Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 6 december 2008, 14:01
Bogey Bogey is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 6 december 2008
Berichten: 4
Bogey is on a distinguished road
Standaard Open sollicitatie telefoniste / receptioniste; Graag commentaar...

Hallo,

Ik heb voor het eerst sinds jaaaaaaren weer een sollicitatiebrief in elkaar gesleuteld met behulp van deze site. Ik wil deze brief naar verschillende bedrijven sturen die hier op loopafstand zitten van mijn huis. Hopelijk dat één van deze bedrijven positief zullen reageren en een functie voor mij hebben.

Graag jullie op en/of aanmerkingen om mijn brief te verbeteren.



Geachte heer/mevrouw,

Door middel van deze open sollicitatie kunt u kennis maken met mij als nieuwe werknemer in uw bedrijf. Op grond van mijn reeds opgedane werkervaring als receptioniste / telefoniste bij verschillende bedrijven, weet ik dat dit de juiste functie is voor mij.

Ik ben een 39jarige moeder van een gezin met 3 kinderen en ben er dus een tijdje uitgeweest, maar aangezien mijn kinderen ondertussen wat ouder zijn heb ik de kriebels weer helemaal om weer mee te draaien op de arbeidsmarkt.

Ik heb nu de eerste de beste job aangenomen, omdat ik snel aan het werk wilde, maar ben nu op zoek naar de functie voor mij die mij op het lijf geschreven is. Mijn voorkeur gaat uit naar een partime functie van 20 tot 25 uur per week verdeeld over b.v. 5 dagdelen (het liefst de ochtenden, of een aantal ochtenden)

Ben mij zeker bewust van het feit dat je als telefoniste / receptioniste het visitekaartje van het bedrijf bent en weet dan ook dat ik hier de geschikte persoon voor ben door de volgende eigenschappen van mijzelf: klantvriendelijk, prettige telefoonstem, representatief. Verder ben ik collegiaal en een teamplayer, maar kan ook alleen goed functioneren.

Als ik in de loop van volgende week niks van u vernomen heb, dan zal ik nabellen, om te informeren of u mijn brief goed ontvangen heeft en er eventueel mogelijkheden zijn voor mij binnen uw organisatie.

Voor meer informatie over mijn ervaring en werkzaamheden verwijs ik u graag naar mijn curriculum vitae. Graag kom ik in een persoonlijk gesprek een toelichting geven op mijn sollicitatie.


Met vriendelijke groet,
Met citaat reageren
  #2  
Oud 6 december 2008, 14:59
Henk
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Open sollicitatie telefoniste / receptioniste; Graag commentaar...

1: Loop gewoon eens binnen bij de bedrijven in kwestie met je CV en een korte en bondige brief.
2: Je brief is erg lang. Je kunt schrijven dat je herintreder bent zonder al te veel over je gezin uit te wijden. Dat interesseert niet iedereen namelijk en komt professioneler over.
3: Geef aan of je op de hoogte bent van MS-Office, e-mail enzovoorts. Veel bedrijven zijn huiverig bij herintreders omdat ze soms achterlopen (niet altijd uiteraard) op technologisch gebied.
4: Geef aan of je talen beheerst. Bij veel MKB bedrijven zijn Engels en Duits (en soms Frans/Spaans) van belang.
Succes!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 7 december 2008, 01:27
Makingsense's schermafbeelding
Makingsense Makingsense is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 juli 2008
Berichten: 413
Makingsense is on a distinguished road
Standaard Re: Open sollicitatie telefoniste / receptioniste; Graag commentaar...

Hoi Bogey,

Spannend he, om je weer in het werkende leven te begeven.
Even uit professionele interesse (ik coach o.a. herstartende moeders...):
Hoe lang ben je er uit geweest?
Zijn de banen die je nu zoekt op je echte werkniveau of solliciteer vooral op banen die te combineren zijn met het ouderschap?

Ik heb wat opmerkingen bij je brief gezet.

Ik sluit me ook aan bij wat Henk al zei: het is een heel goed idee om persoonlijk langs te gaan bij die bedrijven, dan hebben ze je gelijk even gezien en dat blijft beter hangen.

Die dingen die Henk bij punt 3 en 4 noemt, kan je ook gewoon in je CV zetten.



Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bogey Bekijk bericht

Geachte heer/mevrouw,
(probeer te achterhalen wie de aangewezen persoon is, door even te bellen of langs te gaan.... het is netter om een naam te noemen)

Door middel van deze open sollicitatie kunt u kennis maken met mij als nieuwe werknemer in uw bedrijf. Op grond van mijn reeds opgedane werkervaring als receptioniste / telefoniste bij verschillende bedrijven, weet ik dat dit de juiste functie is voor mij.

"Door middel van" is niet zo'n pakkende opening. Dit is een vrij standaard opening die niet echt nieuwsgierig maakt naar de rest. Ook kun je beter niet zelf zeggen dat jij vindt dat de functie juist is voor jou. Beter kun je -verder in je brief- aan de hand van een aantal kwaliteiten en voorbeelden daarvan laten zien wat je kan.


Ik ben een 39jarige moeder van een gezin met 3 kinderen en ben er dus een tijdje uitgeweest, maar aangezien mijn kinderen ondertussen wat ouder zijn heb ik de kriebels weer helemaal om weer mee te draaien op de arbeidsmarkt.
Logisch hoor, voor mij ... Maar deze informatie is niet relevant en kun je dus beter bewaren voor een eventueel kennismakingssgesprek!

Ik heb nu de eerste de beste job aangenomen, omdat ik snel aan het werk wilde, maar ben nu op zoek naar de functie voor mij die mij op het lijf geschreven is.
Ik ben bang dat je dit ook beter kunt weglaten...

Mijn voorkeur gaat uit naar een partime functie van 20 tot 25 uur per week verdeeld over b.v. 5 dagdelen (het liefst de ochtenden, of een aantal ochtenden)
Voordat je je kansen verkleint door specifieke "eisen" te stellen over de werktijden moet je de lezer eerst nieuwsgierig naar jou maken. Over de werktijden kun je het later nog hebben. Je mag wel vermelden dat je parttime wil werken en zeg dat je dit flexibel kan indelen.

Ben mij zeker bewust van het feit dat je als telefoniste / receptioniste het visitekaartje van het bedrijf bent en weet dan ook dat ik hier de geschikte persoon voor ben door de volgende eigenschappen van mijzelf: (dit is geen mooie zin, ik zou het weglaten)
Ik ben klantvriendelijk, heb een prettige telefoonstem, ben representatief. Tevens ben ik collegiaal en een teamplayer maar kan ook alleen goed functioneren.


Als ik in de loop van volgende week niks van u vernomen heb, dan zal ik nabellen, om te informeren of u mijn brief goed ontvangen heeft en er eventueel mogelijkheden zijn voor mij binnen uw organisatie.
Het klinkt net alsof je een ultimatum stelt help....
Zeg gewoon dat je volgende week even contact op neemt om eventuele mogelijkheden te bespreken.


Voor meer informatie over mijn ervaring en werkzaamheden verwijs ik u graag naar mijn curriculum vitae. Graag kom ik in een persoonlijk gesprek een toelichting geven op mijn sollicitatie.

Nette maar standaard afsluiting.
Met vriendelijke groet,
Bogey, je moet de lezer iets nieuwsgieriger maken naar jezelf!!

Misschien moet je het nog een keertje proberen. Ik kan wel een voorbeeldje schrijven maar je kunt het beter zelf doen, want dan leer je er van en blijft het in je persoonlijke stijl.

Kijk eens naar het stukje hier op de site over het AIDA principe.
Je moet, zeker met een open sollicitatie, dat AIDA principe echt gebruiken!!


Behalve je professionele kwaliteiten als receptioniste/telefoniste mag je ook best opscheppen over alle kwaliteiten die je als moeder hebt opgedaan: time management, plannen en organiseren, stressbestendigheid, geduld, multi-tasken en zorgzaamheid etc etc etc.......

Verder wil ik je nog een tip geven: een parttime baan vinden is best moeilijk en via open sollicitatie maak je het jezelf eigenlijk nog moeiljker.
Ik zou liever gericht solliciteren. Houd je lokale krantje in de gaten.
In die van mij (regio Rotterdam) staan er iedere week wel interessante parttime functies in.

Verder kun je ook eens kijken op www.9tot3.nl, speciaal voor moeders die parttime willen werken.
Ook de www.parttimebank.nl heeft alleen maar parttime banen.

Zoals ik al zei: ik begeleid herstartende moeders (ik ben zelf 40 jaar en moeder van een peuter) dus als je nog meer vragen hebt, of als ik je met je CV kan helpen dan mag je me altijd mailen / pb-en / bellen. En dat is geheel vrijblijvend hoor!!

Succes ermee, stoere mamma!!

groetjes
Tessa
__________________
"Ontdek wie je bent en wees het dan expres!"
| Making Sense | Adviesbureau voor loopbaancoaching, personal branding en inspiratie
| W: makingsense.nl | E: info@makingsense.nl | 06-24095195 |

Tessa Faber helpt vrouwen en mannen in loondienst om hun kennis, kunde en kracht zichtbaar te maken en hun eigen loopbaan als ondernemer in handen te nemen.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 7 december 2008, 13:46
Bogey Bogey is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 6 december 2008
Berichten: 4
Bogey is on a distinguished road
Standaard Re: Open sollicitatie telefoniste / receptioniste; Graag commentaar...

Dank jullie wel voor jullie reacties...

Ik zal er weer mee aan de slag gaan en één dezer dagen mijn nieuwe/aangepaste brief hier weer neer planten, zodat jullie er weer op kunnen schieten....

Thnx

Gerda
Met citaat reageren
  #5  
Oud 16 december 2008, 14:20
Bogey Bogey is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 6 december 2008
Berichten: 4
Bogey is on a distinguished road
Standaard Re: Open sollicitatie telefoniste / receptioniste; Graag commentaar...

Hier nogmaals mijn aangepaste brief.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties en/of opmerkingen.


Geachte heer/mevrouw,


Hier voor u ligt een brief van een 39jarige moeder die, na er een aantal jaren uitgeweest te zijn, weer klaar is om zich op de arbeidsmarkt te begeven.

Ik ben op zoek naar een partime functie als telefoniste / receptioniste van 20 tot 25 uur per week, die ik flexibel in kan delen. Ik heb in het verleden al de nodige jaren werkervaring opgedaan in soortgelijke functies, bij verschillende bedrijven.

Ik ben klantvriendelijk, heb een prettige telefoonstem en ben representatief. Verder ben ik collegiaal en een teamplayer, maar kan ook alleen goed functioneren. Verder ben ik doordat ik al 14 jaar moeder ben stressbestendig en goed in plannen.

Voor meer informatie over mijn ervaring en werkzaamheden verwijs ik u graag naar mijn curriculum vitae en kom ik graag in een persoonlijk gesprek een toelichting geven op mijn sollicitatie.

Ik zal volgende week weer contact opnemen om eventuele mogelijkheden te bespreken.


Met vriendelijke groet,
Met citaat reageren
  #6  
Oud 18 december 2008, 00:27
Bogey Bogey is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 6 december 2008
Berichten: 4
Bogey is on a distinguished road
Standaard Re: Open sollicitatie telefoniste / receptioniste; Graag commentaar...

Niemand een reactie?

Is ie zo goed dan, of juist helemaal niet?


Groetjes
Met citaat reageren
  #7  
Oud 18 december 2008, 01:51
Ri@nne Ri@nne is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 oktober 2008
Berichten: 405
Ri@nne is on a distinguished road
Standaard Re: Open sollicitatie telefoniste / receptioniste; Graag commentaar...

Hoi Bogey,

Enkele opmerkingen:

Eruit geweest zijn klinkt als achtergebleven zijn. Probeer je kennis en ervaring als moeder zakelijk te vertalen.

Wat vind je van:
Voor u ligt een brief van een 39jarige vrouw, die na een periode huishoudelijk managen en opvoeden weer klaar is om zich op de arbeidsmarkt te begeven. (je bent toch in de eerste plaats vrouw?)

Mijn eerdere werkervaring als ........... en ervaring als huishoudelijk manager wil ik graag voortzetten in een part-time functie als telefoniste / receptioniste. (Uren en flexibiliteit kun je later wel bespreken) ........ iets vertellen over je vaardigheden m.b.t. multitasken, inspelen op onverwachte situaties, snel schakelen enz. (heb je vast wel geleerd als moeder euh.... manager )

(Klantvriendelijk, prettige telefoonstem, representatief, enz. kan in je cv)

Voor meer informatie over mijn kennis en ervaring verwijs ik u graag naar mijn curriculum vitae. Ik zal volgende week contact met u opnemen om eventuele mogelijkheden met u te bespreken.
__________________
Rianne
Met citaat reageren
  #8  
Oud 18 december 2008, 11:10
Henk
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Open sollicitatie telefoniste / receptioniste; Graag commentaar...

Je kunt het ook kort houden. Niet iedereen zit te wachten op een heel verhaal over moederschap. In het MKB is de herintredende moeder een algemeen verschijnsel dat geen verduidelijking behoeft.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 2 december 2010, 22:59
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Cool

Gaat lekker zo....nu weer kort houden omdat niet iedereen zit te w8 op moederschap verhalen. Typisch een man. Anderzijds ook wel logisch. Maar dit is duidelijk een voorbeeld van "dat iedereen anders is", ook diegene die mensen aan nemen voor een baan. Dus ik zou zeggen doe gewoon je ding, spiek op google bij sollicitatie voorbeelden en stuur op die handel. Ondertussen zal Gerda al een baan hebben maar voor diegene die op dit forum terecht komen.....maak je eigen brief en ritsel er één zelf in elkaar, dit forum zet ook geen zoden aan de dijk met al die verschillende meningen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
herintredende moeder

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Open Sollicitatie Klinisch Psycholoog. Graag Commentaar! Dayzi Sollicitatiebrief en cv 5 4 augustus 2010 17:46
Open sollicitatie verpleeghuis, eerste in 10 jaar, commentaar graag Devore Sollicitatiebrief en cv 3 23 september 2007 18:58
Open sollicitatie - graag jullie commentaar Eva Sollicitatiebrief en cv 4 22 augustus 2007 16:38
Open sollicitatie stageplek adviesbureau. Graag uw commentaar Dhr.A.Noniem Sollicitatiebrief en cv 0 16 februari 2007 02:26
Open sollicitatie bij ziekenhuis. Graag commentaar Synove Sollicitatiebrief en cv 3 3 september 2006 16:32


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:11.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon