Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 20 maart 2011, 18:40
Dientje. Dientje. is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 20 maart 2011
Berichten: 4
Dientje. is on a distinguished road
Question Gaat opleiding verloskunde van hbo naar wo?

Hallo allemaal,

Ik wil graag verloskundige worden, ik doe nu mavo en na me diploma ben ik van plan de havo te gaan doen. Alleen nu hoor ik al van het een en ander, dat ze de opleiding willen gaan geven op universitair niveau

Ik vind dit oneerlijk als 't zou doorgaan, want in de voorgaande jaren kon wel iedereen met een havo diploma in principe toegelaten worden (na een test dan wel)

Kan iemand mij vertellen of dit echt doorgaat of niet? Of in welk jaar deze plannen beginnen?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 20 maart 2011, 20:29
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Het klopt dat de AVAG (Academie Verloskunde Groningen Amsterdam) bezig is met de voorbereiding voor een academische opleiding Verloskunde.
Er is op dit moment een discussie gaande over de babysterfte in Nederland. Die is op dit moment in vergelijking met andere landen te hoog. Als een van de oplossingen van dit probleem wordt geopperd om het niveau van de verloskundige te verhogen naar universitair niveau.

​Wanneer de academische opleiding verloskunde van start kan gaan, hangt af van de besluitvorming van de ministeries van VWS en OCW. Wanneer denk je je havo-diploma op zak te hebben? Als de academisering van de opleiding Verloskunde doorgaat, zal de startdatum september 2012 of september 2013 worden.

Overigens is het niet zo dat iedereen met een havo-diploma wordt toegelaten tot de hbo-opleiding Verloskunde. Je wordt inderdaad getest en er vindt een toelatingsgesprek plaats. Daarnaast moet je nog aan bepaalde gezondheidseisen voldoen.
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 21 maart 2011, 13:26
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Dag Dientje,

Wat Marieke zegt, klopt. De AVAG is bezig met de voorbereiding voor een academische opleiding verloskunde. De bedoeling is dat de gehele opleiding universitair wordt en niet alleen de bestaande master ná de hbo-opleiding.

Na april wordt duidelijk of dit doorgaat en ook wanneer dit van start gaat. Dit wordt op zijn vroegst september 2013. Voor deze startdatum, kun je gewoon met een havo-diploma worden toegelaten. Alle studenten die instromen in de huidige HBO-opleiding kunnen de opleiding gegarandeerd afronden, ook al wordt de opleiding in de tussentijd universitair. Voor de HBO-studenten, die dit willen, worden mogelijkheden gecreëerd om door te stromen naar de academische opleiding.
Het hangt er dus vanaf in welk jaar je nu zit en wanneer je denkt je havo-diploma te hebben.

Voor de laatste ontwikkelingen en het besluit van de ministeries, zou ik de website van de AVAG goed in de gaten houden, www.verloskunde-academie.nl. Ook staan hier contactgegevens, voor als je nog meer wilt weten.


Stefanie Hendriks
AVAG
Met citaat reageren
  #4  
Oud 21 maart 2011, 19:00
Dientjee.
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Gaat opleiding verloskunde van hbo naar wo?

Oke,

Maar jullie zeggen hier AVAG : Groningen & Amsterdam.
Maar ik wil graag in Rotterdam de studie gaan volgen, worden daar de eisen nog niet gesteld?

Ik weet dat ookal heb je een havo diploma de kans om toegelaten te worden erg klein is, omdat je ookal haal je de IQ- test, afgerekend word op je gesprek.. maar ik wil het heeel erg graag...

Na april word het duidelijk gemaakt? hmm... afwachten dan maar!
Voor de HBO-studenten, die dit willen, worden mogelijkheden gecreëerd om door te stromen naar de academische opleiding --> dus als ik een andere hbo - opleiding ga doen en m'n P haal dan is er nog een kans om de opleiding universitair te volgen???

Heel erg bedankt voor deze antwoorden!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 22 maart 2011, 11:24
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

De eisen zullen gelden voor alle opleidingen in Nederland (Amsterdam, Groningen, Rotterdam en Maastricht). Ik zag zojuist dat Rotterdam aankomende zaterdag open dag heeft. Ga er eens kijken, zou ik zeggen. Je kunt dan al je vragen stellen en je een beter beeld vormen van je toekomst.
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 22 maart 2011, 14:55
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Hallo Dientje,

Maastricht heeft dezelfde plannen als de AVAG, zij gaan waarschijnlijk ook academiseren. Rotterdam daarentegen doet (nog) niet mee met deze plannen tot academisering. Als je van plan bent de studie in Rotterdam te volgen, heb je grote kans dat je wel toegelaten kan worden met een havo-diploma.
Of je toelaatbaar bent tot de universitaire opleiding met een hbo-P is nog niet duidelijk. De ontwikkelingen zijn in volle gang, dus mijn advies is: houd de websites in de gaten. Op de websites vind je ook contactinformatie, dan kun je de opleidingen direct benaderen per mail/telefoon. Dat werkt beter dan op een forum, dan heb je namelijk direct de juiste informatie.
Er wordt geen gebruik gemaakt van een IQ-test tijdens de selectieprocedure, de eerste selectieronde is een brief en als je daardoor heenkomt, moet je op gesprek.
Als je nog vragen hebt, mag je ze ook direct aan mij stellen: stefanie.hendriks@inholland.nl.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 22 maart 2011, 20:40
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Dientje, welke vakken heb jij nu? Als je naar de havo gaat, moet je een bepaald vakkenpakket kiezen om daarna eventueel door te kunnen stromen naar de opleiding Verloskunde. Als je nu bijvoorbeeld geen biologie en scheikunde en wiskunde hebt, lijkt het behalen van een havo-diploma me echt een brug te ver.
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #8  
Oud 23 maart 2011, 17:25
Dientje. Dientje. is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 20 maart 2011
Berichten: 4
Dientje. is on a distinguished road
Standaard

volgens mij heb ik nu zowat alle vakken die je kan hebben:
-Nederlands, engels, duits, frans
-Geschiedenis, aderijkskunde
-Biologie, natuurkunde, scheikunde
-Wiskunde, economie

-Verder nog vakken als: levensbeschouwing en gym..
Ik weet inderdaat niet of de school waar ik nu op zit, mij op de havo toe wilt laten, maar er bestaan altijd nog oplossingen als vavo of particulieren opleidingen etc.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 29 maart 2011, 20:50
Dientje. Dientje. is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 20 maart 2011
Berichten: 4
Dientje. is on a distinguished road
Standaard

Weet iemand eigenlijk welke opleiding er op de verloskunde opleiding lijkt of er goed op aansluit, hoeft niet persé mbo te zijn.

Iemand enig idee??
Met citaat reageren
  #10  
Oud 29 maart 2011, 21:39
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Helaas, de opleiding Verloskunde is enig in zijn soort. Je zou de mbo-opleiding tot kraamhulp kunnen overwegen. Of je gaat hbo-Verpleegkunde doen. Je kunt dan daarna een opleiding tot neonatologie verpleegkundige volgen. In die functie draag je zorg voor baby's die primaire high care zorg en kortdurende intensive care zorg nodig hebben en opgenomen zijn op de couveuse / high care-unit van een ziekenhuis. Ook JGZ-verpleegkundige behoort tot de mogelijkheden, maar dan heb je te maken met kinderen van 0 tot en met 4 jaar.
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
hbo verloskunde, verloskunde

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Sollicatie medewerker Kavelwinkel bij de gemeente - Graag commentaar nsharief Sollicitatiebrief en cv 2 17 mei 2010 15:11
CV beoordelen svp stefany Sollicitatiebrief en cv 6 15 april 2010 14:44
Sollicitatiebrief coördinator onderwijsorganisatie, feedback gevraagd Pinkie Sollicitatiebrief en cv 6 16 februari 2009 21:39
Sollicitatie-bijstand Financial Controller berbo Sollicitatiebrief en cv 8 25 februari 2007 00:22


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:16.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon