Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 13 juli 2006, 13:15
Yapi Yapi is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 juli 2006
Berichten: 5
Yapi is on a distinguished road
Standaard Doorstuderen, hogeschool of LOI?

Ik wil volgend jaar een HBO studie doen, maar ben pas in December klaar met mijn MBO studie.
dus ik heb 2 opties:

in September beginnen met een 4 jarige HBO opleiding op een hogeschool,
of in Januarie beginnen met een +/- 3 jarige HBO Studie via LOI.

heeft iemand ervaring met LOI ? En word een LOI studie evenwel erkent als eenzelfde studie aan een Hogeschool? Hoop dat iemand mij kan helpen met het maken van een keuze.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 13 juli 2006, 16:11
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard Re: doorstuderen, Hogeschool of LOI ??

Hallo Yapi,

Welke hbo-opleiding wil je gaan volgen? Het LOI heeft een beperkter aanbod aan hbo-opleidingen dan de meeste reguliere hogescholen.
Sommige opleidingen hebben overigens ook een instapmoment in februari.

Daarnaast is het belangrijk om even na te gaan of de opleiding geaccrediteerd is. Is dit het geval, dan weet je dat de opleiding van voldoende kwaliteit is, je aan het einde van de rit een officieel erkend diploma ontvangt en -mits je voltijd of duaal onderwijs volgt- recht hebt op studiefinanciering en een OV-jaarkaart.

Maar onderzoek eerst grondig je motieven voordat je je bij een hogeschool aanmeldt. Waarom wil je zo graag naar het hbo? Wat zijn je mogelijke struikelblokken? Je bericht bevat bijvoorbeeld de nodige spel- en taalfouten. Een hbo-opleiding vraagt meer van je taalvaardigheid dan een mbo-opleiding.

Groet,
Marieke

Met citaat reageren
  #3  
Oud 13 juli 2006, 16:35
Yapi Yapi is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 juli 2006
Berichten: 5
Yapi is on a distinguished road
Standaard Re: doorstuderen, Hogeschool of LOI ??

Bedankt voor ue reactie. Ik snap wat u bedoeld, maar dat komt t.z.t. wel goed.

Ik denk er al een tijdje over om door te gaan studeren. Dit omdat ik het MBO vrij gemakkelijk doorlopen heb, en toch het uiterste eruit wil halen. En niet achteraf spijt krijg dat ik te vroeg gestopt ben met leren. Nu, tijdens mijn stage, ervaar ik ook dat ik er nog niet klaar voor ben om fulltime te gaan werken. En mijn interesses liggen ook daar, waar een hbo diploma toch wel gewenst is.

Ik zit nog te twijfelen tussen de studies Bedrijfskunde, Bedrijfseconomie en Commerciële economie. Allen worden aangeboden door LOI.

Ik wist trouwens niet dat LOI ook verschillende soorten opleidingen had. wanneer is daar een opleiding deeltijd of voltijd dan?
Ik had in gedachten om een baantje te zoeken voor +/- 3 dagen in de week, en dan 2 dagen thuis studeren aan de opleiding.

Met vriendelijke Groet
Yapi
Met citaat reageren
  #4  
Oud 13 juli 2006, 16:37
Yapi Yapi is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 juli 2006
Berichten: 5
Yapi is on a distinguished road
Standaard Re: doorstuderen, Hogeschool of LOI ??

Ik ben trouwens op de hoogte van de mogelijkheid tot februari-instroom. ik heb hier achteraan gebeld, maar dit schijnt niet mogelijk te zijn voor mbo'ers.
Deze mogelijkheid is meer bedoeld voor hbo'ers die vroegtijdig hun opleiding afbreken.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 14 juli 2006, 00:14
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard Re: doorstuderen, Hogeschool of LOI ??

Hoi Yapi,

Citaat:
Ik had in gedachten om een baantje te zoeken voor +/- 3 dagen in de week, en dan 2 dagen thuis studeren aan de opleiding.
Het is inderdaad zo dat het LOI je de mogelijkheid biedt om in drie jaar je hbo-diploma te behalen, maar realiseer je wel dat dit betekent dat je dan jaarlijks gemiddeld 80 studiepunten moet halen. Dit komt neer op 2240 uur studie per jaar. Als je twee dagen per week wilt studeren, dan is het vrijwel onmogelijk om in drie jaar je opleiding af te ronden.

Er is wel een mogelijkheid om de studieduur te verkorten. Als je huidige opleiding aansluit op de opleidingen die je eerder noemde, dan heb je wellicht recht op vrijstelingen. Welke mbo-opleiding volg je momenteel?

Marieke
Met citaat reageren
  #6  
Oud 14 juli 2006, 07:46
Yapi Yapi is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 juli 2006
Berichten: 5
Yapi is on a distinguished road
Standaard Re: doorstuderen, Hogeschool of LOI ??

nee, ik kom niet in aanmerking voor een verkorte opleiding. Ik doe nu namelijk Bank en Verzekeringen.

Maar hoeveel dagen per week zou ik dan thuis aan mijn studie moeten besteden om de opleiding in 3 jaar af te ronden. Maar goed, die 3 jaar was ook meer een indicatie voor me. Als ik er iets langer over doe, maakt me dat niet uit (er staat ook gewoon 4 jaar voor), maar belangrijker vind ik het dat ik zometeen ná mijn huidige opleiding niet 9 maand hoef te wachten voor ik met een nieuwe opleiding kan beginnen.

En wanneer kom je bij een LOI studie in aanmerking voor studiefinanciering / OV ?
Met citaat reageren
  #7  
Oud 14 juli 2006, 10:48
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard Re: doorstuderen, Hogeschool of LOI ??

Citaat:
En wanneer kom je bij een LOI studie in aanmerking voor studiefinanciering / OV ?
Bij de LOI kom je alleen in aanmerking voor studiefinanciering als je een lerarenopleiding volgt, mits je aan een aantal voorwaarden voldoet.

Wel kun je je studiekosten onder bepaalde voorwaarden opvoeren als aftrekpost voor de Inkomstenbelasting.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 14 juli 2006, 11:47
Yapi Yapi is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 juli 2006
Berichten: 5
Yapi is on a distinguished road
Unhappy Re: doorstuderen, Hogeschool of LOI ??

Vindt u het voor mij raadzaam om een LOi opleiding te gaan doen, of denkt u dat ik beter kan wachten tot september. Kost me uiteindelijk wel 8 maanden....
Met citaat reageren
  #9  
Oud 15 juli 2006, 00:44
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard Re: doorstuderen, Hogeschool of LOI ??

Ik begrijp je vraag, maar ik heb geen kant-en-klaar antwoord voor je.
Heb je het artikel al gelezen over de verschillen tussen het volgen van een opleiding bij een gewone of een commerciële hogeschool?
Lees het artikel nog maar eens door en zet daarna op een rijtje wat voor jou de voor- en nadelen zijn van het volgen van een studie bij het LOI. Doe dit ook voor een gewone hogeschool.

Hopelijk geeft je dit meer inzicht waardoor je in staat bent een -voor jou- juiste keuze te maken.

Marieke
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
LOI Cursus SimpelM Opleiding kiezen en volgen 10 7 juni 2011 22:59


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:52.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon