Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 27 november 2012, 14:42
de Patrick de Patrick is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 5 april 2011
Berichten: 82
de Patrick is on a distinguished road
Standaard Sollicitatiebrief voor stage bij notaris

De brief hieronder heb ik gemaakt om te solliciteren bij een notaris. Ik voel me niet goed op mijn huidige werkplaats en omdat het solliciteren tot nu toe niet lukt (omdat er minstens één kandidaat is die meer relevante ervaring kan voorleggen) heb ik besluiten te solliciteren voor een onbetaalde stage van hooguit 12 weken. Hopelijk kan dit dan vast worden.

Hoe komt deze brief op jullie over:

---

Betreft: sollicitatie voor bediendenstage


Mijnheer de notaris,

Op zoek naar een nieuwe stap in mijn loopbaan sprak ik onlangs met een kennis die lange tijd in het notariaat gewerkt heeft en was meteen voor die idee gewonnen en met deze brief zou ik dan ook graag informeren naar de mogelijkheid om een stage als bediende te kunnen volgen op uw kantoor.

In 2005 beëindigde ik mijn opleiding Bedrijfsbeheer-Rechtspraktijk en kon aan de slag op de griffie van [een rechtbank]. Ik doe administratief ondersteunend werk. Dit omvat het onthaal, gegevensinvoer, klassement, maken van afschriften en het verzenden van oproepingsbrieven. {Dit dient te gebeuren met de nodige stiptheid, orde en nauwkeurigheid. Discretie en goed communiceren zijn vereist.}

Om mijn gedateerde kennis van het familierecht en andere notariële rechtsgebieden op te frissen begon ik reeds een begeleide zelfstudiecursus Notarieel Medewerker. De voorbije jaren heb ik binnen de rechtbank reeds op verschillende afdelingen gewerkt en kon me steeds vlot integreren in een nieuwe omgeving.

Na meer dan zes jaar in mijn huidige functie ben ik toe aan iets nieuws. Ik doe graag administratief werk en het notariaat lijkt mij een boeiende omgeving.

Graag zou ik u in een persoonlijk gesprek mijn ambitie verder kunnen toelichten.

Hoogachtend,

[de Patrick]
Met citaat reageren
  #2  
Oud 28 november 2012, 00:38
RichWes RichWes is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 21 november 2011
Berichten: 89
RichWes is on a distinguished road
Stuur een bericht via Skype™ naar RichWes
Standaard

Beste Patrick,

Ik vind het niet zo'n goede brief. Veel (kleine) schrijffouten en ik mis de energie in je brief; straal enthousiasme uit! Laat zien dat je bij dat kantoor wil werken!

Wel vind ik het heel goed dat je je oriënteert op stagevacatures, nu een bepaalde baan nog niet wil lukken. Je kan beter een paar maanden stage lopen, dan een paar maanden brieven schrijven ;-).

Ik heb een aantal opmerkingen in het rood gezet:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Patrick Bekijk bericht

Betreft: sollicitatie voor bediendenstage

'Bediendenstage'?? Dat is volgens mij geen woord. Verder moet de betreftregel in telegramstijl worden geschreven, dus geen kleine woorden als bijv. 'voor' hierin. Ik zou van die betreftregel bijv. maken: 'Betreft: sollicitatie stagevacature bediende [Naam kantoor]

Mijnheer de notaris,

Ik zou iig. altijd met 'geachte' beginnen en verder vind ik 'mijnheer' wat ouderwets (maar misschien is deze aanspreekvorm binnen het notariaat nog gangbaar). Verder zou ik altijd proberen een naam te verkrijgen, zo'n stukje persoonlijkheid geeft die brief meteen een stuk meer relevantie.


Op zoek naar een nieuwe stap in mijn loopbaan sprak ik onlangs met een kennis die lange tijd in het notariaat gewerkt heeft en was meteen voor die idee gewonnen en met deze brief zou ik dan ook graag informeren naar de mogelijkheid om een stage als bediende te kunnen volgen op uw kantoor.

Pff, man wat een lange wabberige zin! Ten eerste mag een alinea niet uit één zin bestaan en verder spreekt er ook helemaal geen energie uit deze zin/alinea. In stukken, met meer nergie is mijn advies. Het woord 'idee' is trouwens vrouwelijk in het enkelvoud. Het is dus: 'het idee DAT', 'de ideeën DIE', 'die idee' is fout!

In 2005 beëindigde ik mijn opleiding Bedrijfsbeheer-Rechtspraktijk en kon aan de slag op de griffie van [een rechtbank]. Ik doe administratief ondersteunend werk. Dit omvat het onthaal, gegevensinvoer, klassement, maken van afschriften en het verzenden van oproepingsbrieven. {Dit dient te gebeuren met de nodige stiptheid, orde en nauwkeurigheid. Discretie en goed communiceren zijn vereist.}

Heb je die studie afgerond? Dan zou ik dát woord gebruiken, 'beëindigde' klinkt erg negatief (en klinkt ook als dat je voortijdig met die studie gestopt bent). Ook dat 'aan de slag' heeft iets negatiefs. Benadruk dat je vele jaren relevante werkervaring opgebouwd. Zoals het er nu staat, lijkt het meer of je destijds niets anders kon vinden. Verder zou ik die lijst werkzaamheden wat inkorten, dit behoort immers al in je cv te staan. Wat ik juist zou benadrukken is dat je bepaalde vaardigheden/competenties hebt verworven en vervolgens verder hebt weten te ontwikkelen met je huidige werkzaamheden. Ook hier weer: stop wat meer energie in je brief!

Om mijn gedateerde kennis van het familierecht en andere notariële rechtsgebieden op te frissen begon ik reeds een begeleide zelfstudiecursus Notarieel Medewerker. De voorbije jaren heb ik binnen de rechtbank reeds op verschillende afdelingen gewerkt en kon me steeds vlot integreren in een nieuwe omgeving.

'Gedateerde' klinkt erg negatief, kies altijd voor een positieve invalshoek (je zou dat kunnen doen met dat 'opgefrist' maar ik denk dat dat al snel te informeel overkomt, ik zou kiezen voor het neutrale 'geactualiseerd'.

Na meer dan zes jaar in mijn huidige functie ben ik toe aan iets nieuws. Ik doe graag administratief werk en het notariaat lijkt mij een boeiende omgeving.

Graag zou ik u in een persoonlijk gesprek mijn ambitie verder kunnen toelichten.

Deze zin loopt niet lekker en klopt ook niet zoals hij er nu staat. Ik zou er bijvoorbeeld van maken: "In een persoonlijk gesprek vertel ik graag meer over mijn enthousiasme om voor [naam kantoor] te komen werken.'" Ook hier weer, stop wat meer positieve energie in je brief, dit leest echt veel prettiger!

Hoogachtend,

[de Patrick]
Succes ;-)

Groet,


Richard
Met citaat reageren
  #3  
Oud 28 november 2012, 14:07
de Patrick de Patrick is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 5 april 2011
Berichten: 82
de Patrick is on a distinguished road
Standaard

Ja, dat was maar kladwerk natuurlijk dat ik snel tijdens de pauze had gemaakt. Mij ging het eerder om de structuur en wat opmerkingen. Ik ga dat later nog eens herschrijven, maar toch al enorm bedankt voor je opmerkingen.

Nu even kort enkele toelichtingen:

1) Ik woon in Vlaanderen en in het Belgische notariaat bestaat er voor kandidaat-notarissen de verplichting om, voor ze een eigen kantoor mogen openen, de verplichting om eerst drie jaar onder de leiding van een ervaring notaris te werken. Dit noemt men de 'notariële stage'. Ik wil eigenlijk gewoon direct duidelijk maken waar ik voor kom. Misschien kan ik dat nog eens herformuleren.
2) Veel taalgebruik onder juristen in België komt nog uit de tijd dat België onafhankelijk werd en onder uitsluitend Franstalig bewind was. Daarbij worden aansprekingen als "mijnheer de notaris" vaak gebruikt. Een nog leuker voorbeeld is de afsluiting: "in afwachting van uw antwoord, verblijf ik, waarde heer notaris, met de meest oprechte hoogachting". Zoiets ga ik zeker niet gebruiken, maar ik moet een beetje inschatten wat de verwachtingen zijn. Jongere juristen hechten zo minder belang daar aan.
3) Als tip lees ik vaak dat je reeds in je brief moet laten merken dat je weet wat een werkgever belangrik vind. Daarom dat ik dacht mijn takenpakket reeds uitgebreid te vermelden.
4) Misschien zijn de woorden 'gedateerde kennis' wat negatief, maar als ik spreek van een diploma uit 2005 gaat die zich toch wel exact die vraag stellen? Toon ik daar niet mee dat ik dit besef en hierop inspeel met die cursus?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 28 november 2012, 19:27
RichWes RichWes is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 21 november 2011
Berichten: 89
RichWes is on a distinguished road
Stuur een bericht via Skype™ naar RichWes
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Patrick Bekijk bericht
Ja, dat was maar kladwerk natuurlijk dat ik snel tijdens de pauze had gemaakt. Mij ging het eerder om de structuur en wat opmerkingen. Ik ga dat later nog eens herschrijven, maar toch al enorm bedankt voor je opmerkingen.
Ja, kijk hier heb ik altijd een enorme hekel aan hè! Dat nakijken kost ook tijd en energie, wat we hier allemaal geheel vrijwillig doen! Dan vind ik dat ik op z'n minst mag verwachten dat de poster van een brief, zijn brief zelf al ontzettend uitgebreid heeft gelezen/herlezen/bijgeschaafd, etc. om daarna dan zijn definitieve versie hier op het forum te zetten. De laatste tijd merk ik steeds vaker dat mensen brieven posten, waarvan ze zelf (achteraf) toegeven dat de brief nog een kladje is. We zijn hier niet van de werkverschaffing hè! Het is hetzelfde als dat ik een softwareprogramma verkoop, waarvan ik weet dat het nog niet af is/nog niet getest is enz., het vervolgens toch verkoop en vervolgens elke klacht die binnenkomt over dat programma 'repareer' met een update. Dat zou je als klant toch ook super irritant vinden! Nou, dan gevoel heerst er bij mij ook altijd, als mensen klaarblijkelijk zelf al weten dat hun brief nog niet geweldig is en deze toch al posten!

Mijn algemene oproep aan iedereen daarom: post alleen brieven waarvan je zelf al overtuigd bent dat het een goede brief is! De respondenten hier zijn geen proefkonijnen!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Patrick Bekijk bericht
4) Misschien zijn de woorden 'gedateerde kennis' wat negatief, maar als ik spreek van een diploma uit 2005 gaat die zich toch wel exact die vraag stellen? Toon ik daar niet mee dat ik dit besef en hierop inspeel met die cursus?
'Vermijd negativiteit', zei mijn docente Nederlands altijd. Ik zou dat 'gedateerd' dus zeker weglaten. Ik zou er bijvoorbeeld van maken:

Korte tijd geleden ben ik begonnen met de begeleide zelfstudiecursus Notarieel Medewerker. Het volgen van deze cursus, geeft mij de mogelijkheid mijn kennis van het familierecht en andere notariële rechtsgebieden, welke ik heb opgedaan met de in 2005 afgeronde opleiding X, te actualiseren.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 28 november 2012, 21:50
de Patrick de Patrick is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 5 april 2011
Berichten: 82
de Patrick is on a distinguished road
Standaard

Ik heb hem even herschreven. Nu val ik echter toch zelf nog over een aantal woorden waar ik geen goede vervanger voor vind. Ze zijn in kleur aangeduid.

---

Betreft: sollicitatie stage als bediende


Geachte heer XXXXXX,

Op zoek naar een nieuwe stap in mijn loopbaan sprak ik onlangs met een kennis die lange tijd in het notariaat gewerkt heeft. Het contact met mensen die voor belangrijke keuzes in hun leuven staan, spreekt mij erg aan. Bovendien doe ik graag administratief werk.

Na mijn opleiding Bedrijfsbeheer-Rechtspraktijk deed ik inmiddels zes jaar ervaring op op de griffie van [de rechtbank in XXXXX]. Ik draag zorg voor het correcte administratieve verloop van gerechtelijke procedures en verstrek informatie aan partijen en hun advocaten. Ik heb net een begeleide zelfstudiecursus Notarieel Medewerker aangevat om mijn kennis van het familierecht en andere notariële vakgebieden te actualiseren.

Ondertussen ben ik toe aan iets nieuws. Ik doe graag administratief werk en hou van contact met mensen. Een notariaat lijkt mij een boeiende omgeving en het werk sluit aan op mijn huidige job.

In een persoonlijk gesprek vertel ik graag meer over mijn enthousiasme om een stage te volgen in uw notariaat en nadien een carrière in het notariaat uit te bouwen.

Hoogachtend,

[de Patrick]
Met citaat reageren
  #6  
Oud 29 november 2012, 02:03
Maarten_W Maarten_W is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 27 maart 2012
Berichten: 158
Maarten_W is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Patrick Bekijk bericht

Geachte heer XXXXXX,

Op zoek naar een nieuwe stap in mijn loopbaan sprak ik onlangs met een kennis die lange tijd in het notariaat gewerkt heeft. Het contact met mensen die voor belangrijke keuzes in hun leuven leven staan, spreekt mij erg aan. Bovendien doe ik graag administratief werk.
Die laatste zin zou ik verder uitdiepen. Het is evident dat er bij een notaris hoogwaardig administratief werk geleverd dient te worden. Dat je dit graag doet lijkt me in dit geval niet voldoende. Maak duidelijk wat voor voldoening het je geeft om zaken tot in de puntjes te regelen. Ook - of misschien wel zeker, wanneer het administratief werk betreft.

Citaat:
Na mijn opleiding Bedrijfsbeheer-Rechtspraktijk deed ik inmiddels zes jaar ervaring op op de griffie van [de rechtbank in XXXXX]. Ik draag zorg voor het correcte administratieve verloop van gerechtelijke procedures en verstrek informatie en voorzie alle betrokken partijen van alle noodzakelijke informatie aan partijen en hun advocaten.
Ook deze alinea zou ik verder uit werken. Illustreer je werkzaamheden met een pakkend voorbeeld.

Citaat:
Ik heb net een begeleide zelfstudiecursus Notarieel Medewerker aangevat om mijn kennis van het familierecht en andere notariële vakgebieden te actualiseren.
Hier zou ik toch dankbaar gebruik maken van de suggestie van RichWes. Zijn formulering is wellicht wat formeel maar dat past mijns inziens uitstekend bij je beoogde werkveld. De formele afsluiting zoals die ooit gangbaar was is nu natuurlijk bijna potsierlijk maar een te losse pen roept het beeld van nonchalance op.

Citaat:
Ondertussen ben ik toe aan iets nieuws. Ik doe graag administratief werk en hou van contact met mensen. Een notariaat lijkt mij een boeiende omgeving en het werk sluit aan op mijn huidige job.
Ook deze alinea kan je veel krachtiger en positiever formuleren. De eerste zin had nu net zo goed kunnen zijn: Ik ben totaal uitgekeken op mijn huidige baan en daarom wil ik wat anders - het maakt eigenlijk niet uit wat!

Probeer zaken met elkaar te verbinden; bijvoorbeeld door aan te geven wat voor voldoening het je geeft wanneer je hebt kunnen bijdragen aan de gemoedsrust van mensen doordat er iets goed op schrift is gesteld voor hen. Laat uit je brief naar voren komen dat je het notariaat een boeiende werkomgeving vindt zonder dat letterlijk te benoemen. Nu kan je notariaat zo door iets anders vervangen: Een luchtacrobatiekschool lijkt me een boeiende omgeving......
Denk goed na waar het bij het notariaat voor jou om draait. Dat zou misschien vertrouwen kunnen zijn. Of het nu om een zakelijke transactie gaat of om een testament, het gaat altijd om het vertrouwen van de client dat zijn zaken goed geregeld zijn. Om maar een voorbeeld te geven..

Citaat:
In een persoonlijk gesprek vertel ik graag meer over mijn enthousiasme om een stage te volgen in uw notariaat en nadien een carrière in het notariaat uit te bouwen.

Hoogachtend,

[de Patrick]
Wellicht helpt het je om het AIDA-schema naast je brief te leggen en per alinea te kijken of elke alinea het beoogde effect heeft.

Nog even over de reactie van RichWes hierboven: Hij gebruikt ferme taal maar ik ben het wel met hem eens. Er is veel kennis hier op het forum aanwezig en mensen delen die kennis belangeloos. Door hier slordig mee om te gaan loop je de kans dat mensen het hier voor gezien houden. Dat zou zonde zijn.

Enerzijds hoop ik dat je zijn kritiek ter harte neemt en de volgende brief eerst zelf kritisch bekijkt voordat je hem hier plaatst, anderzijds hoop ik ook dat je begrijpt dat de kritiek zich niet alleen op jou richt maar eigenlijk voor een bredere groep forumgebruikers bedoeld is.

Succus met het herschrijven van je brief!

Maarten.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Sollicitatiebrief stagiair bij de rechtbank nina_ Sollicitatiebrief en cv 3 18 september 2012 12:00
Graag jullie reactie op mijn net even anders dan anders sollicitatiebrief en cv vertegenwoordiger Sollicitatiebrief en cv 6 2 juli 2012 18:37
Sollicitatiebrief traineeship projectontwikkeling bij een mediabedrijf meisjeinmokum Sollicitatiebrief en cv 6 13 september 2011 01:03
Hulp gevraagd bij sollicitatiebrief Teamleider ICT Helpesk Prutser Sollicitatiebrief en cv 2 9 november 2009 23:02
hulp nodig bij sollicitatiebrief startertje Sollicitatiebrief en cv 1 16 november 2008 18:29


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon