Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 9 september 2010, 19:45
Michelle87's schermafbeelding
Michelle87 Michelle87 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 26 augustus 2010
Berichten: 2
Michelle87 is on a distinguished road
Standaard Promoveren: wie heeft er ervaring mee?

Hoi iedereen,

Ik ben deze zomer afgestudeerd aan de Universiteit Leiden in de richting Kinder - en Jeugdpsychologie. Nu is het dus tijd voor mijn eerste echte baan.
Het viel nog niet mee, maar ik ben er ongeveer uit welke richting ik op wil: ik zou graag iets doen met (wetenschappelijk) onderzoek.
Nou worden er redelijk wat promotieplekken aangeboden, en ik heb zelfs al op één plek gesolliciteerd. Toch twijfel ik of dit wel is wat ik wil!

Ik zie natuurlijk wel de voordelen ervan in: ik vind onderzoek doen leuk en het schijnt flexibel werk te zijn. Aan de andere kant is het beeld dat ik van promoveren heb: heel hard (meer dan 40 uur) werken voor een matig salaris.
Plus, ik vraag me af hoeveel ik er na die 4 jaar nou eigenlijk aan heb. Heeft het niet alleen zin als je absoluut de wetenschap in wil? Ik bedoel, ik ben niet zo zeker van mijn zaak dat ik de ambitie heb om tot mijn 65 (of 67e ) als wetenschapper te werken..

En je zit toch op z'n minst 4 jaar vast aan een heel specifiek onderwerp, waar je volgens mij écht achter moet staan om het vol te houden..

Ik hoef niet zozeer advies om het wel of niet te doen (die beslissing maak ik zelf als er een echt leuk onderwerp voorbij komt) maar ik ben gewoon benieuwd naar jullie persoonlijke ervaringen! Zijn er hier doktoren, of mensen die ooit aan promoveren zijn begonnen? En hoe vinden/vonden jullie het? En bij welke universiteiten hebben jullie goede/minder goede ervaringen?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 9 september 2010, 20:59
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik heb ervaring.

Hoe het een ander bevallen is, geldt alleen voor die ander. Er nogal wat verschil in contact tussen promotor en promovendus. Soms word je zelf nauwelijks serieus genomen, soms ook wel.
Als je onderzoek wel leuk vindt, ben je in elk geval vier jaar onder de pannen. Het is best een leuke ervaring. (vond ik).

Het zwaarste vond ik het veel alleen op je kamer zitten. Uiteindelijk breng je gewoon 80% van je tijd alleen door en ben je voor de 80% ook helemaal zelf verantwoordelijk. Anderen (zoals promotor) denkt wel eens een beetje mee maar heeft soms ook niet flauwste idee wat je aan het doen bent. Promotor heeft niet echt een overzicht. Dat eenzaam op een kamer zitten en alleen het hele overzicht hebben bevielen mij het minste. Ik hou van sparren. En daar zitten ze met alle publicatiedruk niet echt op te wachten.

Dus het hangt heel erg van je eigen karakter en behoeften ook af of het leuk gaat zijn voor alleen die 4 jaar.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 9 september 2010, 21:06
Michelle87's schermafbeelding
Michelle87 Michelle87 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 26 augustus 2010
Berichten: 2
Michelle87 is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niet geregistreerd Bekijk bericht
Dus het hangt heel erg van je eigen karakter en behoeften ook af of het leuk gaat zijn voor alleen die 4 jaar.
Dat snap ik Daarom vraag ik ook naar ervaringen, om een beter beeld te krijgen van hoe het nou is, hoe je dag eruitziet etc. Een algemeen beeld, want het verschilt natuurlijk per promovendus, maar toch... Dan kan ik misschien wat beter beoordelen of het wat voor mij is
Met citaat reageren
  #4  
Oud 10 september 2010, 04:17
Hassan
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Je kunt beter navraag doen via gerichte websites waar je promovendi treft of gewoon eens navraag doen bij promovendi bij je alma mater. Succes!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 11 september 2010, 00:36
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Hoe je dag eruit ziet?

Je start om een uur of 10 (of eerder). Je checkt je meel, of je speelt een paar spelletjes op internet, of je leest het msn-nieuwe of nu.nl . Dan ga je bedenken wat je die dag ook weer zou doen. Veel lezen en nog eens lezen (zeker in het begin). Het verzinnen van onderzoeksopzet etc. Uitwerkingen als dat aan de orde is (toetsen etc). Dan heel veel tijd besteden aan schrijven.
Ongeveer 1 à 2 uur per week heb je overleg. Soms heb je onderwijsverplichting (vaak op tijden dat het je net niet uitkomt).

Na een jaar of 3 heb je door dat je wat harder had kunnen werken. Dat het best wel stressen is. Dan kom je wel laat, maar je blijft tot een uur of 7 of gaat 's avonds of in het weekend thuis door.

Je moet ook erg goed tegen kritiek kunnen. Tegen afwijzing (publicaties). 100 keer dezelfde tekst door kunnen nemen en verbeteren.

Als ik het in percentages omzet over het hele gebeuren?

lezen 20%
toetsen 5%
onderzoek opzetten en uitvoeren 5%
overleg 5%
schrijven 65%

heb je hier wat meer aan?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 11 september 2010, 11:15
wil wil is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 11 september 2010
Berichten: 1
wil is on a distinguished road
Stuur een bericht via Skype™ naar wil
Standaard

Ik heb een half jaartje aan mijn voorstel gewerkt. Met 15 jaar werkervaring was dat niet zo heel erg lastig en dus was mijn beoogd promotor redelijk snel positief. Alleen, precies wat "gast" hierboven stelt, het is een eenzame bezigheid. Je moet echt bereid zijn om heel veel tijd in je eentje achter de boeken en vooral je toetsenbord te zitten. Dat viel mij (met een gezin) heel erg tegen. Zo erg, dat ik snel ben gestopt.

Als je wilt promoveren om het promoveren dan lijkt me dit eigenlijk niet te doen. Het kost waanzinnig veel energie en opoffering van andere (leuke) dingen. Maar, als je daarentegen heel erg gegrepen wordt door een onderwerp en het promoveren alleen maar ziet als een (toevallig) gevolg van een paar jaar met je hobby bezig zijn; dan zou ik zeggen, doen.

Veel succes.

Wil
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Forensic science, wie heeft ervaring met deze hbo opleiding? ingrid-xd Opleiding kiezen en volgen 4 12 mei 2011 20:07
Sollicitatiebrief intercedent! Wie heeft tips? AudioWerner Sollicitatiebrief en cv 0 24 september 2009 20:25
Sollicitatiebrief arbeidsadviseur: wie o wie heeft nuttige tips? loesje Sollicitatiebrief en cv 5 24 oktober 2007 12:05
Open sollicitatie winkelmedewerkster Wie heeft commentaar? hetismij Sollicitatiebrief en cv 8 6 juni 2007 14:08
Sollicitatiebrief hoger managementtrainee: wie heeft er tips xnienx Sollicitatiebrief en cv 3 21 mei 2007 22:57


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:55.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon