Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 3 januari 2009, 19:00
Pamo
Gast
 
Berichten: n/a
Question Overstap naar bedrijfsleven

Hallo allemaal,

Wie kan mij helpen met het volgende:

Ik heb nu 4 jaar als assistent-accountant gewerkt en zit in het 3e jaar van de HEAO BE deeltijd en Ik wil de overstap maken naar het bedrijfsleven als (assistent) controller.

Wat zou beterder zijn voor mijn ontwikkeling: de stap maken naar een klein bedrijf waar je meer verschillende taken doet of een grote internationale organisatie waarin veel met engels gesproken wordt, en waar je dus internationele ervaring opdoet?

Mijn doel is ooit om als controller in een grote organisatie te werken.
Dus wie heeft er raad?

Alvast bedankt voor de reactie's

Gr

Pamo
Met citaat reageren
  #2  
Oud 3 januari 2009, 20:22
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard Re: Overstap naar bedrijfsleven

Hallo Pamo,

Begin je in een groot bedrijf, dan kun je doorgroeien. Begin je in een klein bedrijf, dan kun je snel uitgeleerd zijn. Het is maar net in wat voor bedrijf je terecht komt en wie je zelf bent.

Heb je de voordelen en nadelen voor jezelf al op een rijtje gezet? Daar zou je mee kunnen beginnen.

Zie ook het artikel dat op mijn site staat: http://www.primago-advies.nl/1886571.htm

Groeten van Hetty
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
  #3  
Oud 4 januari 2009, 00:10
Henk_
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Overstap naar bedrijfsleven

1: Met HEAO-BE zul je nooit controller worden binnen top-MKB of het grootbedrijf. Je zult hoogstens als senior assistent controller eindigen.
2: De beste kansen om controller binnen het top-MKB of het grootbedrijf te worden heb je met een WO-master plus een post-initiële-WO-master (postgraduate degree), oftewel drs BE + RC. Kijk maar eens op www.ci.nl. Dat is het controllersinstituut. Een andere beste kans is een initiële WO-master plus een post-initële-WO-master (postgraduate degree), oftewel drs BE + RA. Kijk maar eens op www.nivra-nyenrode.nl.
3: Als je niet de capaciteiten hebt voor een functie als WO-controller (let wel: deeltijd WO-master en daarna post-WO-master na deeltijd-HBO is een hele lange en hele zware weg) en als je nu niet bij een Big 4 kantoor werkt (Deloitte, PricewaterhouseCoopers, Ernst & Young en KPMG) dan is MKB-controller (lees: hoofd administratie met beperkte controlling/ICT werkzaamheden) een goed idee. Dat is de HBO-controller. Die rol kun je prima bereiken door bij een Medium 8 accountantskantoor (Mazars, BDO, ABAB, Accon, Berk enzovoorts) of Small 500 accountantskantoor (SRA) eerst deeltijd-HBO en daarna post-HBO AA te doen. Een AA verdient beter en heeft betere vooruitzichten dan iemand met een deeltijd-HBO plus een eventuele controllersopleiding (QC van HOFAM, FC van OpenUniversiteit of AC van FinancialsForFinancials). Zie www.management.nl, www.ou.nl en www.financialsforfinancials.nl.
4: De kans dat je controller wordt door nu over te stappen naar het bedrijfsleven zonder je deeltijd-HBO te hebben afgerond is redelijk klein. Je zult een werkgever moeten vinden om een post-HBO controllersopleiding te betalen of je zult deze zelf moeten betalen.

Het beste advies is om binnen de accountancy te blijven werken tot je a) AA (post-HBO) of b) RA (WO + post-WO) bent. Binnen de accountancy zijn deze trajecten standaard. Ook staat een periode van 6 tot 10 jaar binnen de accountancy ijzersterk op je cv. Beslist wanneer je bij de Big 4 werkt, in mindere mate wanneer je bij de Medium 8 werkt en in nog mindere mate wanneer je bij de Small 500 werkt. De kans op een WO+RC traject zijn buitengewoon klein. Deze kandidaten zijn meestal voltijds-WO-studenten die na een traineeship of na hun young professional carrière de RC gaan doen.

Hoe dan ook is het een traject van een aantal jaren.

Succes!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 4 januari 2009, 13:08
Pamo
Gast
 
Berichten: n/a
Smile Re: Overstap naar bedrijfsleven

Beste Henk,

Klopt allemaal wel wat je zegt maar mijn situatie is een beetje anders:

Ik ben nu al 36 jaar en heb in een kleine acc.organisatie mijn 4 jaar ervaring opgedaan, waarbij ik met een deeltijd HEAO BE tegelijker tijd begonnen ben die ik soepel doorloop.
Als mijn toekomst in het bedrijfsleven ligt en absoluut niet meer in de accountancy,waarom dan nog een tijd wachten? je mist dan op 38 jarige leeftijd relevante (assistent)controllers werkervaring of in ieder geval werkzaamheden die daaraan aansluiten.
Ik kan nu gedurende de tijd dat ik nog bezig ben met mijn HEAO opleiding (1.5 jaar) wel relevante werkervaring op gaan doen om later een grotere stap te kunnen maken richting controlling.
Als ik mijn HEAO heb afgerond wil ik zeker doorstuderen aan de WO Master van Nijenrode..
Met citaat reageren
  #5  
Oud 4 januari 2009, 13:16
Pamo
Gast
 
Berichten: n/a
Smile Re: Overstap naar bedrijfsleven

De accountancy is zeker niet heiligmakend, je bent alleen maar uitvoerend van aard behalve dan als je AA'er bent.
Een AA'er wordt vaker clientadviseur in het MKB en ik heb er al zoveel zien vertrekken of in de WW hebben zien komen omdat ze de stress niet meer aankonden omdat hun de schakel zijn tussen de klant en de organisatie..
Veel clientadviseurs (lees AA'er) krijgen alle problemen over zich heen waaraan ze niks kunnen doen, ze zijn alleen maar commercieel bezig en zijn een simpele "doorgeefluik" aan de organisatie en vaak bijv de fiscalisten.

Als je in mijn ogen te lang in de accountancy hebt gewerkt kan het ook een nadeel zijn om over te stappen naar het bedrijfsleven puur om het feit dat je dan niet meer "kneedbaar" zou zijn voor de werkgevers.

RA is natuurlijk een andere zaak.

Mvg

Pamo
Met citaat reageren
  #6  
Oud 4 januari 2009, 14:12
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard Re: Overstap naar bedrijfsleven

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pamo Bekijk bericht
Een AA'er wordt vaker clientadviseur in het MKB en ik heb er al zoveel zien vertrekken of in de WW hebben zien komen omdat ze de stress niet meer aankonden omdat hun de schakel zijn tussen de klant en de organisatie.
Over wat voor organisaties heb je het dan?

Ik heb wel te maken gehad met AA-accountants en herken dit beeld totaal niet. Maar misschien wisten ze de stress goed te verbergen
__________________
René
Met citaat reageren
  #7  
Oud 4 januari 2009, 17:51
Pamo
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Overstap naar bedrijfsleven

ABAB/Koenen en CO
Met citaat reageren
  #8  
Oud 4 januari 2009, 22:56
Henk_
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Overstap naar bedrijfsleven

Je begint héél laat met een controllerscarrière dus ik denk niet dat standaardroutes van toepassing zijn.

Nogmaals:

De WO-controller (RA/RC) werkt binnen het top-MKB of het grootbedrijf als controller of financieel directeur/CFO.

De HBO-controller (AA/AC/QC/FC/MC) werkt binnen het MKB als controller of financieel directeur of als assistent controller binnen het top-MKB of grootbedrijf.

Dat zijn nu eenmaal de feiten.

Ik schat je kansen om controller te worden binnen het grootbedrijf niet goed in. Zeker niet met een hoge leeftijd en nog een lange weg te gaan wat betreft opleidingen.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 5 januari 2009, 10:11
Pamo
Gast
 
Berichten: n/a
Red face Re: Overstap naar bedrijfsleven

Tja, dat krijg je als je vroeger een verkeerde keuze qua opleiding en werk hebt gemaakt..

Aan de andere kant moet men toch tot zijn 65e blijven werken en met het oog op de vergrijzing valt mijn leeftijd nog wel mee denk ik.

Er is pas bij ons iemand van consultacy begonnen (AA)die 50 jaar is geworden dus ook overstappen kun je nog tot op latere leeftijd.
Het gaat uiteindelijk toch om je bagage, opleiding en werkervaring en zelfs mischien niet te veel salaris eisen..
Met citaat reageren
  #10  
Oud 5 januari 2009, 10:14
Pamo
Gast
 
Berichten: n/a
Smile Re: Overstap naar bedrijfsleven

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henk_ Bekijk bericht
Je begint héél laat met een controllerscarrière dus ik denk niet dat standaardroutes van toepassing zijn.

Nogmaals:

De WO-controller (RA/RC) werkt binnen het top-MKB of het grootbedrijf als controller of financieel directeur/CFO.

De HBO-controller (AA/AC/QC/FC/MC) werkt binnen het MKB als controller of financieel directeur of als assistent controller binnen het top-MKB of grootbedrijf.

Dat zijn nu eenmaal de feiten.

Ik schat je kansen om controller te worden binnen het grootbedrijf niet goed in. Zeker niet met een hoge leeftijd en nog een lange weg te gaan wat betreft opleidingen.

Als je eens komt kijken hoeveel mensen een opleiding volgen bij Nijenrode in de avonduren (post HBO managerial controller) die een leeftijd hebben schat ik van >40 jaar is zeker de helft.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Van Flashdeveloper naar Politie - twijfels Skar Loopbaanvragen 3 17 januari 2010 20:52
Niet gelukkig na overstap naar nieuwe job B_B Alle andere carrièreonderwerpen 4 2 december 2008 20:37
sollicitatie naar functie van service engineer Zeewolde2008 Sollicitatiebrief en cv 2 9 oktober 2008 16:29
Sollicitatie naar docent vanuit een ander beroep Bredasim Sollicitatiebrief en cv 3 15 juli 2008 15:14
Sollicitatie naar Secretaresse shirleydianna Sollicitatiebrief en cv 4 19 augustus 2007 16:35


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon