Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 13 november 2010, 23:35
Severn Severn is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 13 november 2010
Berichten: 1
Severn is on a distinguished road
Standaard Stelling: Mijn universitaire studie staat slecht op mijn cv

Beste forumbezoekers,

Ik ben momenteel Master student, en heb net mijn bachelorfase afgerond. Ik solliciteer regelmatig op bijbaantjes. Ik ben kapabel, kan veel en ben altijd gemotiveerd, ik krijg echter nooit een reactie terug op mijn sollicitaties en dit frustreert en demotiveert mij zo erg dat ik er zelfs slecht van slaap. Nou begrijp ik uiteraard dat het maar om simpele bijbaantjes gaat, en het gaat er mijn niet om dat ik uiteindelijk niet wordt aangenomen maar het beangstigt mij om de reden waarom ik niet wordt teruggemaild/gebeld. Ik ben er namelijk zeker van dat men mijn huidige opleiding nogal een afknapper vind. Ik krijg sowieso regelmatig negatieve en oppervlakkige opmerkingen betreffende mijn studie. Ik ben erg angstig dat ik als gevolg van mijn studie later niet aan een baan kan komen die niet direct aansluit op wat ik nu doe. Natuurlijk is iedere universitaire opleiding in termen van haar doelen gelijk (een wetenschappelijke publicatie kunnen formuleren in zowel Nederlands als Engels, een presentatie kunnen geven, wetenschappelijk denkvermogen ontwikkelen etc.), maar toch denk ik dat mensen erg bevooroordeeld zijn.

Jullie vragen je misschien af wat voor studie ik doe. Ik ben Master student Archeologie, een bijzonder leuke en interessante en absoluut niet stoffige studie. Door ons kleine aantal studenten is er veel aandacht voor het individu, met als gevolg de mogelijkheid om bovengenoemde doelen meer dan bij de gemiddelde WO studie na te streven. De gemiddelde cijfers en het slagingspercentage van onze studenten ligt daarom ook echt hoog in vergelijking met andere studies. Dit zeg ik niet met als doel mij negatief te uiten betreffende andere studies, maar om enkel een zeer positieve kant van mijn opleiding te benadrukken.

Mijn vraag is knappen jullie af op de aanwezigheid van deze opleiding in mijn CV? Wordt mijn sollicitatie op basis van mijn studie meteen aan de kant gegooid, wanneer ik op een ‘algemene functie’ (waar dus gevraagd wordt naar capaciteiten en opleidingsniveau en niet naar een specifieke studie) reageer? Maakt mijn opleiding een slechte indruk? Zijn er mensen die hier een mening over willen geven of die hier misschien ervaring mee hebben?

Ik hoor graag van jullie, en bedankt dat ik mijn verhaal hier kon plaatsen!

Liefs,
Severn

P.s. Mijn verhaal/vraag is natuurlijk niet relevant wanneer ik solliciteer op een functie die direct aansluit op mijn studie.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 14 november 2010, 06:26
HAssan
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

1: We zitten midden in de zwaarste recessie in generaties;
2: Archeologie is waardeloos buiten het vakgebied om;
3: Zonder werkervaring is het zonder meer lastig een bijbaan te vinden nu; en
4: Veel mensen vinden bijbanen via hun netwerk of via een (studenten)uitzendbureau.

Dus het ligt grotendeels niet aan jezelf maar aan de economie en verder kun je wellicht via een wat meer pragmatische insteek aan het werk.

Succes!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 15 november 2010, 21:59
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Mijn universitaire studie slaat slecht aan op mijn CV

Beste Svern,

Jouw probleem komt mij bekend voor. Ik sinds 2004 afgestudeerd amerikanist en heb ook moeite gehad om ergens binnen te komen. Je zou bij jezelf eens te raden moeten gaan waarom je wordt afgewezen. Heeft dit inderdaad met je studie te maken? Wellicht wel. Jij zegt te solliciteren naar bijbaantjes. Wat zijn deze bijbaantjes? Veel werknemers zijn namelijk niet op zoek naar mensen die solliciteren naar bijbaantjes. Ze willen iemand die vol voor een bepaalde baan gaan. Door te benadrukken dat je nog studeert, zal de werkgever ervan uitgaan dat jij snel weg bent indien daar de mogelijkheden voor zijn. Je geeft zelf al aan dat je dit verwacht zodra je bent afgestudeerd. Mijn tip aan jou is daarom om voor een bijbaan gewoon naar een uitzendbureau te gaan. De economie begint de laatste maanden iets aan te trekken. Werkgevers zoeken in dit soort tijden eerder naar een uitzendkracht dan naar een 'vaste' medewerker.
En ja, dat er weinig banen zijn die direct op je studie aansluiten. Dat kan toch niet als een verrassing komen. Denk in ieder geval zo dat je een academische opleiding geniet waar je voor jezelf veel plezier uit haalt.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Nieuwe toekomst na bedrijfsleider bij een uitzendbureau? GWO Loopbaanvragen 1 8 november 2010 21:18
Motivatie en cv accountmanager genug023 Sollicitatiebrief en cv 3 16 maart 2010 22:34
Na full-time werken weer full-time studeren? Faithy Opleiding kiezen en volgen 26 5 mei 2009 22:17
Sollicitatiebrief en cv Persoonlijke begeleider B thuiszorg Dana Sollicitatiebrief en cv 1 4 januari 2007 15:11


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:42.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon