Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Alle andere carrièreonderwerpen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 29 november 2016, 09:46
Ultimatekaos Ultimatekaos is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 29 november 2016
Berichten: 2
Ultimatekaos is on a distinguished road
Standaard niet verlengen jaarcontract

Beste leden,

Ik heb afgelopen zomer een éénjarig contract getekend bij mijn huidige werkgever.
Ook ben ik aan een tweejarige cursus begonnen. Hierover staat een terugbetaalregeling in het contract. Als ik de opleiding dus niet afrond of vroegtijdig ontslag neem moet ik dus een deel of de volledige kosten van de cursus terugbetalen.

Maar wat gebeurt er als mijn jaar contract afgelopen is en ik geen behoefte heb om een nieuw contract te tekenen?
Moet ik de cursus (die nog niet afgerond is terugbetalen)?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 29 november 2016, 10:54
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard Ja

Ja.
Als jij het initiatief neemt om het dienstverband te verbreken, ben je gebonden aan de terugbetalingsregeling van de studieovereenkomst. Dat is ook als je een voorstel om het contract te verlengen niet tekent.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 29 november 2016, 11:46
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Catbert Bekijk bericht
Dat is ook als je een voorstel om het contract te verlengen niet tekent.
Is dat zo? Dat lijkt me niet vanzelfsprekend.

Een werkgever die slechts een jaar zekerheid biedt, maar de werknemer probeert te binden aan meerjarige verplichtingen, mag best de deksel op zijn neus krijgen.

Het hangt ervan af hoe de terugbetalingsregeling precies geformuleerd is in het contract, lijkt me.

En het is de vraag of de rechter zo'n terugbetalingsregeling bindend zou vinden. Dat hangt o.a. af van de waarde van de opleiding op de arbeidsmarkt, lees ik in artikelen over jurisprudentie. En de verhouding tussen opleidingskosten en salaris.

Een kwestie met nuances, denk ik.
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 29 november 2016, 12:23
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard

Dat is daadwerkelijk zo, René, tenzij die overeenkomst oerstom is opgesteld. Daar ga ik niet van uit. Het is redelijk standaard werk. Het gaat erom dat de medewerker het initiatief neemt om het dienstverband te beëindigen. Wanneer de werkgever aanzegt dat hij de overeenkomst niet gaat verlengen, dan kan hij de medewerker niet houden aan de studieovereenkomst.

En uiteraard, bij een rechter wordt alles bezien vanuit een bril van redelijk en billijk. Maar uit het bericht van Ultimatekaos blijkt uit niets dat de studiekostenovereenkomst zelf onredelijk zou zijn en/of het bedrag absurd hoog zou zijn, of dat de werkgever hem heeft mishandeld. Zoveel nuance zit er dan niet aan.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 29 november 2016, 13:03
Ultimatekaos Ultimatekaos is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 29 november 2016
Berichten: 2
Ultimatekaos is on a distinguished road
Standaard

Maar niemand beëindigt het contract toch. noch ik noch mijn werkgever. Het is puur de tijd die er voor zorgt dat het contract niet meer geldig is. Dus ook de regelingen die in het contract vermeld staan komen te vervallen.

Of zie ik het nu verkeerd?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 29 november 2016, 13:25
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard

Zo zal het niet zijn, ben ik bang. Een beetje standaard studie-overeenkomst zal hierin voorzien. Lees het nog maar eens zorgvuldig door.

Je werkgever moet een maand van tevoren aangeven wat ze willen met het dienstverband. Als ze je een nieuw contract aanbieden, en jij zegt "doe maar niet", dan ligt het initiatief om het dienstverband te beëindigen toch echt bij jou en is het niet de tijd die het contract doet verstrijken.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 29 november 2016, 16:57
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ultimatekaos Bekijk bericht
Of zie ik het nu verkeerd?
Wij kennen de tekst van het contract niet dat jij voor je ziet. Misschien kun je de letterlijke tekst (geanonimiseerd) hier plaatsen.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Mijn baas komt zijn afspraken niet na en nu loop ik heel veel geld mis... Carrie92 Je rechten en plichten als werknemer 13 31 januari 2015 16:02
Niet gelukkig met mijn werk als secretaresse linda1979 Loopbaanvragen 6 9 oktober 2013 23:53
Baas dreigt met niet betalen loon en nog meer; graag uw hulp Lau0480 Je rechten en plichten als werknemer 1 27 mei 2013 11:04
Dilemma Musiclover Loopbaanvragen 1 25 januari 2013 01:06
Doorgaan of veranderen Dabo Loopbaanvragen 4 14 oktober 2011 09:54


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:22.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon