Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 14 april 2016, 15:47
Dutchboy33 Dutchboy33 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 26 maart 2014
Berichten: 2
Dutchboy33 is on a distinguished road
Standaard Ik loop totaal vast op de arbeidsmarkt.. advies gevraagd!

Beste forumleden,

Ik zit al sinds oktober 2015 met een groot probleem. Ik kom namelijk geen steek verder op het gebied van werk krijgen en ik zou graag advies ontvangen van jullie!

Ik ben in oktober 2015 gestopt met de universitaire bacheloropleiding Geschiedenis en ik ben sindsdien op zoek naar een leuke functie. Nu een half jaar later zit er nog steeds geen schot in de zaak en ik snap gewoon niet waarom het elke keer niet lukt!

Ik beschik over een MBO+ diploma Juridisch Medewerker Sociale Zekerheid en een HBO propedeuse Integrale Veiligheidskunde. Afgelopen zomer heb ik de overstap gemaakt van HBO naar Universiteit maar dit bleek achteraf geen gelukkige keuze. Ik heb, na het stopzetten van mijn laatste studie, mijzelf voorgenomen om dan maar te gaan werken. Dit blijkt achteraf gezien extreem moeilijk te liggen.

Ik beschik over een jaar werkervaring binnen de sector waar ik graag wil werken. Mijn voorkeur ligt bij het werken binnen een overheidsorganisatie. Ik heb eerder bij het UWV-Werkbedrijf gewerkt als stagiair Werk & Inkomen en dit heb ik met grote voldoening gedaan. Verder heb ik (bij)banen gehad als horecamedewerker en koerier.

Ik ben in een half jaar tijd uitgenodigd voor een stuk of 7 sollicitatiegesprekken, maar keer op keer loopt het fout af. Dit was niet omdat het gesprek zo slecht ging (het ging juist prima), maar vanwege het feit dat er ALTIJD kandidaten zijn die beter aansluiten op hetgeen de werkgever zoekt. Vaak krijg ik zelfs als feedback mee dat het een goed gesprek was, dat ik een sterke en gedreven persoonlijkheid ben en dat ze mijn enthousiasme waarderen. Er reageren echter altijd 200 man op 1 vacature en op die manier kom ik er nooit doorheen.

Automatisch komen er dan verschillende vragen bij je op; Onderscheid ik mijzelf niet goed genoeg tijdens een sollicitatiegesprek? Heb ik te weinig werkervaring voor de functie waar ik op solliciteer? Heb ik een te 'laag' opleidingsniveau? Wat voor bagage hebben de andere sollicitatiekandidaten dan wel niet? Wáár gaat het mis?

Ik ben inmiddels zeer bekend met de wervingsprocedures van uitzendbureau's en ik vind dat veel uitzendbureau's je totaal niet verder helpen. Zij strepen enkel zwart-wit lijstjes af zonder naar de persoon er achter te kijken. Ik snap dat uitzendbureau's alleen de beste kandidaten willen voorstellen aan een werkgever, maar toch vind ik de werkwijze van deze bedrijven vaak dramatisch. Je bevind je in een afhankelijke positie en zij hebben erg veel macht ten opzichte van werkzoekenden.

Ik ben heel eerlijk als ik zeg dat de moed mij inmiddels wel goed in de schoenen is gezakt. Wat een ellende.. dit heb ik nooit gewild. Het zorgt voor veel stress en minderwaardigheidsgevoelens. Hoe kan het dat ik nog steeds geen baan heb na 100+ sollicitatiebrieven gestuurd te hebben en meerdere sollicitatiegesprekken gevoerd te hebben? Ik reageer sinds kort ook op functies onder mijn niveau, maar tóch voelt dit als iets wat totaal niet lekker zit. Ik haal daar geen arbeidsvreugde uit.

Ik zit momenteel in een dillema.. óf doorgaan met solliciteren óf een HBO bachelor thuisstudie beginnen. de HBO bachelor thuisstudie wil ik doen vanwege enerzijds de eerder uitgelegde situatie en anderzijds vanwege de hoop dat dit mijn baankansen vergroot in de toekomst. Ik kies bewust voor een thuisstudie omdat ik inmiddels wel klaar ben met de reguliere HBO instellingen en het schoolse, klassikale leven. Mijn broertje volgt ook een dergelijke studie en is hier zeer tevreden over.

Kan iemand mij vertellen of een diploma van een HBO bachelor thuisstudie ook daadwerkelijk je baankansen vergroot, of kijken werkgevers vooral naar werkervaring? Als dit laatste het geval is.. hoe kan ik in godsnaam werkervaring opbouwen als werkgevers mij nergens de kans geven.

Ik hoop dat ik mijn situatie enigszins duidelijk heb kunnen maken en ik hoop graag op tips/adviezen/suggesties!

Groet,
Met citaat reageren
  #2  
Oud 4 mei 2016, 15:46
Tichardo Tichardo is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 november 2015
Berichten: 10
Tichardo is on a distinguished road
Standaard

Herkenbare situatie... hoewel ik wel mijn hbo studie heb afgerond ben ik er inmiddels achter dat ik een totaal verkeerde opleiding heb gedaan. Wat is jouw leeftijd Dutchboy?

Ik lees mee omdat ik overweeg me via een thuisstudie om te scholen tot toaal iets anders. Hoop dat er iemand die zijn/haar ervaring met een hbo thuisstudie met ons wilt delen!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 4 mei 2016, 18:39
Dutchboy33 Dutchboy33 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 26 maart 2014
Berichten: 2
Dutchboy33 is on a distinguished road
Standaard

Hey Tichardo,

Ik ben 24 jaar, en ik heb inmiddels besloten om de hbo thuisstudie rechten te gaan volgen bij de NTI. Deze thuisstudie aanbieder is tevens de enige aanbieder van thuisstudies waarbij studiefinanciering mogelijk is. Dit geldt dan voor de opleidingen toegepaste psychologie en rechten. Misschien heb je wat aan deze informatie.

Mijn broertje doet momenteel de thuisstudie toegepaste psychologie via de NTI, en hij is zeer enthousiast hierover. Je kan je eigen studietempo bepalen en je kan alle examens e.d. zelf inplannen naar wanneer het jou uit komt. Hij loopt de studie tot dusver zonder problemen door.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 23 mei 2016, 15:26
Kipvis Kipvis is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 november 2015
Berichten: 12
Kipvis is on a distinguished road
Standaard

Wat een ellende. Twee jaar terug was ik ook naarstig op zoek naar werk, ook over de honderd brieven gestuurd, tien keer op gesprek geweest. Uiteindelijk heb ik werk gevonden via Startersbeurs. Het is een programma dat aan uitbuiting grenst, maar het heeft me wel geholpen. Kort na mijn halfjaar startersbeurs heb ik namelijk echt werk geworden, zij het maar tijdelijk. Maar ik weet niet of jouw situatie dit toelaat - er zitten wat (financiële) haken en ogen aan.

Overigens kun je soms om de vreemdste redenen aangenomen of afgewezen worden. Bij het gesprek voor mijn startersbeursfunctie kwam ik erg zenuwachtig over en heb ik zelfs een paar onhandige uitspraken gedaan. Ik was tweede keus, maar de eerste keus had ineens iets anders gevonden. Bij mijn daaropvolgende functie (bij een ander bedrijf) kwam ik op een afdeling met bijna alleen vrouwen en ze wilden weer eens een man erbij.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 23 mei 2016, 16:16
Tichardo Tichardo is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 november 2015
Berichten: 10
Tichardo is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kipvis Bekijk bericht
Wat een ellende. Twee jaar terug was ik ook naarstig op zoek naar werk, ook over de honderd brieven gestuurd, tien keer op gesprek geweest. Uiteindelijk heb ik werk gevonden via Startersbeurs. Het is een programma dat aan uitbuiting grenst, maar het heeft me wel geholpen. Kort na mijn halfjaar startersbeurs heb ik namelijk echt werk geworden, zij het maar tijdelijk. Maar ik weet niet of jouw situatie dit toelaat - er zitten wat (financiële) haken en ogen aan.

Overigens kun je soms om de vreemdste redenen aangenomen of afgewezen worden. Bij het gesprek voor mijn startersbeursfunctie kwam ik erg zenuwachtig over en heb ik zelfs een paar onhandige uitspraken gedaan. Ik was tweede keus, maar de eerste keus had ineens iets anders gevonden. Bij mijn daaropvolgende functie (bij een ander bedrijf) kwam ik op een afdeling met bijna alleen vrouwen en ze wilden weer eens een man erbij.
Hoi Kipvis,

Bij mij is het niet het probleem dat ik geen werk kan vinden. Ik heb dit moment een baan met zo goed als zeker een vaste aanstelling. Het probleem is eerder dat ik liever totaal iets anders wil gaan doen. Zo anders dat ik bang dat ik er een opleiding voor moet doen...

Wat is/was jouw situatie? Ging het ook om een carriereswitch?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 23 mei 2016, 17:37
Kipvis Kipvis is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 november 2015
Berichten: 12
Kipvis is on a distinguished road
Standaard

Ik kwam vers van de universiteit met zeer weinig werkervaring. Heb vervolgens nog een jaar een lerarenopleiding gedaan in de hoop daar werkgelegenheid te vinden, maar die opleiding heb ik nooit afgemaakt - ik was een totale ramp voor de klas.

Overigens lag mijn startersbeurs onder mijn niveau, maar het is een prima ervaring geweest die me wel verder heeft geholpen.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 23 mei 2016, 21:04
Dabo Dabo is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 11 oktober 2011
Berichten: 51
Dabo is on a distinguished road
Standaard

Sowieso is het de kunst om een draai te geven aan je zwakkere punten. Niet zoveel ervaring kun je niet zoveel aan doen, maar het omgekeerd positieve is dat je een frisse blik op zaken hebt. Zo moet je zaken waar je op afgewezen wordt een positieve draai zien te geven. Overgekwalificeerd? Dan zoek je je eigen uitdagingen toch op, iedere functie biedt daarvoor wel enige ruimte, zelfs een krantenwijk kan je misschien in slimmere volgorde lopen. Of dat je niet graag thuis zit.

Voor langere termijn is het misschien ook wel belangrijk om een visie te hebben waar je over 5 jaar wil staan. Dit helpt je om gerichte keuzes te maken. Welk werk past daar in? Heb je sponsors die je kunnen helpen (en dan bedoel ik niet in geld, eerder in steun)? Kun je misschien een betaalbare korte opleiding of cursus beginnen in die richting? Die keuzes en eventuele bijbehorende resultaten maken je weer tot een aantrekkelijkere kandidaat in hetgeen je wil gaan doen.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 13 juni 2016, 09:24
Filou Filou is offline
Banned
 
Geregistreerd: 13 juni 2016
Berichten: 4
Filou is on a distinguished road
Standaard

Hoi Dutchboy,

Dat klinkt inderdaad als een vervelende situatie. Heb je ook gevraagd op welk vlak de kandidaten beter aansluiten? Gaat dat over opleiding? Over werkervaring?

Dit zijn vragen die je zeker kunt stellen na een afwijzing van een sollicitatie en ik denk dat de antwoorden je zeker verder zullen helpen in je zoektocht.

Groetjes,
Filou
Met citaat reageren
  #9  
Oud 16 juni 2016, 11:37
Tichardo Tichardo is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 november 2015
Berichten: 10
Tichardo is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dutchboy33 Bekijk bericht
Hey Tichardo,

Ik ben 24 jaar, en ik heb inmiddels besloten om de hbo thuisstudie rechten te gaan volgen bij de NTI. Deze thuisstudie aanbieder is tevens de enige aanbieder van thuisstudies waarbij studiefinanciering mogelijk is. Dit geldt dan voor de opleidingen toegepaste psychologie en rechten. Misschien heb je wat aan deze informatie.

Mijn broertje doet momenteel de thuisstudie toegepaste psychologie via de NTI, en hij is zeer enthousiast hierover. Je kan je eigen studietempo bepalen en je kan alle examens e.d. zelf inplannen naar wanneer het jou uit komt. Hij loopt de studie tot dusver zonder problemen door.
Hoi Dutchboy,

Ik ben benieuwd, ben je inmiddels begonnen met NTI? Ik overweeg ook een andere hbo opleiding te doen, ik ben enkel aan het uitzoeken wat nou precies het verschil tussen NCOI en NTI is (behalve de prijs dan, NCOI is vele malen duurder). Daarnaast vraag ik me af welke waarde je diploma op de arbeidsmarkt heeft.

Ik ben benieuwd!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Net afgestudeerd en loop nu al vast, weet niet wat ik wil! Tichardo Loopbaanvragen 5 20 november 2015 17:45
Referentie nachecken bij oud-werkgever: is kritisch over mij, advies gevraagd bloemje Loopbaanvragen 8 17 december 2010 15:44
Advies gevraagd om met VMBO-TL naar HBO Commerciële Economie te kunnen gaan (23 jaar) ovandoorn Opleiding kiezen en volgen 8 24 september 2010 15:50
Kan iemand mij helpen, ik loop vast op het onderwerp stage tanja1981 Sollicitatiebrief en cv 0 3 april 2010 16:43
Ik loop vast Curious Sollicitatiebrief en cv 7 9 augustus 2006 10:19


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:53.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon