Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 14 februari 2013, 20:15
Lauren Lauren is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 14 februari 2013
Berichten: 1
Lauren is on a distinguished road
Standaard Werken of weer studeren?

Hallo,

Ik ben nieuw op het forum. Ik zit al een tijdje met een probleem. Precies een jaar geleden ben ik afgestudeerd aan de universiteit. Literatuurwetenschappen. (daarvoor nog een HBO studie gedaan) Ik ben afgestudeerd met uitstekende resultaten, maar zonder werkervaring. Gevolg is dat ik nu de ene na de andere afwijzing krijg, al een jaar lang. Ik werk nu in een winkel,maar ik merk dat ik er genoeg van krijg om werk te doen dat niet één raakvlak met mijn vakgebied heeft. Ik heb ook al buiten mijn vakgebied gesolliciteerd naar banen die me 'wel leuk' leken maar ook daar geen succes. Ik heb dus een gebrek aan werkervaring,maar ik krijg nergens de kans om ervaring op te bouwen. Nu denk ik aan een onderzoeksmaster. Ik heb er destijds niet voor gekozen omdat de langstudeerboete inging en ik niet zomaar 3000 euro per jaar extra kon ophoesten. Maar misschien moet ik nu toch maar weer aan de studie? Ik weet het niet meer. Misschien heeft iemand er iets zinnigs over te zeggen?
Alvast bedankt!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 3 april 2014, 20:10
Ezdorn Ezdorn is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 3 april 2014
Berichten: 4
Ezdorn is on a distinguished road
Standaard

Hey lauren,

Ik zou zeggen als je de mogelijkheid hebt om weer te gaan studeren, denk er dan goed over na wat je wilt en als er ook daad werkelijk meer werkgelegenheid is in die sector,
Het zou zonde zijn als het zelfde weer gebeurt, probeer eventuel ook rond te kijken voor een werk en leer traject begin desondanks lager in niv bij een bedrijf maar waar je je wel omhoog kunt werken met vervolg opleidingen

Hoop dat je er wat aan hebt


Groetjes

Ezdorn
Met citaat reageren
  #3  
Oud 7 april 2014, 11:31
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

In de culturele hoek liggen de banen momenteel helaas niet voor het oprapen. Ik begrijp heel goed dat het je frustreert om werk te doen dat niets met je vakgebied te maken heeft. Of een onderzoeksmaster een goede optie is, is afhankelijk van de perspectieven die je daarna hebt en of dat werk je aanspreekt. Heb je ook al gedacht aan een educatieve master? Om werkervaring op te doen in de richting die je ambieert, zou je ook kunnen denken aan vrijwilligerswerk. Vergroot je netwerk en laat hen weten dat je op zoek bent naar een baan.

Verder is het ook goed om nog eens kritisch naar je brief en cv te kijken. Het is inderdaad zo dat werkgevers naar werkervaring kijken, maar dat is niet het enige. Hoe goed kom jij in je brief uit de verf? Verkoop je je voldoende? Ik krijg soms brieven onder ogen waarin de 'ikken' niet te tellen zijn. De brief is dan een grote egotripperij om het gebrek aan werkervaring maar te verbloemen, maar daar verkoop je je echt niet mee. Zou je een van je brieven en en je cv in het forum durven plaatsen? Als dat nodig is, kunnen wij je helpen om beide documenten te verbeteren.
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 8 april 2014, 17:53
Dabo Dabo is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 11 oktober 2011
Berichten: 51
Dabo is on a distinguished road
Standaard

Ik liep ook een beetje tegen dat probleem op. Altijd maar dat gemis aan werkervaring. Of eigenlijk beter geformuleerd, ze dachten dat ik het werk prima aan zou kunnen, maar ze namen iemand aan die meer werkervaring had, meestal echt een paar jaar meer. Uiteindelijk kwam ik op een punt waarop ik me realiseerde dat juist ook het gebrek aan ervaring iets kan bieden. Dat er ook valkuilen zijn aan het hebben van ervaring. Binnen mijn werk zie ik het ook, het komt wel regelmatig voor dat ik collega's met meer ervaring of hoger geplaatsten moet corrigeren. Het gevaar van veel ervaring is dat je te makkelijk over dingen gaat denken. Andersom merk ik soms ook bij mezelf dat ik vroeger scherper was op bepaalde zaken die ik nu bijv op de automatische piloot doe.

Deze invalshoek opent soms deuren, maar het is niet voldoende, want dan heb je alleen nog maar uitgelegd waarom iemand met ervaring niet per definitie de beste keuze is. Dan moet je nog wel uitleggen waarom jij de beste keuze bent. Maar misschien heb je iets aan deze tip.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Verder studeren: weer een mbo opleiding of hbo? Directiesecretaresse Opleiding kiezen en volgen 2 7 augustus 2012 12:48
ik vind alles leuk, maar 1 ding weet ik wel. Ik wil weer studeren! biatch!! Loopbaanvragen 19 21 juli 2009 12:36
Na full-time werken weer full-time studeren? Faithy Opleiding kiezen en volgen 26 5 mei 2009 22:17
Ontslag genomen maar wil weer werken bij het oude bedrijf labear1386 Sollicitatiebrief en cv 2 30 januari 2009 23:12
Studeren of werken? Faye Loopbaanvragen 3 19 mei 2008 09:52


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:37.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon