Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 22 juni 2016, 11:58
koos werkeloos koos werkeloos is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 22 juni 2016
Berichten: 1
koos werkeloos is on a distinguished road
Exclamation 43+, werkeloos en nu? omscholen! En hoe doe ik dit financieel?

hallo,

Van mijn werkgever heb ik een beëindigingsovereenkomst ontvangen, oftewel binnenkort ben ik werkeloos. Nu wil ik me laten omscholen naar leraar basisonderwijs, wat betekent dat ik voltijd naar school moet (pabo), maar ik vraag me af hoe ik dat financieel ga behapstukken. Zijn er potjes voor bij bijvoorbeeld het uwv? Heb ik sollicitatieplicht als ik de ww in ga? Of moet ik een andere uitkering aanvragen?

Ik sta open voor alle tips, dus roept u maar!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 27 juni 2016, 20:15
Dabo Dabo is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 11 oktober 2011
Berichten: 51
Dabo is on a distinguished road
Standaard

Meerdere mogelijkheden:

- Als je nog niet helemaal weg bent, kijk of je op basis van je cao (als je daar onder valt) recht hebt op een spaarpotje of vergoeding. Zeker als je weg moet vanwege reorganisatie kan het behoorlijk lonen om je hierin te verdiepen.
- Belastingdienst. Realiseer je dat je kosten die je maakt voor je omscholing kunt aftrekken voor je inkomstenbelasting. Indien je in de 42% schijf zit en de opleiding bijvoorbeeld 1000, kost, is er over 1000,- 42% teveel belasting gerekend en krijg je dus 420,- terug.
- Voor het UWV moet je beschikbaar blijven voor werk, maar het kan zeker geen kwaad om er naar te vragen natuurlijk
- Opleidingen zijn er in verschillende soorten en maten. Voor 2500,- kun je al een goed aangeschreven cursus/korte opleiding volgen.
- Gespreid betalen. Bij instellingen als NCOI kun je de lasten per maand verdelen over de opleidingstijd. Nogmaals, let er dan wel op dat je beschikbaar blijft voor werk als je bij het UWV terecht komt. Doe de opleiding bijv op zaterdag of 's avonds.
- Eigen spaarpot. Lullig, maar hij zal toch niet helemaal leeg zijn? Potentiële werkgevers kunnen het doorgaans in ieder geval wel heel erg waarderen als je zelf in je eigen ontwikkeling investeert. Ik heb hier zelf een extra buffer voor aangelegd voor als het echt moet.

Nou dat zijn zomaar alvast wat tips die in me op kwamen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Geen salarisverhoging na nieuwe functie, hoe pak ik dit aan? Evert Salaris 1 22 oktober 2014 16:01
Omscholen, maar hoe en wat? Hoekie90 Loopbaanvragen 2 28 mei 2014 22:53
Leuke baan maar wat weinig uren, hoe maak ik dit bespreekbaar Mirjam70 Sollicitatiegesprek 5 19 mei 2010 15:59
Korter willen werken, hoe moet ik dit mijn baas vertellen? frb Loopbaanvragen 3 14 november 2009 17:04
Is het realistisch om van beroep te veranderen en hoe kan je dit het beste aanpakken? Veertje Loopbaanvragen 9 28 augustus 2006 22:06


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:37.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon