Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 3 december 2012, 18:03
miesje26miesje miesje26miesje is offline
Lid
 
Geregistreerd: 29 november 2012
Berichten: 17
miesje26miesje is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gezellig Bekijk bericht
Dag allemaal,

Helaas heb ik een tijd met een burnout thuisgezeten, nadat ik heel lang saai kantoorwerk heb gedaan, waar ik eigenlijk het type niet voor ben en wat mij heeft opgebroken, maar ook vanwege een aantal zaken die ik op privévlak heb meegemaakt.

Tot de conclusie gekomen dat ik een baan moet vinden waarbij ik niet meer de hele dag achter mijn pc hoef te zitten en meer in beweging ben. Ik heb zelf immers lang werk gedaan in de verkoop binnendienst.

In ieder geval zit ik met een gat in mijn CV van 3 jaar. Mijn ziekteperiode duurde 2 jaar. Ik heb in die periode wel vrijwilligerswerk gedaan. Niet zo heel lang, maar toch....

Direct nadat ik hersteld was, ben ik zeer intensief bezig geweest met het starten van mijn eigen bedrijf. Een zeer intensieve periode van voorbereiding, met zeer veel marktonderzoek, maar de benodigde investering was dusdanig hoog, dat het mij zeer onverstandig leek om te gaan starten. Ik moest helaas dus stoppen.

Met 2 medewerkers van het UWV het gat in mijn CV besproken.
De ene zei, dat een leugentje voor eigen bestwil wel mag. Hij gaf aan dat ik bijvoorbeeld kon vermelden dat ik in de horeca had gewerkt, omdat niemand dit toch zal checken.
Dit voelt voor mij totaal niet goed. Waarom zal ik zomaar een werkgever gaan verzinnen waar ik nog nooit heb gewerkt. Ook zei hij, dat ik die periode maar sabbatical moet noemen. Ik vind deze term eigenlijk niet bij mij passen en ook niet geloofwaardig ( tenzij ik een topfunctie had gehad ).

De 2e medewerker van het UWV, zei dat ik het gat in mijn CV helemaal niet moest benoemen, omdat er dan teveel nadruk op kwam te staan. Nadeel, vind ik; is dat de werkgever dan toch gaat ontdekken dat het niet allemaal achter elkaar doorloopt, waardoor hij juist allerlei conclusies kan trekken en mij wellicht ook niet uit gaat nodigen voor een gesprek.

De periode 'burnout' gaan noemen, is ook niet bepaald handig.
Wat ik zowieso al heb gedaan is het vermelden van de voorbereidingsperiode voor het starten van mijn onderneming, waarbij ik aangeef uit welke onderdelen dit bestond.

Van die 2 jaren wil ik aangeven dat ik vrijwilligerswerk heb gedaan en dat ik mij heb georiënteerd op het ondernemersschap.
( Ik heb nadien nog wel voor een een dierenwelzijnsorganisatie gewerkt, opvang van dieren, maar dat vind ik niet echt een vrijwilligersbaan. Ik vind dit ook wat onvolwassen om te noemen. )

Hoe zouden jullie het gat in mijn CV benoemen ?

Wat vinden jullie van de adviezen van het UWV ?

( Wat heb ik naast bovenstaande nog meer gedaan; ik heb de resultaten, pers.eigenschappen en diploma's / certificaten bovenaan gezet. Daarna pas mijn werkervaring. )
Hoi,

Ik zou in je CV niet benoemen dat ik ziek ben geweest. Ik zou van dat vrijwilligerswerk gewoon een baan maken en niet benoemen dat het vrijwilligerswerk is. Wanneer werknemers lezen dat je een burnout heb gehad of medische redenen ziek was geweest word je gelijk in de prullenbak gegooit.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 3 december 2012, 21:03
marsha12 marsha12 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 3 december 2012
Berichten: 4
marsha12 is on a distinguished road
Standaard

Een paar weken geleden ben ik naar o.a. de Masterbeurs geweest. Daar heb ik ook een bijeenkomst bijgewoond over hoe je uit alle sollicitaties springt. Iemand vroeg dezelfde vraag als jij nu stelt. Ook toen werd door de deskundige gereageerd met eerlijkheid.
Uiteindelijk zal het bedrijf er toch achter komen, en liegen of iets verdraaien is zeker niet de beste optie. Zo is het nu eenmaal geweest maar dat betekend niet dat jij er slechter door bent geworden. Waarschijnlijk alleen maar sterker.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 4 december 2012, 14:27
Beewee's schermafbeelding
Beewee Beewee is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 augustus 2012
Berichten: 133
Beewee is on a distinguished road
Standaard

Hoi Gezellig,

De laatste reactie brengt me op een idee. Als je echt heel eerlijk wilt zijn, geef je in je cv gewoon de periode aan van de burn-out. Daarachter zet je dan wat je ervan hebt geleerd, eventueel door welke acties je eruit bent gekomen en welke competenties je erdoor hebt verworven. Dat kan van alles zijn, van: ik durf nu mijn verantwoordelijkheid te nemen voor mijn gezondheid, tot: ik kan nu delegeren. Op die manier vertaal je die ervaring naar positieve verworvenheden.

Misschien lijkt het je wel wat.
__________________
Vriendelijke groeten,

Beewee
Met citaat reageren
  #14  
Oud 6 december 2012, 11:36
Gezellig Gezellig is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 2 november 2012
Berichten: 2
Gezellig is on a distinguished road
Standaard

Dag allemaal,

Ik moet toch nog even mijn verhaal kwijt.
Eindelijk een functie gevonden, totaal passend bij mijn Hotelschool en Nima Sales diploma's en werkervaring. Ik dacht dus, dat mijn kansen op deze baan hierdoor dus hoger lagen.

Eind vorige week de functie ontdekt. Direct gevraagd of hij nog vacant is. Vrijdag ontving ik een antwoord. Ja, was hun antwoord; 'we zijn nu alles aan het verzamelen'.

Het afgelopen weekend zeer intensief met mijn sollicitatiebrief en CV bezig geweest. Was zondagnacht pas om 00.30 uur klaar.

Wel erg trots op mijn sollicitatiebrief en CV. Ik vind hem persoonlijker en krachtiger, dan de brieven die ik jaren geleden had geschreven samen met iemand anders. Deze brief past wel beter bij mijn persoonlijkheid, maar het is gewoon een groot nadeel, dat ik niemand kan vinden die even naar mijn CV en brief kan kijken.

Durf ook niet echt bij het UWV binnen te stappen, n.a.v. hun slechte adviezen ( zie hierboven ).

Bovendien weet ik van mezelf dat ik goed ben in het schrijven van brieven en stukken. Als vanouds zal ik dan weer gaan twijfelen aan mezelf en zal ik het weer helemaal aan gaan passen, puur vanwege de mening van 1 persoon.
Dat deed ik vroeger en zo wil ik dit niet meer gaan doen. Want, als je een brief laat zien, dan krijg je altijd wel commentaar.

Dus, zondagnacht verstuurd in de veronderstelling, dat wat zij zei, klopte.
Echter, tot mijn verbazing, krijg ik na 4 dagen ineens een afwijzingsemail, dat ze al iemand hebben gevonden voor de functie.

Kennelijk waren ze al met sollicitatiegesprekken bezig, want anders heb je niet iemand binnen 4 werkdagen aangenomen, terwijl je aangeeft dat je alles aan het verzamelen bent.

Ik heb kennelijk dus voor niks een sollicitatiebrief gestuurd en voel allerlei woede omhoog komen.

Ook nu puur de angst, dat ik geen baan meer ga krijgen. Ik heb nu juist gesolliciteerd in de Randstad, omdat er in Groningen echt helemaal niks is qua vacatures. Dan met zo'n gat in mijn CV, heb ik echt het gevoel dat het niet meer goedkomt. En al helemaal in Groningen !

Ik heb zo'n zin om te reageren op die afwijzingsemail, maar ik denk dat dat op dit moment onverstandig is. Ook moet je je afvragen of je hier wel op moet reageren. Mezelf kennende, kan ik heel impulsief handelen en krijg ik achteraf spijt.

Ik ben benieuwd hoe jullie het e.e.a. zien. Ik wil gewoon even mijn verhaal kwijt.

Ik wil ook wel naar het buitenland, alleen dat gaat een beetje moeilijk met een inkomen op bijstandsniveau. ( Mijn inkomen is inmiddels gedaald tot bijstandsniveau, omdat mijn eigen bedrijf nu niet doorgaat. Kan het laatste jaar voorbereiding op het ondernemerschap de prullenbak in ).

Ik heb aan de Gemeente informatie gevraagd over eventuele regelingen voor verhuizingen. Maar even afwachten wat hier uit gaat komen.

Verder ben ik nu zeer intensief bezig met mijn website en ik hoop dat hij halverwege volgende week is afgerond. Ook een manier om me te presenteren.

Ik moet eigenlijk gewoon ergens binnen zien te komen !

Verder dus de sollicitatiebrief en CV via de email verzonden en met de post.
Krijg ik van hun een afwijzingsemail. Ik vraag mij dus af of het solliciteren via de email niet verstandiger is. Waarom brieven in 2-voud sturen, als ze toch alleen afwijzingen via de email sturen ?

Ook qua kosten. Ik doe alles in kleur. Ik ben dan direct per sollicitatie al minimaal 2,20 kwijt. Ik moet echt op de kleintjes letten en let wel, iedere keer dus die 2,20 en dit terwijl ik het aantal sollicitaties wil vehogen.
Normaal maak ik mij niet druk over dit soort bedragen, maar nu heb ik het geld echt nodig.
Met citaat reageren
  #15  
Oud 14 december 2012, 15:16
Lie84 Lie84 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 14 december 2012
Berichten: 1
Lie84 is on a distinguished road
Standaard

Hoi Gezellig,

Ik zou de burn-out niet expliciet vermelden, maar eerder noemen zoals orientatie op de arbeidsmarkt of carriereswitch van .... naar .... en vermeld de activiteiten die je destijds hebt ondernomen, zoals cursussen, meeloopdagen, netwerkgesprekken en congressen. Je vrijwilligerswerk zou ik tussen je werkervaring neerzetten maar daarachter (vrijwillig) neerzetten in je CV. En vergeet vooral niet wat je zelf leuk vind ipv wat bij je CV zou passen.

Lie84
Met citaat reageren
  #16  
Oud 17 december 2012, 15:07
c.klarenbeek c.klarenbeek is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 december 2012
Berichten: 8
c.klarenbeek is on a distinguished road
Standaard

Ik zou zeer zeker het vrijwilligerswerk vermelden. Ook het onderzoek naar je toekomst vermelden met als uitslag dat het niet haalbaar bleek om een eigen bedrijf te starten.

Succes.
Met citaat reageren
  #17  
Oud 22 december 2012, 14:31
Kadir Kadir is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 april 2012
Berichten: 19
Kadir is on a distinguished road
Standaard

Ik zelf zou niet vermelden dat je ziek was. Ik denk dat je dit veel beter mondeling kan uitleggen tijdens het gesprek.

Maar je bent erg enthousiast zo te zien. Dat is top!
Met citaat reageren
  #18  
Oud 11 januari 2013, 14:05
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik zou gewoon die periode aanhouden dat je vrijwilligerswerk hebt gedaan.
Eventueel zou je bij motivatie neer kunnen zetten dat je via vrijwilligerswerk weer op de arbeidsmarkt bent terecht gekomen.
Met citaat reageren
  #19  
Oud 13 januari 2013, 14:56
hvandijk hvandijk is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 januari 2013
Berichten: 9
hvandijk is on a distinguished road
Standaard

Dit zijn dingen wat je misschien beter tijdens een gesprek kunt aangeven. wel zou ik in je CV neerzetten dat je in die periode vrijwilligerswerk hebt gedaan.
Weet uit eigen ervaring dat het toch afschrikt als je het in je CV noemt, bij mij hebben ze toen het advies gegeven dit eruit te laten.
Met citaat reageren
  #20  
Oud 14 januari 2013, 15:38
handige_har
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

het lijkt me niet slim om neer te zetten,

Als ik werkgever was dan zou ik niet graag iemand aannemen die eerder een burn out heeft gehad.

Zeg dan dat je een jaar op wereldreis bent geweest o.i.d. klein leugentje om bestwil.

Zolang je maar niet liegt over je kwaliteiten, over je gebreken mag het best
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
gat in cv

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
De wanhoop nabij... Cassie Loopbaanvragen 24 23 juli 2014 09:56
Onzeker over carrièreswitch naar de ICT hoeverder Loopbaanvragen 8 1 maart 2013 14:49
Zonder TomTom gestrand in carrièreland... Zooft Loopbaanvragen 10 28 oktober 2012 18:09
Open sollicitatiebrief marketingfunctie (carrièreswitch) RichWes Sollicitatiebrief en cv 5 9 juli 2012 11:33
Museologie afmaken, of verder richting bedrijfsadministratie/fiscaal? janetjuh85 Sollicitatiebrief en cv 1 26 januari 2010 18:43


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:34.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon