Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 8 december 2008, 15:52
mrs mrs is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 december 2008
Berichten: 5
mrs is on a distinguished road
Standaard Intern netwerken voor advies aan exits

In deze feestmaand zijn er veel bedrijven die worden geconfronteerd met tegenvallende cijfers. Eigenlijk vielen de meeste cijfers al heel erg lang tegen maar nu kunnen ze er niet meer onderuit en kiezen ervoor om maatregelen te treffen. Sommige doen dat in de vorm van een aanvraag voor arbeidsduurverkorting en anderen doen het weer door middel van inkrimping. Hoewel de meeste mensen veelal door natuurlijk verloop vallen er ook gedwongen ontslagen.

Hoe minder FT's er zijn die uitvoerend zijn, hoe minder ondersteunend en faciliterende mensen er nodig zijn. Ik ben in mijn functie adviserend in geval van ziekte en begeleid tot de WIA-aanvraag.
In deze functie signaleer ik vaak dat iemand niet op de juiste plek zit. Door middel van vragen en het ophouden van een spiegel heb ik collega's mogen ondersteunen in een switch of beter gezegd zoektocht.

Nu heb ik het idee op gevat om de mensen die het ontslag aangezegd krijgen te gaan begeleiden. Op dit moment zijn hier nog geen maatregelen voor getroffen. Nu is het punt: hoe krijg ik het voor elkaar dat de directeuren het voordeel zien van begeleiding van medewerkers die weg gaan?
Hebben jullie ideeën?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 8 december 2008, 16:24
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard Re: intern netwerken voor advies aan exits

Bedoel je outplacement? Of bedoel je iets anders?

Op welke manier wil je dit aanbieden? Als zelfstandig ....................

Ik ben benieuwd.

Groeten van Hetty
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
  #3  
Oud 8 december 2008, 16:41
mrs mrs is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 december 2008
Berichten: 5
mrs is on a distinguished road
Standaard Re: intern netwerken voor advies aan exits

Dag Hetty,
outplacement zou een optie kunnen zijn, evenals open resourcing.
Ik wil dat intern gaan uitvoeren. Dus als 'eigen' adviseur.
groet,
Met citaat reageren
  #4  
Oud 8 december 2008, 16:50
Makingsense's schermafbeelding
Makingsense Makingsense is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 juli 2008
Berichten: 413
Makingsense is on a distinguished road
Standaard Re: intern netwerken voor advies aan exits

Ik zie die opportunity ook al een tijdje, maar weet idd. ook nog niet zo goed hoe je dat op een interessante manier kan aanpakken als kleine zelfstandige...

Ideeen zijn welkom, ik kijk graag mee....

Tessa
__________________
"Ontdek wie je bent en wees het dan expres!"
| Making Sense | Adviesbureau voor loopbaancoaching, personal branding en inspiratie
| W: makingsense.nl | E: info@makingsense.nl | 06-24095195 |

Tessa Faber helpt vrouwen en mannen in loondienst om hun kennis, kunde en kracht zichtbaar te maken en hun eigen loopbaan als ondernemer in handen te nemen.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 8 december 2008, 18:56
Ri@nne Ri@nne is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 oktober 2008
Berichten: 405
Ri@nne is on a distinguished road
Standaard Re: intern netwerken voor advies aan exits

Leuk vraagstuk

Zomaar wat spontane ideetjes:

Imago met betrekking tot personeelsbeleid van het bedrijf (hebben ze al eens meegedaan met beste werkgever van het jaar?) Een goed personeelsbeleid waar ook een goede begeleiding bij gedwongen ontslag bijhoort is gunstig voor het imago als geheel en kan de marktpositie versterken.

Meer kans dat ontslagen capabel personeel in tijden van krapte terugkomt (kunnen teruggevraagd worden). Goede begeleiding tijdens gedwongen ontslag is daarvoor een voorwaarde.

Zoveel mogelijk behouden van prettige werksfeer binnen het bedrijf. Medewerkers die begeleid worden voelen zich gesteund waardoor het bedrijf zoveel mogelijk positief productief zal blijven.

Probleem is, dat dit moeilijk meetbaar en moeilijk in cijfers uit te drukken is. Je zou op zoek kunnen gaan naar onderzoeken die er op dit gebied gedaan zijn. Je zou toestemming kunnen vragen om vrijblijvend een onderzoekje te doen onder het personeel naar de behoefte aan begeleiding bij gedwongen ontslag. Wellicht met de ingang om d.m.v. een project, bijvoorbeeld vanuit POP o.d., te mogen werken aan het zoveel mogelijk de juiste mensen op de juiste plaats te krijgen. Dus een soort intensivering van het personeelsbeleid.

Tessa: daar kun jij ook vast wel wat mee, bijvoorbeeld aanbieden van onderzoek onder personeel naar behoefte aan verandering (juiste werknemer op de juiste plaats). Bijvoorbeeld met blijblijvende offerte voor een vervolgtraject.
__________________
Rianne
Met citaat reageren
  #6  
Oud 8 december 2008, 19:54
Ri@nne Ri@nne is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 oktober 2008
Berichten: 405
Ri@nne is on a distinguished road
Standaard Re: intern netwerken voor advies aan exits

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ri@nne Bekijk bericht
blijblijvende offerte
Euh..... moet natuurlijk vrijblijvende offerte zijn, komt ervan als je ergens blij van wordt
__________________
Rianne
Met citaat reageren
  #7  
Oud 8 december 2008, 20:02
mrs mrs is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 december 2008
Berichten: 5
mrs is on a distinguished road
Standaard Re: intern netwerken voor advies aan exits

Dag Rianne, dankjewel voor jouw reactie. Ik heb zeker veel aan jouw tips.
Het probleem waar ik echter tegen aan loop is dat het een soort paraplu-organisatie is. Een board en dan voor elke dochteronderneming een eigen directie. En voor elke directie weer een eigen HR beleid met eigen adviseurs.

Het politiek netwerk heeft een dikke huid en misschien kan het makkelijker zijn om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen als ik met financieel aantrekkelijke argumenten op de proppen kan komen.

Bij een sociaal plan is er geen ontkomen aan extra begeleiding. Maar in dit geval zijn de meeste ontslagen via natuurlijk verloop en een vacaturestop.

De financiële argumenten die ik wel heb is

doordat er een vacaturestop is, de werkdruk oploopt. De verantwoordelijkheid per medewerker oploopt waardoor er een verhoogt risico is op overspannenheid. Een ziekmelding kost al snel 2 a 300 euro per dag.

En het kapitaal dat op dit moment is geïnvesteerd in de bemanning beschikbaar blijft d.m.v. outsourcement.

Maar deze argumenten zijn allemaal lange termijn. Eigenlijk ben ik op zoek naar een onomstotelijk argument.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 8 december 2008, 20:41
Ri@nne Ri@nne is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 oktober 2008
Berichten: 405
Ri@nne is on a distinguished road
Standaard Re: intern netwerken voor advies aan exits

Dat maakt het inderdaad lastig en het is zeker zaak de neuzen dezelfde kant op te krijgen.

Waar je aan zou kunnen denken is een goed onderbouwd plan inclusief onderzoek en een financieel (geschat kosten/baten) plaatje presenteren aan het board. Vanuit het board zou het dan doorgevoerd kunnen worden bij de dochterondernemingen. Andere mogelijkheid of voorwerk zou kunnen zijn om de mening en behoefte bij de dochterondernemingen te peilen (netwerken).

Dat de werkdruk oploopt met bijbehorende gevolgen is wel een belangrijk argument. Dat is iets wat je in onderzoek zou kunnen meenemen. Zoals je al schrijft gaat het vooral om lange termijn visie. Maar is personeelsbeleid niet vooral inspelen en resultaten behalen op de lange termijn? Dat is iets wat op termijn wel te meten is. Ik denk dat dat juist de kracht van je plan is en waarmee je zou kunnen overtuigen.

Nog een idee: Voorstel voor een pilot onder de bezielende leiding bij de vestiging waar jij werkt.
__________________
Rianne

Laatst gewijzigd door Ri@nne; 8 december 2008 om 20:57 Reden: Aanvulling
Met citaat reageren
  #9  
Oud 8 december 2008, 21:13
mrs mrs is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 december 2008
Berichten: 5
mrs is on a distinguished road
Standaard Re: intern netwerken voor advies aan exits

Rianne, je hebt gelijk. ik zoek te ver!
Ik moet de kwaliteiten en ervaring gebruiken die ik heb. Verzuim & reintegratie en werving & selectie. Dat zijn de grootste kostenposten naast de loonkosten.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 9 december 2008, 00:25
Ri@nne Ri@nne is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 oktober 2008
Berichten: 405
Ri@nne is on a distinguished road
Standaard Re: intern netwerken voor advies aan exits

Op zich zoek je niet ver. Je ideeën zijn hartstikke goed! Maar als je met de politiek te maken hebt en/of met een grote(re) organisatie dan moet je veel investeren en heb je heel veel bereikt als je na verloop van tijd 1/3 gerealiseerd ziet van wat jij voor ogen hebt en waarmee het je gelukt is om de boel in beweging te krijgen en je jezelf een groot compliment mag geven.

Om even bij het idee van een pilot te blijven: van daaruit kun je natuurlijk altijd verder werken aan de ontwikkeling van je (innovatieve) ideeën.

Tot zover in ieder geval: Top!
__________________
Rianne
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
voordelen loonbaanadvies, netwerken

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Een droom als Journalist, vast aan MBO... Freek36 Opleiding kiezen en volgen 22 24 oktober 2013 17:31
Stapje hogerop intern: sollicitatiebrief mammacareverpleegkundige toodles Sollicitatiebrief en cv 2 16 april 2007 13:00
Bezieling en Geboorte Darluz Loopbaanvragen 34 18 oktober 2006 16:35
help mij aan een baantje paola Sollicitatiebrief en cv 2 8 oktober 2006 01:18


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon