Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 5 april 2011, 16:40
samsonov samsonov is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 5 april 2011
Berichten: 1
samsonov is on a distinguished road
Question Lastige keuze: Werken of doorleren

Hallo,

Ik ben nieuw hier, maar ik ben hier gekomen omdat ik al een tijdje met mepaalde gedachten worstel. Ik zit momenteel in het laatste jaar van de opleiding ICT Systeembeheerder niveau 4 op het ROC. Ik loop nu een afsluitende meewerkstage welke opzich best goed gaat. Het enige wat ik nu heb is dat ik mijzelf het werk niet zie doen wat ik nu tijdens mijn stage doe. Ik heb een beetje het idee dat dit werk tamelijk eenvoudig is en mij niet echt aanspoort actief betrokken te zijn. Meewerken als systeembeheerder dus. (Ik weet niet of iemand dat herkent?)
Ik vind het ook lastig om de keuze te maken tussen doorleren en werken. Ik kan bijvoorbeeld hierna werk gaan zoeken, maar dan ben ik ook weer bang dat ik later spijt krijg, dat ik toch niet wat hoger ben gaan studeren, als ik bijvoorbeeld een HBO papier nodig heb voor een bepaalde funcite. Aan de andere kant ben ik ook 'al weer' 23 en zal ik pas op mijn 27ste klaar zijn met mijn HBO als ik HBO zou gaan doen, op zijn vroegst. En dat ik dan op die manier bang ben dat ik niet eerder was begonnen met werken. Ik hoop dat iemand (een beetje) snapt wat ik hier probeer te zeggen.
Mijn vraag is eigenlijk: Zijn er mensen hier die in een zelfde soort situatie zaten of zitten en die hun ervaringen daarover willen delen? Ik vind het namelijk een paar lastige keuzes die toch wel voor een gedeelte het leven kunnen bepalen naar mijn inziens. Gelukkig heb ik nog even, maar het begint nu toch wel een beetje lastig te worden.
Als ik ga doorstuderen dan wil ik richting de elektrotechniek of die nieuwe opleiding 'Engineering, Design & Innovation'. Ik zelf vind elektronica heel leuk namelijk, versterkertjes maken, solderen, apparaten slopen om te kijken hoe hett van binnen werkt enzo, dat soort dingen. Ik heb dan het iedee dat ik dan toch wat minder 'computergebruikers aan het helpen ben', hetgeen ik liever niet nog 5 of 10 jaar doe. Is er ook iemand bekend toevallig met de overgang van MBO ICT naar een meer 'Engineer-achtige' kant, zoals elektrotechniek, die daar wat over wilt vertellen?

Groet,
Met citaat reageren
  #2  
Oud 5 april 2011, 18:01
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door samsonov Bekijk bericht
Ik vind het ook lastig om de keuze te maken tussen doorleren en werken.
In de ICT kun je met een hbo-diploma heel veel meer kanten op, interessantere en hogere functies bereiken dan met een mbo-diploma. Als je de kans hebt en ervoor voelt, doen! De basisschool>havo>hbo-studenten komen er iets jonger uit, maar doorleren tot je 27e is zeker niet absurd.

Citaat:
Ik zelf vind elektronica heel leuk namelijk, versterkertjes maken, solderen, apparaten slopen om te kijken hoe hett van binnen werkt enzo, dat soort dingen.
Eh ja, dat is het hobbywerk. Hbo Elektrotechniek is wel wat meer dan dat, met veel theorie, vakkennis, methodisch en projectmatig werken etc. Ik zou zeggen, baseer je niet op je hobbyverwachtingen en oriënteer je goed op de inhoud van de opleiding. Technische informatica, Elektrotechniek, Computertechniek e.d. kunnen allemaal interessant voor je zijn.

En eh... apparaten slopen leer je alleen in de hbo-opleiding Afvalverwerking
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
doorstuderen, keuze, leren, werken

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Lastige vraag: waarom wil je bij ons komen werken? Meertje Sollicitatiegesprek 6 9 januari 2010 12:58
dilemma: werken kost ons eigenlijk alleen maar geld Miss Loopbaanvragen 0 21 december 2009 12:20
Keuze maken tussen twee werkgevers Jayjay Loopbaanvragen 3 29 mei 2009 17:22
Studie keuze en school keuze wat te doen?! lbe Opleiding kiezen en volgen 0 19 januari 2007 00:06
Bezieling en Geboorte Darluz Loopbaanvragen 34 18 oktober 2006 16:35


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 07:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon