Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 2 september 2011, 16:39
tiram tiram is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 2 september 2011
Berichten: 2
tiram is on a distinguished road
Standaard Open sollicitatiebrief, graag commentaar want ik weet niet of ik in de goede richting

Van: ***
Adres: ***
Plaats: ***


Datum: 2 september 2011
Betreft: Open sollicitatie

Aan: ***
Adres: ***
Plaats: ***

Geachte heer en/of mevrouw,

Mijn naam is *** en ik ben op zoek naar een leuke baan binnen een dynamisch bedrijf. De rede dat ik u deze brief stuur is dat ik een open sollicitatie aan u richt.

In het verleden heb ik diverse werkzaamheden uitgevoerd bij diverse werkgevers. Door deze ervaringen kan ik nu duidelijk omschrijven wat ik ambieer en wat ik in mijn mars heb.

Wat ik ambieer in een leuke baan en wat ik in mijn mars heb zijn: de mogelijkheden tot organiseren van zaken, efficiënt te werk kunnen gaan, plannen, administratieve werkzaamheden uitvoeren, overzicht houden, creatieve oplossingen aandragen, problemen omzetten in een positief eindresultaat en met mensen omgaan. Kortom, veelzijdig en zelfstandig.

Zoals ik al eerder omschreef ben ik op zoek naar een dynamisch bedrijf, maar *** in het bijzonder. Dit komt doordat ik zelf vlakbij uw kantoor woon en het mij niet ontgaan is hoe *** oude panden zeer smaakvol en in ere hersteld. Het lijkt me daarom een genoegen om bij *** te kunnen werken omdat je volledig achter het product staat.

In de bijlage treft u mijn Curriculum Vitae, waarin mijn werkervaringen gedetailleerd beschreven staan. Het is momenteel zo dat ik voor maximaal 24 uur per week beschikbaar ben. Deze uren zijn echter in overleg in te delen.

Graag zou ik van u de gelegenheid krijgen om tijdens een persoonlijk gesprek nader kennis met u en de organisatie te maken.

Met vriendelijke groet,
Met citaat reageren
  #2  
Oud 3 september 2011, 02:22
Ralf Ralf is offline
Lid
 
Geregistreerd: 29 december 2007
Berichten: 11
Ralf is on a distinguished road
Standaard

Beste Tiram,

De meeste banen die ik gehad heb, zijn naar aanleiding van open sollicitaties geweest. Het is dus goed mogelijk. Echter, voor een succesvolle open sollicitatie moet je een ijzersterke en specifiek op het bedrijf gerichte brief hebben. Een bedrijf moet meteen zien dat je een toevoeging kunt zijn die een ongeplande uitbreiding rechtvaardigd. En eerlijk gezegt voldoet jouw brief daar niet aan.

(zet je schrap, ik spaar je niet)
Je openingszin is nogal een gemeenplaats. Om te beginnen is het maar de vraag of een restauratie-bedrijf zo dynamisch is, of jij (met de wens fietsend naar je werk te kunnen) dat bent, en of de ontvanger achter zijn bureautje dat is. 90% van de bedrijven zegt op hun site wel jong en dynamisch te zijn, maar in stabiele bedrijven zitten mensen meerdere jaren op hun plek, mogelijk achter een vlekkerig toetsenbord met een leuke spreuk op de koffiemok.
Je moet een hr-medewerker of officemanager aanschrijven. Niet hun pr-medewerker. Hoe dan ook komt zo'n algemeenheid niet heel oprecht over, en toont het ook geen verdieping in hun bedrijf.
Maak bij iedere sollicitatie een nieuwe oprechte openingszin, en na een stuk of vijf brieven kun je die zinnen eens (in aangepaste vorm) gaan recyclen.

De tweede helft (de rede dat ik u schrijf..) voegt niets toe.

"diverse werkzaamheden bij diverse werkgevers"
Ik weet dat je in je brief niet te veel uit je cv moet aanhalen, maar dit is wel heel abstract.

"wat ik ambieer en wat ik in mijn mars heb"
Oke, nu komt de essentie van de brief. Hier beloof je een duidelijk beeld te hebben wat je hen gaat bieden, en dat je dat met passie gaat doen. Daar draait het natuurlijk om.

Helaas maak je dat in het volgende stukje niet waar.
Je geeft wat competenties aan. Het is niet verkeerd om die ergens voor de afsluiting nog eens op te sommen, maar het zijn geen ambities of en het is ook niet onderbouwd dat je over ze beschikt. Ze moeten het maar geloven?

Vertel liever wat je gedaan hebt, (inhoudelijk, geen opsomming) en hoe je vanuit de daar opgedane ervaring verder wilt gaan. Zeker als je nog jong/starter bent mag je best benadrukken waarin je wilt groeien, maar vergeet niet dat je een bedrijf en geen opleiding aanschrijft.
Als het idd zo is dat je aan een begin staat, kun je ze verleiden doordat 'tallent zonder ervaring' interessant kan zijn (zeker als ze toch dynamisch blijken te zijn). Als je al wat ouder bent, zul je het van ervaring moeten hebben. Misschien heb je een combinatie-profiel. Hoe dan ook zul je met dit deel hun fantasie moeten prikkelen. Ze moeten zich al voorstellen hoeveel beter ze af zijn met iemand als jou erbij.

In het volgende stukje geef je jou motivatie. Qua structuur is dat heel goed.
Je motivatie is een beetje mager. Ik snap het wel, je wilt gewoon werk, maar de lezer moet hier over de streep getrokken worden.

Als geheel lijk je de AIDA methode te volgen die ook op deze site staat (misschien heb je m gelezen, anders zeker eens doen).

Aandacht met een openingszin hebben we gehad.
Interesse omdat je zo goed weet wat je wilt, wat je te bieden hebt, en hoe dat gunstig voor hun bedrijf is, ook.

Desire komt vooral uit deze persoonelijke motivatie. Ze weten nu al dat je bruisend en economisch interessant bent. Met de motivatie moet je de 'klik' maken. Dat kan niet door wat algemene complimentjes te geven. Dat werkt als een lamme openingszin van een vrijgezel in de kroeg. Je moet echt onderzoeken wat je leuk vindt aan ze, wat je graag voor ze wilt doen etc (los van salaris/reistijd ed). Orginaliteit is belangrijk (ik lees dat je creatieve oplossingen hebt, laat dat dan ook zien) maar oprechtheid is nog veel belangrijker. Als het je al een biet zal zijn of je voor bedrijf A of B werkt (wat niet zo gek is als je erg branche gebonden bent), ga dan meer in op je passie voor de werkzaamheden die je bij ze kan doen.

Tot slot kom je bij de 2e A van AIDA. Aktie. Je vraagt ze je uit te nodigen.
De 24-uur zou ik minder als een eis formuleren. 'je zou graag 24 willen' ... niet 'max 24'.
In de slotzin zou ik minder nadruk leggen op het feit dat je nog weinig van ze weet, en meer dat ze jou beter moeten leren kennen. (hoewel het wel kan hoor)


Misschien is het nogal ongezoute kritiek, maar ik denk dat je echt meer tijd in je brief moet steken. En dat is ook je vraag.
Tot slot wil ik nog melden dat ik geen pro ben op dit gebied. Ik heb redelijk veel brieven gestuurd, maar ook ontvangen. Daar houd mijn ervaring mee op.
Wellicht komen er nog mensen na mij, die meer voeling met deze kwesties hebben.

iig veel succes met het vinden van die leuke baan, Ralf
Met citaat reageren
  #3  
Oud 5 september 2011, 18:33
Jelmer
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Als ik deze brief lees weet ik niet precies waar jij op wilt solliciteren.

Staat in een lange lijst met wat je in je mars hebt. Dat is volgens mij goed, ik zou ze zelf persoonlijk puntsgewijs opschrijven, dat staat overzichtelijker.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tiram Bekijk bericht
Van: ***
Zoals ik al eerder omschreef ben ik op zoek naar een dynamisch bedrijf, maar *** in het bijzonder. Dit komt doordat ik zelf vlakbij uw kantoor woon en het mij niet ontgaan is hoe *** oude panden zeer smaakvol en in ere hersteld. Het lijkt me daarom een genoegen om bij *** te kunnen werken omdat je volledig achter het product staat.
Het bedrijf is wellicht dichtbij, dat kunnen hun aan het adres in je cv ook zien. Dat lijkt me niet relevant om te vermelden.

Die laatste zin staat in een fout in, staat om je volledig achter .... "je" moet "jullie" zijn of noem naam van bedrijf.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
CV en Open Sollicitatiebrief Internet Marketeer - Graag controle en commentaar Marie193 Sollicitatiebrief en cv 8 18 juni 2011 16:39
Open Sollicitatiebrief Stage Kapsalon. Graag Commentaar. Dnewby Sollicitatiebrief en cv 0 18 februari 2010 11:11
Open sollicitatiebrief parttime, graag commentaar leontine Sollicitatiebrief en cv 3 16 februari 2010 16:27
Open sollicitatiebrief, commentaar graag! herman11 Sollicitatiebrief en cv 2 9 juni 2008 11:49
semi Open sollicitatiebrief: Graag commentaar jaro Sollicitatiebrief en cv 1 29 augustus 2007 17:44


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:19.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon