Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 10 augustus 2012, 09:35
LettyLange LettyLange is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 10 augustus 2012
Berichten: 2
LettyLange is on a distinguished road
Standaard Sollicitatie schooladviseur -HBO/WO niveau

Hallo!
Graag wil ik feedback op onderstaande sollicitatiebrief

Betreft: sollicitatie schooladviseur

Geachte Heer…,


“Het elitekorps, zeg maar de commandotroepen van de bouw”,
Zo sprak DIR. Peter Dikker in het filmpje wij zijn VMBO, van de VPRO over leerlingen van het Vakcollege.

Die uitspraak sprak mij als competitief ingestelde vrouw behoorlijk aan en raakte meteen een tegenstrijdigheid. Enerzijds de uitdaging aangaan en daarbij uiteraard het liefste willen winnen. Tegelijkertijd op de barricade voor de underdog, de minder kansrijke personen. Zoals vaak over VMBO leerlingen wordt gesproken.
Een aantal weken geleden sprak ik ***. Momenteel werk ik met veel plezier en goed resultaat als leerkracht op een basisschool, echter tijdens ons gesprek liet ik me ontvallen dat ik niet alleen meer wil wérken, maar ook meer uitdaging zoek. Het liefst onderwijsgerelateerde, met meer vaart en commerciëler.

Al eerder sprak *** enthousiast over haar werk bij *** bedrijf en merkte op dat er een vacature bij het ***bedrijf is, voor de functie van schooladviseur. We spraken er even over, ik dook op internet en: het concept, het contact met het bedrijfsleven, het type leerlingen en onderwijsinstellingen, de functie…het gréép me.

En nu…zoek ik opeens naar de juiste woorden om een treffende sollicitatiebrief te schrijven en lees me enorm in om kennis van het VMBO en MBO op te doen. Ervaring in het onderwijs heb ik natuurlijk. In combinatie met eerdere functies in het bedrijfsleven daarmee ook de gevraagde vaardigheden in adviseren, plannen en organiseren. Maar eerlijk gezegd heb ik nog niet veel specifieke kennis van het VMBO en MBO. Tot nu toe.

Zoals ik al schreef hou ik van het wedstrijdelement en heb de gewoonte me ergens in vast te bijten. Doen wat binnen mijn mogelijkheden ligt om de vereiste vaardigheden en kennis eigen te maken. In dit geval kennis van de leerroute en de daaraan gerelateerde instituten.

Graag leg ik uit waarom het *** en de functie mij zo aanspreken. Mijn afstudeerstage voor het CIOS volbracht ik op een Mytylschool (een school voor kinderen met een lichamelijke handicap), mijn eerste stage voor de pabo was op een school in Rotterdam-Zuid en ik wist dat ik ooit graag kansen wilde creëren voor kinderen voor wie leren geen vanzelfsprekendheid is.
•De uitdaging en voldoening van mee mogen denken, adviseren en ondersteunen van de formule Vakcollege, maar niet de hele week zelf in de klas staan.
•De mogelijkheid mijn commerciële vaardigheden verder te ontwikkelen, temeer daar je integer en authentiek kan zijn: het betreft een goed product.
•De technische branche, het lijkt me een nuchtere wereld waar je in terecht komt; mouwen opstropen en niet te hoogdravend…tegelijkertijd in staat zijn op verschillende niveaus met mensen een gesprek aan te gaan.
•Samenwerken en solistisch.
•De combinatie van verschillende taken, zoals het bezoeken van bedrijven, het bezoeken van scholen en de bijeenkomsten met het team.
Het stof dwarrelt, een levendige functie. Lekker.

Vanzelfsprekend ben ik graag bereid mijn sollicitatie toe te lichten.

Vriendelijk groetend,

Letty Lange
Met citaat reageren
  #2  
Oud 11 augustus 2012, 13:38
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Je hebt je best gedaan om er een spetterende brief van te maken, maar in je enthousiasme ben je daarin naar mijn mening iets te ver doorgeschoten.

Citaat:
Geachte Heer…,
Heer is met kleine letter.

Je wilt je brief origineel openen met een citaat van de directeur uit de VPRO-serie 'Wij zijn VMBO'. Helaas werk je deze niet goed uit en is het voor mij enigszins onduidelijk wat je er precies mee wilt zeggen.

Citaat:
Een aantal weken geleden sprak ik ***. Momenteel werk ik met veel plezier en goed resultaat als leerkracht op een basisschool, echter tijdens ons gesprek liet ik me ontvallen dat ik niet alleen meer wil wérken, maar ook meer uitdaging zoek. Het liefst onderwijsgerelateerde, met meer vaart en commerciëler.
Je schrijft dat je onderwijsgerelateerder wilt werken. Dat kan ik niet rijmen met je huidige baan, meer bezig zijn met onderwijs is dan toch bijna niet mogelijk?

Citaat:
Al eerder sprak *** enthousiast over haar werk bij *** bedrijf en merkte op dat er een vacature bij het ***bedrijf is, voor de functie van schooladviseur. We spraken er even over, ik dook op internet en: het concept, het contact met het bedrijfsleven, het type leerlingen en onderwijsinstellingen, de functie…het gréép me.
Citaat:
Het stof dwarrelt, een levendige functie. Lekker.
Citaat:
Vriendelijk groetend,
Als ik het goed begrijp, reageer je nu op een (enigszins) commerciële baan. In commerciële banen is een zakelijke toon kunnen hanteren erg belangrijk. Dat wil niet zeggen dat je brief erg formeel moet zijn met veel plechtig taalgebruik, maar ik vind je brief nu iets te 'theeleuterig' van toon.

Citaat:
Maar eerlijk gezegd heb ik nog niet veel specifieke kennis van het VMBO en MBO. Tot nu toe.
Dat is heel eerlijk van je, maar je verkoopt er jezelf niet mee en het kan een reden zijn voor de brieflezer om je brief meteen op de stapel van afwijzingen te leggen. Wat dan? Probeer de functie-eisen waar je wel aan voldoet op de voorgrond te zetten en zorg hierbij voor sterke en concrete voorbeelden. Je kunt hier de STAR-methode voor gebruiken.

Aan het einde van je brief noem je een aantal zaken puntsgewijs op. Dat is niet fraai. Maak er liever een lekker lopende tekst van en probeer je brief niet langer dan een A4 te laten zijn. Nu is hij net twee pagina's lang.

Succes!
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 15 augustus 2012, 15:59
Beewee's schermafbeelding
Beewee Beewee is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 augustus 2012
Berichten: 133
Beewee is on a distinguished road
Standaard

Dag Letty en Marieke,

Ik wil ook graag even reageren. Letty, je brief is heel persoonlijk en grotendeels vloeiend geschreven, maar leest vooral als een verslag van je besluitvormingsproces. Het lijkt me uitstekend dat je weet waarom je op deze functie wilt solliciteren en je komt ook enthousiast over, maar net als Marieke zou ik zeggen dat de toon wat te persoonlijk is en dat je je minpuntjes er wel uit mag laten.

De reactie van Marieke laat ook weer zien dat kort, bondig en vooral helder formuleren belangrijk is en verwarring kan voorkomen. Lees maar na, Marieke:Letty schrijft niet (zoals jij denkt) dat ze meer onderwijsgerelateerde ervaring wil. Ze wil meer werken, meer uitdaging, meer vaart en een meer commerciële insteek. En dat alles dan wel onderwijsgerelateerd. Maar niet meer van dat laatste.

Nou, succes Letty en ga ervoor.

Vriendelijke groeten,

Beewee
Met citaat reageren
  #4  
Oud 15 augustus 2012, 23:49
ikgaervoor ikgaervoor is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 8 september 2011
Berichten: 59
ikgaervoor is on a distinguished road
Standaard

Doordat ik je openingszin niet goed begrijp, ben ik je al kwijt bij de tweede alinea. Zonde, want volgens mij ben je erg enthousiast over de baan! Mijn advies is ook om je schrijfstijl wat neutraler te maken. Ik zie veel komma's, punten, korte zinnen, accenttekens, uitroepen. Hier en daar is dat erg verfrissend, maar doordat je dit continu toepast komt het niet meer binnen bij me en raak ik je echt kwijt.

Succes!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Opleiding Niveau 4 ICT Problemen :( bonecrusher Opleiding kiezen en volgen 6 8 juni 2011 12:57
Feedback gevraagd op sollicitatie bij de politie niveau 4 pj-jjm Sollicitatiebrief en cv 5 21 januari 2011 17:00
Sollicitatie BBL Niveau 3, Binnendienst. Graag even reageren babiikellyy Sollicitatiebrief en cv 1 22 juni 2009 12:42
Sollicitatie Alround politiemedewerker Niveau 4 PhilipV Sollicitatiebrief en cv 1 10 december 2008 01:36
Sollicitatie Callcentre supervisor Conquet Sollicitatiebrief en cv 3 14 maart 2007 22:35


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:42.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon