Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 15 juli 2012, 21:14
Lichtgroen Lichtgroen is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 juli 2012
Berichten: 20
Lichtgroen is on a distinguished road
Standaard Sollicitatie/motivatie brieven check

Zijn er personen die mijn brieven kunnen controleren. Ik heb op verschillende manieren brieven geschreven en na 1459 keer (op mijn hotmail exact 1459) afgewezen te worden en niet eens uitgenodigd te worden voor een gesprek, ben ik de moed verloren en kom ik hier even mijn brief laten checken.

Brief 1:

Geachte heer/mevrouw,

U zoekt een enthousiaste administratief medewerker en dat is exact de functie waar ik naar zoek. Ik zal er in deze brief van overtuigen waarom ik denk dat de functie bij mij past De opdrachtgever nationationale speler in de martieme sector en ondersteuning bij het boeken van bankstatements in het xxx spreekt mij aan. De arbeidstijden komen goed van pas. Wat deze functie voor mij ideaal maakt is dat het een functie is die ik kan combineren met vrijwilligerswerk. Ik doe mijn werk met enthousiasme en met mijn passie.


Brief 2:

Betreft: sollicitatie naar de vacature kassa medewerker

Geachte heer, mevrouw,

Op de site zag ik een vacature , waarin staat dat u op zoek bent naar een kassamedewerker. Deze functie trok direct mijn aandacht, omdat de functie goed aansluit bij mijn belangstelling en ambities. Via deze brief wil ik u mededelen dat ik graag voor de genoemde functie in aanmerking zou willen komen, omdat ik deel wil uitmaken van de ambiteuze team.

Hierbij solliciteer ik met enthousiastme naar de genoemde functie. Ik ben ervan overtuigd dat ik de kwaliteit heb voor de bovengenoemde functie, omdat ik accuraat, communicatiefsterk, collegiaal, klantgericht instelling, flexibel en representatief ben. Dit levert vaak positieve reacties op en kan bijdragen aan collega`s en organisatie / bedrijf naar mij enthousiastme naar deze functie, ondanks ik geen werkervaring als kassa medewerker. Ik werk zowel zelfstandig als in teamverband. Ik wil werken bij Bas van der Heijden, omdat de organisatie een strakke uitstraling en representatieve uitstraling heeft dat heeft mij aangesproken. Ik heb tevens uw personeel gesproken waar ik mijn motivatie kenbaar heb gemaakt en zij heeft mij internet verwezen. Ik solliciteer alleen naar een organisatie / functie die mij enorm aanspreekt, bij deze.

Op dit moment ben ik werkzaam bij xxx als xxx. De werkzaamheden bestaan uit xx van de xx, xxx en diverse werkzaamheden en ik heb tot op heden erg naar me zin gehad, maar nu heb ik voldoende werkervaring als xxx. Toen ik op zoek was naar de functie kassa medewerker trof ik de site van Bas van der heijden en besloot meteen te reageren op de vacature kassa medewerker. Ik ben desnoods bereid om een opleiding te volgen, omdat ik daar een positieve ontwikkeling er in zie, want zo kun je beter bijdragen aan de klanten.
Ik vertrouw erop dat mijn werkervaringen, kennis en motivatie aansluit op de eisen die u stelt in uw vacature.

Met vriendelijjke groet,
Met citaat reageren
  #2  
Oud 15 juli 2012, 22:36
RichWes RichWes is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 21 november 2011
Berichten: 89
RichWes is on a distinguished road
Stuur een bericht via Skype™ naar RichWes
Standaard

Punt 2: http://www.carrieretijger.nl/forum/showthread.php?t=23
Met citaat reageren
  #3  
Oud 15 juli 2012, 23:12
Lichtgroen Lichtgroen is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 juli 2012
Berichten: 20
Lichtgroen is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RichWes Bekijk bericht
Ik weet zelf niet hoe ik een sollicitatiebrief/motivatiebrief moet maken, zoals te zien zullen er al vele fouten tussenzitten. Dus het is voor mij al een grote klus om iemand anders te helpen, als ik mezelf al niet eens kan helpen.

Maar ik wil best dolgraag iemand helpen, als ik het weet!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 16 juli 2012, 01:13
RichWes RichWes is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 21 november 2011
Berichten: 89
RichWes is on a distinguished road
Stuur een bericht via Skype™ naar RichWes
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lichtgroen Bekijk bericht
Ik weet zelf niet hoe ik een sollicitatiebrief/motivatiebrief moet maken, zoals te zien zullen er al vele fouten tussenzitten. Dus het is voor mij al een grote klus om iemand anders te helpen, als ik mezelf al niet eens kan helpen.

Maar ik wil best dolgraag iemand helpen, als ik het weet!
Het hoeft niet alleen bij het onderdeel sollicitatiebrieven te zijn. Ook binnen de andere onderwerpen van dit forum kan je mogelijk mensen met raad en daad bijstaan .

Ik zal kijken of ik morgen tijd heb even naar je sollicitatiebrieven te kijken en hier op te reageren (ga nu slapen ).

Groet,


Richard
Met citaat reageren
  #5  
Oud 16 juli 2012, 12:40
Lichtgroen Lichtgroen is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 juli 2012
Berichten: 20
Lichtgroen is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RichWes Bekijk bericht
Het hoeft niet alleen bij het onderdeel sollicitatiebrieven te zijn. Ook binnen de andere onderwerpen van dit forum kan je mogelijk mensen met raad en daad bijstaan .

Ik zal kijken of ik morgen tijd heb even naar je sollicitatiebrieven te kijken en hier op te reageren (ga nu slapen ).

Groet,


Richard
Oké, alvast bedankt. Ik zal het zeer op prijs stellen. Ik zal zelf ook proberen om iemand te helpen als het uitkomt.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 16 juli 2012, 21:33
RichWes RichWes is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 21 november 2011
Berichten: 89
RichWes is on a distinguished road
Stuur een bericht via Skype™ naar RichWes
Standaard

Nou, ik heb je brieven bekeken en werd er nou niet echt warm van. Veel ik-cultuur in de brieven, slecht lopende en kromme zinnen, gebruik van taboewoorden (ondanks, desnoods, etc.) en een te beperkte en onduidelijke motivatie om juist bij die bedrijven werkzaam te willen zijn. Hieronder heb ik het e.e.a. aan verbeteringen weergegeven. Bedenk dat deze verbeteringen het nog niet meteen 'topbrieven' maken, het is enkel bedoeld om de juiste richting aan te geven.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lichtgroen Bekijk bericht

Brief 1:

Geachte heer/mevrouw,
Zorg altijd voor een naam, dit maakt de brief veel persoonlijker en voorkomt ook dat niemand van het bedrijf de brief echt leest, waardoor de brief gaat dwalen en hij zeker niet meer gelezen wordt. Kom je echt niet achter een naam, gebruik dan iig. de aanhef: "Geachte heer, mevrouw,", die slash maakt de aanhef extra kil en onpersoonlijk.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lichtgroen Bekijk bericht
U zoekt een enthousiaste administratief medewerker en dat is exact de functie waar ik naar zoek. Ik zal er in deze brief van overtuigen waarom ik denk dat de functie bij mij past
Je zegt: "is exact de functie waar ik naar zoek" en vervolgens: "overtuigen waarom ik DENK dat de functie bij mij past." Ten eerste je moet op z'n minst de overtuiging overbrengen dat je die functie wil (of dat in werkelijkheid nou ook zo is, is niet zo belangrijk, als dat bedrijf maar iig. duidelijk wordt gemaakt dat je deze functie ambieert). Ten tweede moet je niet overtuigen waarom die functie bij jou past, maar overtuigen waarom jij de geschikte persoon bent voor die functie bij dat bedrijf, niet vanuit jezelf geredeneerd dus! Een goede zin is bijvoorbeeld: "Graag overtuig ik u in deze brief waarom ik de geschikte persoon ben om deze functie binnen [naam bedrijf] te gaan vervullen."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lichtgroen Bekijk bericht
De opdrachtgever nationationale speler in de martieme sector en ondersteuning bij het boeken van bankstatements in het xxx spreekt mij aan.
Wat spreekt je dan aan aan het 'ondersteunen bij het boeken van bankstatements' (wat dat ook mag inhouden)? Wees concreet wat je dan aanspreekt binnen die functie bij dat bedrijf (methode van werken, bedrijfsgrootte, werkcultuur, mate van innovatiebereidheid, etc. etc.). Zorg dat je zo veel mogelijk informatie van het bedrijf verzameld, voordat je je brief gaat schrijven! Verder neem ik aan dat in het eerste stuk zin, de naam van het bedrijf stond? Zoals het er nu staat, klopt het natuurlijk niet. 'Nationationale' is trouwens ook niks .

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lichtgroen Bekijk bericht
De arbeidstijden komen goed van pas. Wat deze functie voor mij ideaal maakt, is dat het een functie is die (weg) ik deze kan combineren met vrijwilligerswerk. Ik doe mijn werk met enthousiasme en met mijn (weg) passie.
"De arbeidstijden komen goed van pas" waarom dan? En weer heel erg vanuit jezelf geredeneerd. Draai het om en zorg dat dit een voordeel voor het bedrijf oplevert. De zin over dat je vrijwilligerswerk doet vind ik wel aardig, maar kijk naar mijn grammaticale verbeteringen in het citaat.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lichtgroen Bekijk bericht
Brief 2:

Betreft: sollicitatie naar de vacature kassa medewerker
Tussen 'betreft' en 'geachte' verplicht TWEE regels wit (drie keer enter) en 'kassamedewerker' is één woord.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lichtgroen Bekijk bericht
Geachte heer, mevrouw,

Op de site zag ik een vacature , waarin staat dat u op zoek bent naar een kassamedewerker. Deze functie trok direct mijn aandacht, omdat de functie goed aansluit bij mijn belangstelling en ambities.Via deze brief wil ik u mededelen dat ik graag voor de genoemde functie in aanmerking zou willen komen, omdat ik deel wil uitmaken van de ambiteuze team. Hierbij solliciteer ik met enthousiastme naar de genoemde functie.
Ik denk dat je zelf ook niet echt warmloopt van deze opening, toch? Zorg voor een beetje energie in je brief, zeker in de opening! Ik zou er bijvoorbeeld van maken: "De functie van kassamedewerker op uw vacaturewebsite superjob.nl, [gokje?] trok direct mijn aandacht. Met enthousiasme solliciteer ik dan ook naar deze functie. Ik overtuig u graag in deze brief waarom ik de juiste persoon ben om deze functie binnen [naam bedrijf] te gaan vervullen."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lichtgroen Bekijk bericht
Ik ben ervan overtuigd dat ik de kwaliteit heb voor de bovengenoemde functie, omdat ik accuraat, communicatiefsterk, collegiaal, klantgericht instelling, flexibel en representatief ben. Dit levert vaak positieve reacties op en kan bijdragen aan collega`s en organisatie / bedrijf naar mij enthousiastme naar deze functie, ondanks ik geen werkervaring als kassa medewerker. Ik werk zowel zelfstandig als in teamverband.
Weer hetzelfde liedje: het gaat er niet om dat jij ervan overtuigd bent dat je geschikt bent voor die functie (dat mag ik aannemen, als je er zelf al niet van overtuigend bent, wordt het zeker niks), maar of je vaardigheden en competenties bezit die binnen dat bedrijf nodig zijn voor die functie. Ook hier dus weer: draai het om, zodat jouw persoonseigenschappen een meerwaarde vormen voor de uitoefening van die functie binnen dat bedrijf. En licht die persoonseigenschappen toe (bijvoorbeeld met voorbeelden), nu zijn het van die holle begrippen. Verder is 'communicatiefsterk' geen bestaand woord (had een spellingscontrole eruit gepikt), maar moet dit gewoon los worden geschreven: communicatief sterk. Tot slot, 'ondanks' is een van de taboewoorden voor sollicitatiebrieven! Nooit gebruiken dus!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lichtgroen Bekijk bericht
Ik wil werken bij Bas van der Heijden, omdat de organisatie een strakke uitstraling en representatieve uitstraling heeft dat heeft mij aangesproken. Ik heb tevens uw personeel gesproken waar ik mijn motivatie kenbaar heb gemaakt en zij heeft mij internet verwezen. Ik solliciteer alleen naar een organisatie / functie die mij enorm aanspreekt, bij deze.
"Strakke representatieve uitstraling"?? Ik weet niet wat je hier mee wil zeggen. Deze motivatie is veel te niksig en ook veel te kort. Motivatie duidelijker formuleren en uitgebreider beschrijven.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lichtgroen Bekijk bericht
Op dit moment ben ik werkzaam bij xxx als xxx. De werkzaamheden bestaan uit xx van de xx, xxx en diverse werkzaamheden (de werkzaamheden staan als het goed is al in je cv, vertel liever welke voor die supermarkt relevante vaardigheden/competenties je bij deze functies hebt ontwikkeld) en ik heb tot op heden erg naar me zin gehad, maar nu heb ik voldoende werkervaring als xxx. Toen ik op zoek was naar de functie kassa medewerker trof ik de site van Bas van der heijden en besloot meteen te reageren op de vacature kassa medewerker. (zin voegt niets toe, mag wat mij betreft helemaal weg) Ik ben desnoods bereid om een opleiding te volgen, omdat ik daar een positieve ontwikkeling er in zie, want zo kun je beter bijdragen aan de klanten.
Ik vertrouw erop dat mijn werkervaringen, kennis en motivatie aansluit op de eisen die u stelt in uw vacature.
Nooit 'desnoods' (dat is ook een van de taboewoorden!) en verder het oude liedje: allemaal vanuit jezelf geredeneerd. Waarom ben jij een meerwaarde voor hen, dat is het belangrijkste wat moet willen overbrengen. Niet waarom jij wel bereid bent om een paar uurtjes binnen dat bedrijf te willen werken. Goed, deze laatste zin is overdreven inderdaad, maar je moet wel degelijk de gerichtheid (en de daarbij behorende toon) van je brieven veranderen!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lichtgroen Bekijk bericht
Met vriendelijke groet,
Ik heb geprobeerd je een andere invalshoek voor je toekomstige brieven mee te geven.

Er zijn trouwens ook genoeg bedrijven die goede sollicitatiebrieven voor je willen schrijven. Dit kost natuurlijk wel geld, maar je krijgt er wel een goed geschreven en pakkende sollicitatiebrief voor terug en mocht die sollicitatie niets opleveren, kan je de volgende brieven weer zelf schrijven op basis van het voorbeeld van deze betaalde brief.

Succes!

Groet,


Richard
Met citaat reageren
  #7  
Oud 17 juli 2012, 14:32
angelique1980 angelique1980 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 juni 2012
Berichten: 7
angelique1980 is on a distinguished road
Standaard

Zelf heb ik ook geen ervaring met het schrijven van een goede brief, probeer het wel.
Volgens mij zijn dit echt aan elkaar geplakte brieven als ik het zo lees.
Inderdaad kromme en slecht lopende zinnen.
Ik zou helemaal opnieuw beginnen en er rustig voor gaan zitten,lees je brief is hardop dan merk je dat hij niet loopt.

Succes
Met citaat reageren
  #8  
Oud 17 juli 2012, 14:48
Lichtgroen Lichtgroen is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 juli 2012
Berichten: 20
Lichtgroen is on a distinguished road
Standaard

Enorm bedankt Richard (RichWes) ! Ik zal vandaag sowieso de tijd nemen en rustig jouw verbeterpunten doornemen en alles goed op een rijtje zetten. Ik zal vandaag (als het me lukt) de verbeterde versie hierop zetten.

Enorm bedankt!
Met citaat reageren
  #9  
Oud 19 juli 2012, 01:49
Geery Geery is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 juli 2012
Berichten: 14
Geery is on a distinguished road
Standaard Sollicitatie/motivatie brieven check

Brief 1 loopt niet goed is teveel spreektaal volgens mij.
Moet wel eerlijk zeggen dat ik er ook geen ster in ben.

Groet Geery
Met citaat reageren
  #10  
Oud 29 juli 2012, 23:47
Lichtgroen Lichtgroen is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 juli 2012
Berichten: 20
Lichtgroen is on a distinguished road
Standaard

Ik moet morgenochtend een sollicitatiebrief bij GAMMA afleveren, maar ik ben al daadwerkelijk de hele dag bezig met het creëren van een sollicitatiebrief, maar het gaat echt helemaal fout. Het loopt niet chronologisch en de zinsopbouw klopt ook voor geen meter.

Kan iemand mij hieruit helpen? Het is misschien té laat om nog zo laat om hulp te vragen.. Maar hopelijk is er iemand die mij te hulp kan schieten.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
formaten CV en brieven walter van elteren Sollicitatiebrief en cv 3 25 december 2008 22:44
Check mijn sollicitatie voor dieselmonteur a.u.b. nikje2000 Sollicitatiebrief en cv 7 25 oktober 2007 14:57
Sollicitatie telefoniste/receptioniste: erg onzeker over mijn brieven Loesje06 Sollicitatiebrief en cv 5 24 september 2007 13:00
Is het raar om te solliciteren met gedeeltes van brieven die je hier kunt lezen? Sandy-38 Alle andere carrièreonderwerpen 3 19 september 2007 12:36
Brieven leiden niet tot uitnodiging Jannahier Sollicitatiebrief en cv 1 26 juni 2006 12:42


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:46.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon