Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 21 juli 2008, 20:04
Docent NT2 Docent NT2 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 21 juli 2008
Berichten: 7
Docent NT2 is on a distinguished road
Standaard CV mixvorm van vaardigheden en a-chronologisch. Graag commentaar.

Ik ben op zoek naar een baan als Docent NT2. Ik heb wel werkervaring maar ben nog bezig met het behalen van mijn lesbevoegdheid.

Bij een eerdere sollicitatie vertelde de interviewer mij dat mijn CV nogal wat vragen had opgeroepen. Mijn werkervaring sluit namelijk niet aan bij mijn oorspronkelijke opleiding en ik heb ook nog een aantal jaar in het buitenland gewoond.

Om mijn CV iets meer voor zich te laten spreken heb ik onder de noemen "missie" een korte motivatie van mijn "carriereswitch" geschreven en heb ik de vaardigheden die over het algemeen in de vacature worden gevraagd toegelicht.

Ik zou graag horen of uit deze CV een duidelijk beeld naar voren komt.

Andere tips uiteraard ook welkom. Alvast bedankt!
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: doc cv mix vaardigheden a-chronologisch.doc‎ (52,0 KB, 493x gelezen)
Met citaat reageren
  #2  
Oud 22 juli 2008, 17:52
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard Re: CV mixvorm van vaardigheden en a-chronologisch. Graag commentaar.

Ik kan me wel voorstellen dat je cv vragen oproept. Zo zit ik zelf na lezing bijvoorbeeld met:
  • Waarom heb je filosofie gestudeerd naast sociologie, en waarom heb je filosofie niet afgemaakt?
  • Wat stelde je werk als zelfstandig docent Nederlands in Argentinië ongeveer voor? Dit zou van alles kunnen zijn, van 1 uur per week bijles geven tot een volwaardig bedrijf runnen.
  • Waarom zoek je geen werk dat aansluit bij je opleiding? (Al vertel je wel in je missie waarom je docent wilt zijn)

Doordat je hierover in je cv weinig vertelt knaagt het toch een beetje bij de lezer.

Het deel 'Administratieve vaardigheden' lijkt me minder relevant en zou ik meer puntsgewijs benoemen onder een kopje 'Nevenactiviteiten'.

En ik zou de twee streepjes onder 'Talen' beknopter vermelden onder 'Publicaties'. Of je zou het kunnen vermelden onder werkervaring.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 22 juli 2008, 19:48
Docent NT2 Docent NT2 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 21 juli 2008
Berichten: 7
Docent NT2 is on a distinguished road
Standaard Re: CV mixvorm van vaardigheden en a-chronologisch. Graag commentaar.

Dag Rene,

Bedankt voor je antwoord. Ik begrijp dat mijn studies vragen oproepen, maar ik geloof niet dat een CV de plek is om een verkeerde studiekeuze toe te lichten. Maar ik kan ze natuurlijk ook niet onvermeld laten. Heb je nog een tip misschien hoe ik daar nog iets meer over kan vertellen?

In de missie schrijf ik wel dat ik fulltime werkte als docent. Ik zal er als aanvulling bijzetten dat ik privelessen gaf en kleine groepen leerlingen aan huis en op het talencentrum van de universiteit had.

Het probleem is ook dat ik nu precies op twee pagina's uitkom. En twee pagina's schijnt wel een wet te zijn voor een CV. Of is in sommige situaties twee-en-een-halve pagina of drie beter dan een te beknopte twee pagina's?

Bedankt maar weer!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 22 juli 2008, 20:16
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard Re: CV mixvorm van vaardigheden en a-chronologisch. Graag commentaar.

Die 2 pagina's zijn van later zorg. Ik zou eerst zorgen dat de inhoud goed overkomt. En ik heb ook een paar dingen genoemd die je n.m.m. beknopter kunt maken.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 23 juli 2008, 00:58
Makingsense's schermafbeelding
Makingsense Makingsense is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 juli 2008
Berichten: 413
Makingsense is on a distinguished road
Thumbs up Re: CV mixvorm van vaardigheden en a-chronologisch. Graag commentaar.

Ik ben het eens met Docent dat je op een CV niet op het wel of niet afmaken van studies moet ingaan, dat komt evt. wel bij een gesprek.
(en bij een mooie staat van dienst maakt die afgebroken studie vaak niet eens meer verschil, ik zou er misschien niet eens naar informeren in jouw geval)

Ik vind het een hele mooie mix CV. Paar kleine dingen vallen mij op...

Je missie moet je in 1 regel neerzetten. Dat heb je gedaan, maar daarna volgt nog een alinea uitleg over je loopbaan. Die zou ik weglaten (bewaren voor het gesprek) of onder een andere noemer zetten.

Alles kan wel flink ingekort worden, toch wat meer telegramstijl gebruiken.
Administratieve en didactische vaardigheden met bullets bijv. en het verhalende weglaten.


En ik kan het niet meer oneens zijn met Rene als hij zegt:

"Waarom zoek je geen werk dat aansluit bij je opleiding? (Al vertel je wel in je missie waarom je docent wilt zijn)".

Ten eerste vind ik het prima aansluiten bij opleiding en ervaring.
Ten tweede, oh, moet dat dan?
Ten derde volgt Docent NT2 haar hart en dat is mijns inziens het beste wat een mens kan doen in zijn loopbaan: je passie vervullen!!

Ik denk dat je hem wel op 1 pagina moet kunnen krijgen, met wat creatieve ingrepen en ietsje ingekort.
Kun je met tekstblokken werken in Word? Dan krijg je zeker alles op 1 pagina...

Succes ermee!!!

groetjes
Tessa

(die nu als de dood is dat ze slordig "forum-Nederlands" heeft getypt en straks op haar vingers getikt wordt door de juf )
__________________
"Ontdek wie je bent en wees het dan expres!"
| Making Sense | Adviesbureau voor loopbaancoaching, personal branding en inspiratie
| W: makingsense.nl | E: info@makingsense.nl | 06-24095195 |

Tessa Faber helpt vrouwen en mannen in loondienst om hun kennis, kunde en kracht zichtbaar te maken en hun eigen loopbaan als ondernemer in handen te nemen.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 23 juli 2008, 01:27
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard Re: CV mixvorm van vaardigheden en a-chronologisch. Graag commentaar.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Makingsense Bekijk bericht
En ik kan het niet meer oneens zijn met Rene als hij zegt:

"Waarom zoek je geen werk dat aansluit bij je opleiding? (Al vertel je wel in je missie waarom je docent wilt zijn)".
Oneens zijn Dat was geen mening, dat was een vraag die het cv bij mij opriep. Daar informeerde 'Docent NT2' naar.
__________________
René
Met citaat reageren
  #7  
Oud 23 juli 2008, 11:27
Makingsense's schermafbeelding
Makingsense Makingsense is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 juli 2008
Berichten: 413
Makingsense is on a distinguished road
Standaard Re: CV mixvorm van vaardigheden en a-chronologisch. Graag commentaar.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Docent NT2 Bekijk bericht
Bij een eerdere sollicitatie vertelde de interviewer mij dat mijn CV nogal wat vragen had opgeroepen. Mijn werkervaring sluit namelijk niet aan bij mijn oorspronkelijke opleiding en ik heb ook nog een aantal jaar in het buitenland gewoond.

Ik zou graag horen of uit deze CV een duidelijk beeld naar voren komt.
Nou dan heb je je CV nu dus heel goed aangepast, want bij mij roept het helemaal geen vragen op hoor

Vandaar dat ik de opmerking van Rene blijkbaar ook niet begreep....

Ik zie nl. het CV van een docent die al wat ervaring heeft en toevallig een andere studierichting heeft gedaan, maar haar keuze heel goed kan onderbouwen en dit ook kan uitstralen dat zij dit kan en wil.

Voor sommige vakken vind ik een bepaalde studierichting minder belangrijk dan het denk- en werkniveau.

Dat het allemaal iets strakker en korter kan, neemt niet weg dat ik persoonlijk wel een Docent Nederlands als tweede taal in je CV zie doorschijnen, zij het eentje die nog wel wat meer praktijkervaring moet op doen.

Succes

Tessa
__________________
"Ontdek wie je bent en wees het dan expres!"
| Making Sense | Adviesbureau voor loopbaancoaching, personal branding en inspiratie
| W: makingsense.nl | E: info@makingsense.nl | 06-24095195 |

Tessa Faber helpt vrouwen en mannen in loondienst om hun kennis, kunde en kracht zichtbaar te maken en hun eigen loopbaan als ondernemer in handen te nemen.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 23 juli 2008, 11:47
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard Re: CV mixvorm van vaardigheden en a-chronologisch. Graag commentaar.

Belangrijk voor een NT2 docent is: dat je goed grammatica kan uitleggen, geduld hebt, sociaal bent en dat je geïnteresserd ben in je cursisten. Daarnaast is het belangrijk dat je overwicht hebt, dat je ervaring hebt als docent en dat je iets weet over de achtergrond en de problematiek van de landen waar de cursisten vandaan komen.

Als ik je CV bekijk, zoals hij nu is, vind ik hem prima in het plaatje passen wat ik hierboven schets.
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
  #9  
Oud 23 juli 2008, 22:47
Docent NT2 Docent NT2 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 21 juli 2008
Berichten: 7
Docent NT2 is on a distinguished road
Standaard Re: CV mixvorm van vaardigheden en a-chronologisch. Graag commentaar.

Hartelijk bedankt allemaal! Superreacties! Ik zal de tips gebruiken om de CV wat in te korten en misschien hier en daar sommige punten toe te lichten. En het is ook fijn te horen dat het plaatje van Docent NT2 al behoorlijk uit de verf komt. Het is wat, zo'n carriereswitch.

(Trouwens, geen taalfouten opgemerkt hoor! Het gaat ook meer om het overbrengen van de boodschap )

Bedankt!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
'Sollicitatiebrief van de maand' heeft me een baan opgeleverd! nicky1983 Sollicitatiebrief en cv 4 6 oktober 2007 18:31
Vaardigheden cv, graag commentaar Dickkol Sollicitatiebrief en cv 4 10 april 2007 11:33
Sollicitatie-bijstand Financial Controller berbo Sollicitatiebrief en cv 8 25 februari 2007 00:22
Sollicitatiebrief en cv Persoonlijke begeleider B thuiszorg Dana Sollicitatiebrief en cv 1 4 januari 2007 15:11
Graag commentaar op mijn sollicitatiebrief naar functie van psycholoog Rianne Sollicitatiebrief en cv 3 11 augustus 2006 15:20


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:00.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon