Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Alle andere carrièreonderwerpen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 6 mei 2006, 14:09
frauke frauke is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 6 mei 2006
Berichten: 3
frauke is on a distinguished road
Standaard Relatie tussen planning en uitvoering?

Ik moet een case maken over de relatie tussen planning en uitvoering, maar daar is helemaal niets over te vinden en daardoor zit ik in de puree!!!!
Weet er iemand meer hierover of het bestaan van een boek of artikel? het gaat over overheidsbeleid. Volgens mij bestaat er niets, want ik zoek al twee maand.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 6 mei 2006, 14:49
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard Re: wie kan mij helpen?

Wat bedoel je precies met een 'case'? In het kader van welke opleiding?

Een paar jaar geleden was er een levendige discussie in de politiek over de gebrekkige aandacht voor uitvoering bij ministers en Tweede Kamer. Als ik het me goed herinner was daar een rekenkamerrapport over. En het heeft geleid tot een jaarlijkse rapportage van kabinet aan kamer, met discussie, over de resultaten van beleid. Ik zou zeggen, ga naar de bibliotheek en zoek eens in de krantenbank.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 6 mei 2006, 16:13
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard Re: wie kan mij helpen?

Het is mij ook niet precies duidelijk wat je zoekt, maar als je zoek met google en je typt in: overheidsbeleid plannen uitvoeren, dan kom je artikelen tegen over dit onderwerp.

Als je meer hulp wilt, dan kun je beter wat specifieker zijn zodat we gericht met je mee kunnen zoeken.
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
  #4  
Oud 7 mei 2006, 11:07
frauke frauke is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 6 mei 2006
Berichten: 3
frauke is on a distinguished road
Standaard Re: wie kan mij helpen?

ik werk bij een overheidsbedrijf en moet een verplichte cursus management volgen, ze willen van alle niveaus A en B managers maken denk ik, haha.
Nu, voor het einde van de cursus moeten we allemaal een case maken met een opgegeven titel. De mijne is dus:" de relatie tussen planning en uitvoering" en voor de rest kreeg ik geen uitleg. Ik heb me in de bibliotheken en op internet al suf gezocht maar alles wat ik daarover vind gaat over specifieke bedrijven of winkels en ik denk dat ik het meer algemeen moet zoeken. Enfin.....ik kom gek!!!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 7 mei 2006, 12:03
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard Re: wie kan mij helpen?

Ik zou een case maken aan de hand van dat rekenkamerrapport.
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 7 mei 2006, 12:22
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard Re: wie kan mij helpen?

Kan je niet met een voorbeeld/casus uit de praktijk komen?

Denk hierbij aan een plan dat uitgevoerd moet worden of al uitgevoerd is. Wat voor plan was/is dit? Wie heeft de leiding over dat plan en wie zijn de uitvoerders? Wat zijn de stappen die iedereen moet zetten? Wel in grote lijnen!

Een voorbeeld (ik weet niet bij wat voor bedrijf je werkt). Je werkt bij de Belastingdienst. Daar willen ze met een ander computersysteem gaan werken, zodat er meer info op het scherm te vinden is. Dit is het plan. Nu moeten er mensen gezocht worden die dit plan kunnen uitvoeren. Wie zijn dat? Hoe gaat dat in zijn werk? Dus wie doet wat en binnen hoeveel tijd moet dit gerealiseerd zijn?

Misschien heb je hier iets aan.

Ik wens je veel succes.
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
  #7  
Oud 8 mei 2006, 10:43
frauke frauke is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 6 mei 2006
Berichten: 3
frauke is on a distinguished road
Red face Re: wie kan mij helpen?

Ik werk bij de provincie. Het erge is dat ze mij met mijn titel helemaal in de steek hebben gelaten, niets geen voorbeeld gekregen of op welke dienst ik het moet toepassen. Een collega heeft net dezelfde titel gekregen en die weet ook niet hoe hij er moet aan beginnen. Ik heb voor morgen een afspraak gemaakt met iemand die er misschien wel wat vanaf weet en op welke dienst ik het moet toepassen, laten we duimen. het erge is dat ik heel dat management gedoe wel zag zitten in het begin, maar het lijkt alsof die mensen van de cursus een spelletje spelen met ons. Ik geef de moed niet op in ieder geval!!! Ik laat jullie iets weten na mijn gesprek, dank voor jullie reacties, jullie zijn echte schatten, maar dat wisten jullie al denk ik.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 8 mei 2006, 13:26
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard Re: wie kan mij helpen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door frauke
het lijkt alsof die mensen van de cursus een spelletje spelen met ons.
Dat zou best weleens kunnen. Dat plegen trainers inderdaad te doen.

Kijk, een manager komt natuurlijk ook weleens in de situatie dat ze met een onduidelijke opdracht aan de slag moet. Zeker bij de overheid, want bestuurders en vertegenwoordigers verzinnen soms de raarste dingen

Wat doet een goede manager dan? Die vraagt de opdrachtgever om een toelichting, gaat zelf op onderzoek uit en geeft er een zinnige invulling aan, maakt dan een projectopzet en legt dit voor feedback of goedkeuring aan haar opdrachtgever of baas voor.

Wat doet een goede cursist? Die handelt naar vermogen als goede manager
__________________
René
Met citaat reageren
  #9  
Oud 30 juni 2006, 23:00
Jennifer23 Jennifer23 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 30 juni 2006
Berichten: 2
Jennifer23 is on a distinguished road
Standaard Re: wie kan mij helpen?

Zoals ik het begrijp en lees is de vraag dus:
Wat is de relatie tussen planning en uitvoering?

Ik denk dat je ten eerste een bouwplan moet opstellen met daarin deelvragen weergegeven. Je kunt hierin vragen stellen als:
Wat doet de planning?
Wie doet de planning?
Hoe communiceert de planning?
Welke werkzaamheden doet de uitvoering?
Op welke manier doen ze dit?
Waarom doen de uitvoerders dit?
Hoe is de onderlinge relatie tussen planners en uitvoerders?
Welke gemiste voordelen kun je uit deze huidige communicatieactiviteiten halen?
Wat voor een zwaarwegende nadelen kleven er aan de huidige communicatie technieken?
In hoeverre kan het werkproces optimaal verbeterd worden?
Welke manieren zijn er mogelijk om een positieve verandering aan te brengen?

Wanneer je antwoord hebt gegeven op bovensaande vragen kun je er een lopend verhaal / case van maken. Een case is eigenlijk niks meer als een verhaal met daarin de lopende stand van zaken (met eventueel een mini onderzoek erbij)

Wat je dus moet onderzoeken is de onderlinge verstandhouding tussen het personeel van de planning en de uitvoerders....

Anders zou je het 7-S model eens moeten opzoeken op google. Aan de hand van dit type model kun je een goede case maken.

Nog een tip: Wanneer je niet weet waar je moet beginnen is een bouwplan een erg handel middel om te starten. Maak een centrale vraag met de daarbij behorende deelvragen en beantwoord deze voor jezelf. Hierna hoef je het alleen nog maar in een lopende volgorde te zetten.

Wat je ook kunt doen is een doelenboom opstellen met hierbij de aangegeven actoren.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Succes!!!
Met citaat reageren
  #10  
Oud 5 juli 2006, 22:49
HERT HERT is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 mei 2006
Berichten: 21
HERT is on a distinguished road
Standaard algemene google tips Re: wie kan mij helpen?

Mogelijk kan je anders zoeken op internet. Hier wat algemene tips om met Google goed te kunnen zoeken:
[snip]

De tekst die hier stond is hoogstwaarschijnlijk auteursrechtelijk beschermd. Daarom heb ik hem maar even weggehaald. Een van de forumvoorwaarden is dat je alleen eigen teksten publiceert. Er zijn allerlei sites om slimmer te leren zoeken op het web.
- De forumbeheerder.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:34.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon