Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 11 maart 2011, 02:22
Liss Liss is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 maart 2011
Berichten: 9
Liss is on a distinguished road
Standaard frisse kijk gevraagd op open sollicitatie stageplaats op advocatenkantoor

Beste mensen van dit forum!

Hierbij ook eventjes mijn sollicitatiebrief. Heb totaal geen ervaring met solliciteren dus ik kan zeker wat tips gebruiken. Ik heb geprobeerd een beetje een vlotte brief te schrijven die makkelijk wegleest doch zakelijk blijft. Vraag me nu wel af of ik hierbij de juiste toon geraakt heb en niet te formeel of bijvoorbeeld arrogant overkom. Omdat ik totaal geen relevante praktijk ervaring heb (wordt overigens ook niet verwacht) wil ik met mijn brief vooral laten zien dat ik gemotiveerd en ambitieus ben en het me gewoon echt heel leuk lijkt te werken in de fiscaliteit.

Dit is ook een beetje de aanleiding voor mijn, voor zover ik dit kan beoordelen, nogal rampzalige openingszin. Ik wou hier mee laten zien dat ik weet waar een professioneel adviseur aan dient te voldoen en dat ik de ambitie heb om deze competenties mij ook daadwerkelijk eigen te maken.
Nou vond ik hem gister al niet veel soeps, maar nu na een dagje 'rust' vind ik hem helemaal zo ik was eigenlijk inspiratieloos maar wou toch origineel zijn dus BAM! hier heb je een openingszin.

Heb ook wel geprobeerd de zin beter te formuleren maar dan werd het 'later-als-ik-groot-ben-dan-wil-ik-worden-gehalte' naar mijn idee toch wel erg hoog. Heb de zin dus maar even zo laten staan in de hoop dat iemand met meer ervaring er misschien iets mee kan... Maar als jullie zoiets hebben van schrappen die hap zal ik gewoon een ander begin moeten verzinnen.

Voorderest zijn alle andere suggesties natuurlijk van harte welkom en mocht iemand nou een spellingsfout bespeuren post het dan ook eventjes want die moeten er echt uit!

Alvast harstikke bedankt!

groetjes
Liss



Betreft: open sollicitatie voor stageplaats

Geachte heer xxx,

Het worden van een vakkundig en bekwaam juridisch adviseur welke met professioneel en zakelijk inzicht om kan gaan met complexe fiscale situaties. Dit is mijn streven als fiscaal rechtenstudent. Een stage bij xxx is voor mij de ideale kans een eerste stap te zetten in de richting van het bereiken van dit doel. Graag wil ik bij deze dan ook solliciteren naar een stageplaats bij uw bedrijf.

Onlangs heb ik aan de xxx te xxx met veel plezier mijn bachelor fiscaal recht afgerond. Vooral de dynamiek van het belastingrecht, de problematiek die gepaard gaat met de complexe structuren en de kick die ik ervan krijg wanneer je hiervoor een passende oplossing vindt spraken mij vanaf dag één aan.

Tijdens mijn studie heb ik geleerd fiscale vraagstukken te analyseren en hieruit de hoofdzaken te onderscheiden. Deze vaardigheden en mijn hierbij opgedane theoretische kennis zal ik heel graag willen omzetten in enige werkervaring. Door mij vol enthousiasme binnen uw bedrijf in te zetten hoop ik alvast een goed beeld te krijgen van hoe het er aan toe gaat in de belastingadvies- en aangiftepraktijk.

Bij xxx verwacht ik in een positieve en inspirerende leeromgeving de juiste begeleiding te krijgen om mij persoonlijk te kunnen ontwikkelen. Ik kijk er dan ook erg naar uit mee te draaien in een team van gedreven werknemers die mijn enthousiasme voor het werken in de bedrijfsjuridische dienstverlening delen. Daarnaast zal ik mij zeer bevoorrecht voelen te mogen leren van de expertise die is opgebouwd binnen uw bedrijf.

Als persoon ben ik iemand die ernaar streeft het beste te halen uit mezelf en me constant te blijven ontwikkelen. Hierbij leg ik de lat voor mezelf altijd hoog en werk ik hard om zo goed mogelijke prestaties af te leveren. Een voldoende is dan ook iets waar ik niet snel genoegen mee zal nemen. Naast een ambitieuze, gedreven en accurate stagiair, heeft u aan mij ook een collegiale medewerker. Zo ben ik met heel veel plezier actief geweest in de feestcommissie van studie vereniging xxx te xxx en in de evenementen commissie van mijn sportvereniging. Vooral de samenwerking met verschillende mensen met heel uiteenlopende karakters en kwaliteiten heb ik als heel leuk en motiverend ervaren. Door deze verscheidenheid aan eigenschappen op een effectieve wijze te combineren kon iedereen op eigen manier zijn steentje bijdragen maar hebben we ons er voornamelijk als team hard voor ingezet om een aantal topevenementen neer te zetten.

In een persoonlijk gesprek zou ik graag mijn motivatie en bijgevoegd curriculum vitae nader toelichten. Uw reactie zie ik met belangstelling tegemoet.

Met vriendelijke groet,
xxx


Bijlagen:
curriculum vitae
cijferlijst
Met citaat reageren
  #2  
Oud 11 maart 2011, 04:12
Pedagoog Pedagoog is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 11 maart 2011
Berichten: 3
Pedagoog is on a distinguished road
Standaard

Hoi Liss!

Klinkt bekend, ook ik ben hard bezig aan mijn sollicitatiebrief en loop een beetje tegen dezelfde dingen aan.. Dus als jij later nog tips voor mij hebt..

Allereerst: ik vind het een heel goede brief, je enthousiasme komt goed naar voren! Ik heb hem een paar keer doorgelezen en nagedacht over puntjes, hopelijk heb je er wat aan.

Ik zou deze zin aanpassen: Deze vaardigheden en mijn hierbij opgedane theoretische kennis zal ik heel graag willen omzetten in enige werkervaring. Op deze manier benadruk je dat je geen werkervaring op dit gebied hebt.

In mijn brieven probeer ik altijd de volgende structuur aan te houden:
alinea 1: inleiding
alinea 2: motivatie
alinea 3: geschiktheid + compensatiepunten
alinea 4: afsluiting
Nu wil ik natuurlijk niet zeggen dat dit de enige geschikte structuur is, maar nu komt je motivatie niet echt naar voren. Waarom wil je juist bij dit bedrijf aan de slag? Probeer dat voor jezelf te motiveren en je in het bedrijf in te lezen (wat onderscheidt dit bedrijf van andere?).
Ikzelf zou de tweede en derde alinea inkorten en verwerken in de vijfde alinea.
De volgende zin zou ik schrappen: Zo ben ik met heel veel plezier actief geweest in de feestcommissie van studie vereniging xxx te xxx en in de evenementen commissie van mijn sportvereniging. Dit is namelijk te lezen in je CV. Zeg eerder iets van: Door lid geweest te zijn van de evenementencommissie van een sportvereniging, heb ik gemerkt dat ..... oid

Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen, ik wens je in ieder geval veel succes met solliciteren!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 11 maart 2011, 22:44
Liss Liss is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 maart 2011
Berichten: 9
Liss is on a distinguished road
Standaard

Hoi pedagoog!

Super dat je er even naar gekeken hebt en dank je voor de tips Ben het met je eens dat de indeling nu idd wel wat overzichtelijker kan, zal dit ook zeker veranderen en hier en daar het een ander samenvoegen.

Ook schort het idd ook nog flink aan de motivatie waarom ik nou bij dit bedrijf stage zou willen lopen. Heb me overigens wel ingelezen in het bedrijf hoor maar op hun site staat niet echt specifieke informatie waar ik goed op kan inhaken. In de kern staat het bedrijf voor hoogwaardige dienstverlening in een informele sfeer. Het bedrijf probeert zich naar jonge werknemers toe een beetje te profileren als een 'jong' en 'hip' bedrijf. Zijn ook al meerdere malen uitgeroepen tot werkgever van het jaar.

Weet alleen niet zo goed hoe ik hieromtrent mijn motivatie zal verwoorden. Ik vind het zelf een beetje raar om termen als jong en hip te gebruiken in een sollicitatiebrief vooral omdat zij dit zelf ook niet met zoveel woorden zeggen. Het is meer een beeld wat ik erbij krijg maar stoelt niet op feiten ofzo. Vind het dan ook moeilijk dit concreet te beschrijven. Snap je een beetje tegen welk probleem ik hierbij aan loop, hoe zou jij dit formuleren? Misschien iets in de zin van 'Stage lopen bij xxx spreekt mij vooral aan omdat ik verwacht in een prettige leeromgeving waar een goede sfeer hangt de professionele begeleiding te kunnen krijgen die nodig is voor persoonlijke groei. Ik kijk er dan ook naar uit om mee te draaien in een team van...' Of is dit niks? te lange zin maybe?

De zin 'Deze vaardigheden en mijn hierbij opgedane theoretische kennis zal ik heel graag willen omzetten in enige werkervaring, laat ik echter zo staan omdat ze bij dit bedrijf heel goed op de hoogte zijn van het feit dat studenten geen praktijk ervaring opdoen tijdens hun studie. Een stage is bv. niet verplicht. Het feit dat ik alvast wat ervaring op wil doen is dus denk ik alleen maar positief.

Zal als laatste zeker ook nog kijken naar dat stukje over die commissies. Al met al harstikke nuttige tips en zal ze zeker meenemen bij het verbeteren van mn brief!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 12 maart 2011, 01:31
Annabelletje Annabelletje is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 juni 2010
Berichten: 7
Annabelletje is on a distinguished road
Standaard

Ik vind je openingszin nogal lang en moeilijk lezen, maar misschien dat een advocaat daar anders over denkt
Je zou hem wat in kunnen korten bijvoorbeeld:

"Als fiscaal rechtenstudent is het mijn streven om een vakkundig en bekwaam juridisch adviseur te worden. Een stage bij xxx is voor mij de ideale kans om een stap dichter bij mijn doel te komen. Graag wil ik bij deze dan ook solliciteren naar een stageplaats bij uw bedrijf."

Succes!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 12 maart 2011, 01:46
Liss Liss is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 maart 2011
Berichten: 9
Liss is on a distinguished road
Standaard

Kijk dit bedoelde ik nou met frisse blik! Had me hier gewoon een beetje blind op zitten staren en kon er op een gegeven moment niks meer mee. Het is ook werkelijk waar een vreselijke openingszin (zie ook mijn -te lange- inleidende stukje). Dankjewel voor het meedenken! Aanpassing is reeds gemaakt

groetjes
Met citaat reageren
  #6  
Oud 12 maart 2011, 12:50
siri89 siri89 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 maart 2011
Berichten: 12
siri89 is on a distinguished road
Standaard

Ik vind je brief er goed uit zien! Duidelijke motiviatie, enthousiasme!
Misschien inderdaad zoals 'Pedagoog' zegt, de opbouw wat meer gestructureerd?
Verder gaf je als advies bij mijn brief om meer concrete voorbeelden erin te verwerken. Denk dat je dat ook misschien zou kunnen doen?
Verder vind ik hem goed!
Met citaat reageren
  #7  
Oud 12 maart 2011, 14:03
stijnhommes stijnhommes is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 30 juli 2010
Berichten: 198
stijnhommes is on a distinguished road
Standaard

Je doet jezelf tekort. Als student fiscaal recht ben je de ideale kandidaat voor een stageplaats binnen een bedrijf als deze. Bij een stageplaats wordt wordt geen ervaring verwacht; het is immers bedoeld voor studenten...

Dus: geen excuses en laat een stevige kandidaat zien.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Input gevraagd open sollicitatie teamleider zorg tara Sollicitatiebrief en cv 0 14 november 2010 18:03
Feedback gevraagd open sollicitatie plotiemoos Sollicitatiebrief en cv 4 11 mei 2009 10:40
Commentaar gevraagd, open sollicitatie directiesecretaresse *Kimberley Sollicitatiebrief en cv 2 1 februari 2008 16:58
open sollicitatie juridisch assistent feedback gevraagd kleine_rood Sollicitatiebrief en cv 4 10 oktober 2007 14:50
advies gevraagd open sollicitatie intern begeleider Verwijderd account Sollicitatiebrief en cv 2 5 juli 2006 10:09


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:36.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon