Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 23 april 2009, 11:31
stokkel stokkel is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 23 april 2009
Berichten: 2
stokkel is on a distinguished road
Question In 2e klas havo: welk profiel of beroep kiezen?

Hoi

ik zit in klas 2 havo maar ik heb geen idee wat ik aan profielen of beroep moet kiezen. ik denk om E&M te gaan doen maar dan weet ik niet waar ik kan zien wat er dan voor opleidingen zijn of wat mijn doorgroei mogelijkheden zijn. Ik vind van alles leuk en dat maakt mijn keuze zo moeilijk.
weet iemand hoe ik mijn keuze kan maken? want ik ben bang dat ik de verkeerde keuze maak of dat ik er niet uit ben aan het einde vaan de derde jaar.

groetjes mark
Met citaat reageren
  #2  
Oud 23 april 2009, 14:24
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard Re: In 2e klas havo: welk profiel of beroep kiezen?

Hoi Mark,

Wat goed van je dat je al zo bezig bent met je toekomst! Ik kan me voorstellen dat het best lastig is om te kiezen, vooral als je van alles leuk vindt. De keuze die je uiteindelijk maakt, bepaalt uiteindelijk wel voor een groot deel welke hbo-opleiding je kunt volgen. Van mijn neefjes weet ik dat ze een profielkeuzetest hebben gedaan. Ik denk dat jouw school dit ook wel aanbiedt. Vraag het maar eens na bij je mentor.

Voor nu heb ik alvast een site gevonden die je kan helpen bij het maken van je profielkeuze. Kijk maar eens op: http://educatie-en-school.infonu.nl/...eze-keuze.html

Onderaan de pagina kun je vervolgens doorklikken naar de diverse profielen.

Heel veel succes met je keuze!
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 27 april 2009, 15:49
Flie Flie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 april 2009
Berichten: 18
Flie is on a distinguished road
Standaard Re: In 2e klas havo: welk profiel of beroep kiezen?

Hoi Mark,

Ik heb ook heel lang met hetzelfde probleem rondgelopen. De meeste scholen hebben een decaan die bovenbouwleerlingen helpt om de juiste studie te kiezen. Ik zou gewoon eens de decaan van jouw school opzoeken en je vraag aan hem voorleggen. Hij heeft ongetwijfeld een beroepskeuzegids in zijn kast staan. Mijn ervaring is dat je hier meer aan hebt dan zo'n (meestal tijdrovende) keuzetest. In de gids staan (bijna) alle opleidingen en beroepen die je je maar kunt bedenken met een overzicht van de vakeisen.
Als je nog niet helemaal zeker weet wat je wil, kan je met behulp van dat overzicht altijd nog zo je pakket samenstellen dat je verschillende kanten op kan. Ik weet bijvoorbeeld nog dat je met een natuur en gezondheidprofiel bijna alle kanten op kan, maar dat voor veel maatschappelijke opleidingen ook economie 1 wordt gevraagd. Bij twijfel kan je dus altijd economie 1 als keuzevak nemen bij een bétaprofiel. Andersom kom je in de paramedische beroepen vaak een eind als je bij je alpha-profiel extra wiskunde en biologie kiest. De decaan kan je hier vast alles over vertellen.

Het feit dat je de mogelijkheid hebt om uit alle profielen te kiezen, betekent in ieder geval dat je veel in je mars hebt. Het is een beetje een luxeprobleem Je bent nog jong. Zo raar is het niet dat je dan nog niet weet wat je precies wilt. Bovenal gaat het er om dat je vakken kiest die je ook leuk vindt. Hoe groot schat je de kans dat je succesvol een opleiding gaat volgen waarvan je nu al de vakken niets aan vindt? Ondanks dat alle betà leraren aan me trokken omdat "je daarmee zoveel kan bereiken", heb ik uiteindelijk voor C&M gekozen. Ik wilde gewoon heel graag geschiedenis en maatschappijleer (alternatief omdat CKV2/3 nog niet bestond) doen. Met biologie en wiskunde B1 als keuzevak had ik gewoon een sterke basis voor mijn studie psychologie. Laat je dus niet gek maken!

Veel succes!
Petra
Met citaat reageren
  #4  
Oud 18 juni 2009, 17:32
stokkel stokkel is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 23 april 2009
Berichten: 2
stokkel is on a distinguished road
Standaard Re: In 2e klas havo: welk profiel of beroep kiezen?

hallo alweer,

dank jullie wel voor jullie hulp ik ben er erg door geholpen en ben er ook heel erg mee geholpen ik ben naar de decaan toe geweest en had mijn interesses voorgelegd hij zij dat ik dan de profiel moest keizen die het beste bij me paste en dat ik een paar vakken moest bij pakken.
Maar dan heb ik nog een vraag hoe kan ik weten welke opleiding voor het profiel dat ik heb gekozen het beste is en ik snel een baan krijg?

groetjes mark
Met citaat reageren
  #5  
Oud 25 juni 2009, 14:59
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard Re: In 2e klas havo: welk profiel of beroep kiezen?

Citaat:
Maar dan heb ik nog een vraag hoe kan ik weten welke opleiding voor het profiel dat ik heb gekozen het beste is en ik snel een baan krijg?
De beste opleiding is de opleiding die je met veel plezier doet. Dan heb je de grootste kans dat je daadwerkelijk je diploma behaalt.
Maar welke opleiding je ook gaat doen, niemand kan jou precies vertellen hoe snel je een baan vindt na je afstuderen. In je zoektocht naar een baan spelen veel factoren mee, zoals jouw persoonlijkheid en de economische situatie van dat moment.
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 25 juni 2009, 22:35
Henk_
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: In 2e klas havo: welk profiel of beroep kiezen?

Ga die richting in die je leuk vindt. De rest komt vanzelf.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Welk profiel zal ik kiezen voor 3e jaar havo? Issy95 Opleiding kiezen en volgen 9 13 december 2008 18:51
HBO bedrijfskundige informatica bijna klaar.. welk beroep?! Frenkpie Loopbaanvragen 3 3 december 2008 12:09
Welk beroep past bij mij? Faatje Loopbaanvragen 3 28 november 2007 09:49
Welk havo-profiel moet ik kiezen voor technisch kantoorwerk? Safa.Havo Loopbaanvragen 1 19 november 2007 21:12
Ingenieur & Bedrijfsleider (Beroep, Opleiding & Profiel) Safa.Havo Opleiding kiezen en volgen 4 14 oktober 2007 21:54


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:50.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon