Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 1 december 2008, 20:55
speurneus1 speurneus1 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 1 december 2008
Berichten: 2
speurneus1 is on a distinguished road
Standaard Sollicitatiebrief Administratief Rechercheur B

Hallo beste mede-sollicitanten!!

Graag wil ik commentaar/kritiek/tips/tricks op mijn sollicitatiebrief... het viel niet mee om de brief te produceren en reacties zijn altijd welkom!

Hier komt ie dan:

Politie xxx
Afdeling Werving & Selectie
T.a.v.: xxx
Adres etc.


xxx, 27 november 2008


Betreft: Vacature Administratief Rechercheur B, xxx Centrum

Geachte heer xxx,

Ik weet al dat u niet verder hoeft te zoeken…. Ik ben namelijk die collega, die graag onder hoge druk samenwerkt met gemotiveerde collega’s, om een succesvolle bijdrage te leveren aan het terugdringen van de criminaliteit in het Centrum van xxx.

Na het informatieve gesprek wat ik onlangs had met de heer xxx, plaatsvervangend hoofd Opsporing, was ik helemaal enthousiast. Ik wil dan ook hierbij mijn interesse kenbaar maken voor de functie van "Administratief Rechercheur B".

Op dit moment maak ik deel uit van wijkteam xxx, in de functie van adspirant. Wegens persoonlijke omstandigheden heb ik besloten om te stoppen met de opleiding voor politieagent.

Gezien mijn werkervaring binnen het korps en mijn werkverleden op het administratieve vlak in diverse organisaties, weet ik dat ik een goede kandidaat zal zijn voor deze functie. Mijn sterke persoonlijkheid en enthousiasme, doortastend vermogen en groot verantwoordelijkheidsgevoel zullen mij goed van pas komen in deze functie.

Ik hoop uw interesse te hebben gewekt en wil u graag nadere informatie verstrekken in een persoonlijk gesprek.


Met vriendelijke groet,


naam
adres



Bijlage: Curriculum Vitae
Met citaat reageren
  #2  
Oud 1 december 2008, 21:17
Jack Stemkens Jack Stemkens is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 oktober 2008
Berichten: 111
Jack Stemkens is on a distinguished road
Standaard Re: graag commentaar op soll brief

Beste speurneus,

Ik heb je brief doorgelezen en heb een aantal tips:


Begin nooit je brief met ik. Ik zou de eerste alinea weglaten en beginnen met de tweede.

De zin wegens persoonlijke omstandigheden enz. zou ik zo niet neerzetten. Je zou het als volgt kunnen omschrijven: Achteraf gezien blijkt mijn voorkeur toch meer te liggen op het terrein van ...........

Bij de alinea: Gezien mijn werkervaring enz. geef je aan dat je van jezelf weet dat je een goede kandidaat bent. Dit hoef je niet te zeggen in de brief, want dat is juist waarom je solliciteert. Je moet een aantal onderbouwde argumenten aandragen waarom je een goede kandidaat bent. Daarvoor moet je de vacature goed doorspitten en kijken wat voor functie-eisen er zijn en hoe die aansluiten bij jouw kennis en ervaring.

Ik hoop je hiermee wat verder te hebben geholpen.

Veel succes.
__________________


Jack Stemkens

http://www.uwsollicitatie.nl
Sollicitatiebrieven en cv's op maat.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 1 december 2008, 21:38
svendd svendd is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 december 2008
Berichten: 5
svendd is on a distinguished road
Standaard Re: graag commentaar op soll brief

Ik zou jezelf niet zo de hoogte in prijzen. Je stelt jezelf voor alsof je superman bent.
De argumenten die je aanhaalt moeten onderbouwd worden. Iedereen vindt natuurlijk van zichzelf dat hij de juiste kandidaat is, zeg dit niet.
Geef voorbeelden waaruit blijkt dat je een sterke persoonlijkheid, verantwoordelijksheidsgevoel,... hebt. Laat blijken dat je die eigenschappen ook daadwerkelijk bezit anders doe je jezelf enkel maar de das om als ze hier bij een interview verder op ingaan.

succes
Met citaat reageren
  #4  
Oud 1 december 2008, 23:30
joniba's schermafbeelding
joniba joniba is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 december 2008
Berichten: 6
joniba is on a distinguished road
Standaard Re: graag commentaar op soll brief

ik ben het met svendd eens.

Het is goed dat je zelfvertrouwen uitstraalt, maar je mag nooit iemand 'woorden in de mond' proberen te leggen.

degene die dat leest heeft daar waarschijnlijk een hekel aan.

Ik wou je corrigeren op het woord 'Adspirant', maar dat schijnt nog echt te bestaan ook .

Schrijf die sollicitatiebrief a.d.h.v. van feiten, en onderbouw inderdaad je ambitie om de functie te vervullen.

Haal dat stuk met 'u hoeft niet verder te zoeken' er echter maar uit, dat werkt niet hoor!

De juiste opbouw in dit geval lijkt mij:
  1. vertellen waarom je solliciteert
  2. vertellen wie je bent en welke kwalificaties / ervaring je hebt
  3. afronden met 'ik wacht op uw uitnodiging voor een verder gesprek'

PS: 'hoop' nooit in je brief. Dus type nooit 'ik hoop'. Nee; je VERWACHT!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 1 december 2008, 23:59
Makingsense's schermafbeelding
Makingsense Makingsense is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 juli 2008
Berichten: 413
Makingsense is on a distinguished road
Standaard Re: graag commentaar op soll brief

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door joniba Bekijk bericht
Het is goed dat je zelfvertrouwen uitstraalt, maar je mag nooit iemand 'woorden in de mond' proberen te leggen.

degene die dat leest heeft daar waarschijnlijk een hekel aan.
... wel grappig Joniba dat jij hiermee eigenlijk ook de lezer iets aanpraat wat helemaal niet waar hoeft te zijn.
Ik heb vele brieven gelezen en ik houd juist wel van zo'n zelfverzekerde toon.

Ik sluit me gedeeltelijk aan bij bovenstaande reacties, maar op een paar punten ook weer niet.

Je moet jezelf wel zo goed mogelijk presenteren, je mag jezelf dus wel de hoogte in prijzen. Maar het moet wel onderbouwd zijn, dus daar moet je inderdaad nog iets aan doen.

Je mag een brief best met "Ik" beginnen hoor, maar dan moet het wel een iets betere binnenkomer zijn dan deze. Op zich is het wel leuk om te beginnen met iets in de trend van "niet verder zoeken" omdat het om een recherche functie gaat. Vind ik wel leuk gevonden. Maar het kan pakkender!

Als je bij "betreft:" gelijk zet: sollicitatie naar de functie van xxxx, hoef je die plichtplegingen niet in die eerste alinea meer op te nemen en kan je ook gelijk met de deur in huis vallen met een goede opvallende opening!


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door joniba Bekijk bericht
  1. vertellen waarom je solliciteert
  2. vertellen wie je bent en welke kwalificaties / ervaring je hebt
  3. afronden met 'ik wacht op uw uitnodiging voor een verder gesprek'
Het maakt totaal niet uit welke volgorde je gebruikt, dit bovenstaande is nogal klassiek en dat hoeft tegenwoordig allang niet meer.
Bovendien: kwalifiicaties en ervaring staan in je CV dus ik hoor liever wat over je persoonlijkheid (als je dat niet ook al in je CV hebt verwerkt tenminste door een persoonlijk profiel).

Wat je wel moet toepassen is het AIDA principe!
Hierover kun je meer vinden op deze website.
Je moet Aandacht trekken, Interesse wekken, Desire opwekken en..... aanzetten tot Actie.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door joniba Bekijk bericht
PS: 'hoop' nooit in je brief. Dus type nooit 'ik hoop'. Nee; je VERWACHT!
"ik hoop" zet inderdaad niet aan tot Actie bij de lezer.
"Verwachten" of "ik wacht" vind ik persoonlijk niet mooi, het bekt niet lekker en gaat mij weer net iets te ver, maar je moet de brief inderdaad wel op een positieve en krachtige manier afsluiten.

Dan nog een paar dingen uit je brief:
"Enthousiast" is ook zo'n dooddoener.... Vertel het eens in je eigen woorden.
Bovendien zet je het in verleden tijd "was ik helemaal enthousiast" maar om het krachtiger te maken moet het in tegenwoordige tijd.

Je hoeft niet "kenbaar te maken dat je interesse hebt in de functie".
Het feit dat je een sollicitatiebrief hebt gestuurd is daarvan al meer dan genoeg bewijs (om in recherche-termen te blijven ) en dus een overbodige mededeling. Gebruik het papier beter om je persoonlijke kwaliteiten toe te lichten.

Verder sluit ik me aan bij de commentaren van de vorige sprekers, op die paar puntjes na dan....

Succes er mee!!!

groetjes
Tessa
__________________
"Ontdek wie je bent en wees het dan expres!"
| Making Sense | Adviesbureau voor loopbaancoaching, personal branding en inspiratie
| W: makingsense.nl | E: info@makingsense.nl | 06-24095195 |

Tessa Faber helpt vrouwen en mannen in loondienst om hun kennis, kunde en kracht zichtbaar te maken en hun eigen loopbaan als ondernemer in handen te nemen.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 2 december 2008, 19:32
speurneus1 speurneus1 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 1 december 2008
Berichten: 2
speurneus1 is on a distinguished road
Standaard Re: graag commentaar op soll brief

Hallo Jack, Svendd, Joniba, Tessa, heel hartelijk dank voor jullie opbouwende kritiek, tijd en goede suggesties...

Hier ga ik zeker een stuk verder mee komen, het heeft me enorm geholpen!

Groetjes,

De Speurneus1
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Sollicitatiebrief administratief medewerkster graag advis van experts verena Sollicitatiebrief en cv 0 13 september 2008 12:50
sollicitatiebrief administratief medewerkster Tomlin Sollicitatiebrief en cv 7 21 februari 2007 12:36
Sollicitatiebrief administratief medewerker Mike72 Sollicitatiebrief en cv 2 30 oktober 2006 15:58
Sollicitatiebrief administratief bediende Koshi Sollicitatiebrief en cv 2 20 juni 2006 22:55
Wat vinden jullie van mijn sollicitatiebrief als administratief medewerkster? cindycindy Sollicitatiebrief en cv 4 11 oktober 2005 13:28


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:40.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon