Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Sollicitatiegesprek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 18 maart 2010, 11:06
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard Re: STAR-interview i.p.v. 'informeel kennismakingsgesprek'

@Exuimtum: Veel succes en plezier met STAR(R) gesprek; topfit en zonder koffie. Echter; ik vind de vergelijking met wat jij gaat doen met de psychiater en een STAR in het kader van een "informele kennismaking" mank gaan.

Jouw rol is anders (advocaat, belangenbehartiger, neem ik aan). De psychiater weet dat hij zich moet verdedigen en weet dat hij zich dus terdege moet voorbereiden. Een sollicitant moet ook voorbereid zijn, maar degene is daar de wijze van uitnodigen flink in slaap gesust. Dat is erg slordig van dat bedrijf (en - toegegeven - ook een leermoment voor de poster).

Daarnaast; wat is het punt om sollicitanten met een verrassingsaanval uit balans te halen? In veel gevallen hoef je een kandidaat niet te testen hoe ze reageren op een onverwachte aanval. Zo verspilt een bedrijf goede kandidaten.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 18 maart 2010, 11:59
Exuimtum Exuimtum is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 maart 2010
Berichten: 19
Exuimtum is on a distinguished road
Thumbs up Re: STAR-interview i.p.v. 'informeel kennismakingsgesprek'

Het is alweer achter de rug en wat was dat een aardige man.
Zo bot zijn psychiaters niet altijd en of je het nu hoort van de arts zelf of van je cliënt, het verhaal bleek vertekend te zijn.
Status: goedschiks opgelost

Zo kan het dus ook en ik gun je die kracht van kalmte en diepgang.
Succes!

En beste, de psychiater hoeft zich helemaal niet te verdedigen want ik vraag naar een oplossing en hij doet geen STAR gesprek voor zijn baan. Klinkt mank, helemaal gelijk in, maar het werk wel en het spaart uren uit.
Ook mank want je hebt gelijk, maar dit inderdaad als belangenbehartiger.
Nu weet ik ook hoe de psychiater tegenover de cliënt staat en wat het probleem was. Sommige psychiaters zijn absoluut niet geschikt om met mensen met autisme om te kunnen gaan en daarom heb ik het een STAR gesprek genoemd om daar achter te komen; voor het welzijn van de cliënt.

In 2005 heb ik wel een psychiater voor het medisch tuchtcollege gehad. Verwijt? Gebrek van kennisgeving dossier cliënt en de daarop volgende incomplete behandeling en welzijn van de cliënt.

Dus een paar dingen duidelijk maken

" Zo verspilt een bedrijf goede kandidaten. "
; of wil het bedrijf weten wat voor boter ze in de kuip hebben. Zo pik je wel de kundige eruit en zo kan een bedrijf met iets minder uren toe wat weer winstgevend is. Het is hoe je het bekijkt, maar deee sollicitant informeren is zeker beleefd, maar soms juist niet.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 18 maart 2010, 18:10
ajhoff
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: STAR-interview i.p.v. 'informeel kennismakingsgesprek'

Consultancy, gesprek? Een goede consultant kan reageren op de situatie die hij/zij aantreft. Een goede voorbereiding is niet altijd (meestal niet ;-) ) aan de orde. Als ik het zo lees kan het best wel eens opzet geweest zijn om te testen hoe flexibel je kunt reageren in een verrassende situatie.

Een sollicitatiegesprek is geen tentamen waar je je op voor kan bereiden en waar je door te leren een voldoende kunt halen. Zo'n gesprek is nu juist bedoeld om iemand te confronteren met een situatie die in de praktijk voor kan komen en om te beoordelen hoe de persoon zich gedraagt in die situatie.

STAR, informeel of wat anders, je weet dat je je moet presenteren als de ideale kandidaat, dus moet je voor jezelf een goed beeld hebben wie je bent, wat je kan en waarom je daar zit.

Ik zou zeggen, mooi leermoment en volgende weet je beter hoe je moet reageren. Van dit soort ervaringen wordt je veel wijzer dan van geslaagde gesprekken.
Met citaat reageren
  #14  
Oud 19 maart 2010, 11:01
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard Re: STAR-interview i.p.v. 'informeel kennismakingsgesprek'

Jullie hebben bij nader inzien gelijk. Ook een informeel kennismakingsgesprek gaat ergens over. Tijdens zo'n gesprek kun je best STAR toepassen.

De term "informeel kennismakingsgesprek" suggereert een losse gespreksvorm. Ik had sterk de indruk dat STAR in dit geval als een verhoortechniek is ingezet: De sollicitant bijna gekneveld in de stoel, mes op de keel, bureaulamp vol in het gezicht schijnend.

Wanneer je het meester bent kun je STAR ook toepassen in een prettig kennismakingsgesprek en valt het bijna niet op dat je een techniek toepast. Het is de toon die de muziek maakt...
Met citaat reageren
  #15  
Oud 19 maart 2010, 12:41
Exuimtum Exuimtum is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 maart 2010
Berichten: 19
Exuimtum is on a distinguished road
Standaard Re: STAR-interview i.p.v. 'informeel kennismakingsgesprek'

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Catbert Bekijk bericht
De term "informeel kennismakingsgesprek" suggereert een losse gespreksvorm. Ik had sterk de indruk dat STAR in dit geval als een verhoortechniek is ingezet:

De sollicitant bijna gekneveld in de stoel, mes op de keel, bureaulamp vol in het gezicht schijnend.
Ehh, ik ben geen politieambtenaar in Thailand of Amerika Dat ligt ver van ons bed.

STAR kan ook heel vriendelijk verlopen en als een baas zijn kandidaat niet gerust kan stellen heeft de baas pech want dan faalt hij en niet jij Dus faalt diezelfde baas ook bij anderen die bij hem solliciteren en daar doet hij uiteindelijk alleen zijn eigen bedrijfje pijn mee, de stakker.

@ajhoff: helemaal mee eens, constructieve onderbouwing!

Citaat:
Wanneer je het meester bent kun je STAR ook toepassen in een prettig kennismakingsgesprek en valt het bijna niet op dat je een techniek toepast. Het is de toon die de muziek maakt...
Precies, helemaal correct en ik weet zeker dat je nu ook sterker in je schoenen staat en wij helpen je gratis. Graag gedaan
Geld is ook niet alles, echt niet.

En nog een ding.
Een directeur zoals ik en vele andere zijn ook maar mensen. Bij een STAR is voor ons ook 100% inzet nodig, dus het moet 'klikken' zoals dat heet.
Ik doe ook dingen die ik op mijn werk niet doe zoals elk weekend een lekker jointje. Ik ben zelf ook geen heilige en ik rij soms misdadig te snel, maar met de weet dat je sollicitant ook maar een mens is. Met dit gegeven heeft die baas in de topicstart absoluut geen gevoel.
Je moet een baas niet zien als übermensch. Hij heeft ook zijn zwakke en sterke punten net als iedereen op deze aardbol.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:36.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon