Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen
Registreer FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 17 februari 2010, 23:07
Elisabeth Elisabeth is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 17 februari 2010
Berichten: 1
Elisabeth is on a distinguished road
Standaard studie/kind(eren)/huishouden/werk

Hoi Dames en Heren,

Ik ben Elisabeth, 23 jaar, heb een zoontje van ruim 2 en wil binnenkort weer starten met een HBO opleiding.
Na een aantal weken research over hoe en wat ben ik er achter gekomen dat ik graag SJD (of heel misschien ook wel MWD) wil gaan studeren.

Kan iemand mij wat meer vertellen over de opleiding(en) zoals :
Hoe bevalt het ten opzichte van je verwachtingen?
Hoeveel college uren heb je?
Brand maar los ik wil alles weten

Mijn grootste knelpunt zijn de financien. Ik heb momenteel een parttime baan en zal die hoogstwaarschijnlijk op moeten geven om de voltijd studie te volgen. Er valt dan in principe 1 heel salaris weg.
Ik woon op mezelf met mijn man en zoon. Helaas is het salaris van mijn man niet heel riant (mede door een lening die wij nu aan het afbetalen zijn) en zal het ons zwaar vallen als er 1 inkomen weg valt.
Oke ik zal dan wel studiefinanciering krijgen maar dat is geen vetpot.

Hoe doen jullie dat? Het bekostigen van je studie?
Is het in de praktijk mogelijk om naast een HBO voltijd studie een bijbaantje te hebben om de draagkracht wat te vergroten?

Ik maak me ook wel een beetje zorgen over mijn zoontje. Ik zal de komende 4 jaar veel minder tijd voor hem hebben als nu. Maar ja dat is niet anders. Het is voor een goed doel.

Alle tips en suggesties zijn welkom!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 18 februari 2010, 08:28
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard Re: studie/kind(eren)/huishouden/werk

Als alleenstaande man ben ik misschien wel de laatste die hierop moet reageren. Ik ken echter wel mensen die in dezelfde situatie zitten als jij en dezelfde keuzes moeten maken.

Het is zeker wel mogelijk om werk/studie/kind/huishouden te combineren, maar het is topsport. Elk moment van de dag is gepland. Je hebt ook maximale medewerking van je man nodig. Tijd om iets spontaan te doen is er niet. Niet qua tijd, niet qua energie en niet qua financiën.

Wanneer je dit lukt, dan heb je iets gedaan waar je bijzonder trots op mag zijn. Ik wil je er zeker niet vanaf praten. Het komt neer op die ene veelomvattende vraag: Wat vind je werkelijk belangrijk in je leven en wat wil je daarvoor opzij zetten?

Wat je ook doet, doe het weloverwogen. Heel veel succes.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 5 maart 2010, 21:22
Cameron Cameron is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 5 maart 2010
Berichten: 4
Cameron is on a distinguished road
Standaard Re: studie/kind(eren)/huishouden/werk

Hoi Elisabeth,

Ik vraag me af waarom je wilt kiezen voor de voltijd variant. Je zou kunnen blijven werken parttime en de opleiding in deeltijd doen.
Leeftijden varieren enorm in deeltijd, jonge mensen zoals jij maar ook rond de 50 en alles wat er tussen zit.
Ikzelf doe ook sjd, deeltijd, en ben ook moeder van een klein kind. Daarbovenop werk ik parttime en ben ook nog alleenstaand.
Het is net wat je zegt, minder tijd voor je kindje, maar hij/zij heeft er hopelijk ook profijt van als jij je hbo hebt.

Het is een stevige opleiding, veel recht, en je moet er echt je uren in steken.
Maar als je het leuk vindt gaat het makkelijker.
Over de financien, ik heb het geluk dat mijn werkgever mijn collegegeld betaalt, als je relevant werk nu al hebt kan jou dat misschien ook lukken.

Suc6!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 6 maart 2010, 14:19
marianne2 marianne2 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 6 maart 2010
Berichten: 1
marianne2 is on a distinguished road
Thumbs up Re: studie/kind(eren)/huishouden/werk

Hoi Elisabeth,

Ik ken je dilemma. Ik ben in het collegejaar 2005/2006 gestart met een deeltijdopleidng (hbo Commerciële economie) ik had toen al 1 kindje en er tijdens deze studiepriode nog 1 bij gekregen. Ik ben nu met enige vertraging bezig met mijn afstudeerscriptie en ben er dus bijna. Ik kan alle andere reacties bevestigen, het is zwaar en vergt een efficiente planning. Van groot belang is echt dat je partner er ook achter staat. Gezien jou situatie zou ik absoluut voor deeltijd kiezen. De kosten kan je inderdaad proberen (deels) te laten vergoeden door je werkgever als je opleiding en werk tenminste bij elkaar aansluiten. Als dat niet zo is kan je ook je studiekosten opvoeren als aftrekpost bij je belastingaangifte, dit geldt voor je collegegeld maar ook de boeken die je hiervoor aanschaft. veel succes met je keuzes!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 03:49.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon