Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 11 augustus 2010, 01:15
werkzoekende dame werkzoekende dame is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 11 augustus 2010
Berichten: 4
werkzoekende dame is on a distinguished road
Standaard Wie wil mijn brief van commentaar voorzien?

Betreft: sollicitatie naar de functie van office manager.

XX, 10 augustus 2010

Geachte mevrouw xx,

Zojuist terug van vakantie en al surfend over het internet, las ik enthousiast uw vacature op xx.nl en solliciteer ik naar de functie van office manager.

21 jaar lang maakte ik deel uit van een fantastisch team bij XX Airlines op Schiphol. De combinatie van werk, collega’s en bedrijf maakte dat ik het er erg naar mijn zin had. Het kwam dan ook als een grote schok toen ik hoorde dat de ticket balie, waar ik werkzaam was, wegens economische redenen per 1 juni gesloten zou worden.

Aansluitend heb ik een baan geaccepteerd als balie medewerkster bij XX op Schiphol. Dit is een afhandelaar die verschillende luchtvaartmaatschappijen vertegenwoordigt. De werkzaamheden komen voor een groot deel overeen met mijn vorige baan, maar de betovering is verbroken en ik besef dat het tijd wordt om een andere weg in te slaan.

Hoewel dit een totaal andere branche is zie ik veel raakvlakken. Het werken voor een internationaal bedrijf is mij totaal niet vreemd en door dagelijks contact met passagiers van verschillende nationaliteiten ben ik communicatief zeer vaardig. Door de hectiek aan de balie ben ik gewend om onder hoge druk te werken en problemen snel op te lossen. Werken in een team aan de balie betekent goed kunnen samen werken, maar ook zelf de touwtjes in handen kunnen nemen.

Ik hou van aanpakken, ben positief ingesteld en ik maak graag onderdeel uit van een team. Kwaliteit, servicegerichtheid en klantvriendelijkheid staan bij mij hoog in het vaandel.

De werkzaamheden van office manager met zijn verantwoordelijkheden, de dynamiek en het internationale karakter die komen kijken bij dit werk lijken mij bijzonder afwisselend en spreken mij het erg aan.

Omdat het onmogelijk is alles in een brief te vermelden, zou ik deze sollicitatie graag in een persoonlijk gesprek willen toe lichten.

In afwachting van uw reactie en met vriendelijke groet,







Bijlage: Curriculum Vitae
Met citaat reageren
  #2  
Oud 11 augustus 2010, 14:44
Whymme Whymme is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 11
Whymme is on a distinguished road
Standaard Re: Wie wil mijn brief van commentaar voorzien?

Hallo werkzoekende dame,

De helft van jouw brief gaat over de fantastische baan die je hebt gehad. Het lijkt erop dat je daar nog geen afscheid van hebt genomen. Als ik personeelsmanager was, zou ik jouw brief aan de kant leggen en wachten tot je je rouwverwerkingsproces (over het verlies van die prachtbaan) hebt afgesloten.

Je brief focust heel erg op jouw persoon. Probeer je eens voor te stellen wat een personeelsmanager van jou zou willen weten en schrijf een brief vanuit dat perspectief. Lees de advertentie nog eens en bel het bedrijf en probeer uit te vinden wat voor iemand ze zoeken. Schrijf dan een brief waarin je aangeeft hoe je daarin past.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 12 augustus 2010, 10:43
werkzoekende dame werkzoekende dame is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 11 augustus 2010
Berichten: 4
werkzoekende dame is on a distinguished road
Standaard Re: Wie wil mijn brief van commentaar voorzien?

Hallo Whymme,

Allereerst bedankt voor je input! Ik zal het emotionele gedeelte er uit halen. Dat is idd niet handig en zal voor de functie en het bedrijf geen meerwaarde hebben.

De vraag is alleen hoe ga ik mezelf verkopen als ik niet terug kan grijpen naar de baan waar ik alle vaardigheden heb opgedaan en die voor de nieuwe baan van belang zijn. Of hoe formuleer ik het beter/anders? Op de site lees ik juist dat het te vaag is als ik alleen schrijf dat ik stressbestendig ben of communicatief....

Zoals je leest is het al 21 jaar geleden dat ik voor het laatst solliciteerde en ik nog aardig onder het stof zit.

Met vriendelijke groet
Met citaat reageren
  #4  
Oud 12 augustus 2010, 11:09
Danjel's schermafbeelding
Danjel Danjel is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 6 november 2008
Berichten: 342
Danjel is on a distinguished road
Standaard Re: Wie wil mijn brief van commentaar voorzien?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkzoekende dame Bekijk bericht
Hallo Whymme,

Allereerst bedankt voor je input! Ik zal het emotionele gedeelte er uit halen. Dat is idd niet handig en zal voor de functie en het bedrijf geen meerwaarde hebben.

De vraag is alleen hoe ga ik mezelf verkopen als ik niet terug kan grijpen naar de baan waar ik alle vaardigheden heb opgedaan en die voor de nieuwe baan van belang zijn. Of hoe formuleer ik het beter/anders? Op de site lees ik juist dat het te vaag is als ik alleen schrijf dat ik stressbestendig ben of communicatief....

Zoals je leest is het al 21 jaar geleden dat ik voor het laatst solliciteerde en ik nog aardig onder het stof zit.

Met vriendelijke groet
Zoiets misschien??

Tot voor kort was ik werkzaam bij XX Airlines op Schiphol. In verband met een reorganisatie kwam deze functie te vervallen en ben ik als balie medewerkster gaan werken bij XX op Schiphol. De reden dat ik............

In mijn c.v. kunt u onder andere lezen dat er raakvlakken zijn met mijn vorige functies.

Het werken voor een internationaal bedrijf is mij totaal niet vreemd en doordat ik dagelijks contact had met passagiers van verschillende nationaliteiten ben ik communicatief zeer vaardig.
Door de hectiek aan de balie ben ik gewend om onder hoge druk te werken en problemen snel op te lossen.
Ik zet graag de schouders onder alle voorkomende werkzaamheden. Nieuwe dingen leren is voor mijn geen enkel probleem.
Verder heb ik een groot doorzettingsvermogen, ben ik nauwkeurig en kan ik goed zelfstandig en in teamverband werken.
Kortom, een functie die ik met veel enthousiasme en gedrevenheid uit zou kunnen voeren.


Misschien kun je hier iets mee (of niet )
Met citaat reageren
  #5  
Oud 12 augustus 2010, 11:14
Whymme Whymme is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 11
Whymme is on a distinguished road
Standaard Re: Wie wil mijn brief van commentaar voorzien?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkzoekende dame Bekijk bericht
De vraag is alleen hoe ga ik mezelf verkopen als ik niet terug kan grijpen naar de baan waar ik alle vaardigheden heb opgedaan en die voor de nieuwe baan van belang zijn. Of hoe formuleer ik het beter/anders? Op de site lees ik juist dat het te vaag is als ik alleen schrijf dat ik stressbestendig ben of communicatief....
Dat is het ook. Voorbeelden noemen van eigen ervaringen maken een brief overtuigend. Maar enkel als die voorbeelden aansluiten bij wat is gevraagd.

In jouw brief schrijf je bijvoorbeeld:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkzoekende dame Bekijk bericht
Door de hectiek aan de balie ben ik gewend om onder hoge druk te werken en problemen snel op te lossen. Werken in een team aan de balie betekent goed kunnen samen werken, maar ook zelf de touwtjes in handen kunnen nemen.
Ik vind dit geweldig klinken. Jij geeft een goede indruk van jouw eigenschappen. Maar dit werkt alleen als je nieuwe baan ook hectische situaties kent waar teamwork en eigen initiatief belangrijk zijn. Als dit kernpunten zijn van de functie waarop je solliciteert, dan is dat prima. Hiermee verkoop je jezelf. Als je in de nieuwe functie juist een relatief kalme werkomgeving hebt en je vooral solistisch bezig bent, voegt bovenstaand citaat weinig toe.

Dus:
- Probeer twee of drie punten te vinden die echt belangrijk zijn in je nieuwe functie;
- Bekijk welke van jouw ervaringen en kenmerken aansluiten bij die functie. Benoem en beschrijf deze.

Een bladzijde terug staat een brief die ik gestuurd heb, waarin ik deze punten benoem. Ik begin de brief met een aanhef waarin ik mezelf verkoop als iemand die juist op die punten sterk is. Je kunt eens kijken of zo een brief jou aanspreekt.
(Ik zal nog laten weten of die brief succes gaat hebben)


Edit: Woorden als 'stressbestendig' of 'communicatief' in een personeelsadvertentie zeggen op zich zo weinig ... ik verdenk bedrijven er wel eens van dat ze die maar opnemen om de advertentieruimte vol te krijgen :-)
'Communicatief', wat betekent dat voor het bedrijf? Gaat het over mondelinge of schriftelijke communicatie? Binnen of buiten het bedrijf? In Nederlands, Engels of in nog andere talen? Ben je bezig met produkten verkopen of klanten aanmanen? Moet je klanten telefonisch te woord staan of brieven van de baas redigeren? Of advertentiecampagnes ontwerpen? Het valt allemaal onder communicatie, maar als een bedrijf vraagt om iemand die communicatief vaardig is, bedoelen ze daar zelden al deze dingen mee.
Dus als je denkt dat deze eigenschap belangrijk is voor de functie, of als je denkt dat je hiermee kunt scoren, verdient het aanbeveling om op te bellen en eens na te vragen wat ze precies bedoelen met deze term. Hoe het begrip 'communicatief vaardig' betrekking heeft op de functie.

Je moet ook eens uitzoeken hoe belangrijk de eigenschap is voor de functie. Is het een kernwaarde of een randvoorwaarde? In het eerste geval moet je jezelf zeker verkopen aan de hand van deze eigenschap. In het tweede geval moet je er niet veel woorden aan vuil maken. Ik zou in de brief dan helemaal niet noemen dat ik de eigenschap heb, maar het terug laten komen in het CV.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 12 augustus 2010, 11:54
werkzoekende dame werkzoekende dame is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 11 augustus 2010
Berichten: 4
werkzoekende dame is on a distinguished road
Standaard Re: Wie wil mijn brief van commentaar voorzien?

Ja! Hartstikke goed. Daar kan ik iets mee. Ga met beide adviezen aan de slag.

Als je eenmaal een bepaalde opset hebt gemaakt is het lastig deze de doorbreken. Dan is verhelderende blik van iemand anders altijd handig!

Iig fijn te weten dat er ook iets goeds bij zat . Maakt je zo onzeker.

groetjes
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Sollicatie medewerker Kavelwinkel bij de gemeente - Graag commentaar nsharief Sollicitatiebrief en cv 2 17 mei 2010 15:11
CV beoordelen svp stefany Sollicitatiebrief en cv 6 15 april 2010 14:44
HBO toegepaste Psychologie Jurgen22 Opleiding kiezen en volgen 14 4 november 2009 10:25
Sollicitatiebrief coördinator onderwijsorganisatie, feedback gevraagd Pinkie Sollicitatiebrief en cv 6 16 februari 2009 21:39
Sollicitatie-bijstand Financial Controller berbo Sollicitatiebrief en cv 8 25 februari 2007 00:22


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:35.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon