Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 7 februari 2010, 10:45
Jufnaatje Jufnaatje is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 augustus 2008
Berichten: 14
Jufnaatje is on a distinguished road
Standaard Docent die denkt over carrièreswitch... maar wat?

Lieve allemaal,

Ik heb een vrij specifieke vraag/probleem, waarvoor ik vrees nogal wat tekst nodig te hebben... Dus alvast vantevoren mijn excuses, en ik hoop dat er mensen zijn die het tot het eind willen lezen en met me mee willen denken...

Ik heb hier al eens eerder gepost. Ik woonde toentertijd nog in Frankrijk en werkte in Luxemburg bij een bank. Ik was niet blij met mijn werk bij de bank en wilde graag weer het onderwijs in. Dat was alleen onmogelijk in Luxemburg en Frankrijk en dat frustreerde me nogal.

Sinds december 2009 ben ik terug in Nederland. Ik heb het (na 3 en een half jaar) uitgemaakt met mijn franse vriend. Ik had vanuit Frankrijk al gesolliciteerd tijdens mijn opzegtermijn en de eerste week dat ik in Nederland was al 3 sollicitatiegesprekken, waaruit ik uit 2 een baan kreeg aangeboden. Ik heb gekozen en werk sinds begin januari op een school. Weer terug in het (middelbaar) onderwijs dus.

Nu is het nogal een bijzondere school waar ik werk. Geen cijfers, meer gericht op pedagogie dan de vakken , extreem chaotisch, en dan nog zo wat dingen. Deze week mijn eerste echte lesweek (daarvoor 3 weken maar 2 uur per week gegeven) en... ik twijfel... wil ik dit nog wel?? Ik kan er niet echt de vinger op leggen of het komt door hoe de school in elkaar zit, of dat ik echt twijfel over het onderwijs. Ik weet alleen dat me meerdere keren deze week het gevoel bekroop: 'hier krijg ik NIET genoeg voor betaald...'. Dat heb ik voorheen nooit gehad (al eerder 5 jaar in het onderwijs gewerkt). Ja, ik was ook moe, ja, ik vond ook dat er teveel vergaderd werd en ja, ook op mijn andere school waren er leerlingen 'lastig'... Misschien dat het ligt aan dat ik nu 2 en een half jaar buiten het onderwijs heb gewerkt (als kredietadministrateur bij een bank in Luxemburg, werkte 5 dagen in de week en verdiende €2170 netto), of misschien aan mijn leeftijd (ik ben net 30 geworden , echt zo'n twijfelleeftijd dat je gaat denken 'is dit alles?'). Maar ik heb er niet de voldoening uit die ik eerst had. En dan voor €1670 netto in de maand... Okee, voor 4 dagen, maar 5 dagen... ik weet niet hoe andere docenten in het middelbaar onderwijs DAT voor elkaar krijgen...

Ik heb ook het gevoel: ik heb veel meer in mijn mars. Ik kan ondertussen 4 talen vloeiend spreken (NL, ENG, FR en DU) en ben bezig met Italiaans; Ik heb in het bedrijfsleven gewerkt. Ik heb pedagogische en didactische vaardigheden. Ben een sociaal sterk persoon, ondernemend, culturele alles-eter... er moet toch meer in zitten?? Waar is mijn uitdaging?

Nu speelt ook het feit mee dat ik een appartement wil gaan kopen. Dat ga ik nu natuurlijk in mijn eentje doen, en wil ik graag zo goed mogelijk kunnen financiëren. Maar dan wel met een baan die ik echt leuk vind.

Ik heb eigenlijk 100 vragen ineen. Maar meer in het algemeen: wat moet ik nou doen??? Ik weet het niet zo goed meer... En dan kreeg ik gister bij een cursus waar ik was ook nog eens een visitekaartje van een mevrouw die directrice bleek te zijn van een frans-nederlands bedrijf (gericht op frans-duitse commerciële verbindingen). Waarbij ik dus dach: hé, deze mevrouw ziet dus wat in mij. Maar ook: is dat nou wel wat ik wil???

Nog een korte samenvatting van wat ik kan en wat ik zou willen... Ik hoop dat iemand mij een advies kan geven...

Ik:
-30 jaar
-5 jaar onderwijservaring. 2de graads bevoegd in geschiedenis, maar 5 jaar geschiedenis en Duits gegeven.
-door verblijf in Frankrijk en werken bij een Duitse bank spreek ik die 2 talen nu vloeiend
-geef nu ook 2 uur Frans in de week
-geduldig
-pedagogisch en didaktisch prima (zowel door opleiding als van binnenuit)
-meerdere projecten opgezet tijdens mijn 5 jaar als docent
-stressbestendig

Wat ik wil:
- iets doen met mijn talenknobbel
-met mensen werken en ze op de 1 of andere manier 'verder helpen' (hun werk beter kunnen laten doen of op sociaal vlak
-meer verdienen dan ik nu doe (dat klinkt hebberig hè? )
-uitdaging in mijn werk en blijven groeien
-stabiele baan

misschien bedenkt ik straks nog wel wat... maar dit stuk is al aardig lang vind ik... Hoop dat iemand me kan/wil helpen...

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 8 februari 2010, 17:04
Hassan
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Docent die denkt over carrièreswitch... maar wat?

Ga aan de slag met een loopbaanadviseur.

Een tip: koppel je persoonlijke achtergronden los van je verwachtingen. Feiten zoals je leven en baan in Luxemburg zijn niet relevant voor 99% van de NL werkgevers. Realisme is ook belangrijk: systemen zoals het onderwijs zijn wat ze zijn, daarin heb je zeer weinig ruimte voor eigen inbreng of het realiseren van verwachtingen die niet aansluiten op je eigen aspiraties. Verder levert talenkennis in de meeste gevallen weinig op. De meeste banen worden meer op opleiding en concrete werkervaring gestuurd dan een combinatie van talen.

Succes!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 8 februari 2010, 19:39
Jufnaatje Jufnaatje is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 augustus 2008
Berichten: 14
Jufnaatje is on a distinguished road
Standaard Re: Docent die denkt over carrièreswitch... maar wat?

Hoi Hassan,

Natuurlijk dankjewel voor je inbreng.
Ik ben het alleen niet met je eens. In zowel mijn vorige als huidige baan waren mijn talenkennis en buitenlandse (en in andere branche) werkervaring zeker van belang!
En even afgezien van of het van belang is, nog belangrijker: ik wil er graag wat mee. En niet alleen leerlingen tot 100 leren tellen.
Denk ook niet dat je persoonlijk en werk uit elkaar kan zien. Je maakt om persoonlijke redenen keuze voor een baan (ik wel iig!!). Als ik alleen op the cold facts afging zou ik waarschijnlijk of 1) tevreden moeten zijn met de plek die ik nu heb of 2) een baan zoeken waar alleen de poen belangrijk was. Maar ik vind zelfverwerkelijking toch echt iets belangrijks!

Groetjes!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 8 februari 2010, 20:13
Hassan
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Docent die denkt over carrièreswitch... maar wat?

Prima. Daarom ook mijn advies om met een loopbaanadviseur aan de slag te gaan.

Verder hangt het erg af van je locatie (in de Randstad zijn meer mogelijkheden voor banen met een focus op het buitenland dan in in de provincie) en van je verwachtingen (salarissen in NL zijn nu eenmaal lager dan bij banken in Luxemburg).

Succes!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 8 februari 2010, 20:22
Hassan
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Docent die denkt over carrièreswitch... maar wat?

Verder zijn feiten nu eenmaal feiten. Een combinatie van talen zonder specifieke gerichte HBO opleiding (2e graads geschiedenis is nogal vaag, is dat een bachelor of master geschiedenis?) en met financiele en onderwijswerkervaring sluit bijvoorbeeld niet aan op functies in de import/export of finance.

Plus er is sprake van een zware recessie en veel banen met talen (import/export, finance) zijn vaak MBO+ niveau banen met een vrij laag salaris en vaak een uitzendcontract helaas.

Verder gooi je alles op een hoop: je huidige werk met frustraties, je achtergrond, je doelstellingen (alleen financieel is concreet, de rest is erg algemeen). Verder zijn er denk ik geen banen waar je mensen helpen kunt combineren met je talen en cultuur. Want juist mensen die hulp nodig hebben op het interculturele vlak zijn mensen uit bijvoorbeeld Marokko, Turkije en Afrika (waarbij Engels en Frans wellicht van enige toegevoegde waarde zijn maar Arabisch nog meer) maar de salarissen zijn daar (in het begin zeker) erg laag.

Misschien is een functie als docent talen in het bedrijfsleven iets voor je. Ik weet alleen niet of dit beroep meestal als ZZP-er of als oproepkracht of vaste kracht wordt ingevuld en of je daar specifeke qualificaties voor nodig hebt.

Daarom is het zo belangrijk om met een loopbaanadviseur goed in kaart te brengen waar je heen wilt en hoe je daar gaat komen.

Succes.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 10 februari 2010, 23:09
thor2002 thor2002 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2006
Berichten: 113
thor2002 is on a distinguished road
Standaard Re: Docent die denkt over carrièreswitch... maar wat?

Helaas blijken je eerder keuzes niet helemaal goed uit te komen; als ik je bericht lees zou ik vooralsnog eerst eens bij een andere onderwijsinstelling gaan kijken. November 2008 schreef je nog:
Citaat:
Heel eerlijk gezegd wil ik eenvoudigweg weer het onderwijs is. Daar moet ik zijn. Dat is wat ik wil.
Maarrrrr... ik ga zeker die sites bekijken... you nerver know...
Die sites gingen overigens over: ZZP-er worden.
Ofwel, zelfstandig aan de slag. Uiteraard zijn er ook dan in de Randstad veel meer mogelijkheden. En probeer dan ook 'out of the box' te denken. Je kunt voor een deel wel met je talen schermen, dat is geen garantie (familielid van mij spreekt 9 talen vloeiend, is tolk geweest en werkte uiteindelijk in een verzorgingstehuis...).
Je zou kunnen kijken naar wat voor intrinsieke sterke punten jij hebt. Waar ben je precies goed in. Schrijf je 5 beste eigenschappen op. Ga met die eigenschappen op zoek naar beroepen waar je die eigenschappen nodig hebt. Schrijf op wat je precies leuk vind aan onderwijs. Is het pedagogiek? Of toch meer didactiek? Er zijn vele schoolbegeleidingsdiensten waar ze vele functies hebben die misschien iets voor jou zijn!
Of educatieve uitgeverijen? Hoe vlot schrijf je een tekst, kun je redigeren of vertalen?

Zo maar wat ballonnetjes, die me te binnen schieten!

T.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 16 februari 2010, 19:08
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Docent die denkt over carrièreswitch... maar wat?

Je bent net terug in Nederland, lees ik, en bovendien na een lange relatie net alleen.
Mijn vraag: ´zit je lekker in je vel, oftewel spelen er meer dingen een rol bij jouw ontevredenheid over je werk.´

Je talenknobbel: wat zou daarmee willen doen: tolk-vertaler, (bedrijfs)administratie.

Wil je met kinderen blijven werken of totaal iets anders.

Waarom wilde je terug in het onderwijs, wat trok jou zo aan in dit werk.

Wil je bij iemand in dienst of iets voor jezelf beginnen.

Zomaar even wat vragen en geen idee of die je kunnen helpen.
En eerlijk gezegd zou ik ze ook aan mezelf kunnen stellen. Met dit verschil dat ik in het basisonderwijs zit. Hoe dan ook; het onderwijs blijft veranderen en naar mijn mening niet in positieve zin. Vooral de hoge werkdruk en steeds meer kinderen die specifieke aandacht vragen.
In ieder geval veel succes met je beslissing!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
De wanhoop nabij... Cassie Loopbaanvragen 24 23 juli 2014 09:56
Werk is één, maar wat wil ik nou echt? mai Loopbaanvragen 9 4 september 2012 22:51
Te veel aan kennis, gebrek aan lef: eerste stapjes in arbeidsland Aardbei Loopbaanvragen 6 2 november 2010 15:52
Wat moet ik nou! Kaatje Alle andere carrièreonderwerpen 6 6 oktober 2008 00:19
Hoe kom ik erachter wat ik nu echt wil? wat moet ik doen? En wat is verstandig? HELP! Angeluz Loopbaanvragen 6 21 februari 2008 18:29


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:49.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon