Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 4 mei 2014, 22:00
tom1 tom1 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 4 mei 2014
Berichten: 2
tom1 is on a distinguished road
Standaard Omscholing naar baan in de zorg

Help,
Sinds 10 maanden zit ik thuis na een faillissement van mijn laatste werkgever. Ik ben altijd werkzaam geweest in de detailhandel, maar gezien mijn leeftijd (41) en de huidige economische malaise lukt het mij maar niet om in die beroepsgroep een baan te vinden, noch in een andere beroepsgroep. Ik wil het roer omgooien en kiezen voor een baan in de zorg. Echter, er is geen enkele instelling te vinden die mij een bbl opleidingstraject wil aanbieden.
Ik heb een havodiploma en een MBO3 techniekdiploma. Is het aan te raden om een MBO2 zorg en welzijnsopleiding te volgen via bijvoorbeeld het LOI? Daar kan ik in 18 maanden een diploma behalen. Maar wat is dat diploma waard en kan ik daarmee echt aan de slag in de zorg? Zou het eventueel mogelijk zijn om een hogere opleiding te pakken gezien mijn geschiedenis?
Wat ik uiteindelijk wil is een job waarin ik mensen kan bijstaan die om uiteenlopende redenen niet (meer) zelfstandig kunnen functioneren (casemanager of mentor bijvoorbeeld
alvast bedankt voor uw reactie
Met citaat reageren
  #2  
Oud 5 mei 2014, 10:29
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Is het aan te raden om een MBO2 zorg en welzijnsopleiding te volgen via bijvoorbeeld het LOI? Daar kan ik in 18 maanden een diploma behalen. Maar wat is dat diploma waard en kan ik daarmee echt aan de slag in de zorg?
Het klopt dat je in 18 maanden een diploma kunt halen, de ervaring leert dat de meeste studenten dit niet halen. Als ze de eindstreep al halen ... Een thuisstudie vraagt veel zelfdiscipline en doorzettingsvermogen. Gezien jouw achtergrond ben ik van mening dat je wel een hoger niveau dan mbo 2 aankunt. Hoe komt het dat je na je havo voor een mbo-3-opleiding hebt gekozen? Je schrijft dat je uiteindelijk een baan wilt waarin je mensen kunt bijstaan die om uiteenlopende redenen niet (meer) zelfstandig kunnen functioneren. Dit is nog vrij algemeen. Mensen kunnen om heel veel redenen niet meer zelfstandig functioneren. Omdat ze een lichamelijke beperking hebben bijvoorbeeld, een vorm van autisme of verstandelijk gehandicapt zijn. Binnen deze beperkingen zijn er dan nog allerlei gradaties mogelijk. Ik raad je aan om te gaan onderzoeken naar welke doelgroep(en) je voorkeur uitgaat. Verzamel informatie via internet over functies, opleidingsvereisten et cetera en ga vooral praten met mensen die werkzaam zijn in de sector die jou aanspreekt. You Chooz is een heel informatieve site over banen en opleidingen in zorg en welzijn. Op de site vind je ook adressen van mensen die een bepaald beroep of een bepaalde opleiding volgen en hier graag over vertellen. Door deze zoektocht krijg je helderder voor ogen wat je wilt en hoe je daar kunt komen.
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carričretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 5 mei 2014, 10:58
tom1 tom1 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 4 mei 2014
Berichten: 2
tom1 is on a distinguished road
Standaard omscholing naar baan in de zorg

Dankjewel Marieke,
Het is inderdaad waar dat de richting die ik heb aangegeven nog vrij algemeen is. Echter, heel specifiek iets aangeven kan ik nog niet. Verdere orientatie is daarvoor inderdaad noodzakelijk. En het is ook maar de vraag waar ik uiteindelijk terecht kom omdat je het op de arbeidsmarkt nog maar moet afwachten welke vacature er vrij komt.
Ik had voor mezelf ook al het idee dat een mbo2 opleiding zorg en welzijn iets te laag gegrepen is.
Ik heb al eerder een opleiding gevolgd via de LOI (leidinggevende) en heb deze ook succesvol afgesloten. Dus discipline heb ik wel. De reden dat ik aan de LOI denk voor een zorgopleiding is dat mijn partner momenteel onregelmatig werkt en ik de zorg heb over 3 kleine kinderen. Ik ben alleen bang dat de opleiding te weinig op de praktijk is gericht waardoor het vinden van een baan lastig kan worden.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 5 mei 2014, 11:22
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Ik heb al eerder een opleiding gevolgd via de LOI (leidinggevende) en heb deze ook succesvol afgesloten. Dus discipline heb ik wel.
Zelfdiscipline heb je inderdaad. Wat voor opleiding was dit precies? Waren er ook klassikale bijeenkomsten of verliep alles via internet?

Citaat:
Ik ben alleen bang dat de opleiding te weinig op de praktijk is gericht waardoor het vinden van een baan lastig kan worden.
Dat begrijp ik en ik denk dat die twijfel ook terecht is. Het is nu aan jou om te onderzoeken of deze opleiding jou dichterbij je doel brengt. Je kunt dit peilen tijdens de gesprekken die je hebt met mensen die al in zorg en welzijn werkzaam zijn.
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carričretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 7 mei 2014, 15:48
Pietje2
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Hou ook de bezuinigingen in de zorg in de gaten. Richt je op een opleiding waar uiteindelijk werk in te vinden is. Veel zaken qua begeleiding enzvoorts worden nu heel snel ontmanteld en het is zeer de vraag of dit nog terugkomt.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
bbl-opleiding, casemanager, omscholing, werkloos, zorg

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Omscholen van de zorg naar administratief/secretarieel? mamalisa Loopbaanvragen 1 6 december 2011 23:19
Carričreswitch van het onderwijs naar de zorg karinnetje Sollicitatiebrief en cv 3 28 april 2011 14:44
Sollicitatiebrief thuishulp, als opstap naar een baan in de zorg Aphrodite Sollicitatiebrief en cv 7 1 april 2011 13:45
Open sollicitatie naar ondersteunende en administratieve functies in de zorg Verwijderd account Sollicitatiebrief en cv 6 10 maart 2011 22:01
Wie wil er naar mijn open sollicitatie voor een BBL helpende zorg en welzijn kijken Margha Sollicitatiebrief en cv 6 24 november 2009 09:09


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:55.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon