) en sociaal agogisch werker (wel afgerond). Op zich leuk, maar vandaag de dag is er geen werk in te vinden en daarnaast betaald het ook nog heel belabberd.

Tijdens de leeftijd 15-20 jaar waren er veel problemen thuis. Eigenlijk nooit met iemand kunnen praten over wat nou verstandig is en daarom altijd maar gewoon wat gedaan. Je bent jong en je kan in mijn ogen nog niet weten wat je wilt en zonder sturing is de kans groot dat je verkeerde keuzes maakt, kom ik helaas nu pas achter. Ik ben 26 jaar, net klaar met mijn studieschuld, net een huur huisje en weet dus niet hoe ik een nieuwe studie financieel zou kunnen bolwerken. Nooit kunnen sparen.

Mijn schoonvader werkt bij de Waterschappen, meer op het gebied van techniek, water en natuur. En meer buiten. Iets wat mij ook heel boeiend lijkt. Maar goed, daar kom je alleen maar met een technische opleiding. Mis bij een kantoorbaan vooral het vrije gevoel. Daarnaast is één ding heel erg belangrijk voor mij: ik werk om te leven en zeker niet andersom.

Op dit moment knaagt het aan me, iedere dag weer. Enorm blij wanneer het vrijdag 5 uur is en diep ongelukkig wanneer de wekker maandagochtend gaat. Ik word hier zeer zeker niet gelukkig van en inmiddels leid ook mijn relatie eronder. Is er iemand die ongeveer hetzelfde heeft gehad? Heeft hij of zij tips? Hoe ben je hier uit gekomen? Ik heb namelijk het gevoel dat ik er zelf niet uit ga komen.

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 9 november 2015, 12:07
Online hulp's schermafbeelding
Online hulp Online hulp is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 27 juli 2015
Berichten: 65
Online hulp is on a distinguished road
Standaard

Je zegt dat je het gevoel hebt hier zelf niet uit te gaan kunnen komen. Heb je er al eens aan gedacht om hier met een professional over te gaan praten? Bijvoorbeeld een loopbaancoach of psycholoog? Het klinkt alsof je veel hebt meegemaakt en het kan heel erg helpen als iemand van buitenaf er samen met je naar gaat kijken. Soms zie je zelf door de bomen het bos niet meer en dan kan een onafhankelijke andere erg nuttig zijn.
__________________
Online hulp voor studenten
Effectief studeren en Omgaan met faalangst
www.psychologenpraktijkboom.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 10 november 2015, 14:07
Hetty Dalsheim's schermafbeelding
Hetty Dalsheim Hetty Dalsheim is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 november 2015
Berichten: 15
Hetty Dalsheim is on a distinguished road
Standaard

Mijn reactie zal je misschien verbazen, maar ik vind dat je goed bezig bent en dat je een compliment verdient.

Hieronder schrijf ik, waarom ik dit vind:

Je hebt twee studies met goed resultaat afgerond en je hebt ze ook al afbetaald.

Je hebt verschillende banen gehad en ontdekt wat wel en niet bij je past.

Je durft jezelf te laten zien, door hier je verhaal te schrijven. Niet op een zielige manier, maar analytisch en ook objectief geschreven.

Ik denk dat je te streng voor jezelf bent en dat je te veel wil. Neem voor jezelf een jaar de tijd om na te denken. Zonder druk kijken wat je wel of niet wilt. Dan zul je zien dat er vanzelf iets op je pad komt dat je leuk vindt. Misschien iets wat je niet zult verwachten, maar dat op dit moment wel goed bij je past.

Ondanks dat ik je niet persoonlijk ken, maak ik dit uit je schrijven op. Heb ik gelijk?
__________________
Hetty Dalsheim, Primago Advies
loopbaanadviseur
Met citaat reageren
  #4  
Oud 11 november 2015, 10:10
Tichardo Tichardo is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 november 2015
Berichten: 10
Tichardo is on a distinguished road
Standaard

Bedankt voor de reacties!

Ik sta er inderdaad, wanneer je er objectief naar kijkt, niet slecht voor en misschien ben ik wel te "streng" voor mezelf. Ik heb op dit moment ook een baan waar ik eigenlijk, gezien de huidige economie, niet over mag klagen.

Het is meer dat ik het kantoorwerk nu al zat begin te worden en bang ben dit voor mijn hele leven te moeten doen. Volgens mij is met mijn opleiding een baan in de buitendienst alleen in de sales te krijgen... De tijd tikt door en voor mijn gevoel ben ik straks te oud (misschien nu al) om te schakelen- of om mezelf om te scholen. Anderzijds heeft u misschien gelijk dat ik mezelf teveel wil pushen, teveel het gevoel heb dat de tijd me in haalt. En teveel het gevoel heb te moeten. Ik ben iemand die zichzelf altijd wil bewijzen, niet eens naar anderen toe, meer naar mezelf.

Ik heb ook geen idee hoe ik eventueel een heel andere kant op zou kunnen gaan. Omdat ik mijn studieschuld in zeer korte tijd heb weten af te betalen heb ik nooit echt een financiële buffer kunnen creëren.

Maar bedankt voor het compliment, altijd leuk/goed om te horen!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 20 november 2015, 16:52
GedupeerdeJurist GedupeerdeJurist is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 november 2015
Berichten: 11
GedupeerdeJurist is on a distinguished road
Standaard

Nederlandse scholen helpen scholieren dan ook totaal niet om tot een juiste studiekeuze te komen. Dat is mij ook overkomen. Middelbare scholen zijn maar op één ding gericht: fabrieksefficiency.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 20 november 2015, 17:45
vanderborgcoaching vanderborgcoaching is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 oktober 2015
Berichten: 6
vanderborgcoaching is on a distinguished road
Standaard tips

Beste Thicardo,

Ik vind de waardenoefening een goede oefening. Dan weet je welke waarden jij belangrijk vindt. Denk aan je mooiste herinnering (prive of werk, maakt niet uit), koppel deze herinnering aan de drie belangrijkste waarden die daarbij horen uit een waardenlijst
(moet je even op googlen ' waardenlijst" ).
Daarna weet jij dé drie waarden die voor jou belangrijk zijn. Mbt banen, ga je kijken of een baan past bij jouw top drie van waarden. Ja ligt een baan in het verlengde van jouw belangrijkste waarden? Doen
Nee, niet doen.


Succes!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Ik wist het toen niet en ik weet het nu nog steeds niet Hoogniels Loopbaanvragen 1 29 september 2014 19:12
Ik weet wat ik wil! En nu…? Nama Loopbaanvragen 4 2 oktober 2012 15:03
Welke beroep sluit aan bij mijn interesses/vaardigheden? Wat wil ik doen?! MeljeuG Loopbaanvragen 9 25 september 2012 11:53
Help, ik weet niet wat ik moet doen Kimberly Loopbaanvragen 3 17 februari 2010 15:05


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:19.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon