Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 8 maart 2013, 16:41
Zeynep123 Zeynep123 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 8 maart 2013
Berichten: 1
Zeynep123 is on a distinguished road
Unhappy Kom niet aan de slag met mbo Juridisch, want geen werkervaring

Hallo allemaal,

Twee jaar geleden heb ik mijn mbo diploma Juridisch behaald.
Hierna heb ik twee jaar hbo Juridisch gedaan die ik helaas niet heb kunnen halen vanwege persoonlijke omstandigheden. Hierdoor heb ik twee jaar 'verspild' en geen werkervaring opgebouwd. Nu wil ik werken wat met juridisch te maken heeft zoals bij een overheidsinstantie. Het probleem is dat ik nergens kan werken omdat ik gebrek heb aan werkervaring. Ik heb bij startersfuncties gekeken maar daar kijken zij ook naar werkervaring. Kan iemand mij hierbij helpen? Kan iemand mij advies geven wat ik het beste kan doen?

groetjes
Met citaat reageren
  #2  
Oud 9 maart 2013, 16:48
zoekende2013 zoekende2013 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 26 januari 2013
Berichten: 8
zoekende2013 is on a distinguished road
Standaard

Ik weet niet hoe oud je bent. Ik neem op basis van het feit dat je net 2 jaar HBO hebt gedaan aan dat je nog vrij jong bent. Ik weet ook niet of je nog thuis woont/vaste lasten hebt. In dat geval raad ik je aan om in ieder geval vrijwilligerswerk te gaan doen in de richting die jij op wil. Het helpt je echt bij het starten van je carriere. Ook als je op zeker moment je HBO-opleiding weer oppakt.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 11 maart 2013, 14:30
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Naar wat voor startersfuncties kijk je dan? Op welk niveau? Vrijwilligerswerk is inderdaad een goede manier om werkervaring op te doen. En laat je niet te veel afschrikken door hetgeen in een vacaturetekst wordt gevraagd, Bedrijven zijn in eerste instantie altijd op zoek naar het schaap met de vijf poten.
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 12 maart 2013, 10:35
ikgaervoor ikgaervoor is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 8 september 2011
Berichten: 59
ikgaervoor is on a distinguished road
Standaard

Vrijwilligerswerk is een goed idee, plus dat het sowieso goed staat op je CV.

Je zou ook kunnen kijken naar een werkervaringsplek (stage).
Met citaat reageren
  #5  
Oud 21 maart 2013, 16:56
Truus11 Truus11 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 november 2011
Berichten: 13
Truus11 is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ikgaervoor Bekijk bericht
Vrijwilligerswerk is een goed idee, plus dat het sowieso goed staat op je CV.

Je zou ook kunnen kijken naar een werkervaringsplek (stage).

Mijn situatie is vergelijkbaar. Ik heb mijn HBO afgerond en werk momenteel, maar ik wil wisselen van functie. Ik heb de juiste opleiding, maar geen ervaring in deze functie waardoor ik niet uitgenodigd word voor een gesprek. Nu zit ik erover te denken om te kijken naar een werkervaringsplaats/ leerlingenplaats. Echter, ik denk niet dat deze bestaat binnen de functie waarvoor ik solliciteer. Het gaat om een functie in de sector zorg en welzijn. Is het raar om toch een brief te sturen en te vragen naar een werkervaringsplek?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 21 maart 2013, 17:22
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Echter, ik denk niet dat deze bestaat binnen de functie waarvoor ik solliciteer.
Dat moet je dan eerst even achterhalen.
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #7  
Oud 4 april 2013, 14:59
Truus11 Truus11 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 november 2011
Berichten: 13
Truus11 is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mariekevanoosterhout Bekijk bericht
Dat moet je dan eerst even achterhalen.

Ik heb het nagevraagd bij een naaste collega en zij geeft aan dat er geen leerlingenplaatsen zijn voor deze functie omdat hier ook geen specifieke opleiding voor is. Kan ik dan toch een brief sturen om te vragen wat de mogelijkheden voor een ervaringsplek zijn? Wat is wil bereiken is namelijk dat ik in die functie kan gaan werken. Mogelijk dat dit kan door een tijdje tegen een gereduceerd salaris te werken. Dit is zowel voor mij (voor de ervaring) als de instelling (kosten) voordelig. Maar kan ik dit voorstellen in een brief; hoe formuleer je zoiets? Of is het voldoende om te zeggen dat ik ervaring wil op doen en graag in gesprek wil gaan over de mogelijkheden?

Ik ben ook benieuwd of er iemand is die iets dergelijks ooit geprobeerd heeft.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 9 april 2013, 11:00
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Uiteraard kun je een open sollicitatie sturen, maar de kans dat je uitgenodigd wordt voor een gesprek acht ik op deze manier eerlijk gezegd niet heel groot. Het bedrijf is niet op zoek naar mensen die werkervaring op willen doen, dus waarom zouden ze daar tijd en moeite in willen stoppen? Ook al wil jij voor minder geld werken, jij zult toch begeleid moeten worden en dat kost ook tijd (en dus geld). De kans is groot dat ze je afserveren met een ‘Vriendelijk bedankt, maar momenteel hebben we hier geen ruimte voor’. Waarom? Omdat ze je alleen maar van papier kennen.

Je vergroot je kansen door te netwerken en persoonlijk in contact te komen met degene die verantwoordelijk is voor het aannemen van personeel. Bel deze persoon op en zorg voor een ijzersterk verhaal waarin je duidelijk je enthousiasme laat blijken. Denk eraan dat je vooral focust op de voordelen die jij de organisatie te bieden hebt (denk dus vanuit de organisatie). Vraag of je je cv mag opsturen en of je een keer mag komen praten. ‘Nee’ heb je, ‘ja’ kun je krijgen. Wellicht krijg je te horen dat er echt geen mogelijkheid is voor een werkervaringsplek. Vraag dan of hij of zij instellingen kent die die mogelijkheid wellicht wel hebben.
Toon dus lef en zorg voor een goed en overtuigend verhaal. Als jij laat merken dat je weet wat je wilt en moeite doet om je doel te bereiken, zijn mensen eerder bereid om je een kans te geven en met je mee te denken. Succes!
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #9  
Oud 10 april 2013, 11:39
Truus11 Truus11 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 november 2011
Berichten: 13
Truus11 is on a distinguished road
Standaard

Ik heb er inderdaad over gedacht om te bellen in plaats van een brief. Maar ik ben niet echt iemand die een sterk verhaal kan neerzetten en zichzelf kan verkopen. Ik ben bang dat ik niet professioneel of te jong overkom. Dat geldt natuurlijk ook voor een eventueel gesprek, maar dan ben je al uitgenodigd en staan ze er dus open voor. Waar ik ook bang voor ben is dat er aan de telefoon nog voor ik mijn verhaal heb gedaan wordt gezegd dat hier geen ruimte voor is.

Hoe kan ik voorkomen dat dit gebeurd? Moet zo'n gesprek dezelfde opbouw hebben als een brief. Dus nadat ik gevraagd heb of het gelegen komt dat ik bel, vertellen dat ik gesolliciteerd heb op deze functie (en soortgelijke) maar dat ik nooit wordt uitgenodigd voor gesprekken ivm gebrek aan ervaring; dat ik in een vicieuze cirkel zit. (Dit staat nu in mijn brief als aanleiding.) Of kan ik het in het begin beter wat meer open houden; als in; ik zou ooit in binnen deze functie willen gaan werken. Zijn er binnen de instelling cursussen/ scholing die mijn kans op een baan in deze functie zouden kunnen vergroten? En daarna pas vragen of zij momenteel ruimte hebben voor een ervaringsplek? Pff.. lastig..
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Help ik vind mijn werk niet meer leuk! Linlin Loopbaanvragen 21 31 december 2012 20:52
Werkgever heeft me niet ziekgemeld bij arbodienst, krijg geen loondoorbetaling EvelineB Je rechten en plichten als werknemer 8 22 november 2012 12:33
Kom niet verder bij bepalen studiekeuze vraagtekentje41 Opleiding kiezen en volgen 5 20 maart 2012 14:55
Juist wél of juist niét rekening houden met vakdiploma bij zoektocht marketingfunctie RichWes Loopbaanvragen 3 3 januari 2012 10:13
Doe jij iets met je studie? Ik niet sterretje24 Opleiding kiezen en volgen 1 18 september 2005 16:54


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:16.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon