Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 25 juni 2008, 02:46
asiam
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Hebo, Ibms & Ibl?

Hallo allemaal,

ik zit momenteel op de middelbare school HAVO 4 met als profiel C&M (alle talen, zonder wiskunde). Ik had eigenlijk nooit moeite met wiskunde tot in de 2e klas en vorig jaar in de 3e klas stond ik er een 4 voor. Ook mijn reden om het vak te laten vallen.

Nou ben ik dus bang dat het zijn tol gaat eisen in mijn vervolgopleiding. Ik wou namelijk eerst Facility Management doen, maar sinds 2009 is wiskunde vereist. Ik heb nu geen idee wat ik wil gaan doen en zit nu te denken aan Hogere Europese Beroepen Opleiding, International Business & Management Studies en International Business & Languages.

Ik ben vooral goed in talen en heb daarom ook alle talen in mijn vakkenpakket (spaans als extra vak). Weet iemand hier meer over die opleidingen en welke kan ik het beste kiezen? (Of als je denkt dat een andere opleiding bij me past, prima!) Ik neig vooral naar HEBO, omdat cijfermatig overzicht minder belangrijk is.

Ik heb trouwen ook plankenkoort; ik ga trillen en wordt dan superzenuwachtig voor een presentatie, alhoewel het halverwege de presentatie wel overgaat. Is het dan wel slim om deze opleidingen te overwegen?

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 25 juni 2008, 08:52
Amber9 Amber9 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 mei 2008
Berichten: 24
Amber9 is on a distinguished road
Standaard Re: Hebo, Ibms & Ibl?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door asiam Bekijk bericht
Ik heb trouwen ook plankenkoort; ik ga trillen en wordt dan superzenuwachtig voor een presentatie, alhoewel het halverwege de presentatie wel overgaat. Is het dan wel slim om deze opleidingen te overwegen?
Laat je niet leiden door 'plankenkoorts'! Heel veel mensen hebben last van zenuwen voor een presentatie of zo, al zou je dat van sommige mensen niet zeggen. Naarmate je meer presentaties moet houden, gaat het steeds gemakkelijker. Laat het niet je keuze bepalen, angst is een slechte raadgever!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 25 juni 2008, 14:31
Henk
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Hebo, Ibms & Ibl?

HBO propedeuse heeft net als WO propedeuse een aantal wiskundemodules. Daar kun je in vastlopen. Oplossing: toch een aantal extra cursussen volgen om ieder geval die modules te halen. Je wilt niet weten hoeveel mensen HBO en WO niet halen om de eenvoudige reden dat ze vastlopen op wiskunde en statistiek en vervolgens gedemotiveerd afhaken.

Onzekerheid kan je ook opbreken. Waarschijnlijk is een assertiviteitscursus van belang omdat je waarschijnlijk een dieper probleem hebt dan pure nervositeit bij presenteren.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 25 juni 2008, 15:18
Amber9 Amber9 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 mei 2008
Berichten: 24
Amber9 is on a distinguished road
Standaard Re: Hebo, Ibms & Ibl?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henk Bekijk bericht
Onzekerheid kan je ook opbreken. Waarschijnlijk is een assertiviteitscursus van belang omdat je waarschijnlijk een dieper probleem hebt dan pure nervositeit bij presenteren.
Mee eens, dat het je op kan breken, maar het zou toch heel erg zonde zijn om bij voorbaat dingen (die je wel graag zou willen doen) niet te doen door die onzekerheid.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 26 juni 2008, 22:01
asiam
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Hebo, Ibms & Ibl?

Bedankt voor jullie reacties. Weten jullie ook met welke van die drie opleidingen de baankans het beste is?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 30 juni 2008, 15:23
Joris Joris is offline
Lid
 
Geregistreerd: 16 juni 2008
Berichten: 5
Joris is on a distinguished road
Standaard Re: Hebo, Ibms & Ibl?

Hee,

Ik ben alleen bekend met de opleiding IBL, ik weet toevallig dat de baankans daarvoor prima is.

Statistiek krijg je toch bijna altijd op HBO maar ik zou me daar niet te druk over maken. Ik was ook heel slecht in wiskunde. Statistiek op het HBO is meestal niet veel, en soms kun je het met een ander vak compenseren. tenzij je een statistiek/wiskunde gerelateerde studie doet. Je kan ook vaak bijles krijgen. Ik zou dat echt je keuze niet te veel laten beinvloeden.

Wat betreft die plankenkoorts, als je een aantal keer hebt gepresenteerd wat je op het HBO regelmatig moet doen, gaat dit echt steeds beter hoor. Dat kun je aan iedereen navragen
Met citaat reageren
  #7  
Oud 30 juni 2008, 17:14
asiam
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Hebo, Ibms & Ibl?

Bedankt, ik denk nu toch dat ik IBL ga doen. Ik heb er wat meer informatie over kunnen vinden en IBL past veel beter bij mij. Ik zit nu te twijfelen tussen twee hogescholen:

Avans 's-Hertogenbosch en Hogeschool Arnhem en Nijmegen. De HAN trekt mij wat meer aan, maar kunt iemand me wat meer vertellen over de sfeer, organisatie en kwaliteit van de studie daar?
Met citaat reageren
  #8  
Oud 19 januari 2011, 23:46
Linda van Veen Linda van Veen is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 januari 2011
Berichten: 9
Linda van Veen is on a distinguished road
Standaard

Hi,

IBL is een leuke studie vooral als je verschillende talen leuk vindt.

In het eerste jaar was de mogelijkheid om een cursus presentatiekunde te volgen.
Dat hielp heel goed maar presenteren blijft spannend je zal zien dat het allemaal wel meevalt. Goed voorbereiden en oefenen is het belangrijkste.

Ook het voordeel tijdens hbo opleidingen is is dat je vaak in ene project groepje werkt en dus soms het presenteren aan andere kan overlaten!

Succes!
Met citaat reageren
  #9  
Oud 20 januari 2011, 09:26
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Hebo, Ibms & Ibl

welke hogeschool? Ik ken Avans niet, heb zelf opleidingen aan de HAN gevolgd. Weet vooralook dat deze school goed staat aaangeschreven bij werkgevers....
Succes
Met citaat reageren
  #10  
Oud 14 april 2011, 20:44
missjuwan missjuwan is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 13 april 2011
Berichten: 3
missjuwan is on a distinguished road
Standaard

Hee,

Ik twijfel zelf ook tussen IBMS & IBL. In wiskunde ben ik niet goed, maar toch zit het in mijn vakkenpakket omdat ik denk het dat je voordeel geeft later. Omdat je bij IBL 2 talen erbij kan kiezen, denk ik dat ik toch voor IBL ga, ik zou graag Spaans willen leren, en mijn Frans verder uitbreiden. IBL is ook geheel in het Engels neem ik aan? Ik zit met het zelfde probleem maar mijn voorkeur gaat nu uit naar IBL.. kan altijd nog veranderen.. Ik ken een paar mensen die op het Avans zitten, en ik heb er nooit iets nadeligs over gehoord tot nu toe..
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
ibl, ibms

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:16.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon