Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 22 februari 2010, 20:40
ihbaars ihbaars is offline
Lid
 
Geregistreerd: 22 februari 2010
Berichten: 6
ihbaars is on a distinguished road
Unhappy Hoe krijg ik mijn studiegedrag weer op de rails?

Dag,

Hebben jullie advies over hoe ik mijn studiegedrag weer op de rails krijg?

Ik heb een wirwar van studies en activiteiten achter de rug.. teveel.. maar ik loop steeds tegen een hoge muur op voor mijn gevoel, waardoor ik weer afhaak..


Ik ben Héleen en 24 jaar.

Na in 2004 mijn VWO diploma te hebben gehaald, heb ik een propedeuse in 2005 gehaald voor de opleiding Sport, Gezondheid en Management (HBO). Omdat de inrichting van het onderwijs naar mijn idee onder de maat was, en het onderwijsniveau nog slechter was, heb ik er voor gekozen om dat jaar 2005-2006 te gaan studeren aan de universiteit en daar de opleiding Communicatie- en informatiewetenschappen (Bedrijfscommunicatie - richting Engels) te volgen.
Helaas was het alleen wonen, geen vrienden hebben, en ingeloot worden voor de studie fysiotherapie dichtbij huis, reden om Nijmegen te verlaten. Ik heb daar ergens wel spijt van, omdat alles wat ik daar leerde echt relevant en nuttig was, ik vond het alleen vaak niet interessant, metname dat Engels was wel erg op de grammatica gericht...

Inmiddels studeer ik vanaf 2006-heden fysiotherapie. Ik ben daar enthousiast aan begonnen, maar gaande weg steeds meer tegenslag gekend in het studeren. Met name voor de praktijkvakken heb ik bij mij nog geen talent ontdekt...
ik heb alle theorietoetsen gehaald, en van 27 (praktijk)vakken moet ik er nog 3 op de opleiding te voltooien.. maar juist voor die 3 vakken zak ik maar steeds (al 8x per vak..) ik word er moedeloos van, en medewerking van school hoef ik niet verwachten., ik heb ook al 12 x de stage-ingang gemist, en daar komen nog zeker 4 bij..

Vanuit wanhoop ben ik toen maar een aan HBO-studie Communicatie bij de LOI begonnen. Op zich erg leuk, maar wel erg allenig. wel wat vakken gehaald, maar net weer een onvoldoende terug. Terecht weliswaar, ik ben daar op de bonnefooi gaan zitten bij die examens, toch ook wel 2 nog wél gehaald.

Ik volgde tussentijds ook een cursus/opleiding Sportmassage NGS en de 2 judoleraaropleidingen, beiden met zeer goed gevolg overigens gehaald.

Toen een jaar als judoleraar gewerkt. Maar (judo)leraar zijn, is niks voor mij. Zeker met kleine kinderen kan ik maar niet omgaan. Geef mij maar senioren, daar kan ik tenminste inhoudelijk wat aan kwijt.

Ook nog een sportleven daarnaast in judo/jiu-jitsu. Wereld/Europees en Nederlands Kampioen geworden, medaille op de Wereld Spelen.

Ook nog Domino Day bouwer geweest, een 11 Guiness book world Records gehaald.

Ook nog een onderneming in cursussen Sportmassage gestart. Erg leuk het ondernemersvak, maar er alleen in staan is best lastig. Geen feedback, tijdverslindend, en gewoon erg veel werk om een cursus inhoudelijk op te zetten.. logistiek geen probleem, locatie materialen allemaal geregeld. de finishing touch ontbrak. wel nog 1 jaar een cursus gegeven, maar ik was niet tevreden over de inhoud dat ik daar maar mee gestopt bent. Het lukte me niet om dat te verbeteren.

Ook werk(te) ik nog bij de AH als bakkertje en tegenwoordig als teamleider verkoopafhandeling.. het saaiste werk ooit!! tjee.. wat voel ik me ellendig als ik daar zit, en hoe bewust wordt ik mij per artikel dat over de scanner vliegt dat ik hier zo snel mogelijk weg moet! Nadeel is wel, ik verdien (voor een ongeschoolde) best lekker, ruim 1350 euro, en ik hoef geen avonden én weekenden te draaien)

In de weekenden heb ik vaak wedstrijden of ik moet arbitreren (erg leuk om te doen en dat laatste begint ook echt een serieuze bezigheid te worden, zelfs met Olympische vooruitzichten)

pfff. Ik heb voor mijn gevoel al best veel geprobeerd, ik geef niet makkelijk op, dacht ik.. maar als ik dit zo van een afstand bekijk heb ik niet de juiste weg gevolgd. en ik zit na 7 jaar studie nog steeds zonder diploma!!

Ik vind dat zoo erg, maar ik krijg het maar niet op de rails!! ik probeer het wel, maar dan zak ik weer!!

Alles waar ik me écht voor inzet, dat lukt me! mijn slogan/lijfspreuk is dan ook altijd geweest: desire, commitment, achievement. Voor mij gevoel heeft dat me ook heel veel gebracht. Maar weinig op het studievlak.. het lukt maar niet om dat diploma te halen... alleen toen ik geblesseerd was in 2005, en ik mijn P met een 10 haalde..

als ik nadenk over wat ik NU ECHT wil: kom ik al snel tot EEN diploma. maakt niet uit waarin. zolang ik maar aan een serieuze baan kom. Ik heb genoeg talent in huis, maar ik kan het maar niet benutten!

Ik zou graag projectmanager willen zijn, liefst van grote internationale evenementen. Ik kan goed overzicht houden, ik let scherp op details en daadkrachtig.. Helaas niet als het om mij zelf gaat..

Ik denk dat ik goed ben in het communicatievak; ik kan mensen overtuigen, enthousiasmeren. Ik vind het leuk om mensen te ondersteunen in hun activiteiten en mensen te laten groeien boven zich zelf uit. Wat is het mooi om blije mensen te zien.

Een baan in de sport heb ik overwogen, maar het wordt al gauw trainer/coach.. en dát vind ik nu juist NIET leuk. ik heb het geprobeerd met op het CIOS een opleiding te volgen, maar nee.. alsjeblieft niet.

Heb niet echt vrienden die me er bij kunnen helpen, en mijn ouders waren allang blij dat ik m'n vwo had gehaald, en vinden het allemaal wel best zo. ze steunen me in alles.. maar dat is nu precies ook het probleem... ze zeggen nooit nee..

Hebben jullie advies wat ik nu moet doen of kiezen?

groetjes,

Héleen
Met citaat reageren
  #2  
Oud 23 februari 2010, 19:09
Hassan
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Hoe krijg ik mijn studiegedrag weer op de rails?

Hoi
Neem de tijd en het budget om met een loopbaanadviseur een plan op te zetten:
1: Breng alle voltooide modules, opleidingen enzovoorts in beeld;
2: Ga met je portefeuille in gesprek met hogescholen die topsporters ondersteund om versneld een opleiding af te ronden (bijvoorbeeld iets met marketing of iets anders met vooral theorie vakken want met VWO kun je die op een HBO snel binnen tikken).
3: Zoek vervolgens een coach (dat is iets anders dan een loopbaanadviseur) om jezelf als merk neer te zetten en bouw activiteiten uit met judo in combinatie met bijvoorbeeld deeltijdwerk of andere projecten.
Je hebt veel talent maar je bent ook een chaoot. Je hebt dus iemand nodig die structuur kan aanbrengen.
Succes!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 23 februari 2010, 20:23
ihbaars ihbaars is offline
Lid
 
Geregistreerd: 22 februari 2010
Berichten: 6
ihbaars is on a distinguished road
Standaard Re: Hoe krijg ik mijn studiegedrag weer op de rails?

Hai Hassan,

bedankt voor je reactie.
1. al gedaan, het is schrikbarend om te zien, hoeveel ik al gedaan heb... zijn zijn 3 a4'tjes vol met vakken...
2. In gesprek met hogeschool leverde niks op.. ja ik moet dan wéér in jaar 1 beginnen.. dat zou dan de 6e keer zijn... Dát zie ik niet zitten.. plus ik heb geen garantie dat ik het dan wél lukt.
3. Ik heb een studieloopbaanadvisuer nu op de mail. Ik heb nog geen idee van de kosten, maar ik ben eigenlijk al blij dat iemand een heldere blik kan werpen op mijn situatie, zoals jij nu ook hebt gedaan!

In ieder geval bedankt voor je reactie!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 23 februari 2010, 22:07
Hassan
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Hoe krijg ik mijn studiegedrag weer op de rails?

Als HBO geen optie is dan zou ik er toch voor gaan om je fysiotherapie af te ronden. Zoek daarvoor een goede levenscoach die je structuur kan helpen aanbrengen. Ook kun je op zoek naar een gevestigde fysiotherapeut die je (tegen vergoeding) kan helpen met vakken en stages.

Op basis van de (beperkte) informatie die je hebt voorzien lijkt het er op dat je intelligent bent maar waarschijnlijk concentratieproblemen en een gebrek aan uithoudingsvermogen hebt.

Daarin ben je niet alleen. Heel veel mensen blokkeren zodra ze iets moeten doen waar ze eigenlijk geen interesse in hebben. Het zijn mensen die of rennen of stilstaan. Juist die mensen hebben daarom hulp nodig.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 23 februari 2010, 23:34
ihbaars ihbaars is offline
Lid
 
Geregistreerd: 22 februari 2010
Berichten: 6
ihbaars is on a distinguished road
Standaard Re: Hoe krijg ik mijn studiegedrag weer op de rails?

Hai Hassan,

Ik geloof niet dat het zomaar concentratie problemen zijn. Ga maar eens 10 weken lang, 10 uur per dag dominosteentjes neer zetten... of 6 uur op een cardio-fiets zitten om op gewicht te komen. En dan ben ik van nature nogal erg druk.. Focussen kan ik dus wel..

Het is meer het kader waarin het wordt geplaatst.
In Dominoland, was dat hetgeen was je MOEST doen, 4.5 miljoen dominostenen neerzetten... In het 'normale' leven zijn er (veel leuke) afleidingen. Op wedstrijden kan je maar 1 ding doen, en dat is strijden voor wat je waard bent.. als je er dan toch bent in bijv. Taiwan (World Games), dan maar winnen toch!?

Het zit hem dus meer in het maken van keuzes, prioriteiten stellen.
En dingen waarin je uitblinkt, en waarin je positieve aandacht krijgt, zijn eerder activiteiten waarvoor je je in wilt zetten, dan voor activiteiten die veel tegenslag/weerstand oproepen.

Dat van het uithoudingsvermogen herken ik wel. Als ik dan ergens vrolijk aan begin, dan ben ik het ook wel snel zat. Zeker als het me niet interesseert of als ik andere dingen aan m'n hoofd heb. Ik kan dus wel wat met die opmerking! bedankt!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 24 februari 2010, 00:15
Hassan
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Hoe krijg ik mijn studiegedrag weer op de rails?

Een van mijn ex vriendinnen is ook een topsportster. Ik herken het gedrag: het uithoudingsvermogen valt dus weg zodra het niets iets is waar je interesse in hebt. Vaak hebben topsporters daarom ook moeite met relaties. Zodra ze moeten trainen voor een topevenement gaan ze daar volledig in op (oftewel: tunnelvisie en zeer licht irriteerbaar gedrag met betrekking tot alles wat niet met hun doel van dat moment te maken heeft).

Juist daarom is hulp zo belangrijk en daarom zijn er best veel hogescholen met specifieke aandacht voor topsporters.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 24 februari 2010, 06:31
ihbaars ihbaars is offline
Lid
 
Geregistreerd: 22 februari 2010
Berichten: 6
ihbaars is on a distinguished road
Standaard Re: Hoe krijg ik mijn studiegedrag weer op de rails?

Haha.. een spijker op z'n kop
Met citaat reageren
  #8  
Oud 4 maart 2010, 21:34
thor2002 thor2002 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2006
Berichten: 113
thor2002 is on a distinguished road
Standaard Re: Hoe krijg ik mijn studiegedrag weer op de rails?

Hai,

ben benieuwd of je inmiddels al wat meer weet van die begeleiding via de mail.
Daarnaast vraag ik me af, of je ook al contact hebt opgenomen met de Judo bond. Zij hebben vast een afdeling PR en kunnen je wellicht op weg helpen voor wat betreft evenementen. Het is uiteraard een kleine kans, maar ze zouden zomaar eens iemand nodig hebben om een evenement te begeleiden/opzetten...
Daarnaast zou je kunnen proberen een opleiding als een wedstrijd te zien. Probeer telkens in kleine, afgebakende momenten te denken (dus niet gelijk de hele studie in een keer) en zoek een 'tegenstander' uit; zoek de uitdaging maar uit (de docent te slim af zijn is niet echt handig, maar hem proberen te verrassen is wel prima) of kies een medestudent uit om mee te 'sparren' op gebeid van kennis.
T.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 5 maart 2010, 07:40
ihbaars ihbaars is offline
Lid
 
Geregistreerd: 22 februari 2010
Berichten: 6
ihbaars is on a distinguished road
Thumbs up Re: Hoe krijg ik mijn studiegedrag weer op de rails?

Hai T,

Bedankt voor je reactie!

Ik heb wel contact met de JBN, maar niet daarover. Voor de in toekomst dus een leuke tip van je! thanks!

Ik heb inderdaad goede begeleiding! De levenscoach/studiecoach, begrijpt de situatie goed en geeft goede handvaten om de lopende zaken om te gaan!
Dit heeft al geresulteerd in het weer oppakken van de studie fysiotherapie, wisseling van baan/werk, én het kwalificatie toernooi voor de WK jiu-jitu gewonnen!

10 mei is mijn deadline voor wat de studie betreft.. Eens kijken hoe ver we komen!

Héleen
Met citaat reageren
  #10  
Oud 20 mei 2011, 17:23
Lot Lot is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 mei 2011
Berichten: 10
Lot is on a distinguished road
Standaard

En ... heb je de deadline weten te halen wat betreft je studie?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
De wanhoop nabij... Cassie Loopbaanvragen 24 23 juli 2014 09:56
Hoe te formulieren in mijn brief, help. Miss Missy Loopbaanvragen 6 20 oktober 2008 19:45
Wat moet ik nou! Kaatje Alle andere carrièreonderwerpen 6 6 oktober 2008 00:19
Hoe kom ik onder mijn opzegtermijn uit? Niekie Je rechten en plichten als werknemer 4 23 september 2008 12:38
hoe zeg ik mijn uitzendbaan op een fatsoenlijke wijze op? tweety_nl Loopbaanvragen 4 2 september 2008 12:39


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:04.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon