Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #21  
Oud 6 januari 2009, 14:18
Henk_
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Overstap naar bedrijfsleven

De accountancy is juist de perfecte achtergrond voor een assistent controllersfunctie dus de afwijzingen zullen ook snel met je leeftijd en zéér beperkte werkervaring voor die leeftijd te maken hebben. Ook solliciteer je volgens mij in Limburg en daar is de verhouding vacatures versus kandidaten nu eenmaal vele malen gunstiger voor de werkgever en zeker tijdens de zwaarste recessie in Limburg sinds jaren.
Met citaat reageren
  #22  
Oud 6 januari 2009, 14:28
Pamo
Gast
 
Berichten: n/a
Cool Re: Overstap naar bedrijfsleven

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ri@nne Bekijk bericht
Je kunt het beste je brieven aanpassen op het bedrijf en de functie waarop je solliciteert. Uit een advertentie of website van een bedrijf kun je vaak al wel opmaken of het al of niet verstandig kan zijn in meerdere of mindere mate uiting te geven aan je ambities en hoe je dat het beste kunt doen.

In plaats van uitbreiden, kun je ook de nadruk leggen op jezelf ontwikkelen en opdoen van relevante werkervaring. Dat komt op zo ongeveer op hetzelfde neer als groeimogelijkheden, maar komt anders over. Je kunt ook overbrengen dat je in een functie wilt groeien.

Er kunnen dingen zijn uit je vorige werkervaring(en)die raakvlakken hebben met de functie waarje op solliciteert, die dus relevant zijn. Daar zal je dus zeker de nadruk op moeten leggen, tenzij er helemaal niets is dat enigszins aansluit. Zie mijn commentaar bij je sollicitatiebrief. Dus eerst al je werkzaamheden en werkervaring in detail in kaart brengen en dan kijken wat je daaruit in je brief naar voren gaat brengen om kans te maken op de functie.
Ik vind het erg moeilijk om vanuit een vacature waar verder niks in staat en vanuit een website die toch in het algemeen genomen allemaal hetzelfde zijn een brief gericht te kunnen destilleren op wat er gevraagd en verwacht wordt.
Met citaat reageren
  #23  
Oud 6 januari 2009, 14:53
Henk_
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Overstap naar bedrijfsleven

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pamo Bekijk bericht
Ik vind het erg moeilijk om vanuit een vacature waar verder niks in staat en vanuit een website die toch in het algemeen genomen allemaal hetzelfde zijn een brief gericht te kunnen destilleren op wat er gevraagd en verwacht wordt.
Bij financiële functies is het CV het belangrijkste. Een brief doet er niet zo toe. Dat weet ik uit eigen ondervinding. In plaats van zelf te solliciteren zou ik me inschrijven bij bureaus zoals www.personato.nl, www.michaelpage.nl, www.rousch.nl enzovoorts.

Succes!
Met citaat reageren
  #24  
Oud 6 januari 2009, 15:30
Ri@nne Ri@nne is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 oktober 2008
Berichten: 405
Ri@nne is on a distinguished road
Standaard Re: Overstap naar bedrijfsleven

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pamo Bekijk bericht
Ik vind het erg moeilijk om vanuit een vacature waar verder niks in staat en vanuit een website die toch in het algemeen genomen allemaal hetzelfde zijn een brief gericht te kunnen destilleren op wat er gevraagd en verwacht wordt.
Websites van bedrijven zijn beslist niet allemaal hetzelfde. Waar je op moet letten is de uitstraling van de website. Oogt het zakelijk, professioneel en ambiteus? Of met eenvoud en/of gemoedelijkheid of anders? Als je een website goed doorleest, dan heb je een eerste indruk van hoe het bedrijf zich presenteert of wil presenteren. Vaak staat er ook wel iets op een website over bedrijfscultuur, kernwaarden, enz.

Voor de tekst van vacatures geldt min of meer hetzelfde. Welk gevoel krijg je bij het lezen van een vacaturetekst? Wat straalt de tekst uit?

Jouw uitgangspunt hoeft niet in de eerste plaats te zijn wat er gevraagd en verwacht wordt, maar wat jij wilt en in te brengen hebt. Dus nogmaals: maak eerst eens een gedetailleerde inventarisatie van je werkervaring. Dat maakt je tegelijkertijd bewust van wat je allemaal in huis hebt en kan aansluiten bij vacatureteksten.

Ook de tip van Henk om je in te schrijven bij genoemde bureau's e.a. zou ik ter harte nemen. Je leeftijd is geen onmogelijkheid, maar ook geen pré, je zal dus alle ingangen en mogelijkheden in moeten zetten als je je doel wilt bereiken.
__________________
Rianne
Met citaat reageren
  #25  
Oud 6 januari 2009, 17:12
Henk_
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Overstap naar bedrijfsleven

Rianne, zonder vervelend te zijn is het werkveld financiën/boekhouding/controlling buitengewoon genormeerd wat betreft achtergronden, opleidingen, werkervaring enzovoorts.

Er is vrij weinig ruimte om alternatieve routes te volgen binnen dat werkveld. Je schiet weinig op met geïnspireerde brieven enzovoorts wanneer er weinig tot geen ruimte voor is bij werkgevers. Die zoeken naar vaardigheden, ervaring, opleiding en stabiliteit/voorspelbaarheid qua persoonlijkheidskenmerken.
Met citaat reageren
  #26  
Oud 6 januari 2009, 17:51
Ri@nne Ri@nne is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 oktober 2008
Berichten: 405
Ri@nne is on a distinguished road
Standaard Re: Overstap naar bedrijfsleven

Dat snap ik ook wel, Henk, ik heb het niet over alternatieve routes gehad, wel dat je zoveel mogelijk mogelijkheden moet benutten, zoals bijvoorbeeld netwerken.

Verder kan een goed onderbouwde brief net dat beetje extra geven waardoor iemand met wat minder ervaring en/of een plusleeftijd toch een uitnodiging krijgt. Een puik cv met een lullige nietszeggende brief is in ieder geval niet aan te bevelen.

Zoveel verschillende mensen, zoveel verschillende bedrijven. Je verdiepen in een bedrijf en goed weten wat je te bieden hebt kan nooit kwaad, in welke bedrijfstak dan ook.
__________________
Rianne
Met citaat reageren
  #27  
Oud 6 januari 2009, 21:52
Pamo
Gast
 
Berichten: n/a
Unhappy Re: Overstap naar bedrijfsleven

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henk_ Bekijk bericht
Bij financiële functies is het CV het belangrijkste. Een brief doet er niet zo toe. Dat weet ik uit eigen ondervinding. In plaats van zelf te solliciteren zou ik me inschrijven bij bureaus zoals www.personato.nl, www.michaelpage.nl, www.rousch.nl enzovoorts.

Succes!
Bedankt Henk voor de tip, daar ben ik al bij ingeschreven. Alleen ik vind dat je daar zo weinig van hoort, ze zijn allemaal heel gulzig om mensen te kunnen inschrijven maar daarna...
Met citaat reageren
  #28  
Oud 6 januari 2009, 21:59
Pamo
Gast
 
Berichten: n/a
Question Re: Overstap naar bedrijfsleven

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ri@nne Bekijk bericht
Dat snap ik ook wel, Henk, ik heb het niet over alternatieve routes gehad, wel dat je zoveel mogelijk mogelijkheden moet benutten, zoals bijvoorbeeld netwerken.

Verder kan een goed onderbouwde brief net dat beetje extra geven waardoor iemand met wat minder ervaring en/of een plusleeftijd toch een uitnodiging krijgt. Een puik cv met een lullige nietszeggende brief is in ieder geval niet aan te bevelen.

Zoveel verschillende mensen, zoveel verschillende bedrijven. Je verdiepen in een bedrijf en goed weten wat je te bieden hebt kan nooit kwaad, in welke bedrijfstak dan ook.
Ok Rianne, bedankt voor je advies, ik ga toch mijn brief wat aanpassen.

Ik heb een vraag over het cv: zou je in mijn geval een profiel erbij vermelden waarin je zegt dat je op wat latere leeftijd een inhaal slag aan het maken bent in de controlling, en dat je daar alles voor wilt doen en dat je je wilt blijven doorontwikkelen?

Bedankt alvast voor de reacties.
Met citaat reageren
  #29  
Oud 6 januari 2009, 22:42
Ri@nne Ri@nne is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 oktober 2008
Berichten: 405
Ri@nne is on a distinguished road
Standaard Re: Overstap naar bedrijfsleven

Lijkt me een goed idee. Vaak wordt eerst het cv bekeken, vooral als er veel kandidaten zijn.

Iets als latere leeftijd zou ik er persoonlijk niet bij vermelden, eerder iets in de trant van je carrière vorm willen geven, doorontwikkeling in een andere richting o.i.d., gedrevenheid en doorzettingsvermogen noemen. Dus een paar regels besteden aan jouw essentie en daar een strakke omschrijving van maken. Je (oudere) leeftijd halen ze wel uit je werkervaring en geboortedatum.

Eventueel zou je dan in je brief nog heel kort kunnen aanstippen, dat je van accountancy naar controlling wilt overstappen. Dan worden brief en cv een mooie en duidelijke aanvulling op elkaar.
__________________
Rianne
Met citaat reageren
  #30  
Oud 7 januari 2009, 12:44
Henk_
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Overstap naar bedrijfsleven

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pamo Bekijk bericht
Bedankt Henk voor de tip, daar ben ik al bij ingeschreven. Alleen ik vind dat je daar zo weinig van hoort, ze zijn allemaal heel gulzig om mensen te kunnen inschrijven maar daarna...
Daarna hoor je niets omdat ze a) in Limburg weinig vacatures hebben, b) voor Limburg best veel kandidaten zullen hebben, ook zware jongens/meiden die graag dichter bij huis willen werken en c) je achtergrond nu eenmaal niet interessant is. Je hebt namelijk minder opleiding dan iemand van 22 die al HEAO BE heeft gedaan of iemand van 26 met SPD en al 8 jaar werkervaring na zijn/haar 18e. Die kandidaten zijn commercieel veel interessanter.

Je hebt het slechste moment uitgekozen om van baan te veranderen: aan het begin van de zwaarste recessie sinds de tweede wereldoorlog.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Van Flashdeveloper naar Politie - twijfels Skar Loopbaanvragen 3 17 januari 2010 20:52
Niet gelukkig na overstap naar nieuwe job B_B Alle andere carrièreonderwerpen 4 2 december 2008 20:37
sollicitatie naar functie van service engineer Zeewolde2008 Sollicitatiebrief en cv 2 9 oktober 2008 16:29
Sollicitatie naar docent vanuit een ander beroep Bredasim Sollicitatiebrief en cv 3 15 juli 2008 15:14
Sollicitatie naar Secretaresse shirleydianna Sollicitatiebrief en cv 4 19 augustus 2007 16:35


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon