Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Je competenties ontwikkelen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 24 oktober 2008, 18:35
thor2002 thor2002 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2006
Berichten: 113
thor2002 is on a distinguished road
Standaard Waarom nou telkens assessments?

Ik ben hard op zoek naar een directie-functie in het onderwijs. Ik heb twee jaar geleden mijn papieren gehaald en zou theoretisch dus deze functie aan moeten kunnen. Aan de kennis zal het niet liggen. De praktijk moet zich uiteraard nog uitwijzen maar daar maak ik me niet erg veel zorgen om. Waar ik echter telkens tegen aanloop zijn de assessments die blijkbaar overal gemeengoed zijn geworden. Het vervelende is, is dat ik daar dus (ook tijdens de opleiding al) vreselik de kriebels van kreeg en krijg. Ik kan absoluut niet tegen rollenspelletjes. Al tijdens de pabo kreeg ik de opdracht ' doe eens iets heel geks' niet voor elkaar. Bij mijn huidige werkgever krijgen we elk jaar weer trainingen waarbij iedereen, dus niet alleen ik direct aangeven niet gediend te zijn van die toneelstukjes. We hebben wel een keer en echt goede training gehad waarbij communicatie met agressieve personen centraal stond. Ook daar kon ik me niet compleet inleven in de 'stukjes', terwijl een collega in tranen uitbarstte en de klas verliet. Kortom, zijn er manieren om zo'n assessment goed te doorlopen?
2 voorbeelden waar het bij mij verkeerd liep:
Bij de eerste commissie vertelde een lid mij dat ze ' zogenaamd' bij mij in de wijk blaadjes in de bus ging doen, maar het was zo eng allemaal, wat moest ze nu. Ik gin gdaar op in door aan te geven dat de wijk stukken verbeterd was, dat er inmiddels lantarens staan en er duidelijk een vorm van sociale controle te herkennen viel. Ze werd een beetje boos en herhaalde de vraag met de opmerking dat ik ook wel een beetje mee moest werken. Ik begreep p dat moment totaal niet wat er aan de hand was en herhaalde ijn punten. Op dat moment gaf de voorzitter van de commissie (een welbekend voormalig-wethouder van de gemeenteraad Rotterdam, die de boel leefbaar wil houden) vanachter zijn krantje aan dat dit verder weinig zin had.
Bij de tweede commissie zat ik tegenover een commissie van 8 man (jawel, eerste gesprek) waarbij degene die de boventoon voerde en direct bij aanvang al duidelijk maakte dat hij een hoge meneer was in het bestuur, na een aantal 'fictieve probleemgevallen' waarbij enig realistisch niveau uiteindelijk nog ver te zoeken was (..maar dan antwoord het teamlid nog steeds niet...en dan gaat hij zitten huilen...Ja maar dat snapt hij niet...En dan loopt de collega binnen waar hij een geheime relatie mee heeft wat je wel weet maar je niet mag benoemen...En ga zo nog maar even door), aangaf dat ik het type was ' van je geeft een vinger, dan neemt hij je hand'. Dit vertelde hij de rest van de mensen waar ik bij zat, vervolgens 'vroeg' hij me nogal zijdelings ' dat ik het daar zeker wel mee eens was'....Niet dus, wat ik hem dus ook duidelijk maakte. Dat vond hij op zijn beurt niet leuk.

Kortom, wat ik van assessments vind die aan de sollicitatietafel worden uitgevoerd mag duidelijk zijn. Zijn er nog positieve zaken te melden hierover?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 25 oktober 2008, 16:18
Ri@nne Ri@nne is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 oktober 2008
Berichten: 405
Ri@nne is on a distinguished road
Standaard Re: Waarom nou telkens assesments?

Dag Thor2002,

Het lijkt me heel vervelend als je na een assessment niet weet wat men van jou verwacht had en hoe je het anders had kunnen doen.

Persoonlijk heb ik geen ervaring met assessments. Bij rollenspellen in de schoolbanken schoot ik in de lach, ik zag het (toneelspel) gebeuren en dat werkte op mijn lachspieren. Tijdens een teambuilding in een onderonsje met een paar mensen had ik zoiets van kom maar op!, maar dat ging om een werkgerelateerd tastbaar voorbeeld. Een rollenspel voor een commissie, waarbij er scherp op je gelet wordt en waarbij er een baan op het spel staat is iets heel anders. Dan is het meer een soort examen wat je moet afleggen om toegelaten te worden. Ik vind het wat dubieus, want niet iedereen houdt van toneelspelen en/of is een goede toneelspeler.

Positief kan zijn wat je er voor jezelf uit kunt halen. Bijvoorbeeld overwinnen van onzekerheid. Er zit ook een andere kant aan. Als je geslaagd bent voor een assessment en je wordt aangenomen, dan heb je al bewezen dat je goed bent in bepaalde situaties waardoor je misschien zekerder je proeftijd in kunt gaan.

Je voorbeeld:
"Bij de eerste commissie vertelde een lid mij dat ze ' zogenaamd' bij mij in de wijk blaadjes in de bus ging doen, maar het was zo eng allemaal, wat moest ze nu. Ik gin gdaar op in door aan te geven dat de wijk stukken verbeterd was, dat er inmiddels lantarens staan en er duidelijk een vorm van sociale controle te herkennen viel. Ze werd een beetje boos en herhaalde de vraag met de opmerking dat ik ook wel een beetje mee moest werken. Ik begreep p dat moment totaal niet wat er aan de hand was en herhaalde ijn punten."

Wat er aan de hand was: Je gaf een oplossing zonder oog te hebben voor de angst van mevrouw en waarmee je haar angst ontkende. Mevrouw werd boos omdat ze zich niet gehoord en serieus genomen voelde. Het was anders gelopen als je gevraagd had wat mevrouw eng vond of waar ze het eng vond. Misschien waren er daadwerkelijk (vergeten) plekken die aandacht behoefden? Je had aan haar kunnen vragen of ze ook een idee had over oplossingen en zou daar op in kunnen spelen met wat wel of niet mogelijk zou zijn. Je komt dan tot een dialoog waarbij mevrouw wellicht al wat minder angstig en met een tevreden gevoel de deur uitgaat.
__________________
Rianne
Met citaat reageren
  #3  
Oud 25 oktober 2008, 19:40
Rosina Rosina is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 maart 2008
Berichten: 338
Rosina is on a distinguished road
Standaard Re: Waarom nou telkens assesments?

Hallo,

Ik ben het eens met Rianne: het is inderdaad zo dat je bij de eerste kandidaat geen oog had voor de gevoelens die de vrouw aangaf. Je gaf alleen feiten weer dat de wijk dan zogenaamd verbeterd was enz., terwijl de vrouw het eng vond (om blaadjes in de bus te gooien).

De tweede kwestie heeft ook met communicatie te maken. De manier waarop je praat over ´hoge meneer´ ´realistisch niveau ver te zoeken´e.d. is misschien ook hoe je overkwam op de commissie.

Maar goed, ik ben er niet bij geweest en is alleen mijn interpretatie van wat jij opgeschreven hebt.

Ik heb zelf geen ervaring met assessments, maar volgens mij wordt er na afloop een rapport opgemaakt en besproken? Weet niet wat daar in stond? Bekijk wat de aandachtspunten waren en ga daar aan werken.

Geef eventueel aan bij assessments dat je moeite hebt met rollenspelen en probeer ook te letten op wat ze nou precies willen meten met zo´n rollenspel. Geef niet alleen feiten als antwoord, maar ga ook in op het gevoel. Inlevingsvermogen, wat b.v. bij eerste voorbeeld nodig was, moet je ook als directeur hebben als je bijvoorbeeld te maken krijgt met overspannen leraren, boze ouders enz.

Hopelijk heb je wat aan bovenstaande!

groeten,
Rosina
Met citaat reageren
  #4  
Oud 25 oktober 2008, 21:34
thor2002 thor2002 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2006
Berichten: 113
thor2002 is on a distinguished road
Standaard Re: Waarom nou telkens assesments?

Een van mijn valkuilen is inderdaad dat ik vaak minder makkelijk rekening houdt met emoties. Daar probeer ik wel aan te werken. Maar het blijft voor mij lastig. Voor wat betreft het ' hoge meneer', ik vind het lastig om autoritaire personen te respecteren zodra deze bij sollicitatiegesprekken de krant gaan zitten lezen. In mijn ogen verliezen ze dan enigszins het respect dat ik ze wel geef. Voorts kreeg ik de indruk tijdens dit soort sollicitaties dat degene die de ' assessment' afnam ook daadwerkelijk verstand had van dergelijke zaken. Tijdens mijn opleiding hebben we twee maal een workshop gehad waarbij we diverse testen / oefeningen kregen inclusief een acteur. Daarbij bleef het ' spel' binnen redelijk normale grenzen en gaf de acteur en begeleiding ook goed aan wat hen triggerde v.w.b. respons. Bij die paar sollicitaties die ik de afgelopen jaren heb meegemaakt blijkt dus echter dat er in de commissie ' iemand' is die met verschillende zogenaamd echte situaties op de proppen komt.
Ik ga maandag op zoek naar een goed boek in de grote bieb over assesments en communicatie, ik heb me de laatste tijd teveel gericht op financieel management en Sun Tzu.
T.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 26 oktober 2008, 00:15
Ri@nne Ri@nne is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 oktober 2008
Berichten: 405
Ri@nne is on a distinguished road
Standaard Re: Waarom nou telkens assessments?

De kunst van het oorlog voeren

Ik vind het frappant dat je aangeeft, dat het lastig voor je zal blijven rekening te houden met emoties en tegelijkertijd noemt dat je teveel gericht was op financieel management en Sun Tzu.

Zou het niet kunnen dat bijvoorbeeld financieel management beter bij je zou passen dan een directeursfunctie op een school?
__________________
Rianne
Met citaat reageren
  #6  
Oud 27 oktober 2008, 16:20
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard Re: Waarom nou telkens assessments?

De analyse van Ri@nne zou kunnen kloppen. Heb je de contactuele vaardigheden/ het politieke gevoel om alle belangengroepen (ouders, bestuur, gemeente, leraren, leerlingen) voor jouw karretje te spannen?

Misschien moet je het niet zo diep zoeken en heb je aan tafel gezeten bij twee commissies waarmee je geen klik had. Het zijn wel de mensen waarmee je tot zaken moet kunnen komen. Als het sollicitatiegesprek al niet goed loopt, dan moet je daar ook geen schoolhoofd willen zijn.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 5 november 2008, 17:46
thor2002 thor2002 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2006
Berichten: 113
thor2002 is on a distinguished road
Standaard Re: Waarom nou telkens assessments?

Rianne, Catbert,

jullie hebben wel gelijk, ik vind het makkelijker om me in de Oorlogsvoering in het bedrijfsleven te verdiepen dan een boekje over communicatie te lezen, maar dat heeft deels met situationeel leiderschap te maken en de situatie waar ik in zat. Maar goed, mijn eerste voorbeeld was niet echt een assesment, noch de tweede (in retrospectief realiseer je je soms dat soort zaken).
Ik heb vorig jaar inderdaad een aantal malen bij verenigingen gepraat waarbij ik niet echt een klik kreeg.

Maar goed, ik ben weer een beetje in de running en zoek vooral de kleinere verenigingen waar ze niet de grote groep volgen. Wat mij namelijk op is gevallen is, dat veel school verenigingen hele lappen standaard tekst van bijvoorbeeld de AVS (algemene vereniging schoolleiders) overnemen voor wat betreft sollicitatieprocedure. Ik begrijp dat soort acties wel, maar heb er toch wat 'moeite mee'.... net als met een assesment dat ' aan de keukentafel wordt afgenomen...

T.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 6 november 2008, 19:40
Ri@nne Ri@nne is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 oktober 2008
Berichten: 405
Ri@nne is on a distinguished road
Standaard Re: Waarom nou telkens assessments?

Je zou kunnen zeggen dat ze inventief omgaan met bestaande mogelijkheden en daar uithalen wat voor hen relevant en van belang is.

Iemand kan aan jou vragen hoe je met een bepaalde situatie om zou gaan, dus wat doe je als. Of men kan een situatie naspelen en testen wat je doet als. Beide gevallen geven een indicatie. Echte praktijkgevallen zijn vaak net weer even anders en geen situatie is hetzelfde.

Als een dergelijke werkwijze jou tegenstaat, dan kan het voor jou een indicatie zijn om (ook) eens een deurtje verder te kijken met de vraag waar je je wel prettig bij voelt en wat beter bij je past. Je geeft zelf al aan, dat je geen klik kreeg bij een aantal verenigingen. Zij passen niet bij jou en jij niet bij hen.

Een situatie is vaak op verschillende manieren te benaderen en op te lossen en er zijn verschillende stijlen van leiderschap. Je schrijft dat je het makkelijker vindt om je in de oorlogsvoering in het bedrijfsleven te verdiepen dan in communicatie. Dat je het een makkelijker vindt dan het ander heeft waarschijnlijk ook met je interesse te maken, met wat je in meer of mindere mate aanspreekt. Een situatie is vaak op verschillende manieren te benaderen en op te lossen en er zijn verschillende stijlen van leiderschap.
__________________
Rianne
Met citaat reageren
  #9  
Oud 19 november 2008, 15:59
Sander Roosink's schermafbeelding
Sander Roosink Sander Roosink is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 oktober 2008
Berichten: 8
Sander Roosink is on a distinguished road
Standaard Re: Waarom nou telkens assessments?

Hallo,

Allereerst wil ik je vertellen dat op die manier die jij beschrijft er geen sprake is van een echt assessment.
Wat jij beschrijft is meer een soort van een ( slecht) interview.
Bij een assessment horen ook testen voor intelligentie en persoonlijkheid.
Tevens komen er vaak competentietesten in voor om jouw sterke en zwakke kanten naar boven te krijgen.
Wat betreft de rollenspelen, die behoren gespeeld te worden door ervaren mensen en de beoordeling moet gedaan worden door mensen die verstand hebben van gedrag (psychologen, GGK, en dergelijke)
Het gaat trouwens vaak niet om wat je precies vertelt, maar meer over hoe je reageert op een situatie. Er wordt in dit kader vaak van gedragsankers gesproken. Dit is het zichtbare stukje gedrag wat een kandidaat vertoont op grond van de 3 zaken die samen weer competenties vormen ( kennis, attitude, persoonlijkheid).
Zelf ben ik beroepshalve ook bezig met assessment.
Wel is het voor jou als kandidaat van belang dat je aangeeft niet akkoord te gaan met dit soort assessments. Het is voor jou als kandidaat van belang te vragen om een onderzoek bij een goed bureau en dan het liefts door een echte psycholoog.
Dan heb je behalve dat je weet dat zaken professioneel geregeld zijn ook de zekerheid dat jouw persoonsgegevens vertrouwelijk worden behandeld, tevens de mogelijkheid tot het indienen van een klacht of het blokkeren van het rapport.
De laatste twee mogelijkheden moet je trouwens niet snel gebruiken of nodig hebben, maar het is goed te weten dat ze bestaan.
Kortom vraag naar een goed bureau, waar de psycholoog is aangesloten bij het NIP ( dan heb je een echte universitair opgeleide psycholoog, want tegenwoordig mag iedereen zich zo noemen)

Laatst gewijzigd door forumbeheerder; 19 november 2008 om 16:15 Reden: Websitepromotie verwijderd
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
assessment

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Waarom ben je tevreden met je werk? Jerry22 Alle andere carrièreonderwerpen 2 28 mei 2013 20:31


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:38.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon