Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Je rechten en plichten als werknemer

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 4 december 2011, 20:31
Tigress Tigress is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 4 december 2011
Berichten: 28
Tigress is on a distinguished road
Standaard Jaarcontract, wel of niet opzegbaar?

Hallo mede-forummers,

alvast hartelijk dank voor het lezen van mijn vraag!

Ik ben sinds afgelopen zomer fulltime aan het werk. Dit is mijn eerste echte baan, ben in juni afgestudeerd aan een mbo niv 4 opleiding, dus ik had nog geen verstand van contracten en dergelijke. Heb daardoor een contract getekend waar ik naar mijn idee helaas niet echt meer onderuit kan...

Heb een jaarcontract tot zomer 2012. Ik heb na een aantal conflicten op het werk besloten om uit te gaan kijken naar een nieuwe baan. Nu mijn probleem: ik heb gelezen dat een jaarcontract niet tussentijds opgezegd kan worden tenzij dat expliciet is overeengekomen in het contract. In mijn geval is er helemaal niets overeengekomen over opzeggen dus vrees ik dat ik mijn contract moet uitzitten.

Klopt dit? Ik hoor van veel mensen dat ze denken dat je altijd met een maand opzegtermijn kunt opzeggen, maar ik heb een wetsartikel gevonden op internet waarin dus staat dat dat alleen kan als dat schriftelijk is overeengekomen in het contract. En dat is dus bij mij helaas niet het geval.

Nu gaan er vast mensen zeggen dat een werkgever je altijd zal laten gaan als je weg wilt omdat hij niets aan een ongemotiveerde werknemer heeft, maar ik heb van een collega gehoord dat er in het verleden ook wel eens iemand 3 maanden heeft moeten uitwerken omdat de werkgever die werknemer niet wilde laten gaan...

Heeft iemand enig idee hoe het nu écht zit met het opzeggen van een jaarcontract?

Alvast bedankt!!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 4 december 2011, 21:50
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard

Hallo Tigress,

Wat je over het jaarcontract hebt opgezocht, en wat je erover hebt gehoord, klopt. En ik zou inderdaad voorgesteld hebben om te overleggen met je werkgever, omdat het geen zin heeft voor een werkgever om vast te klampen aan een ongemotiveerde medewerker. Ik kan daarom alleen maar bevestigen wat schrijft.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 4 december 2011, 22:19
Tigress Tigress is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 4 december 2011
Berichten: 28
Tigress is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Catbert Bekijk bericht
Hallo Tigress,

Wat je over het jaarcontract hebt opgezocht, en wat je erover hebt gehoord, klopt. En ik zou inderdaad voorgesteld hebben om te overleggen met je werkgever, omdat het geen zin heeft voor een werkgever om vast te klampen aan een ongemotiveerde medewerker. Ik kan daarom alleen maar bevestigen wat schrijft.
Bedankt voor je reactie!

Ik heb er over gelezen dat ik niet op kan zeggen maar heb van mensen gehoord dat dat wél kan... Wat bedoel je met dat het allebei klopt?

Op zich zou ik ook wel een gesprek willen aangaan over eventueel opzeggen, ware het niet dat ik dus van een collega heb gehoord dat in het verleden ook wel eens iemand gewoon 'vastgehouden' hebben. En ik ben bang dat als ik aangeef weg te willen maar ze weigeren mij ontslag te verlenen dat ik dan een paar hele zware maanden tegemoet ga...
Met citaat reageren
  #4  
Oud 4 december 2011, 23:13
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard

Sorry, ik heb dat stukje van je mail onzorgvuldig gelezen. Wanneer er geen mogelijk in het contract is opgenomen om tussentijds op te zeggen, kan het in principe niet. Wat wel altijd kan, is met wederzijds goedvinden (dus in overleg met de werkgever) opzeggen en een datum afspreken.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
tijdelijke arbeidsovereenkomst

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
[IBMS] wel of niet doen? InspirAzn Opleiding kiezen en volgen 25 9 maart 2016 21:52
Ik kan niet kiezen uit twee banen Miss Missy Loopbaanvragen 3 14 juli 2015 16:28
De wanhoop nabij... Cassie Loopbaanvragen 24 23 juli 2014 09:56
Wat nu weet het niet hangen blijven of niet? weethetnietje Loopbaanvragen 2 7 oktober 2010 09:46
uitnodiging gesprek.. wel of niet doen? dk1978 Sollicitatiebrief en cv 6 7 juni 2007 10:19


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:52.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon